Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 544

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:25

Electra63 schreef:
Ik zag net het protest in Schiedam, daar liepen ook weer rechts-extremisten tussen.

En het wordt georganiseerd als een "vredelievend" protest waarin het gezin centraal staat, maar als je op SM kijkt, net als bij Els rechts, dan zie je reacties van extremistische personen.

Tijdens de protesten op het Malieveld, bedankte Haga voor de bescherming van hooligans, hoezo niet politiek?
Of als politici roepen: we nemen Nederland terug enz.

Ik houd mijn hart vast voor morgen in Amsterdam. Komen waarschijnlijk 200.000 man op af. En daar zullen ook de relschoppers uit de rechtse hoek op af komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:26

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Ik zag net het protest in Schiedam, daar liepen ook weer rechts-extremisten tussen.

En het wordt georganiseerd als een "vredelievend" protest waarin het gezin centraal staat, maar als je op SM kijkt, net als bij Els rechts, dan zie je reacties van extremistische personen.

Tijdens de protesten op het Malieveld, bedankte Haga voor de bescherming van hooligans, hoezo niet politiek?

Ik houd mijn hart vast voor morgen in Amsterdam. Komen waarschijnlijk 200.000 man op af. En daar zullen ook de relschoppers uit de rechtse hoek op af komen.

Ajax speelt nu, dus de Hooligans hebben alle tijd, morgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:29

Electra63 schreef:
Ajax speelt nu, dus de Hooligans hebben alle tijd, morgen.

Goede! Ik ga gelijk even checken wie er morgen moeten voetballen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:30

Iedereen die uit is op gezeik kan een leus op een bord kalken en/of willekeurig iets roepen…

Overigens, ik quote uit het programma.. voor de details verwijs ik daar naar..

De mensen die die jongen bedreigen, zijn die dan links of gewoon debiel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:31

Benzz schreef:
Electra63 schreef:

De vorige keer ging het ook zonder grote problemen. Dus waarom zouden rechtse mensen naar een protest gaan waar ze in de minderheid zijn? Over iets waar ze niet voor komen protesteren?

Cer

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:35

Omdat er vaak mensen zijn die uit zijn op gezeik en rellen.. maakt hun niet uit waar het voor/tegen is…

Er zijn zo toch ook van die demonstranten die overal bij zijn, maakt niet uit waar t over gaat? Dat is op bokt ook wel eens genoemd dacht ik

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:39

Cer schreef:
Iedereen die uit is op gezeik kan een leus op een bord kalken en/of willekeurig iets roepen…

Overigens, ik quote uit het programma.. voor de details verwijs ik daar naar..

De mensen die die jongen bedreigen, zijn die dan links of gewoon debiel?

Kan heel goed uit de extreem rechtse hoek komen. Hij heeft zich uitgesproken op tv dat hij tegen het geweld was/is. Dus best kans dat degene die dat geweld veroorzaakt hebben hem nu bedreigen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:40

Bij xr staan ze ook niet op de A12 hoor, ze komen niet overal op af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:40

MarlindeRooz schreef:
De vorige keer ging het ook zonder grote problemen. Dus waarom zouden rechtse mensen naar een protest gaan waar ze in de minderheid zijn? Over iets waar ze niet voor komen protesteren?

Als tegenreactie, iets wat je de laatste paar weken veelvuldig ziet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:42

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als tegenreactie, iets wat je de laatste paar weken veelvuldig ziet.

Wanneer dan? (Niet aanvallend gewoon interesse).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:47

Benzz schreef:
Kan heel goed uit de extreem rechtse hoek komen. Hij heeft zich uitgesproken op tv dat hij tegen het geweld was/is. Dus best kans dat degene die dat geweld veroorzaakt hebben hem nu bedreigen.

Ja het kan beiden… en nu kijken beide “kanten” weer naar elkaar … hebben ze goed voor elkaar..

Ik denk nog steeds dat het debielen zijn, die niet perse bij een kant horen (maar zich identificeren met wie er past bij hun opgefoktheid), maar goed , dat is ook speculeren

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:06

Nou, als je leuzen roept als "Wij eisen Nederland terug" of "eigen volk eerst" en de Prinsenvlag draagt, dan ben je gewoon extreem-rechts en niet een bezorgde bewoner.

