Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:38

Het valt me echt op dat de rokers hier zich echt in hun persoon aangetast schijnen te voelen? Het komt op mij over alsof je bestaan als persoon afhangt van het feit dat je rookt ofzo?

Iig; het gaat niemand om jou als zijnde een persoon oid, het gaat alleen om die sigaretten. Ik heb ook specifiek gezegd dat ik rokers gewoon zie als ménsen en het niet de bedoeling is om alles in hokjes te drukken: roken is alleen een vorm van gedrag waar anderen last van hebben omdat je rook nou eenmaal niet zo kan controleren dat het zich niet verspreid.

Dat het woord discriminatie hier wordt gebruikt en zelf die vergelijking met WOII en apartheid vind ik ook echt belachelijk en ENORM disrespectvol!

Mensen die daarover beginnen moeten nog maar eens goed in hun geschiedenisboekjes en woordenboek kijken om te weten waar ze het over hebben.
Of horeca evt. rookvrij wordt of niet heeft níets maar dan ook níets te maken met discriminatie. Geen enkel restaurant zal aan de deur kijken of je een roker bent en je dan de toegan weigeren. Íedereen mag gewoon naar binnen, en *niemand* mag roken. Als er zou worden gezegd dat blonde mensen wel, en mensen met buin haar niet zouden mogen roken, dán was dat discriminatie. Maar het roken zou verboden worden voor *iedereen*, dus het woord discriminatie hoort absoluut niet in deze discussie thuis .

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:41

dan nogmaals mijn vraag

wat als er buiten op het terras gegeten word??
en dus ook gerookt

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:43

@Eliane: dat bedoel ik dus ook. Ik zie het precies zo.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:44

terorita schreef:
dan nogmaals mijn vraag

wat als er buiten op het terras gegeten word??
en dus ook gerookt

Ligt eraan hoe de wind staat

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:46

daaar heb je gelijk in.
ik denk alleen dat mocht dit er door komen
er toch te klagen blijft
neem nu het topic roken bij de bushalte.
het einde is nog lang niet in zicht

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:53

Buiten heb ik er gelukkig láng niet zoveel last van (alleen als iemand echt vlak naast me zit of de wind het toevallig recht in mn gezicht blaast ofzo) dus daar mag iedereen van mij gewoon roken .

Ik was er ook eigenlijk vanuit gegaan dat terrasjes buiten niet onder deze petitie zouden vallen. De overlast van rook gaat er juist om dat rook in gesloten ruimtes blijft hangen en mensen benauwd maakt, stinkt, etc. Buiten kan het gewoon ontsnappen en dan is 99% van de overlast gewoon weg. Dus om het buiten te verbieden vind ik wel érg ver gaan en nogal onnodig.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:17

Eliane schreef:
Het valt me echt op dat de rokers hier zich echt in hun persoon aangetast schijnen te voelen? Het komt op mij over alsof je bestaan als persoon afhangt van het feit dat je rookt ofzo?

Neenee Eliane, wel eerst goed lezen

De rokers wórden hier persoonlijk aangevallen en komen voor zichzelf op.

Ik vind het wel mooi om te lezen en zou graag jennen, maar ik heb geen zin in al dat gehap in mijn tenen

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:36

Quellian schreef:
Neenee Eliane, wel eerst goed lezen

De rokers wórden hier persoonlijk aangevallen en komen voor zichzelf op.

Ik vind het wel mooi om te lezen en zou graag jennen, maar ik heb geen zin in al dat gehap in mijn tenen

Nee, het *roken* wordt aangevallen. Het gedrag, en de sigaretten. Wat ik lees is dat mensen iets hebben tegen roken, maar niet tegen rokers als zijnde een persoon. Alleen tegen dat ene stukje gedrag. Misschien dat sommigen het niet zo handig hebben verwoord of het wel persoonlijk speelden; dat zal wel. Ik heb niet elke post letterlijk onthouden. Maar het overgrote merendeel heeft het volgens mij alleen maar over het roken als gedrag en absoluut niet tegen iemand als zijnde een persoon.

Punt is wel dat zodra er over roken begonnen wordt er heel veel mensen reageren die zich naar mijn idee in hun persoon aangetast voelen. Zo komt het op mij over en dat valt mij gewoon op.

Überhaupt het feit dat er over discriminatie begonnen wordt laat al zien dat het roken als een onderdeel van jezelf als persoon wordt gezien. Je hebt het nl. niet over jezelf als mens die toevallig rookt, maar over rokers als een groep en het roken als een onderdeel van jou, waar je op benadeeld wordt. Als je het roken niet als substantieel onderdeel van jezelf zou zien zou het woord discriminatie niet eens in je opkomen.

