Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:42

En hoe kijken jullie dan aan tegen feitelijk nutteloze produkten die sommigen dan kennelijk toch wel kopen omdat ze als handig verkocht worden.
Zo had mijn bijrijder ooit BEUGELHOESJES gekocht. Wat een ondingen waren dat, meer werk dan een beugel even zandvrij borstelen na het rijden. Die verdwenen van mijn kant dus snel in de kast (lees: als ik gereden had, dan deed ik ze er niet om wegens veel te veel werk en lagen ze los bij het zadel), en die bijrijder steeds maar weer die ondingen er omdoen want ze waren zo handig. :D Maar na enkele maanden gaf ook zij het op en lagen ze er maar, want ze bleken toch meer werk te zijn dan even borstelen. Alleen had ik dat eerder door dan zij. En toch worden die dingen nog steeds verkocht als 'handig'.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 11:45

germie schreef:
En hoe kijken jullie dan aan tegen feitelijk nutteloze produkten die sommigen dan kennelijk toch wel kopen omdat ze als handig verkocht worden.
Zo had mijn bijrijder ooit BEUGELHOESJES gekocht. Wat een ondingen waren dat, meer werk dan een beugel even zandvrij borstelen na het rijden. Die verdwenen van mijn kant dus snel in de kast (lees: als ik gereden had, dan deed ik ze er niet om wegens veel te veel werk en lagen ze los bij het zadel), en die bijrijder steeds maar weer die ondingen er omdoen want ze waren zo handig. :D Maar na enkele maanden gaf ook zij het op en lagen ze er maar, want ze bleken toch meer werk te zijn dan even borstelen. Alleen had ik dat eerder door dan zij. En toch worden die dingen nog steeds verkocht als 'handig'.

Ik dacht dat beugelhoesjes waren om te zorgen dat het metaal van de beugels (zeker die met een scherp voetbed) het zadel niet beschadigt? Als het voor zand is dan is het inderdaad wel een beetje belachelijk ja.

Sommige gadgets zijn echt goed, maar sommigen nemen gewoon onnodig veel plaats in.
Wij hebben bijvoorbeeld een frietsnijder omdat we elke vrijdag frietjesavond doen met heel het gezin (intussen een man of 13) en als je dat allemaal met de hand moet doen ben je wel even bezig :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 12:06

Ik heb hier vorig jaar bij de aankoop van mijn zadel zo'n beugelhoes gekregen die lang is en over het zadel gaat (plus een gewone hoes)
Ik vind die wel weer handig.
Daarmee blijven mijn beugels goed opgestoken. En dat draagt wel fijner.

Zand borstelen doe ik sowieso nog, want daar zijn ze inderdaad niet alleen voor.

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... rotection/

zoiets (heb geen edix)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:10

_chou schreef:
Waidida schreef:
Waar germie´s post me wel over deed nadenken: als alleenstaande wordt je vaak wel wat gedwongen tot overconsumptie bij bv voeding vind ik.

Ik pas nu een tijdje op ons huis en de dieren omdat mijn ouders op vakantie zijn. Maar nu ik alleen ben merk ik echt hoe moeilijk het is om porties voor 1 persoon te kunnen kopen. Alles is in erg grote verpakkingen, en als je geen giga vriezer hebt worden sommige dingen wel slecht na een tijdje.

Ik ga binnenkort op mijzelf wonen en dit is een van de weinige dingen waar ik echt tegenop zie. Ik moet mij er nog echt in verdiepen en nog wat oefenen.

Toen ik nog alleen woonde, deed ik altijd aan mealprepping (ook omdat ik koken niet echt leuk vind en eten gewoon even makkelijk/snel moest, zodat ik lekker kon wandelen met de hond of paardrijden in de avond).

Op zondag kookte ik meestal 3 maaltijden, waar vaak wel per maaltijd 3 of 4 porties uit konden. Die deed ik dan in bakjes in de vriezer, buiten wat ik die avond, morgen en overmorgen zou eten.