En die demonstranten zijn toch echt PVV-, BBB- en FvD-stemmers, als ze überhaupt stemmen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:52

MarlindeRooz schreef:
BigOne schreef:
Extremisme is met geweld, zoals we zagen op Malieveld en Amsterdam , radicalisme is hetzelfde maar dan zonder geweld. Dus waar je extreem rechts leest qua politiek is het radicaal rechts. En in de politiek vind ik radicaal, zowel van links en rechts zeer gevaarlijk.
Dus ik hoop op een redelijk middenkabinet die zaken wel voor elkaar gaat krijgen.
Een van de weinige dingen die de kloof weer kleiner kan maken.
Realiseer je goed dat het in de usa totaal fout gaat , leger in steden, democraten die vervolgd worden en gedemoniseerd. Antifa bestempelen als terroristen, een dag later hier in het kabinet de motie om Antifa als terroristische organisatie weg te zetten . We zitten op een gigantisch hellend vlak en wanneer we eruit willen komen kan dat alleen door echt met je verstand ipv met je onderbuik te stemmen.

Helaas redeneren heel veel mensen vanuit het onderbroekgevoel. En als je dan doorvraagt of ze het kunnen onderbouwen worden ze boos en gaan ze aanvallend reageren. En dan is het “links dit en links dat”. Maar inhoudelijk komen ze niet ver.

Dat merk ik niet alleen op het internet maar ook in het “echte” leven. :P

Maar dat gaat vanaf de andere kant net zo. Vanaf de linkerkant komt vaak een argument dat de rijken maar moeten betalen en de bedrijven ook graag wat meer. Dat wordt dan soort van verdedigd dat de rijken en de bedrijven niet genoeg belasting betalen en van alles ontduiken. Maar als je dan vraagt hoe dat precies zit, dan krijg je ook geen helder antwoord.

En ik denk dat elke lastenverzwaring die bij bedrijven wordt opgelegd door de overheid, uiteindelijk ook betaald wordt door de consument.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:54

prompter schreef:
Bij xr staan ze ook niet op de A12 hoor, ze komen niet overal op af.

Breng ze nou niet op ideeën }>

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 19:58

Dat wordt dan nog verder omrijden :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:16

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Helaas redeneren heel veel mensen vanuit het onderbroekgevoel. En als je dan doorvraagt of ze het kunnen onderbouwen worden ze boos en gaan ze aanvallend reageren. En dan is het “links dit en links dat”. Maar inhoudelijk komen ze niet ver.

Maar dat gaat vanaf de andere kant net zo. Vanaf de linkerkant komt vaak een argument dat de rijken maar moeten betalen en de bedrijven ook graag wat meer. Dat wordt dan soort van verdedigd dat de rijken en de bedrijven niet genoeg belasting betalen en van alles ontduiken. Maar als je dan vraagt hoe dat precies zit, dan krijg je ook geen helder antwoord.

En ik denk dat elke lastenverzwaring die bij bedrijven wordt opgelegd door de overheid, uiteindelijk ook betaald wordt door de consument.

Wellicht dat een deel daar terecht komt, maar moet je bedrijven dan maar ontzien? Ik denk dat we best wat strenger naar bedrijven kunnen zijn. Zeker als consumenten prima alternatieven hebben voor een merk bijv., zullen ze niet álles zonder consequenties door kunnen berekenen. Want als hun producten niet verkopen zijn ze nog verder van huis.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:24

MarlindeRooz schreef:

IMANDRA schreef:
Veronica2 schreef:
]

Wellicht dat een deel daar terecht komt, maar moet je bedrijven dan maar ontzien? Ik denk dat we best wat strenger naar bedrijven kunnen zijn. Zeker als consumenten prima alternatieven hebben voor een merk bijv., zullen ze niet álles zonder consequenties door kunnen berekenen. Want als hun producten niet verkopen zijn ze nog verder van huis.

Maar hoezo worden bedrijven ontzien volgens jou? Kan jij mij misschien uitleggen wat je dan precies bedoelt?
Er zijn ook grote bedrijven die producten maken die niet direct door een consument gekozen kunnen worden. Bijvoorbeeld Tata wordt staal gemaakt, als dat duurder wordt, dan wordt elke auto natuurlijk duurder, maar ook elke fiets en elke schroevendraaier. En zo druppelt het toch geleidelijk op het bord van de consument. Als Schiphol meer moet gaan betalen, dan kan je dat natuurlijk omzeilen, maar dan moet je weer kosten maken om een alternatief te vinden.

Dus wat betekent nu precies dat bedrijven meer moeten gaan betalen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:02

Dat is nu niet (of in ieder geval niet hoe bedoeld wordt) maar dat was als reactie op jouw “ze berekenen het toch door” waarin ik “dus het heeft geen zin” las :j

Ik zeg ook niet dat het totaal niet naar consumenten wordt doorgerekend, maar ze zullen een deel van de kosten zelf ook moeten dragen, want materiaal kan duurder worden maar dan zitten ze met concurrentie met andere bedrijven (bijv uit andere landen). Ik denk dus -maar heb er geen verstand van dus als iemand dat wel heeft verbeter me gerust- dat niet álles bij de consument komt te liggen (er kan in bepaalde gevallen ook gewoon minder winst worden gemaakt of elders bespaard) en dat meer belasting heffen (mits in balans en goed uitgedacht door mensen met verstand) echt niet problematisch is

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:25

Het is, denk ik, dat het een goed voorbeeld is over hoe elk idee, elke beslissing en elk plan soms effecten heeft in diverse richtingen. Veel van deze secundaire effecten en gevolgen worden er niet bij verteld tijdens de verkiezingscampagne. Sommige partijen doen ook net alsof ze niet bestaan en dat is nog iets kwalijker. Er wordt je soms echt een rad voor ogen gedraaid in de verkiezingsstrijd en dat is jammer.

