15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:20

er is meer hulp voorhanden dan ooit voor dit soort ontspoorde galbakken, maar het snelle geld trekt harder.
Daar gaat het voornamelijk mis

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:22

DuoPenotti schreef:
er is meer hulp voorhanden dan ooit voor dit soort ontspoorde galbakken, maar het snelle geld trekt harder.
Daar gaat het voornamelijk mis

En de criminaliteit daalt ook nog steeds. Dus iets werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:24

ja kleine criminaliteit, niet de zware, die stijgt.
Maar dat zeggen dan met sjieke verbloemde woorden: Jeugdcriminaliteit krimpt, maar verhard wel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:34

Heb je daar een bron van want ik kan het oprecht niet vinden?

Dat de daders steeds jonger worden is wel echt zorgwekkend. Alleen vraag ik mij af of iemand van 13 echt goed zelf kan nadenken over consequenties. Het begint vaak met iets kleins en dan rollen ze er in. :n

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:36

Deze discussie die is ontstaan voelt voor mij dubbel. Aan de ene kant krijg ik echt jeuk van het slachtoffer maken van deze dader. Een 15-jarige weet prima dat een overval plegen en lopen zwaaien met een wapen als de politie zegt dat je het moet neergooien, heel fout en gevaarlijk gedrag is. Dat is geen hogere wiskunde.
Aan de andere kant weet ik ook dat je als ouders zijnde nog zo je best kan doen, maar een kind toch kan ontsporen. En dat brengt schaamte met zich mee. Zeker als de omgeving (waaronder familie) je veroordeelt omdat je jouw kind blijkbaar niet goed kan opvoeden.

Maar ik krijg nog steeds de kriebels dat er naar de politie wordt gewezen omdat die verkeerd heeft gehandeld. Een advocaat het vuurtje extra opstookt door halve waarheden te verkondigen. En groepen direct de rasismekaart trekken. Als we het over polariseren hebben dan is dit wel een duidelijk voorbeeld.

Er staat vast dat hij met nog een aantal leeftijdsgenoten met met wapen een roofoverval heeft gepleegd.
Dat hij daarna is gevlucht en bij de poging om hem aan te houden is neergeschoten met dodelijk gevolg.
Daarna heeft een advocaat aangifte gedaan van doodslag namens de biologische moeder die op Curacao woont. Advocaat verkondigde in de media dat de politie hem in de rug had geschoten, maar paste die verklaring later aan nadat de politie had verklaard dat dit niet het geval was.
Ondertussen is er een stille tocht geweest voor deze jongen en wordt beweerd dat het een racistische actie van de politie was. De jongen in kwestie was n.l. erg lief en rustig (dat hij met een wapen een overval pleegt vind ik wel wat tegenstrijdig met die beschrijving).
Of het hele verhaal ooit naar buiten komt moeten we afwachten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een agent bij een aanhouding bewust en moedwillig iemand doodschiet. En al helemaal niet wil schieten ten overstaan van eenterras vol volwassenen én kinderen. Maar die moest hij ook beschermen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:46

Ik denk dat een deel van de mensen, waaronder ik, die aangeven dat deze jongen ook slachtoffer is, dat een stuk genuanceerder bedoelen dan wordt opgevat.
Alleen lijkt het nu voor veel mensen zo zwart wit? Iemand die dader is kan per definitie geen slachtoffer zijn, lijkt het.
Natuurlijk was deze jongen dader toen hij iemand met een wapen bedreigde en in elkaar schopte, ik hoop niet dat er mensen zijn die dat ontkennen of goedpraten.
Daarnaast hoop ik dat er mensen zijn die in staat zijn om te zien dat deze jongen slachtoffer is van het gebrek aan hulp en begeleiding dat hij in een ideale wereld had ontvangen.
Deze dingen kunnen naast elkaar bestaan zonder dat het één het ander goedpraat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:50

Weet niet of hij zo'n gebrek aan hulp en begeleiding had ?

Hij had een fijne pleegmoeder , lijkt het. Wijze woorden spreekt ze ook.

Ik wens niemand de dood toe , maar ben ook van mening dat je toch echt verantwoordelijk bent voor je eigen daden en dit het gevolg daarvan is.

En pffff je zou maar politieman ( of vrouw) zijn. Je doet het nooit goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:57

MarlindeRooz schreef:
Heb je daar een bron van want ik kan het oprecht niet vinden?