Ik vind het niet erg om in een week een paar x hetzelfde te eten, maar ik snap dat niet iedereen dat wil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:11

Ik kook meerdere porties en deel gaat de vriezer in.en eet dan ook de aag erop hetzelfde desnoods is iets aangepast

Sheran

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:29

Ik weet als alleenstaande gewoon 3 dagen hetzelfde. Ik heb alleen een klein vriesvakje en geen ruimte voor een vriezer, of hij moet in de woonkamer staan :))

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:47

Ja, ik vind koken dus best leuk en eet het liefst gevarieerd. Daarbij komt ook dat ik een kleine vriezer heb, dus wil daar niet teveel in hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:50

Hier ook, pan eten koken, heet in hete potten + hete deksel zodat het vacuum trekt, afgekoeld koeling in en dan max 1 dag wat anders tussendoor opeten. Heel simpel, scheelt afwas en je werkt met gezinshoeveelheden ipv dure 1 persoons porties.

_chou schreef:
Ja, ik vind koken dus best leuk en eet het liefst gevarieerd. Daarbij komt ook dat ik een kleine vriezer heb, dus wil daar niet teveel in hebben.

Hoe gevarieerd? Meer porties = ook meer verschillende groentes bij elkaar en dan kan je natuurlijk dag 1 er aardappelen bij eten, dag 2 rijst en dag 3 brood of pannekoeken ...
Vriezer werkt beter als die vol is trouwens, dus hoe die is ingedeeld en wat er in moet voor jouw kan uitmaken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:54

Cer schreef:
Waidida schreef:
En dan vind je het gek dat mensen zo veel gaan kopen :+

Ja, eigenlijk wel :+

Je mag aannemen dat mensen voor zichzelf kunnen denken...
aan de andere kant, een gedeelte kan dat inderdaad niet (meer) .. ook evolutie denk :D

Mijn ex wijlen schoonmoeder, die nu ergens in de 90 zou zijn, die kocht ook standaard alles wat 1+1 gratis was. Als ik dan vroeg wat ze met 2 verse rode kolen moest zei ze: Ja maar dat was in de bonus. Ja maar je bent alleen......

Dus ik weet niet of het iets van de nieuwe generatie is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:56

Waidida schreef:
Waar germie´s post me wel over deed nadenken: als alleenstaande wordt je vaak wel wat gedwongen tot overconsumptie bij bv voeding vind ik.

Ik pas nu een tijdje op ons huis en de dieren omdat mijn ouders op vakantie zijn. Maar nu ik alleen ben merk ik echt hoe moeilijk het is om porties voor 1 persoon te kunnen kopen. Alles is in erg grote verpakkingen, en als je geen giga vriezer hebt worden sommige dingen wel slecht na een tijdje.

Over de moederdag dingen: moeders was vorig jaar boos omdat ze niks gekregen had. Maar ze had een maand ervoor wel een weekend weg van ons gekregen (wat voor mij als student dus best wel een investering was) en ik dus had gezegd dat dat voor haar verjaardag en moederdag gevombineerd was. Was ze dus niet zo blij mee :+

Er zijn genoeg winkels waar je kleine porties kunt kopen. De Koopman bijv als het om groente gaat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 16:58

[quote="CobCowgirl

Toen ik nog alleen woonde, deed ik altijd aan mealprepping (ook omdat ik koken niet echt leuk vind en eten gewoon even makkelijk/snel moest, zodat ik lekker kon wandelen met de hond of paardrijden in de avond).

Op zondag kookte ik meestal 3 maaltijden, waar vaak wel per maaltijd 3 of 4 porties uit konden. Die deed ik dan in bakjes in de vriezer, buiten wat ik die avond, morgen en overmorgen zou eten.

