Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:35

klopt maar kijk eens bij het afprijzen van die producten
mensen staan d'r bij als aasgieren
en dan achteraf gaan zeuren dat het niet vers is

nu vindt ik dat AH goed vlees verkoopt hoor
kijk even bij de kilo knaller slagers.
dat is hoofdzakkelijk geinporteerd vlees, en deze beesten hebben geen best leven gehad,
worden in het buiteland "echt geslacht", das goedkoper,
hier zou ik dus nooit mijn vlees kopen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:39

Ik ook niet, als ik nog vlees zou eten.
Mensen zijn echt kien op de afprijzingen ja, willen ook best vlees dat een dag over datum is meenemen met het beroemde 35% stickertje. Rolleyes

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:55

denk toch dat veel mensen hier niet bepaald weten hoe ze het halal-vlees slachten,,
had egens een filmpje gezien, zal hem opzoeken, kijken of de personen die niet-tegen-halal-vlees zijn
nog steeds dezelfde mening hebben;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:24

Halalvlees wordt toch geslacht met een halssnede? Ik vind dat niet minder erg dan een pin door de hersens of een flinke stroomstoot.
Als een halssnede goed wordt uitgevoerd, valt ogenblikkelijk de druk van de hersenen af en is het dier hersendood. Zonder hersens voel, zie, ruik en hoor je niks meer. Daarna laten ze het dier leegbloeden om de bacterieen uit te spoelen.

Vraag me af of de mensen die tegen halal vlees zijn en wel kip eten ook weten hoe die aan hun einde komen? Eten hun dan ook nog kip? Of hoe het eruit ziet als het fout gaat met een stroomstoot? Eten ze dan ook nog zonder scrupules hun karbonaadje? Nors opkijken

Ik heb genoeg gezien van slachten om te weten/beslissen dat ik geen vlees meer eet, of het nou halal geslacht wordt of niet.

Maar mensen die zo hypocriet stennis gaan lopen schoppen over halal slachten, en zelf met veel genoegen hun kipfileetje of speklapje verorberen, zijn bij mij nou eenmaal aan het verkeerde adres met hun "halal is verkeerd!" campagne.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:28

Berdien schreef:
Halalvlees wordt toch geslacht met een halssnede? Ik vind dat niet minder erg dan een pin door de hersens of een flinke stroomstoot.
Als een halssnede goed wordt uitgevoerd, valt ogenblikkelijk de druk van de hersenen af en is het dier hersendood. Zonder hersens voel, zie, ruik en hoor je niks meer. Daarna laten ze het dier leegbloeden om de bacterieen uit te spoelen.

Vraag me af of de mensen die tegen halal vlees zijn en wel kip eten ook weten hoe die aan hun einde komen? Eten hun dan ook nog kip? Of hoe het eruit ziet als het fout gaat met een stroomstoot? Eten ze dan ook nog zonder scrupules hun karbonaadje? Nors opkijken

Ik heb genoeg gezien van slachten om te weten/beslissen dat ik geen vlees meer eet, of het nou halal geslacht wordt of niet.

Maar mensen die zo hypocriet stennis gaan lopen schoppen over halal slachten, en zelf met veel genoegen hun kipfileetje of speklapje verorberen, zijn bij mij nou eenmaal aan het verkeerde adres met hun "halal is verkeerd!" campagne.

helemaal mee eens, behalve dan dat ik wel vles eet. al eten wij alleen eigen slacht vlees en weet ik dat de stiertjes die op mijn bord liggen voor de slacht een wel is waar kort maar goed leven hebben gehad.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:59

Weet je wat het is, stoppen doe je het niet...en wie zegt dat het ah vlees wel echt halal wordt geslacht, misschien is het wel precies hetzelfde als het anders vlees alleen dan in een ander kuipje...
ik heb niks tegen vleeseten doe wat je niet laten kunt, tegenhouden doe je het niet...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:30

Ik vraag me af of veel mensen wel weten waarom moslims halal vlees eten... Als ik de meesten hoor krijg ik er een barbaars en primitief beeld bij... wat ik een beetje raar vind.

Moslims eten namelijk alleen halal vlees, omdat zij geloven dat deze manier van slachten het minst pijnlijk is voor het dier, en op deze manier het dier (wat ook een schepsel van God/Allah is) het minste lijdt en zo God/Allah er ook tevreden mee is. Bij het slachten wordt vooraf het zinnetje (of woord, pardon voor mijn gebrekkig arabisch) "Bismillah" door de slachter uitsgesproken, wat zoveel betekent als "in de naam van Allah" en dan wordt de keel doorgesneden waarop het dier op slag dood is. Moslims vinden onze manier, met pinnen en weetikwat, juist barbaars en dieronvriendelijk! Overigens, over de hygiëne, in halal-slagerijen wordt er net zo streng gecontroleerd als in ieder ander slachthuis.