Dat de daders steeds jonger worden is wel echt zorgwekkend. Alleen vraag ik mij af of iemand van 13 echt goed zelf kan nadenken over consequenties. Het begint vaak met iets kleins en dan rollen ze er in. :n

Citaat:
Hoewel er op nationaal niveau een daling is van geregistreerde jeugddelicten, zijn er wel signalen van een toename van ernstige misdrijven door jongeren in de grote steden, vooral in specifieke stadsdelen zoals Amsterdam, wat zorgen baart bij professionals en de politie. Er is een toenemende focus op het terugdringen van crimineel gedrag van jongeren door samenwerking tussen verschillende instanties.

deze oa, maar zijn er veel meer
https://www.nji.nl/jeugdcriminaliteit/w ... minaliteit

waarom zou iemand van 13 dat niet kunnen bedenken?
Dat blijf ik vreemd vinden.
Om het nog maar een keer richting mijzelf te betrekken, ik heb rond die leeftijd er voor gezorgd dat de vriend van mijn moeder, die bij ons thuis woonde.
Zware alcohollist met losse handjes en meer....die zijn eigen kinderen van de rechter niet meer mocht zien..weet je wat voor typje het was.

Ik heb toen gezorgd dat die uit huis verwijderd werd incl straatverbod.
Mijn moeder deed het niet...pakte niet de rol tot beschermen.

En dan durven mensen hier te beweren dat jongeren niet zouden weten dat met een wapen rondlopen, laat staan gebruiken verkeerd is?!
Ze zijn geen 4.

Juist het zo benaderen geeft naar mijn idee juist de problemen.
Ze weten dat ze er meer weg komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:02

Tja en anderen kunnen weer dingen die jij niet kan. Niet iedereen heeft hetzelfde karakter of dezelfde mogelijkheden. Het is echt heel kort door de bocht om te zeggen “ik kon dat dus anderen ook”. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld jarenlang door instanties in de steek gelaten worden. Daardoor gaan ze geen hulp zoeken. Je weet de situatie van een ander niet. Dat jij iets soortgelijks meegemaakt hebt betekent niet dat de situaties vergelijkbaar zijn.

En in jouw bron staat niet wat jij zegt. Er zijn wat zaken toegenomen de laatste jaren. Maar op de lange termijn daalt de criminaliteit.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:04

Ik hoop dat je beseft dat jij slachtoffer was in die situatie, zelfs al voel je dat misschien niet zo?

En eens met de post hierboven, zoveel mensen, zoveel persoonlijkheden.
Er zijn denk ik sowieso maar heel weinig (jonge) kinderen die niet trouw blijven aan hun ouders, zelfs al doen ze de ergste dingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:07

Nee ik zeg daarmee niet dat een ander dat ook kan, ik zeg daarmee wel dat iemand van 15, in deze, echt wel weet dat goed en fout is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:09

Sassy4barrel schreef:
Ik denk dat de dood van Jerryson niet voor niets was geweest wanneer andere jongeren hieruit de les kunnen halen om niet met vuurwapen mensen te gaan bedreigen en wel te luisteren naar politie..

Maar deze hele les gaat te niet omdat een grote groep mensen op Social media van deze jongen een held of slachtoffer probeert te maken ..
wat voor een boodschap geeft dit aan andere jongens die net als hem op het criminele pad zitten; Als deze dader steeds als held en slachtoffer blijft worden neergezet en z’n acties worden goedgepraat en de politie als boeman word neergezet … ?

Mee eens.

Er was een dezer dagen een burgemeester in een nieuwsprogramma (vraag me nu niet meer wie en in welk programma, ging om een van de grote steden, al jaren geleden).
Die vertelde dat ze ook met rellende groepen te maken hadden, en dat er in overleg met Huurverenigingen samen ouders van ontspoorde jeugd heel duidelijk gemaakt is dat als ze hun kind niet opvoedden en de problemen in de buurt bleven aanhouden, dat de huur van de woning opgezegd zou worden.
Blijkbaar was dat een effectieve methode, want in de jaren erna verbeterde het opmerkelijk :')
Hij vertelde er ook bij dat buurtvaders die in de buurten meeliepen en jeugd aanspraken duidelijk een positief effect hadden.