Ik vind het niet erg om in een week een paar x hetzelfde te eten, maar ik snap dat niet iedereen dat wil.[/quote]
Ik doe hetzelfde alleen verdeel ik het over 6 weken. Kook in het weekend grote portie's pastasaus bijv, gaat de vriezer in en dan hoef ik alleen nog pasta te koken en wat sla te maken.
Doe het eigenlijk met alles, waardoor ik doordeweeks als ik laat thuis kom niet meer in de keuken hoef te staan. Zorgt er ook voor dat je minder snel gaat bestellen en allerlei ongezonde zooi eet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:16

Benzz schreef:
Mijn ex wijlen schoonmoeder, die nu ergens in de 90 zou zijn, die kocht ook standaard alles wat 1+1 gratis was. Als ik dan vroeg wat ze met 2 verse rode kolen moest zei ze: Ja maar dat was in de bonus. Ja maar je bent alleen......

Ik denk dat dat eerder te maken heeft met een oorlogstrauma dan met overconsumptie. Ook de tweede generatie, die nu rond de 70 zijn, hebben soms de neiging om hun voorraadkast vol te proppen en het maakt niet zo veel uit met wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:51

Maar als 1 rode kool net zo duur is als 2, dan neem ik ook uit principe 2 mee en zet die dan op de weggeefgroep op facebook van ons dorp.
Is het een 1+1 op brood, dan heeft mijn paard geluk, dan droog ik het brood en eet mijn paard het op.
Ik heb sowieso elke week enige sneetjes brood voor mijn paard. Ik eet net wat meer dan een half brood zolang het brood nog eetbaar is, maar een half brood halen is zo enorm duur dat het goedkoper is gewoon een hele te halen en wat over is te drogen voor de vogeltjes, mijn paard of de kraaien (grotere vogels dus). Dus ik haal altijd een heel brood terwijl ik echt nooit een heel brood op kan eten. Ok, nu toevallig wel omdat ik er wentelteefjes van gemaakt heb vandaag.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:58

Bij mij zit echt de vriezer in de weg. Is zo'n klein bakje, dus er past 1 beurs in, of 2/3 maaltijden. Anders zou ik veel meer koken en invriezen :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:40

Ik heb nu -naast het vriesvak van mijn koelkast- sinds een jaar een mini-vriezertje (zo'n 50x50cm) erbij, waar feitelijk een heleboel in past :)
Dat is best een life changer geweest in mijn eenpersoonshuishouden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:27

Nice! Zelfs dat past bij mij niet :)) Tenzij ik hem voor mijn bank zet als tafel :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 23:53

Kleedje erop en je zou kunnen doen alsof het een modern dressoir is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 00:34

germie schreef:
Maar als 1 rode kool net zo duur is als 2, dan neem ik ook uit principe 2 mee en zet die dan op de weggeefgroep op facebook van ons dorp.

Wat een briljant leuk en geweldig idee! Nooit opgekomen, ga ik ook doen! :D

Maar eigenlijk koop ik gewoon wat ik nodig heb en niet meer. Dat van grote verpakkingen enzo herken ik helemaal niet. Maar ik koop mijn groente etc bij de boer, dus kan precies pakken wat ik nodig heb. Bloemkool is natuurlijk te groot voor 1x maar die ik ruim een week goed in de koelkast dus die maak ik in porties op. Ik gooi nooit eten weg.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:23

Bloemkool is prima in te vriezen. Past een kleine vriezer ook niet op je koelkast Sheran? Wij kopen groente en vlees apart bij groenteboer en slager, als je daar maar 1 appel wil of 1 speklapje (ik noem maar wat) dan kan dat, hoef je niet een hele verpakking te nemen zoals bij de supermarkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:38

prompter schreef:
Bloemkool is prima in te vriezen. Past een kleine vriezer ook niet op je koelkast Sheran? Wij kopen groente en vlees apart bij groenteboer en slager, als je daar maar 1 appel wil of 1 speklapje (ik noem maar wat) dan kan dat, hoef je niet een hele verpakking te nemen zoals bij de supermarkt.