Dus, wat betreft de diervriendelijkheid; het dier gaat inderdaad dood ja, dat is het principe van slachten. Op welke manier het dier hier het minst onder lijdt, daarover zijn de meningen gewoon verdeeld. Persoonlijk vind ik dat de halal-manier van nog net iets meer aandacht en respect voor het dier als levend wezen betuigt, en nee ik ben zelf geen moslim, zelfs niet gelovig. Van de AH is het natuurlijk gewoon een strategie om het meer klanten naar de zin te maken, en daar is volgens mij niets mis mee.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:45

Ronja schreef:

Moslims eten namelijk alleen halal vlees, omdat zij geloven dat deze manier van slachten het minst pijnlijk is voor het dier, en op deze manier het dier (wat ook een schepsel van God/Allah is) het minste lijdt en zo God/Allah er ook tevreden mee is.

Hier zeg je dus eigenlijk dat de dieren geslacht worden op een manier waarop de moslims dénken dat het minst pijn doet en omdat God het zo wilt. Hier heb ik zo'n hekel aan. "God blabla.''
Dit vind ik dus echt nonsens, want het is nooit aangetoont dat dit de minst pijnlijke manier van slachten is.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het geen pijn doet als je keelslagader wordt doorgesneden en je doodbloed.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:56

Jennyzz schreef:
Hier zeg je dus eigenlijk dat de dieren geslacht worden op een manier waarop de moslims dénken dat het minst pijn doet en omdat God het zo wilt. Hier heb ik zo'n hekel aan. "God blabla.''
Dit vind ik dus echt nonsens, want het is nooit aangetoont dat dit de minst pijnlijke manier van slachten is.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het geen pijn doet als je keelslagader wordt doorgesneden en je doodbloed.

Dat dus, en eh hoe weten ze dat Allah het zo goed vind? Heeft hij gebeld om te zeggen dat t zo moet? Houd toch op..... Ik geloof niet in een god dus zeker niet in dat je een dier op n bp manier moet doden om n god zo te behagen. Het is in mijn ogen niet goed te praten dat ze zo hun dieren willen doden.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:21

Ronja schreef:
Ik vraag me af of veel mensen wel weten waarom moslims halal vlees eten... Als ik de meesten hoor krijg ik er een barbaars en primitief beeld bij... wat ik een beetje raar vind.

Moslims eten namelijk alleen halal vlees, omdat zij geloven dat deze manier van slachten het minst pijnlijk is voor het dier, en op deze manier het dier (wat ook een schepsel van God/Allah is) het minste lijdt en zo God/Allah er ook tevreden mee is. Bij het slachten wordt vooraf het zinnetje (of woord, pardon voor mijn gebrekkig arabisch) "Bismillah" door de slachter uitsgesproken, wat zoveel betekent als "in de naam van Allah" en dan wordt de keel doorgesneden waarop het dier op slag dood is. Moslims vinden onze manier, met pinnen en weetikwat, juist barbaars en dieronvriendelijk! Overigens, over de hygiëne, in halal-slagerijen wordt er net zo streng gecontroleerd als in ieder ander slachthuis.

Dus, wat betreft de diervriendelijkheid; het dier gaat inderdaad dood ja, dat is het principe van slachten. Op welke manier het dier hier het minst onder lijdt, daarover zijn de meningen gewoon verdeeld. Persoonlijk vind ik dat de halal-manier van nog net iets meer aandacht en respect voor het dier als levend wezen betuigt, en nee ik ben zelf geen moslim, zelfs niet gelovig. Van de AH is het natuurlijk gewoon een strategie om het meer klanten naar de zin te maken, en daar is volgens mij niets mis mee.

Precies!! Ik geloof daarnaast wel in god/allah.

En ja ieder zijn eigen ding!
Zo staat het beschreven in de koran, en ik geloof daar ook zeker in...
En wat Ronja ook zegt, op deze manier krijgt ieder individu de rust en de aandacht bij een slacht, zonder dat er een hele massa slachting plaats vindt. Voor ieder dier is er op nieuw weer speciaal de aandacht, zonder wreedheid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:36

Nee, het doet GEEN zeer dat een dier doodbloed. Maar zoals ik al eerder heb gezegt (gosh, ik val echt in herhaling) is, zodra de halsslagader is doorgesneden, er geen druk meer op de hersenen. Die vallen dan ogenblikkelijk uit. Aangezien ALLES via de hersenen gaan, voelen ze het niet meer nee.

Ik ben echt niet pro-slachting ofzo, alles behalve. maar ik vind wel dat mensen reeel (stomme puntjes) moeten blijven.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:37

Wel of niet weten wat een God wel of niet wil... dat is een heel andere kwestie, namelijk of het geloof wel of niet waar / naleefbaar is, heeft niks met halal vlees te maken. Verder weten we inderdaad niet welke manier het minst pijnlijk is, we kunnen het natuurlijk niet aan de dieren vragen.

