Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 23:13

Ben benieuwd, zit in Zaltbommel nu en ik moet over Deil om naar huis te komen morgenochtend.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 00:06

Onali schreef:
Ben benieuwd, zit in Zaltbommel nu en ik moet over Deil om naar huis te komen morgenochtend.

*zwaait naar 8 km verderop* :wave:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 06:35

Exitium schreef:
Onali schreef:

*zwaait naar 8 km verderop* :wave:

:wave:

Zie nog geen filemeldingen staan bij Deil. :+

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:26

Zag net een filmpje op fb, op de Afsluitdijk rijden ze langzaan. Klein groepje volgens mij. Ze zijn onderweg naar Malieveld volgens mij

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:37

:+
Bedankt voor de tip, ik kom vandaag uit Luxemburg naar Utrecht voor n bezoekje aan mn ouders. Zijn wat km‘s, maar wil ze toch weer eens zien.

Probeer , om verder niet te veel rond te rijden , Dan kan ik op dezelfde tank weer terug naar huis

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:41

Hopelijk worden ze net zo hard aangepakt als extinction rebellion als ze snelwegen door het hele land gaan blokkeren. Dat ze maar lekker in Den haag gaan protesteren.
Ik zou het verder niet slim vinden om accijnzen te verlagen. Allereerst wil ik niet gaan betalen voor de plezierritjes van een ander, en daarnaast vind ik dat je deze extra kosten gewoon bij de werkgever moet neerleggen; die zouden mensen extra moeten compenseren of anders waar mogelijk thuis laten werken.
Als er een tekort aan brandstof dreigt dan moet je vooral niet de prijzen gaan drukken zodat mensen extra veel gaan inslaan en verspillen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:44

Alsof iedereen ook thuis kan werken...

En naar het werk rijden pleziertjes?
Denk dat vele dat anders zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:48

Met pleziertjes bedoel ik uiteraard een dagje naar zee vanuit Enschede bijvoorbeeld, of voor de lol een uurtje nutteloos rondrijden. Die mensen bestaan helaas :=

Woon-werk verkeer hoort gewoon netjes en volledig te worden vergoed door de werkgever, daar mogen ze imo best eens de wet voor aanpassen. Die 23ct/km is een rare regel..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:53

8nnemiek schreef:
Met pleziertjes bedoel ik uiteraard een dagje naar zee vanuit Enschede bijvoorbeeld, of voor de lol een uurtje nutteloos rondrijden. Die mensen bestaan helaas :=

Woon-werk verkeer hoort gewoon netjes en volledig te worden vergoed door de werkgever, daar mogen ze imo best eens de wet voor aanpassen. Die 23ct/km is een rare regel..

Maar dat is dus niet voldoende vergoed.

En een mantelzorger?
Rij ik mijn moeder naar het ziekenhuis als voorbeeld?

En plezier ritjes zullen er steeds minder zijn.

En Zoals jij het stelt vind ik het behoorlijk eng klinkt. Lekker communistisch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:55

Hoe gaan die werkgevers dat doorbelasten dan? Alsof daar het geld aan de bomen groeit.. dat zie je dan toch ook weer terug in de producten die ze verhandelen? (bij de kleine bedrijfjes)
Ik denk niet dat een goedbetaalde directeur terug gaat in salaris om zn gepeupel meer te vergoeden.. (bij de grote bedrijven)

Overigens, In Den Haag protesteren, prima. Maar niet op de A12 (en je dan ook nog vastplakken of zoiets debiels) Gewoon waar het mag..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:00

8nnemiek schreef:

Die mensen zullen ongetwijfeld bestaan maar volgens mij zijn veruit de meeste ritten gewoon nuttige en noodzakelijke ritjes. En wat denk je dat het met de kosten van producten / diensten doet en met de salarissen, als woon-werk verkeer verplicht veel duurder wordt voor de werkgever?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:02

Cer schreef:
Ik denk niet dat een goedbetaalde directeur terug gaat in salaris om zn gepeupel meer te vergoeden.. (bij de grote bedrijven)