Maar betaal je wel dezelfde prijs helaas. Ik kom dus nooit bij een slager of groenteboer, tenzij ik iets speciaals wil hebben.

Wij hebben hier in het dorp een facebookgroep om overbodige spullen te verloten. Je mag er geen geld voor vragen, het moet er minimaal 24 uur op staan, en dan maak je een afspraak met degene die het op komt halen. Meestal is het een kwestie van buiten de deur zetten. Eten kan er gewoon op middels wie het eerste komt. Ik heb zo al eens schoenen weggedaan waar ik echt niet op kon lopen en die gewoon nog als nieuw waren, en ook gewoon een merk hadden zoals Wolky. Maar ook dingen voor de vensterbank ben ik zo al kwijtgeraakt toen ik ging opruimen. Omgekeerd heb ik zelf nu een doos dvd's staan (die nu weer weg moeten, want wat ik er mee wilde heb ik gedaan). Boeken wel weggedaan via deze groep en weer anderen opgehaald. Plantjes waar ik te veel van hard weggegeven, bloempotten opgehaald, sieraden weggedaan. Werkt bij ons in het dorp goed.
Er is verder hier nog een weggeefwinkel. Is 2 middagen per week open en 1 dag in de maand op een zaterdag. Kun je inbrengen en iedereen is ook welkom om er wat op te halen. Is dus niet voor minima, maar voor iedereen. Heb daar ook wel eens kleding naartoe gebracht.

Ik zou dus niet zo snel iets naar een kringloop brengen. Dat voelt tussen de oren niet goed als je de huidige prijzen van veel kringloopwinkels ziet. Ze krijgen het gratis en dan moet er soms echt een enorme winst op gemaakt worden. Dan ga ik dus liever naar zo'n weggeefwinkel, juist omdat het daar dus gewoon nooit iets mag kosten, wat je inlevert niet en wat je weer meeneemt ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:44

Benzz schreef:

je schoonmoeder had in ieder geval geen last van overdadige reclames :D
Gooide ze die kolen weg of at ze ze op? Want daar kan je dan een paar dagen van eten, dus ik vind dat best slim :j
Of zou ze dan 1 kool moeten laten liggen?

Citaat:
Dan ga ik dus liever naar zo'n weggeefwinkel, juist omdat het daar dus gewoon nooit iets mag kosten, wat je inlevert niet en wat je weer meeneemt ook niet.

Eens, ik breng ook niks meer naar de kringloop.. je ziet ook dat daar mensen komen die stapels kleding kopen om het dan weer op marktplaats / vinted te zetten oid. Hier gaat het ook naar het buurtcentrum, waar mensen die het nodig hebben, het gratis kunnen ophalen :j

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:03

Sheran schreef:
Nice! Zelfs dat past bij mij niet :)) Tenzij ik hem voor mijn bank zet als tafel :))

Ik kon hem ook nergens kwijt, dus hij staat nu op mijn kledingkast in de slaapkamer :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 15:00

Zolala schreef:
Sheran schreef:

Ik kon hem ook nergens kwijt, dus hij staat nu op mijn kledingkast in de slaapkamer :D

Haha, mooie oplossing! Ik heb schuine wanden daar dus dat past niet, maar hij kan als nachtkastje :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:37

Cer schreef:
je schoonmoeder had in ieder geval geen last van overdadige reclames :D
Gooide ze die kolen weg of at ze ze op? Want daar kan je dan een paar dagen van eten, dus ik vind dat best slim :j
Of zou ze dan 1 kool moeten laten liggen?

Die belande uiteindelijk in de vuilnisbak. Maar moet er wel bijzeggen dat ze echt koopziek was. Die kocht aanbiedingen niet omdat ze ze nodig had, maar omdat het een aanbieding was.