Wellicht zou dat iets zijn wat men ook in de huidige tijd zou moeten inzetten?
Inzetten op opvoeding en als ouders niet meewerken die aansprakelijk stellen, of in elk geval de consequenties laten voelen van hun aanpak alla "mijn kind doet dit niet".

Die (oud) burgemeester zei er wel duidelijk bij, enkel straffen of heropvoedingskampen zag hij geen heil in, want op langere termijn gaf dat geen verbetering.
Dat geloof ik ook wel, heel veel staat of valt immers al met de instelling en opvoeding door de ouders.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zullen ook mensen zijn die het predikaat ouder niet waardig zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:14

DuoPenotti schreef:
Nee ik zeg daarmee niet dat een ander dat ook kan, ik zeg daarmee wel dat iemand van 15, in deze, echt wel weet dat goed en fout is.

Zo komt het wel over. Daarbij als al buren, vrienden en klasgenoten ook criminele dingen doen dan wordt het normaal. Het is heel makkelijk om te zeggen “dat zou ik nooit doen” als je niet in dezelfde situatie zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:19

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Zo komt het wel over. Daarbij als al buren, vrienden en klasgenoten ook criminele dingen doen dan wordt het normaal. Het is heel makkelijk om te zeggen “dat zou ik nooit doen” als je niet in dezelfde situatie zit.

Dan moet je echt beter lezen en niet selectief omdat ik het ben

jij vraagt:
Citaat:
Alleen vraag ik mij af of iemand van 13 echt goed zelf kan nadenken over consequenties

Ik zeg

Citaat:
waarom zou iemand van 13 dat niet kunnen bedenken?
Dat blijf ik vreemd vinden.

Knip. Persoonlijke uitleg...

En dan durven mensen hier te beweren dat jongeren niet zouden weten dat met een wapen rondlopen, laat staan gebruiken verkeerd is?!
Ze zijn geen 4.

Juist het zo benaderen geeft naar mijn idee juist de problemen.
Ze weten dat ze er meer weg komen.

daarnaast aanname dat er geen criminelen om ons heen waren..we woonde in Helmond.
Stond inmijn tijd niet heel fijn bekend zeg maar.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-09-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:19

Jolliegirl schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Zullen we onze schaarse beroepsmilitairen alsjeblieft niet gaan inzetten als heropvoeders? Dat is niet het werk waar ze voor nodig zijn. Vraag daar maar oud militairen voor, kunnen ze leuk dit doen ipv kamp van koningsbrugge spelen.

Die oud militairen zetten zich anders prima nuttig in in de samenleving!
Scheer kvk niet in een keer af. Het haalt mensen binnen..het levert commercie op...en dat doet goed.

Maar idd, die gasten moet je hier helemaal niet voor willen gebruiken.
Buiten dat...die generatie jongeren is al dusdanig verziekt...

Oh helemaal mee eens hoor! Denk dat mijn post onbedoeld negatief over kwam op kvk en andere van dat soort programma's. Vind het leuke tv en denk ook zeker dat het goede promotie is.
Ik bedoelde meer dat we een heropvoedingskamp niet bij de beroeps moeten leggen, die hebben we al te kort en die hebben echt wel betere dingen te doen. Maar we gaan hiermee offtopic denk ik :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:28

Ik zeg niet dat er bij jou geen criminelen waren. Maar ik zeg wel dat je situaties niet 1:1 kan vergelijken. Er spelen heel veel zaken mee.

Ik heb in mijn directe omgeving een vergelijkbaar voorbeeld gezien als dat van jou. En van de 7 kinderen is er geen crimineel geworden maar echt goed terecht zijn ze allemaal niet gekomen. Middelen misbruik etc.

En het is gewoon bewezen dat je hersenen niet volgroeid zijn met 15. En jij geeft aan dat jij vindt dat ze dat kunnen bedenken en dus bewust de consequenties aanvaren. Dat is gewoon niet zo dat kan hun brein niet. Dat is wetenschappelijk al heel vaak onderzocht. Een puberbrein is heel slecht in het overzien van de consequenties die aan hun daden vastzitten.

