Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veronica2 schreef:Filmen met een verborgen camera staat heel ver af van wetenschappelijk onderzoek en dat was waar ik naar vroeg.
Nav je vraag probeer ik me een groepsles voor te stellen met paarden zonder bit en zonder neusriem...
DezeNaam schreef:Dus ja, in mijn ervaring lijkt er toch een bepaalde mindset bij een groot deel van de 'paardenmensen' te spelen, het normaliseren van geweld tegen paarden, hoe er met paarden omgegaan wordt en hoe men vindt dat paarden zich horen te gedragen. Spijtig dat er geen wetenschappelijke studies zijn die deze mindset onderzoeken en blootleggen.
manubres schreef:DuoPenotti schreef:En dat zeg ik ook. Ik hoef ook niemand wat te bewijzen.
Dus verwacht je dat wel van andere, begin zelf met het goede voorbeeld te plaatsen
Jij hoeft mij niks te bewijzen en niemand hoeft dat. Ik vraag alleen naar filmpjes van fijne ruiters, dat hoef jij niet zelf te zijn. Omdat ik graag weer een positieve kijk op dressuur zou willen krijgen. maar ik kan de fijne ruiters niet vinden. Kwam er net achter dat ik meestal Robin van Lierop ook wel fijn vind rijden. Tenminste de keren dat ik heb hem heb zien rijden.
JessicaD88 schreef:MissJG schreef:Vreselijk.. hoop dat ze hem straffen al ben ik er bang voor.
Gebeurde waar ik ooit stage liep ook dagelijks met bloedsporen tot aan de wasplaats toe.
Dekens op in de zomer op stal om alles te verbergen. Ja Dierenbescherming kwam er elke week gezellig op de koffie en iedereen die er verder kwam of werkte was het zo gewend die brachten zweepjes naar de bak voor t geval er weer een kapot was.
Er is nooit wat aan gedaan.
En inmiddels bezit hij zelf ook een manege en gaat lekker door.
En jij doet niks? Vind dit wel heel heftig klinken. Daar moet je iets mee
Veronica2 schreef:Je had dat grietje gewoon op dat paard moeten zetten zonder bit en zonder neusriem, dan had ze het antwoord gehad. Want waarom zouden mensen zonder enige kennis of ervaring iets beter weten dan de mensen die al jaren met paarden werken?
Citaat:Nou,als een paard op me wil gaan liggen tijdens het hoevenkrabben dan vind ik daar ook wat van. Ze horen dat niet te doen omdat anders verzorging aan de hoeven niet meer mogelijk is. Gewoon op je drie andere benen netjes blijven staan tot ik of de hoefsmid klaar zijn.
Maar wat wil je dan precies onderzoeken?
DezeNaam schreef:Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn- en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.
Kinke schreef:DezeNaam schreef:Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn - en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.
Inderdaad. We zouden onze huisdieren eens dezelfde pijnprikkels moeten toedienen als bij paarden gebeurt. Even 'bijtikken' (raar woord), een slof eraan knopen, een hond een bit indoen. Dat zou niet geaccepteerd worden. Waarom vinden we dat bij paarden normaal? Het is toch ook gewoon raar om een dier een bit in te doen? Een ijzeren staaf in de mond, met al dat supergevoelige weefsel en tanden en kiezen. En dan gaan we er bovenop zitten en dan gebruiken we ook nog sporen. Maar nee, die 'prikken' dan niet maar 'glijden' over de huid. Die supergevoelige huid, gevoeliger dan onze eigen huid. Waarom is het normaal om een tikje met een zweep te geven? Als we dat bij onszelf doen, doet het flink pijn.
Elisa2 schreef:Zo,n onderzoek zou ik toejuichen! Lijkt me enorm interessant.
Higgins, ja de praam inderdaad..en ik ben/ was zo,n 'sukkel' die een paard graag los in de stal op rust en in vertrouwen scheert.. maar dat kost wat meer tijd soms.
Dat knietje herken ik gelukkig niet maar het klinkt stom. Gewoon in een paar keer aansingelen.. zoals het hoort lijkt me beter.
swatch schreef:Je ziet toch dat het vaak afgezwakt wordt of afgeschoven op een leerling. En met een paar jaar ligt de focus op een ander en nog een paar jaar later kunnen ze zelfs een boegbeeld worden voor eerlijke paardensport.
Kinke schreef:DezeNaam schreef:Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn- en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.
Inderdaad. We zouden onze huisdieren eens dezelfde pijnprikkels moeten toedienen als bij paarden gebeurd. Even 'bijtikken' (raar woord), een slof eraan knopen, een hond een bit in doen. Dat zou niet geaccepteerd worden. Waarom vinden we dat bij paarden normaal? Het is toch ook gewoon raar om een dier een bit in te doen? Een ijzeren staaf in de mond, met al dat supergevoelige weefsen en tanden en kiezen.
En dan gaan we er bovenop zitten en dan gebruiken we ook nog sporen. Maar nee, die 'prikken' dan niet maar 'glijden' over de huid. Die supergevoelige huid, gevoeliger dan onze eigen huid. Waarom is het normaal om een tikje met een zweep te geven? Als we dat bij onszelf doen doet het flink pijn
Citaat:Want waarom vinden wij Saddlebred vreselijk? Omdat we het niet kennen en er daardoor objectiever naar kunnen kijken.