Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:59

Misschien moet midden links dan ook een kans krijgen?
Wanneer je ons land nog verder de verdoemenis in wil hebben dan staat die laatste coalitie mijn inziens daar garant voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:59

Ik moet wel een beetje grinniken om de opmerkingen dat pvv niet alle Nederlanders vertegenwoordigd..
Toen na de verkiezingen de pvv de grootste bleek, werd “Nederland” als geheel verketterd, evenals “de Nederlander” .. de precieze uitspraken zou ik er even bij moeten zoeken maar dat gaat nu niet op m’n telefoon..

het duurde toen best lang voordat men ook ging schrijven dat het toch niet “alle” Nederlanders betrof :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:02

veneri schreef:
Ik snap het verhaal wel van de meesten stemden niet op pvv,ook al is pvv de grootste.
Maar het uitsluiten zorgt ervoor dat pvv straks in de oppositie komt te zitten.
En wat blijft er dan over voor een rechtse coalitie?
Als pvda/gl na pvv de grootste wordt, gaat er dus een coalitie over links gevormd worden.
Omdat hunnie niet met hullie willen.
Als pvv de grootste wordt, hoop ik dat er evengoed een rechts kabinet gevormd kan worden.pvv, bbb, ja21, misschien cda? Geen idee op hoeveel zetels we dan uitkomen.
Maar ik vind wel dat het een kans moet krijgen.

Waarom moet er per se een rechtse coalitie komen? Centrum of centrum-links is ook een optie, toch?

Rechts heeft de afgelopen jaren enorm veel kansen gehad hun beleid uit te voeren. Misschien moet (centrum)links ook een keer de kans krijgen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:05

"De Nederlander" is heel divers :)

Snap sowieso niet als mensen er prat op gaan te spreken namens "de Nederlander".

Spreek namens je kiezers, ook al is dat ook een diverse groep.
Maar toch al wat specifieker.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:06

oei, wat gaat het hard hier. Ik heb bijgelezen, maar zal niet overal op in gaan.. een dingetje viel me wel op
@San87, meen je echt dat CDA een rechtse partij is? Ik zie ze juist veel meer naar links opschuiven.

Mijn keuze voor BBB blijft staan, er is nog geen partij geweest waar ik me beter bij voel. Ik vind dat we een goede landbouwminister en staatssecretaris hebben en hoop dat ze de tijd krijgen nog meer voor elkaar te krijgen. Met name met betrekking tot het stikstofbeleid en wolvenprobleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:07

juval schreef:
oei, wat gaat het hard hier. Ik heb bijgelezen, maar zal niet overal op in gaan.. een dingetje viel me wel op
@San87, meen je echt dat CDA een rechtse partij is? Ik zie ze juist veel meer naar links opschuiven.

Mijn keuze voor BBB blijft staan, er is nog geen partij geweest waar ik me beter bij voel. Ik vind dat we een goede landbouwminister en staatssecretaris hebben en hoop dat ze de tijd krijgen nog meer voor elkaar te krijgen. Met name met betrekking tot het stikstofbeleid en wolvenprobleem.

Het CDA is inderdaad een centrumrechtse partij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:18

fransje23 schreef:
"De Nederlander" is heel divers :)

Snap sowieso niet als mensen er prat op gaan te spreken namens "de Nederlander".

Spreek namens je kiezers, ook al is dat ook een diverse groep.
Maar toch al wat specifieker.

Mee eens, maar ik vind generaliseren sowieso storend.. of dat nou de Nederlander, de asielzoeker, de boer, de jeugd, de man etc is

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:58

Cheytjuh schreef:
Zo’n partij die ineens zo groot is, kan niet alle zaken direct op orde hebben. Dat werd ook al aangegeven, zulke dingen kosten tijd.

Daarbij: kennen wij alle ins en outs? Of denken we ze te kennen want er wordt ons een bepaald iets voorgeschoteld.