Dit is verder totaal niet naar 1 persoon bedoelt, maar ik vind het wel erg opvallend en ik vraag me eigenlijk wel af waarom mensen zich dit zo op de persoon aantrekken .

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:43

Nou, ik vind dat er dingen gezegd worden door niet-rokers hier, gericht aan de rokers die echt ver gaan hoor. En dan heeft het er helemaal niets mee te maken dat ik zelf rook. Sommige mensen kunnen normaal dicussieren, maar sommigen zijn echt gemeen en geven fikse steken onder water.

Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en heb maar weinig gereageerd, omdat ik anders dingen zou zeggen waar ik op aangesproken zou worden, maar er waren zeker opmerkingen die mijn nekharen ten berge deden reizen

Dniesy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:47

Hier in Hoorn zit een restaurant die op bepaalde dagen in de week rookvrij is, echt geweldig! Het zit daar dan ook altijd vol op die dagen. Het is gelijk een mooie oplossing voor mensen die niet tegen rook kunnen... Ik ben ook zelf erg tegen roken, maar ik ga echt niet zitten klagen als er een paar mensen wel willen roken, moeten ze toch zelf weten ze gaan toch ook niet klagen dat als jij een broodje shoarma hebt besteld je stinkt gehe... En je kleding gooi je toch in de was na het uitgaan neem ik aan?

Echwel

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:57

Citaat:
En je kleding gooi je toch in de was na het uitgaan neem ik aan?
En wat doe je dan met pijnlijke longen doorlopen tranende ogen en een vastzittende neus.
Dat gaat onder de douche niet weg hoor.

En idd al zou het maar 3 avonden per week zijn vind ik best, en hoeft niet eens in het weekend.

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:59

stalechwel schreef:
Citaat:
En je kleding gooi je toch in de was na het uitgaan neem ik aan?
En wat doe je dan met pijnlijke longen doorlopen tranende ogen en een vastzittende neus.
Dat gaat onder de douche niet weg hoor.

Dat was meer gericht op de mensen die vonden dat hun kleding er zo van gingen stinken....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:02

Oke dan snap ik het, ben geverfd dus zal nog wel blond intelect hebben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:02

Een ding weet ik wel, dat zou gelijk de doodssteek zijn voor de toch al zo slecht draaiende horeca, rokers blijven weg en de omzet moet toch gehaald worden, want alle kosten moeten betaald worden...... en dat wordt dat doorberekend aan die weinige klanten die er dan nog wel zitten

Niet handig dus

Ik denk dus dat het handiger is om ook rookvrije horeca te promoten..... dus zaken waar wel gerookt wordt en zaken waar niet gerookt wordt. Dan weet je dus als roker, hier kan ik niet roken en daar wel......... en als niet roker weet je dat je een rookhol binnenstapt OF niet

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:05

Kiwiko dat zou fijn zijn als je het van te voren weet.
Nu gaan we nog wel eens naar binnen maar rennen er veel harder weer uit vanwege de walm.

Dus een sticker op de deur en evt een paar dagen per week niet roken kom je er toch al een heel end uit.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

Quellian schreef:
Nou, ik vind dat er dingen gezegd worden door niet-rokers hier, gericht aan de rokers die echt ver gaan hoor. En dan heeft het er helemaal niets mee te maken dat ik zelf rook. Sommige mensen kunnen normaal dicussieren, maar sommigen zijn echt gemeen en geven fikse steken onder water.

Misschien heb ik dat dan gemist want ik heb eerlijk gezegd nauwelijks écht vervelende reacties gezien. Sommige waren wel érg generaliserend, maar zelfs dan: als je een beetje tussen de regels las was het bij verreweg de meesten wel duidelijk dat het niet op de persoon bedoeld was maar alleen tegen het roken zelf. Misschien naïef, maar ik geef mensen graag het voordeel van de twijfel .

Het enige probleem wat mensen hebben is namelijk dat ze last hebben van rook. Stel dat jij morgen zou stoppen met roken dan zou die 'last' volledig weg zijn en is er naar mijn idee echt niemand die dan nog enig probleem met jou zou hebben
(ik kan dit niet goed verwoorden maar ik hoop dat het ongeveer duidelijk is wat ik bedoel).

Ik kan me dus niet voorstellen dat als je anti-roken bent dat dat dan op welke manier persoonlijk bedoeld zou zijn. In mijn wereld heeft al dan niet roken namelijk niets met iemands persoonlijkheid te maken. En dit is misschien ook weer naïef, maar ik ga er vanuit dat anderen dat ook min of meer zo zien, omdat ik me met geen enkele logica kan voorstellen dat je het tegen-roken zijn wél persoonlijk kan bedoelen. Dat slaat nl. nergens op dus ga ik er niet vnauit dat mensen dat zo bedoelen .