Maar dat er bij het slachten van dieren een soort van "toestemming" gevraagd wordt aan een hogere macht, welke dan ook, vind ik toch wel wat aansprekender dan aan de lopende band beesten mollen, persoonlijk dan he. Natuurlijk heeft het dier in kwestie er niets aan, dood gaatie toch, maar er wordt tenminste nog even bij stilgestaan.

olafj

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:51

dorothea schreef:
"Albert Heijn zegt in haar consumentenvoorlichting: “Albert Heijn is er voorstander van te zoeken naar de methode die het best aansluit bij de religieuze overtuiging binnen de toegestane bedwelmings- en dodingsmethoden. Het slachtproces gaat tot het uiterste om de dieren te doden met zo min mogelijk lijden.” Die aanprijzing gaat voorbij aan het feit dat dieren onverdoofd de hals wordt doorgesneden waarna ze doodbloeden, welk proces lang duurt en ernstig lijden veroorzaakt.

Het enige wat A.H. doet is zijn markt vergroten, waardoor ze meer omzetten, hoe, wat, wie, waar, zal ze een worst wezen, als er maar geld in het laatje komt! Boos!
Zowieso vind ik supermarkt vlees belachelijk goedkoop, kan nooit van een eerlijke boer uit nederland vandaan komen.
Waarom kunnen mensen nou niet normaal met beesten omgaan, zelfs de wet zorgt ervoor dat koeien en varkens niet eens meer normaal kunnen leven, alleen al omdat ze gewoon poepen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:18

Maar ik snap het nog steeds niet. In de krant stond er ook een stuk over. Maar "gewoon" slachten gebeurt ook niet verdoofd toch? Die beesten krijgen heus geen prikje in het kader "nou voeltie er niks meer van". Ja, ze krijgen een pin. Waardoor ze hersendood zijn. Dieren die met een halsslagadersnede worden omgelegt zijn ook hersendood. Punt van discussie?

Daarnaast stond er nog een stuk in de krant over het feit dat het vaak fout gaat bij kippenslachterijen. Hoor je daar iemand over? Nors opkijken Nee we zijn allemaal diep verontwaardigd over die barbaarse slachtmethodes, terwijl we zelf geen haar beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:21

Daar is gister dus wel een stuk van op tv geweest. Er is al een paar jaar kritiek op maar er wordt niks gedaan bij die kippenslachterijen. Dat je op die manier kunt werken, onbegrijpelijk.

Maar goed, voor mij geen vlees meer......

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:36

ShirleyA schreef:
Jennyzz schreef:

Dat dus, en eh hoe weten ze dat Allah het zo goed vind? Heeft hij gebeld om te zeggen dat t zo moet? Houd toch op..... Ik geloof niet in een god dus zeker niet in dat je een dier op n bp manier moet doden om n god zo te behagen. Het is in mijn ogen niet goed te praten dat ze zo hun dieren willen doden.

Het staat in de Koran Knipoog En zoals al vaker vermeld het is echt pijnloos, check een paar van de links die neergezet zijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:39

denk dat wanneer het woord religieuze slachting gebruikt word,
mensen hele aparte dingen voor ogen krijgen, en meer denken aan voodoo praktijken ofzo

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:43

ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:45

Denk ik ook terorita! Zo dacht ik er ook over, tot het me goed is uitgelegt.

En shaviera, zij krijgen toch op onze feestdagen ook vrij? Ik hoor trouwens nooit iemand zeuren over feestdagen van andere religies. Tgaat altijd alleen maar over Moslims Rolleyes

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:47

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:49

ShirleyA schreef:
Jennyzz schreef:

hier ben ik het ook mee eens

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:50

Het gaat er niet om om god/allah te behagen. Het gaat erom dat in de Koran staat dat het zo moet, en het de minst pijnlijke manier is. Mits goed gedaan natuurlijk.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:50

tja over die feestdagen hoef je bij mij ook niet aan te komen
hoe vaak moslim kinderen vrij krijgen hier op school is best schandalig voor het suiker feest 3 dagen (das echt waar heb het op papier )
willen ze geen sinterklaas, kerst of paasfeest vieren, blijf maar thuis.
terwijl als ik max een dag thuis wil houden vanwege een famillie feest, ik daar onderhand voor op mijn knieen moet en nee op mijn bord krijg (neem hem lekker toch mee met ski vakantie als het moet speel ik het heeeeel hoog op)
maar goed dat is een andere discusie

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:52

shaviera schreef:
ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.

AMEN! Go jij! Go jij!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:52

De vader van mijn vriend vertelde mij gister dus dat het suikerfeest eigelijk maar 1 dag is. Was ook voor het eerst dat ik dat hoorde, maar die man kent de hele Koran van binnen en buiten dus dan zal het wel zo zijn.

Hier krijgt niemand trouwens vrij voor het suikerfeest. Ik snap jou frustratie hoor Knipoog