Politieke tegenstand prima, maar bij voorbaat al kinderachtig uitsluiten omdat men niet wil regeren met, sorry, dat leren we de kleuters in de klas al af, waarom komt de politiek ermee weg :+

Bedoel je hiermee de PVV?
Die zijn niet "ineens zo groot" hoor. De PVV is opgericht in 2006, dus al bijna 20 jaar geleden. Sinds 2010, dus ook al 15 jaar, zit de PVV met gemiddeld met zo'n 20 zetels in de 2e Kamer. Er is echt ruim voldoende tijd geweest om te investeren in goede bestuurders.
https://image.trouw.nl/201062344/feature-crop/1200/1200/pvv-lijdt-onder-de-concurrentie-in-de-verre-hoek-op-rechts
https://www.eerstekamer.nl/begrip/historisch_overzicht_zeteltal_pvv

En een vraag voor Cheytjuh en Kaja, die het "kinderachtig" vinden om de PVV uit te sluiten "want democratie". Dat jullie die mening hebben vind ik prima. Maar als je democratie en volksvertegenwoordiging zo belangrijk vindt, waarom stemmen jullie dan op de enige "partij" is ons democratisch bestel die ondemocratisch is :? . En die dan ook nog eens schitteren door afwezigheid :? .
Citaat:
Formeel is de PVV in organisatorische zin niet meer dan de Vereniging Groep Wilders, op 30 maart 2005 opgericht door Geert Wilders en de Stichting Groep Wilders. Deze stichting die Wilders op 20 november 2004 had opgericht om fondsen te werven, bestond eveneens uit slechts één bestuurslid: Geert Wilders. De twee officiële oprichters van de vereniging, Geert Wilders en de Stichting Groep Wilders, hebben direct besloten een ledenstop door te voeren, waardoor de PVV in juridisch opzicht kortom maar één lid heeft.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Partij_voor_de_Vrijheid
https://www.montesquieu-instituut.nl/9394000/1/j9vvllwqvzjxdyx/vj5eflkxm6yg

Citaat:
PVV grootste partij, maar ook grootste absentie: 'Afwezig bij debatten, geen moties en nul vragen'
Ze zijn met veel en met veel afwezig. In maar liefst 34 procent van de gevallen komen de PVV-Kamerleden niet opdagen
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/a3618b28-91d6-425e-a479-0d8b032ac0d6/pvv-grootste-partij-maar-schittert-in-afwezigheid-afwezigheid-debatten-geen-moties-en-nul-vragen

NB.
De link van het Montesquieu Instituut is van 2012, maar er is sindsdien opvallend weinig veranderd aan de "partij". Ik schrijf "partij" tussen " " omdat ik het geen partij vind.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:58

Haha jongens wat gaan jullie snel vandaag. Ik dacht ik lees 'even' bij :))

Marigold schreef:
Er is zover ik kan zien niet eens een echte stemwijzer voor laaggeletterden, laag opgeleiden of hen die de taal niet machtig zijn. De doelgroep die afhaakt bij het woord ‘hypotheekrente aftrek’. Omdat ze daar nooit mee te maken hebben en geen mening over hebben of niet weten wat het is.
Die kijken een debat of zien overal de grote reclameborden van de vier rechtste partijen (die domineren nogal in het straatbeeld, ook op het platteland) en gaan maar weer voor PVV / FvD / Ja21 of BBB. Denk ik hoor.
Of ze blijven thuis. Die signalen krijg ik ook.
Zo van, geen idee wie ik nog kan vertrouwen (dus laat maar).

Ja dat is eigenlijk een heel goed punt. Eigenlijk zou je iets van een wijzer moeten hebben waar je invult wat je situatie is en dat je dan ziet wat de partijen voor jouw situatie doen (obv berekeningen van CPB en dat soort partijen).
Of inderdaad in jip-en-janneke taal uitleggen wat de grootste issues zijn en hoe partijen daar iets in gaan doen. De huidige stemwijzer zit ik ook af en toe goed te lezen van hoe zit dat nu precies, en ik ben toch aardig hoogopgeleid...

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

Dit vind ik dus echt een dooddoener dat dit steeds door iedereen en de politieke partijen wordt benoemd.

1. Hij is kort aan de ‘macht’ geweest en is hierbij op heel veel fronten tegengewerkt
2. Waarom wordt er niet gekeken naar 12 jaar afbreuk van Nederland veroorzaakt door het linkse kabinet? Willen we dat graag weer ? Erg bijzonder hoe Wilders zo afgerekend wordt op zijn enkele 2 jaartjes (nouja officieel 11 maand) en dat de rest maar vergeten wordt.

Ben nu de documentaire van Fortuyn aan het kijken, dan kom je wel even weer met je voeten ook op de grond, die man heeft het allemaal toen al voorspeld, toen al was er een ‘vluchtelingen’ probleem.

Hier nog aan het twijfelen tussen Pvv en FvD, vannacht nog maar even weer goed bekijken

1. Door wie precies? Hij kon aardig goed beslissen wat er moest gebeuren, maar moest daarbij wel binnen de grenzen van de wetgeving blijven.
2. Welke linkse kabinetten? We hebben al sinds '70 of '80 geen linkse kabinetten meer gehad.