Om de schatkist te vullen heeft het zeker zin om de belastingen voor het bedrijfsleven te verhogen, met als kanttekening dat het als kostenverhoging ook leidt tot hogere prijzen voor de consument. Veel bedrijven zijn nu eenmaal niet zo aardig om zelf de hogere kosten te absorberen in de winst, al zou dat wel netjes zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:29

Oh eens :j. Maar ik heb genoeg vertrouwen in D66 / GL/Pvda / Volt / CDA dat ze die gevolgen wel goed in kaart brengen zodra er een coalitie wordt gevormd en er wetten gaan worden voorgesteld.

Dat vertrouwen heb ik minder in de VVD (in ieder geval de VVD nu) en PVV en BBB, kijkende naar afgelopen kabinet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:54

Als de belastingen ooit nog lager worden dan eet ik mijn sok op. :+

Gaat echt niet gebeuren, alleen maar mooie praatjes.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 23:29

IMANDRA schreef:
Dat is nu niet (of in ieder geval niet hoe bedoeld wordt) maar dat was als reactie op jouw “ze berekenen het toch door” waarin ik “dus het heeft geen zin” las :j

Ik zeg ook niet dat het totaal niet naar consumenten wordt doorgerekend, maar ze zullen een deel van de kosten zelf ook moeten dragen, want materiaal kan duurder worden maar dan zitten ze met concurrentie met andere bedrijven (bijv uit andere landen). Ik denk dus -maar heb er geen verstand van dus als iemand dat wel heeft verbeter me gerust- dat niet álles bij de consument komt te liggen (er kan in bepaalde gevallen ook gewoon minder winst worden gemaakt of elders bespaard) en dat meer belasting heffen (mits in balans en goed uitgedacht door mensen met verstand) echt niet problematisch is

Als productie in Nederland te duur wordt gaan (zeker grotere bedrijven) gewoon naar het buitenland. Soms is het al voldoende om de 'hoofdvestiging' in een ander land in te schrijven. Je kunt bedrijven dus best zwaarder belasten, maar de overheid heeft dus ook concurrentie in de vorm van andere landen. Als een bedrijf in Nederland niet genoeg winst draait en vertrekt, kost dat dus vaak meer. Dat heeft de overheid (bijvoorbeeld bij ASML) al lang uitgerekend. Er is een goede reden waarom de overheid dus zo terughoudend is. En een klein bedrijf zal extra kosten gewoon doorberekenen aan de consument. Als de marges te klein worden en de kosten te hoog worden, is een bedrijf niet meer rendabel en gaan ze gewoon failliet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 00:34

"Gewoon" naar het buitenland is veel te simpel gedacht. Ja, als de balans die kant op schuift wel, maar buiten wat verhoogde belastingen heeft een land hier ook de (vaste) medewerkers zitten, de contacten, logistieke partners etcetera etcetera. Dat speelt allemaal mee bij die keuze.

Wat belastingverhoging gaat echt niet alle bedrijven het land uit jagen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:49

IMANDRA schreef:
"Gewoon" naar het buitenland is veel te simpel gedacht. Ja, als de balans die kant op schuift wel, maar buiten wat verhoogde belastingen heeft een land hier ook de (vaste) medewerkers zitten, de contacten, logistieke partners etcetera etcetera. Dat speelt allemaal mee bij die keuze.

Wat belastingverhoging gaat echt niet alle bedrijven het land uit jagen.

En zoals ik ook al vaker hebt gezegd - je kan kiezen welke bedrijven je wel of niet belast. Bedrijven die veel impact hebben op het milieu bijvoorbeeld. Je kan met beleid echt sturen op basis van objectieve criteria (impact op ruimte, impact op milieu, afhankelijkheid van zeer goedkope arbeid). Dat wil zeggen dat sommige dingen wat duurder kunnen worden. En dat biedt ook weer ruimte voor nieuwe dingen en innovativiteit. Win-win :)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:47

Ik ben echt verbaast (geschokt eigenlijk) hoeveel mensen hier pvda/groen links./ d66 stemmen met het argument dat paarden wel mogen maar andere dierhouderij weg moet.

No farmers no food..
Simpele dingen als granen en stro hebben we dan ook niet meer uit NL