Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:45

Mooi gezegd Russel Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:07

Tja, stel je eens voor dat we helemaal niet meer mogen roken........ De wereld vergaat!!!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:17

Arnoud schreef:
Tja, stel je eens voor dat we helemaal niet meer mogen roken........ De wereld vergaat!!!!

Wie zegt dat? Nu niet gaan denken voor 'al die rokers in het algemeen' he Knipoog
Anders ben ik genoodzaakt weer te beginnen over de hokjes-theorie Clown

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:13

Arnoud schreef:

denk aan je hart
d'r is al zoveel ellende in de wereld

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:26

terorita schreef:
Arnoud schreef:

denk aan je hart

Roken verlaagd toch stress????
Denk dat ik nu ook maar 1 opsteek Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:50

Arnoud schreef:

Goed moment om te beginnen Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 07:58

Quellian schreef:
Arnoud schreef:

Goed moment om te beginnen Haha!

daar gaat je cariere.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:50

Arnoud schreef:

denk aan je hart

[/quote]

haha, nee hoor, je hebt idd wel stressrokers, maar nicotine bevordert juist het stressgevoel, maakt juist onrustig, alleen de handeling van het roken geeft psychologisch gezien een gevoel van rust, maar lichamelijk niet, daarom roken gestressten meer dan dat ze lekker relaxed in hun velletje zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:51

Arnoud schreef:

haha, nee hoor, je hebt idd wel stressrokers, maar nicotine bevordert juist het stressgevoel, maakt juist onrustig, alleen de handeling van het roken geeft psychologisch gezien een gevoel van rust, maar lichamelijk niet, daarom roken gestressten meer dan dat ze lekker relaxed in hun velletje zitten.

Edit, dubbelpost, quote niet gelukt Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:49

Pfff, wat een discussie zeg! Ik ben zelf ook een roker en ik steek idd regelmatig een sigaretje op onder werktijd. Gelukkig vind mijn baas (ook een roker Knipoog) dat geen probleem. Wij zitten hier met 3 man op kantoor en allemaal rokers, geen irritatie bij ons dus.

Ik begrijp de irritatie tussen niet rokerde en rokende collega's overigens wel. Mocht ik ooit ergers anders gaan werken waar mijn rookgedrag wel een probleem is dan zal ik het ook zeker aanpassen. Ik ben echter wel van plan om ooit nog eens te stoppen Knipoog

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:59

[quote="JoyRider"]
Ik vraag me af in hoeverre dit in de praktijk ook gaat gebeuren.

Ten eerste weet je vaak als je mensen aanneemt niet of ze al dan niet roken en ten tweede zal een werkgever liever een rokende goede medewerker aannemen, dan een minder goede niet rokende medewerker. Bij ons zou roken dan niet het criterium zijn waarop iemand wel of niet wordt aangenomen. Daarnaast kun je binnen een bedrijf gewoon regels stellen voor roken op de werkplek. Bij ons mogen rokers buiten de standaard middagpauze 2 keer roken. Wat wel jammer is, is dat niet rokers die ook even buiten gaan staan worden aangekeken alsof ze gek zijn Knipoog[/quote]

Ik rook zelf absoluut niet, sport veel en eet gezond, en heb ook liever geen mensen die in mijn buurt roken, in mijn huis wordt ook niet gerookt, heb ik bezoek dat rookt, ja jammer, buiten of niet... Wat ik ook goed vindt is dat op de werkplaats niet meer gerookt mag worden. Maar of je zomaar een werknemer gaat weigeren, ok, het geeft een goed signaal (roken is slecht, niet - rokers worden geprefereerd), maar indringing in de eigen beslissingsbevoegdheid gaat wel steeds verder. Dit vind ik wel een goede beslissing, maar waar gaat het eindigen ?