3. Wilders heeft zelf een grote bek gehad met dat er NU dingen moesten veranderen, want NU kon dat wel geregeld worden. Tja, hij heeft zich gewoon in z'n eigen voet geschoten. Dan vind ik het laf om vervolgens te stellen dat hij er maar een jaartje heeft gezeten en dus niks voor elkaar kon krijgen. Hij wekte zélf de illusie dat hij dat wel even ging regelen als hij de grootste werd en in de regering kwam...

Kaja schreef:
_San87_ schreef:
Het grootste deel van de maatschappij. Anders zouden de 13 miljoen kiesgerechtigden allemaal massaal voor Wilders gaan, toch?

Het is zo dat een deel van de maatschappij inderdaad de PVV aan de macht wil, maar er is een veel groter deel die dat niet wil. Dat zie je aan hoe er gestemd is de afgelopen keer maar ook als de peilingen enige indicatie zijn (waar je natuurlijk nog een slag om de arm hebt omdat die er vaak genoeg naast zitten).

De PVV was de grootste partij toch? Of is dat nu ineens niet meer relevant?

Nee dat is niet relevant. Democratie is de stem van de meerderheid, niet van de grootste partij. Belangrijk verschil. Een kabinet is een kabinet van een meerderheid, daar hoeft de grootste partij die géén meerderheid vertegenwoordigd dus niet in te zitten.

Cheytjuh schreef:
Zo’n partij die ineens zo groot is, kan niet alle zaken direct op orde hebben. Dat werd ook al aangegeven, zulke dingen kosten tijd.

Daarbij: kennen wij alle ins en outs? Of denken we ze te kennen want er wordt ons een bepaald iets voorgeschoteld.

Politieke tegenstand prima, maar bij voorbaat al kinderachtig uitsluiten omdat men niet wil regeren met, sorry, dat leren we de kleuters in de klas al af, waarom komt de politiek ermee weg :+

"ineens zo groot"? Je realiseert je dat de PVV al jaren lang groot is en een van de 'vaste' partijen in de kamer? Het is geen BBB die plotsklaps uit haar kleren is gegroeid.

Kaja schreef:
We zijn toch een democratie? Hoe kun je dan twee miljoen kiezers wegzetten? Buiten spel zetten? Waarom zou je dan doen? Waar ben je bang voor? Waarom kiezers bang maken met een stem voor PVV is een verloren stem? Als ik voor de PVV kies, is dat toch mijn stem? Waar staat democratie dan voor?

Dat hun gekozen partij niet in het kabinet komt wil niet zeggen dat ze niet vertegenwoordigd worden door andere partijen. Het is niet zo dat deze mensen dan het pispaaltje van de beleidskeuzes gaan worden alleen omdat ze niet op een partij in de coalitie hebben gestemd.

Sterker nog, veel PVV'ers zijn aantoonbaar beter af met een links kabinet dan met de PVV. Maar dat zien ze niet, omdat ze alleen die populistische grootspraak van Wilders volgen. Zich angst aan laten praten. Niet zien dat PVV plannen over het algemeen gewoon niet kunnen / niet realistisch zijn.

veneri schreef:
Ik snap het verhaal wel van de meesten stemden niet op pvv,ook al is pvv de grootste.
Maar het uitsluiten zorgt ervoor dat pvv straks in de oppositie komt te zitten.
En wat blijft er dan over voor een rechtse coalitie?
Als pvda/gl na pvv de grootste wordt, gaat er dus een coalitie over links gevormd worden.
Omdat hunnie niet met hullie willen.
Als pvv de grootste wordt, hoop ik dat er evengoed een rechts kabinet gevormd kan worden.pvv, bbb, ja21, misschien cda? Geen idee op hoeveel zetels we dan uitkomen.
Maar ik vind wel dat het een kans moet krijgen.

Een kans krijgt hij zeker. Maar gezien hij (terecht) uit wordt gesloten omdat er gewoon niet mee samen te werken is, acht ik die kans zeer klein qua mogelijkheid van slagen.
Het is traditie dat de grootste partij het voortouw neemt, maar ik ben benieuwd of dat dit keer ook gaat gebeuren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:01

Kaja schreef:
We zijn toch een democratie? Hoe kun je dan twee miljoen kiezers wegzetten? Buiten spel zetten? Waarom zou je dan doen? Waar ben je bang voor? Waarom kiezers bang maken met een stem voor PVV is een verloren stem? Als ik voor de PVV kies, is dat toch mijn stem? Waar staat democratie dan voor?