Natuurlijk weten de meesten dat criminele zaken niet legaal zijn. Alleen is het voor hun normaler omdat ze het veel zien in hun omgeving. En doordat hun hersenen niet volgroeid zijn overzien ze niet dat hun gedrag hele grote grote gevolgen kan hebben in de toekomst.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:31

De meesten weten inderdaad heus wel wel dat met een wapen lopen zwaaien fout is en dat ze in de problemen (kunnen) komen.
Maar de gevolgen op de lange termijn, de gevolgen die het heeft op hun toekomst, worden onderschat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:33

Polar schreef:
De meesten weten inderdaad heus wel wel dat met een wapen lopen zwaaien fout is en dat ze in de problemen (kunnen) komen.
Maar de gevolgen op de lange termijn, de gevolgen die het heeft op hun toekomst, worden onderschat.

En ze hebben ook niet door dat “1x een pakketje wegbrengen” niet zo onschuldig is. Als je eenmaal betrokken raakt in de criminaliteit dan gaat het vaak van kwaad tot erger. Vaak is eruit stappen geen optie.

Daarbij moet je soms wel als je anders geen geld hebt. Armoede en sociale ongelijkheid is een van de grootste bronnen voor criminaliteit.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:40

En hoe vaker iemand ermee weg komt, hoe overmoediger diegene kan worden.
Het is echt iets dat bij de bron moet worden aangepakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:44

Citaat:
Daarbij moet je soms wel als je anders geen geld hebt

Nee je moet helemaal niet!

dan ga je vakken vullen, tomatenplukken, in de horeca werken, weet ik veel wat.
Maar ja dat gaat niet zo snel nee, dat niet.

Maar dat is wel wat de rest doet om aan een fatbike te komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:53

Jammer dat dit het enige is wat je eruit haalt.

Het gaat niet alleen om die fatbike. Dat is vaak niet hoe het begint. En ja sommige mensen gaan hard werken op jonge leeftijd. Maar als niemand die je kent vakken vult voor 4,20 per uur dan komt dat niet in je op. Want je familie, vrienden en buurjongens verdienen 50 euro per uur met “simpele onschuldige taakjes”. Een kind kan niet overzien wat voor enorme gevolgen dit soort keuzes hebben voor zijn hele leven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:59

En in een hele klas zitten geen eerlijke jongeren als voorbeeld...
Precies uit een zelfde situatie.

Tuurlijk wel.
En ik gaf al paar keer eerder aan. Geef die eens wat meer podium.

Nee we moeten medelijden hebben met een klein aantal criminelen. Een klein aantal met wel hele grote impact.

Aanpakken! Tijd van aai over de bol mag wel klaar zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:01

Zware jeugdcriminaliteit: wie is aan zet? | Nederlands Jeugdinstituut https://share.google/RIkDZqqrkFYy1ha15

Er zijn zoveel verklaringen waarom jongeren en dan vooral jongens het criminele pas op gaan.

Ik weet dat bijvoorbeeld bij scholen in Rotterdam Zuid jongens worden geronseld om pakketjes uit containers te halen in de Waalhaven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:04

Ja en niet alleen op school gebeurt dat maar ook online. Op social media en tijdens het gamen.

En internet + school verbieden dat kan niet. Dus dat voorkomen kan je het als ouders nooit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:41

Polar schreef:
Ik denk dat een deel van de mensen, waaronder ik, die aangeven dat deze jongen ook slachtoffer is, dat een stuk genuanceerder bedoelen dan wordt opgevat.
Alleen lijkt het nu voor veel mensen zo zwart wit? Iemand die dader is kan per definitie geen slachtoffer zijn, lijkt het.
Natuurlijk was deze jongen dader toen hij iemand met een wapen bedreigde en in elkaar schopte, ik hoop niet dat er mensen zijn die dat ontkennen of goedpraten.
Daarnaast hoop ik dat er mensen zijn die in staat zijn om te zien dat deze jongen slachtoffer is van het gebrek aan hulp en begeleiding dat hij in een ideale wereld had ontvangen.
Deze dingen kunnen naast elkaar bestaan zonder dat het één het ander goedpraat.

Ik weet niet of deze jongen slachtoffer van het systeem is geweest. Hij zat in een pleeggezin, maar niet ieder pleeggezin is negatief. De pleegmoeder in kwestie leek zeer begaan met hem en sympathiek.
Dus wat dat betreft doe je een behoorlijke aanname.
Dat hij dader is staat vast, of hij slachtoffer is moet worden uitgezocht. Maar een moeilijke jeugd is voor mij nog steeds geen excuus voor het maken van verkeerde gewelddadige keuzes.