En waarom ik gequote heb, daar erger ik mij het hardst aan, een roker mag niet meer binnen roken, maar wel buiten, dus gaat regelmatig buiten 10 minuutjes een sigaretje roken, maar een niet-roker mag dat niet, als je 10 min buiten frisse neus gaat halen dan zouden ze je inderdaad aankijken van wat sta je daar nu eigenlijk te doen! Dat is ergert mij ontzettend!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:20

Ik vind dit wat té ver gaan...Wat is het volgende dat ze gaan uitvinden?
Zelf ben ik (gelukkig) geen roker.
Ik vind het wel oneerlijk dat rokers zomaar even tussen elk uurtje een sigaretje zouden opsteken en de niet-rokers lekker verder zouden moeten werken.
Dat ze tijdens de normale pauzes hun sigaretje opsteken heb ik geen problemen mee, ieder zijn manier van ff te relaxen maar iemand gaan weigeren omdat ie rookt??KOM OP... Nors opkijken
Trouwens...als die persoon lekker zegt ik rook niet..wat dan? Verward Ontslaan?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:37

Nee, zweep erover Clown Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:42

oeee lekkerrr Tong uitsteken

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 10:40

Als hij/zij bij de sollicitatie liegt over het feit dat ti wel of niet rookt kan je hem dan op grond hiervan weigeren in dienst te nemen tijdens de proeftijd..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:18

Zweep erover arnoud? Haha! Of't zo lekker gaat weet ik niet Tong uitsteken
@ m3is5i3j: als je dan die job echt héél graag wilt en er de nodige studies voor hebt afgeld en dus de diplmoa's ervoor hebt én nog eens ervaring hebt in die sector zou ik het erg discriminerend vinden als men dan iemand aanneemt met geen tot weinig ervaring en niet de nodige studies omdat deze niet zou roken?Vind ik persoonlijk niet kunnen maar goed..

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:07

Wat nou als je op een tankstation werkt, of op een olieraffinaderij of anders met ligt ontvlambare en explosieve stoffen???? Of als je(long)arts bent of verpleegkundige op zo'n afdeling. Daar komen ook asmatische patienten en die hebben er dan behoorlijk last vanb, dan hoef je nog nieteens bij hubn in de buurt te roken. Als je buiten staat te roken trekt dat ook in je kleding en dan hebben zulke mensen er ook last van.

Of je nou wil of niet, maar roken is nou eenmaal schadelijk voor de gezondheid, en ik vind dat je als werkgever daar best op mag selecteren. Je mag als werkgeven immers ook selecteren of iemand er verzorgd uitziet of niet, waarom dan ook niet voor de innerlijke verzorging?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:16

innerlijke verzorging
what about drugs, jointje, drank

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:42

M3isSi3j schreef:
Als hij/zij bij de sollicitatie liegt over het feit dat ti wel of niet rookt kan je hem dan op grond hiervan weigeren in dienst te nemen tijdens de proeftijd..

Alleen als je daar op had mogen selecteren Pling

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:32

terorita schreef:
innerlijke verzorging
what about drugs, jointje, drank

Gaat nu niet over drug, en drank, maar over roken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 23:36

_Moonwalker_ schreef:
@ m3is5i3j: als je dan die job echt héél graag wilt en er de nodige studies voor hebt afgeld en dus de diplmoa's ervoor hebt én nog eens ervaring hebt in die sector zou ik het erg discriminerend vinden als men dan iemand aanneemt met geen tot weinig ervaring en niet de nodige studies omdat deze niet zou roken?Vind ik persoonlijk niet kunnen maar goed..

ow, k heb wel een mooie situatie schets voor je..

Had een sollicitatie bij heineken, interne communicatie. De functie omschrijving was globaal iets van: het aanleggen en versterken van het huidige interne communicatie, met als hoofddoelstellingen de feedback vanuit de units te verbeteren. Mn gesprek was heel positief, was zo goed als aangenomen want kreeg een telefoontje met de mededeling dat ze nog een sollicitant hadden die ze voor de goede oorde wilde horen maar zoals het er nu voor stond zou ik het worden.

3 dagen later word ik gebeld met de mededeling dat ik ben afgewezen omdat ze besloten hadden iemand met een grafische achtergrond te nemen.. Was het er natuurlijk niet mee eens, maar ja wat doe jeraan!?

Sollicitatie is 1 grote discriminatie! Ik weet nog dat ik vroeger in een supermarkt werkte waar allochtonen voorrang kregen omdat ze dan lekker veel subsidie kregen!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:40

Ja, daar bestaat namelijk wél wetgeving voor (SAMEN).

Edit: herstel, dit bestond. De verplichting is vervallen en nu is dit gebaseerd op vrijwillig beleid van werkgevers.