Hoezo buitenspel, alle verkozenen krijgen toch gewoon zitting in de tweede kamer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:07

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
@Kaja, je schrijft nu al een paar keer "tegengewerkt". Maar ik zie dat oprecht niet. Tegenstand? Jazeker, politieke tegenstand. En zo hoort het ook als je het niet met elkaar eens bent in politiek opzicht. Maar tegenwerking? Nee, dat zie ik niet.
Ook niet als jij "punt" zegt.

Ineens? Ze zitten al 20 jaar in de kamer met aardig wat zetels := de laatste verkiezingen alleen voor het eerst de grootste. Nipt overigens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:15

Wat Cheytjuh bedoeld ( excuses als het niet juist is en ik dit voor je invul) is dat ze voor het eerst deelnamen aan een kabinet. Daar moeten ministers in groeien en een kans krijgen. Niet telkens worden afgerekend op dezelfde fout. En fouten worden gemaakt, door iedereen.

Dat zagen we gisteravond wel bij Jetten. Oeps, niet zo netjes over onze kroonprinses.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:20

Kaja schreef:
Wat Cheytjuh bedoeld ( excuses als het niet juist is en ik dit voor je invul) is dat ze voor het eerst deelnamen aan een kabinet. Daar moeten ministers in groeien en een kans krijgen. Niet telkens worden afgerekend op dezelfde fout. En fouten worden gemaakt, door iedereen.

Dat zagen we gisteravond wel bij Jetten. Oeps, niet zo netjes over onze kroonprinses.

Dit was ook niet de eerste deelname aan het kabinet?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:23

IMANDRA schreef:
Kaja schreef:

Ja volgens mij hebben ze eerder enkel gedoogsteun gegeven aan een minderheidskabinet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:28

IMANDRA schreef:
Kaja schreef:

Jawel. Ze hebben kabinet Rutte I gedoogsteund (voor zo lang dat duurde :'), want ook toen liep Wilders weg).

Maar dan nog, dat is naar mijn mening geen excuus incapabele mensen op ministersposten te zetten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-10-25 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:29

Er zijn altijd ministers geweest die nieuw zijn in hun bestuurlijke functie. Ik vind niet dat je de PVV'ers daarom extra lang de kans moet geven om 'erin te groeien'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:35

mysa schreef:
Er zijn altijd ministers geweest die nieuw zijn in hun bestuurlijke functie. Ik vind niet dat je de PVV'ers daarom extra lang de kans moet geven om 'erin te groeien'.

afgelopen kabinet zaten er 3 nieuwe partijen en een onpartijdig Minpres. Dat is geen excuus uiteraard voor falen, maar wel een reden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:37

juval schreef:
mysa schreef:

afgelopen kabinet zaten er 3 nieuwe partijen en een onpartijdig Minpres. Dat is geen excuus uiteraard voor falen, maar wel een reden.

De enige partijen die je nieuw kunt noemen zijn BBB en NCS. Wie is die derde?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:40

PVV had toch ook nooit eerder ministers geleverd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:41

juval schreef:
PVV had toch ook nooit eerder ministers geleverd?

Nee, maar is per definitie geen nieuwe partij want ze bestaan al bijna 20 jaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:43

nieuw in het kabinet dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:44

Fair. Dan nog, als jij al 20 jaar een politieke partij hebt, en het streven hebt in het kabinet te komen (wat, naar ik aanneem, iedere politieke partij heeft), dan heb je toch alle kansen gehad competente mensen aan te stellen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:54

_San87_ schreef:
Fair. Dan nog, als jij al 20 jaar een politieke partij hebt, en het streven hebt in het kabinet te komen (wat, naar ik aanneem, iedere politieke partij heeft), dan heb je toch alle kansen gehad competente mensen aan te stellen?

En daarbij al jaren een niet-insignificant aantal zetels krijgt in de kamer...
Sorry, maar claimen dat de PVV onervaren is en daardoor niks voor elkaar kreeg is echt zoeken naar smoesjes en excuses.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:00

maar pvv is toch een éénmanspartij? De zetels worden bezet door stemvee, die hebben denk ik weinig in te brengen. De par goede die er waren zijn inmiddels afgehaakt (Coenradi/Agema)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:02

Maar zelfs als het nieuwigheid zou zijn van de PVV had Geert dan niet zelf zijn mensen de kans moeten geven om in hun rol te groeien?