Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Halalvlees wordt toch geslacht met een halssnede? Ik vind dat niet minder erg dan een pin door de hersens of een flinke stroomstoot.
Als een halssnede goed wordt uitgevoerd, valt ogenblikkelijk de druk van de hersenen af en is het dier hersendood. Zonder hersens voel, zie, ruik en hoor je niks meer. Daarna laten ze het dier leegbloeden om de bacterieen uit te spoelen.
Vraag me af of de mensen die tegen halal vlees zijn en wel kip eten ook weten hoe die aan hun einde komen? Eten hun dan ook nog kip? Of hoe het eruit ziet als het fout gaat met een stroomstoot? Eten ze dan ook nog zonder scrupules hun karbonaadje?![]()
Ik heb genoeg gezien van slachten om te weten/beslissen dat ik geen vlees meer eet, of het nou halal geslacht wordt of niet.
Maar mensen die zo hypocriet stennis gaan lopen schoppen over halal slachten, en zelf met veel genoegen hun kipfileetje of speklapje verorberen, zijn bij mij nou eenmaal aan het verkeerde adres met hun "halal is verkeerd!" campagne.
Ronja schreef:
Moslims eten namelijk alleen halal vlees, omdat zij geloven dat deze manier van slachten het minst pijnlijk is voor het dier, en op deze manier het dier (wat ook een schepsel van God/Allah is) het minste lijdt en zo God/Allah er ook tevreden mee is.
Jennyzz schreef:Hier zeg je dus eigenlijk dat de dieren geslacht worden op een manier waarop de moslims dénken dat het minst pijn doet en omdat God het zo wilt. Hier heb ik zo'n hekel aan. "God blabla.''
Dit vind ik dus echt nonsens, want het is nooit aangetoont dat dit de minst pijnlijke manier van slachten is.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het geen pijn doet als je keelslagader wordt doorgesneden en je doodbloed.
Ronja schreef:Ik vraag me af of veel mensen wel weten waarom moslims halal vlees eten... Als ik de meesten hoor krijg ik er een barbaars en primitief beeld bij... wat ik een beetje raar vind.
Moslims eten namelijk alleen halal vlees, omdat zij geloven dat deze manier van slachten het minst pijnlijk is voor het dier, en op deze manier het dier (wat ook een schepsel van God/Allah is) het minste lijdt en zo God/Allah er ook tevreden mee is. Bij het slachten wordt vooraf het zinnetje (of woord, pardon voor mijn gebrekkig arabisch) "Bismillah" door de slachter uitsgesproken, wat zoveel betekent als "in de naam van Allah" en dan wordt de keel doorgesneden waarop het dier op slag dood is. Moslims vinden onze manier, met pinnen en weetikwat, juist barbaars en dieronvriendelijk! Overigens, over de hygiëne, in halal-slagerijen wordt er net zo streng gecontroleerd als in ieder ander slachthuis.
Dus, wat betreft de diervriendelijkheid; het dier gaat inderdaad dood ja, dat is het principe van slachten. Op welke manier het dier hier het minst onder lijdt, daarover zijn de meningen gewoon verdeeld. Persoonlijk vind ik dat de halal-manier van nog net iets meer aandacht en respect voor het dier als levend wezen betuigt, en nee ik ben zelf geen moslim, zelfs niet gelovig. Van de AH is het natuurlijk gewoon een strategie om het meer klanten naar de zin te maken, en daar is volgens mij niets mis mee.
dorothea schreef:"Albert Heijn zegt in haar consumentenvoorlichting: “Albert Heijn is er voorstander van te zoeken naar de methode die het best aansluit bij de religieuze overtuiging binnen de toegestane bedwelmings- en dodingsmethoden. Het slachtproces gaat tot het uiterste om de dieren te doden met zo min mogelijk lijden.” Die aanprijzing gaat voorbij aan het feit dat dieren onverdoofd de hals wordt doorgesneden waarna ze doodbloeden, welk proces lang duurt en ernstig lijden veroorzaakt.
ShirleyA schreef:Jennyzz schreef:Hier zeg je dus eigenlijk dat de dieren geslacht worden op een manier waarop de moslims dénken dat het minst pijn doet en omdat God het zo wilt. Hier heb ik zo'n hekel aan. "God blabla.''
Dit vind ik dus echt nonsens, want het is nooit aangetoont dat dit de minst pijnlijke manier van slachten is.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het geen pijn doet als je keelslagader wordt doorgesneden en je doodbloed.
Dat dus, en eh hoe weten ze dat Allah het zo goed vind? Heeft hij gebeld om te zeggen dat t zo moet? Houd toch op..... Ik geloof niet in een god dus zeker niet in dat je een dier op n bp manier moet doden om n god zo te behagen. Het is in mijn ogen niet goed te praten dat ze zo hun dieren willen doden.
ShirleyA schreef:Jennyzz schreef:Hier zeg je dus eigenlijk dat de dieren geslacht worden op een manier waarop de moslims dénken dat het minst pijn doet en omdat God het zo wilt. Hier heb ik zo'n hekel aan. "God blabla.''
Dat dus, en eh hoe weten ze dat Allah het zo goed vind? Heeft hij gebeld om te zeggen dat t zo moet? Houd toch op..... Ik geloof niet in een god dus zeker niet in dat je een dier op n bp manier moet doden om n god zo te behagen. Het is in mijn ogen niet goed te praten dat ze zo hun dieren willen doden.
shaviera schreef:ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.