Dat is inderdaad het grote probleem. De rijkste mensen worden hier niet of nauwelijks door geraakt, terwijl juist dat de mensen zijn die iets kunnen betekenen in een crisis.
Communisme is toch echt iets anders, DP

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:05

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:07

8nnemiek schreef:
Dat is inderdaad het grote probleem. De rijkste mensen worden hier niet of nauwelijks door geraakt, terwijl juist dat de mensen zijn die iets kunnen betekenen in een crisis.

en die rijden waarschijnlijk electrisch met een auto die ze thuis voor de deur kunnen opladen, en voor de deur van hun kantoor

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:11

Onali schreef:
Lees nu lokaal wel dat de A12 helemaal vaststaat, Veenendaal/ Maarsbergen.
En idd ook de A2 Zaltbommel/ Beesd

Algoritme gaf me dit;

https://www.facebook.com/share/r/14Z2eVJPyLD/

Deze kwam bij mij ook voorbij. Dit is volgens mij een rijdend verzet op de Aflsuitdijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:12

Jildau schreef:
Die mensen zullen ongetwijfeld bestaan maar volgens mij zijn veruit de meeste ritten gewoon nuttige en noodzakelijke ritjes. En wat denk je dat het met de kosten van producten / diensten doet en met de salarissen, als woon-werk verkeer verplicht veel duurder wordt voor de werkgever?

Maar dat geld komt niet uit de lucht vallen. Als er miljarden naar lagere accijnzen gaan dan betalen we dat zelf. Ook de mensen die niet eens een auto hebben. Dan wordt het leven voor ons allemaal wéér duurder, maar dan op een oneerlijke manier.

De beste manier zou zijn om de invloed van de olie-industrie aan banden te leggen, en bijvoorbeeld te zorgen dat er maximale verkoopprijzen zijn, maar dat gaat nooit lukken, die hebben veel te veel invloed wereldwijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:33

Accijnzen omlaag is idd een maatregel die iedereen betaalt.
En waar een mogelijk tekort niet mee wordt opgelost.
Wanneer het zo ver zou komen dat er geen brandstof meer is, kun je niet meer naar je werk of met je moeder naar het ziekenhuis.

Dan beter toch al eerder nadenken over waar het verbruik toch omlaag kan.

We zijn in Nederland niet gewend aan dat iets op kan zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:40

Annemieke noem het hoe jij wilt.
Niet meer mogen rijden voor een pleziertje komt mij niet over als een land waar het fijn is om te wonen.
Dat klinkt als werken en de rest aan de staat geven.

En ja daar gaat het voor genoeg mensen al naartoe of is al zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:51

Ik zie in de buurt weinig verkeersoponthoud, dus er zal wel niemand naar het Malieveld onderweg zijn? Daar kunnen ze ook niet terecht, want daar staat inmiddels een enorm grote kermis opgesteld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:54

Wij betalen met z’n allen sowieso voordelen voor anderen. De subsidie op elektrisch rijden, zonnepanelen etc. Die vaak ook nog eens ging naar mensen die dat prima zelf kunnen betalen. En nu wederom een groot voordeel hebben. Of mensen zonder kinderen die voor kinderopvang etc betalen. Lagere brandstofprijzen kunnen ook helpend zijn voor mensen zonder auto.

Ik vind de accijnzen helemaal verlagen nu ook niet de oplossing die per se moet. Want dan los je het tekort niet op. Maar iets minder accijns moet wel kunnen vind ik.

“Werken en de rest aan de staat geven” is een communistische gedacht. En dat is absoluut niet aan de orde nog in Nederland, wij hebben al jaren een rechts liberaal beleid. Dat mensen dat zo voelen betekent niet dat het waar is. :?

En bij een rechts beleid hoort helaas dat rijke mensen en grote bedrijven als “succesvol” gezien worden en die betalen in verhouding veel minder belasting dan het modale volk en / of de sociale onderklasse. Want alleen succesvolle mensen werken hard ofzo? En die hoeven niet meer af te dragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:03

DuoPenotti schreef:
Niet meer mogen rijden voor een pleziertje komt mij niet over als een land waar het fijn is om te wonen.
Dat klinkt als werken en de rest aan de staat geven.