Citaat:
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en heb maar weinig gereageerd, omdat ik anders dingen zou zeggen waar ik op aangesproken zou worden, maar er waren zeker opmerkingen die mijn nekharen ten berge deden reizen

Tja...er zijn hier ook andersom opmerkingen gemaakt waarvan mijn bek ook open viel. O.a. die over discriminatie, maar ook over asmta en ziekten (eigen schuld, eigen keus, als je toch al ziek bent maakt het niet meer uit, mijn probleem niet dus ik hoef er geen rekening mee te houden etc etc) die ik écht niet vind kunnen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:08

stalechwel schreef:
Kiwiko dat zou fijn zijn als je het van te voren weet.
Nu gaan we nog wel eens naar binnen maar rennen er veel harder weer uit vanwege de walm.

Dus een sticker op de deur en evt een paar dagen per week niet roken kom je er toch al een heel end uit.

Precies, lijkt mij heel makkelijk een herkenbaar logo te maken en die op de voordeur te plaatsen

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:11

Het is al eerder gezegd, maar ik denk dat, stel datde horeca volledig rookvrij gemaakt wordt, dat het verdwijnen van klanten in de horeca enorm zal meevallen. In o.a. de VS en Italië is dat ook totaal niet gebeurd. Zo'n verandering is in het begin even wennen maar uiteindelijk wordt dat heel normaal gevonden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:13

Ik ben dan niet meer in de kroeg te vinden en ook uit eten zal ik niet meer gaan

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:15

Eliane; jij hebt ook zeer zeker goede punten. Maar heel eigenlijk zie ik het hele probleem niet zo.. Het gaat al jaren goed, dus vanwaar ineens die switch? Dit is niet zozeer tegen jou hoor

Maar ik heb niet echt het idee dat ik iemand lastigval met roken, maar ik heb ook niet echt het idee dat ik een moeilijk persoon ben *uche*. Je zal mij niet snel horen klagen over mensen, of ze nou roken, aan de drugs, alhocol of snoep zijn. Ik heb alles van dichtbij meegemaakt en ik denk dat ik roken nog het minst vreselijk vind van alles.

Vandaar ook onlangs mijn zeer serieuze vraag wanneer ze voor een alcoholvrije horeca gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:22

Voor mij mag alcohol vrij ook, maar denk niet dat dat gaat

Ik riep wel eens tegen mijn longarts.
Ik rook niet
Ik drink niet
En zoals ik me nu voel staat de rest ook op sterk water.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:25

Eliane haalt me de woorden uit m'n mond... oh nee, de woorden uit mijn toetsenbord. Precies zoals ik het ook bedoel. Scheelt me weer tikken.

Dat is nog eens een goed initiatief van dat restaurant in Hoorn! Een aantal dagen rookvrij als restaurant. Kan iedereen (roker, niet-roker, astmapatient) wel een keer op zijn manier uit eten.

@KiWiKo: ik denk ook niet dat de soep zo heet gegeten wordt. Blijf je echt weg uit een restaurant als er een geheel rookverbod komt? Denk je dat je dat jaren en jaren vol houdt? Ik geloof er niet in dat een rookverbod de strop voor de klandizie betekent. Niet als het landelijk wordt ingevoerd. Mensen blijven ook niet weg uit de trein toen daar een rookverbod werd ingevoerd en op de werkvloer is het ook totaal geaccepteerd. Ik hoorde toendertijd ook een hoop protest.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:25

KiWiKo schreef:
Ik ben dan niet meer in de kroeg te vinden en ook uit eten zal ik niet meer gaan

Huh? Ben jij weer gaan roken?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:26

Ik drink geen druppel, doe niet aan drugs, snoep praktisch nooit. Gun me dan de sex en de peuken waar ik van geniet

Nee, ik vind dat iedereen wel iets mag hebben als 'fout iets', iets waar diegene van kan genieten. En probeer elkaar gewoon zoveel mogelijk te ontzien en zoek elkaar niet op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:29

Citaat:
Gun me dan de sex en de peuken waar ik van geniet
Niet tegelijkertijd hoor dat wordt veelste heet.

Daarna of in plaats van is prima, en in dat geval kun je roken dus als voorbehoedsmiddel gebruiken.
Niet voor niet tijdens maar in plaats van

Als je het niet tijdens mijn eten in het restaurant doet meid vind ik het prima.