Niemand zegt dat je geen pleziertje meer mag hebben, alleen dat anderen dat niet voor jou hoeven te betalen.

Ik moet onze boot weer tanken, dure diesel.. Maar dat is voor onze lol, dus waarom zou jij daar aan bij moeten dragen? Dat is toch krom?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:17

CharleyT schreef:
Het meest idiote advies wat ze steeds gebruiken: thuis werken. Alsof iedereen met een baan thuis KAN werken.

Het advies is voor mensen die kúnnen thuiswerken. Niet iedereen hoeft mee te doen om effect te hebben. Minder verkeer = minder oliegebruik = minder druk op de markt. Dat helpt juist de mensen die níet thuis kunnen werken. Het argument ‘niet iedereen kan het, dus het is dom’ is gewoon een drogreden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:20

8nnemiek schreef:

Dus jij wilt voor een ander gaan bepalen wat nuttig is en wat niet? 'die mensen bestaan helaas' is wel heel denigrerend.

Dus van Enschede naar het strand is nutteloos. Maar van Amsterdam naar het strand dan niet meer?
Een uurtje of langer touren met een auto of motor is nutteloos zeg je, maar het geeft wel ontspanning
Een Cesna vliegen is nutteloos? Maar geeft ook ontspanning
Naar een duikstek moet je altijd met de auto, dus ook nutteloos?
Een voetbalwedstrijd bezoeken, ook nutteloos.
Met je paard naar een wedstrijd met auto en trailer, ook nutteloos.
Autorijles of motorrijles nemen, ook nutteloos? Ik heb gisteren 30km (15km heen, 15km terug) met mijn auto gereden voor een uurtje motorrijles. Als ik op de fiets naar de leslocatie moet, dan kan ik dat qua tijd niet meer doen omdat ik echt veeeeel langer onderweg ben. En tja, dat uurtje rijden was natuurlijk ook nutteloos, want ik heb rondjes op een industrieterrein gereden.

Je kind maar niet meer naar zwemles of voetbal omdat je dan met de auto moet.

Ik denk niet dat je over een ander kunt oordelen wat nutteloos is. Want een mens heeft ook ontspanning nodig. Als je alleen maar kunt werken om te leven, dan is het leven niet echt leuk meer hoor.
En jij weet weer niet wat een ander er voor laat. Wil jij terug naar een tijd waarin kinderen verdrinken omdat ze niet meer kunnen zwemmen? Sportverenigingen verdwijnen omdat niemand meer komt omdat het autorijden naar de locatie als 'nutteloos' wordt gezien?
Maar iemand kan wel iets ergens voor laten om dan juist wel dat ritje te kunnen maken.

Een heel simpel voorbeeldje: ik wilde graag nog ergens kijken naar de paddentrek, dat is vanaf waar ik was 50km extra rijden. Nodig? Nee, maar wel leuk om te doen. Dus ik heb besloten om dat gebakken visje niet te kopen, maar die 50km extra te rijden.

Jij wilt een ander sociale druk opleggen om voor die ander te bepalen wat nutteloze ritjes zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:26

Ach, ik heb de autoloze zondagen nog meegemaakt, heerlijk als kind zijnde. Rolschaatsen op de grote weg .
Ja, erg vervelend die hoge brandstofprijzen maar soms moet je, indien mogelijk, de paasei naar de nering zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:30

BigOne schreef:
Ach, ik heb de autoloze zondagen nog meegemaakt, heerlijk als kind zijnde. Rolschaatsen op de grote weg .
Ja, erg vervelend die hoge brandstofprijzen maar soms moet je, indien mogelijk, de paasei naar de nering zetten.

Ik zal op zondagen toch mijn paard moeten verzorgen. Die staat 30km van mijn huis. Dus een autoloze zondag zal tegenwoordig veel uitzonderingen geven. Ook als je in de zorg werkt bijvoorbeeld.