De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:51

Prompter, jij bent toch geen leek?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:00

Is dat een reactie op mijn geraaskalk superpony?

Misschien had ik er de extra disclaimer aan toe moeten voegen dat ik geen enkele mening of emotie heb bij wel of niet wedstrijd rijden. Bij wel of niet voor een bepaalde discipline gaan. Er zijn zo veel leuke dingen te doen met paarden, en ze zijn voor het merendeel prima. Dat mijn emotie vooral op het feit zit dat je vervolgens een sterk oordeel hebt over wat de ander doet.
Als jij voor jezelf de keuze maakt dat er helemaal niks leuks te vinden is op wedstrijd is dat helemaal prima.
Als je vervolgens wedstrijden rijden in zijn geheel in de zwarte categorie plaats ( ook voor anderen) vind ik dat jammer en kan ik dat minder goed volgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:51

Veronica2 schreef:
Filmen met een verborgen camera staat heel ver af van wetenschappelijk onderzoek en dat was waar ik naar vroeg.

Nav je vraag probeer ik me een groepsles voor te stellen met paarden zonder bit en zonder neusriem...

Dat zeg ik toch ook van dat filmen? Wat wil je bereiken met het herhalen van mijn woorden? Er worden door de NVWA rapporten geschreven over misstanden van de veehouderij, maar nauwelijks over de paardenhouderij.

Het bitloos en zonder neusriem rijden is helemaal niet het punt. Dat weet jij zelf ook wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:06

DezeNaam schreef:
Dus ja, in mijn ervaring lijkt er toch een bepaalde mindset bij een groot deel van de 'paardenmensen' te spelen, het normaliseren van geweld tegen paarden, hoe er met paarden omgegaan wordt en hoe men vindt dat paarden zich horen te gedragen. Spijtig dat er geen wetenschappelijke studies zijn die deze mindset onderzoeken en blootleggen.

Ja die mindset, dat zeg ik ookal een paar keer. Dat is wat mij ook opgevallen is. Niet dat deze mindset er bij een groot deel van de paardenmensen is. Maar dat er een deel paardenmensen zijn die deze mindset hebben en keihard zijn voor de paarden. En dat hoeft niet met sport te maken te hebben..

Ken zo iemand persoonlijk, als je daar op stal bent en je steekt je arm omhoog om op je hoofd te krabben ofzo dan slaan alle paarden naar achteren met hun hoofd. Bang voor klappen..ik vind het afschuwelijk! Helaas is er niet mee te praten, zijn kinderen zijn ook zo opgevoed dus ik ga er vanuit dat die hardheid sowieso in die persoon zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:13

manubres schreef:
DuoPenotti schreef:
En dat zeg ik ook. Ik hoef ook niemand wat te bewijzen.

Dus verwacht je dat wel van andere, begin zelf met het goede voorbeeld te plaatsen :)

Jij hoeft mij niks te bewijzen en niemand hoeft dat. Ik vraag alleen naar filmpjes van fijne ruiters, dat hoef jij niet zelf te zijn. Omdat ik graag weer een positieve kijk op dressuur zou willen krijgen. maar ik kan de fijne ruiters niet vinden. Kwam er net achter dat ik meestal Robin van Lierop ook wel fijn vind rijden. Tenminste de keren dat ik heb hem heb zien rijden.

Mijn excuses daarin dan.
Ik dacht dat je bedoelde van de mensen zelf hier omdat ze reageren dat er ook nog wel fijne ruiters zijn.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:20

JessicaD88 schreef:
MissJG schreef:
Vreselijk.. hoop dat ze hem straffen al ben ik er bang voor.
Gebeurde waar ik ooit stage liep ook dagelijks met bloedsporen tot aan de wasplaats toe.
Dekens op in de zomer op stal om alles te verbergen. Ja Dierenbescherming kwam er elke week gezellig op de koffie en iedereen die er verder kwam of werkte was het zo gewend die brachten zweepjes naar de bak voor t geval er weer een kapot was.
Er is nooit wat aan gedaan.
En inmiddels bezit hij zelf ook een manege en gaat lekker door.

En jij doet niks? Vind dit wel heel heftig klinken. Daar moet je iets mee

Het is inmiddels 21 jaar geleden. Was 15 en heb zeker dingen geprobeerd. Heb mensen dekens laten op tillen huilend mijn stagebegeleider om hulp gevraagd. Maar het enige antwoord wat ik kreeg was.
Zo gaat het in de paarden wereld.
Je bent niet hard genoeg.
En als je je stage niet af maakt ga je niet over.
Fb etc was toen lang niet wat het nu is. Dus wat had ik moeten doen?

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:20

Weet niet hoe ik anderen ook in mijn bericht zet. Maar hopelijk krijgt iedereen die er een mening over had dit te lezen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:28

Veronica2 schreef:
Prompter, jij bent toch geen leek?

Oh zo, nee dat niet, en ik ben geen die-hard anti-bitfiguur, al vind ik de neusriem wel overrated.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:59

Ik heb zelf niet veel met moraal ridders in de paarden!
Heb in alle jaren al zo vaak mijn neus gestoten bij mensen waar ik tegen op keek omdat ze het beste met paarden voor leken te zouden hebben en ik daar van wilde leren...

Laatst nog, iemand die hoog van de toren blaast op onze vereniging dat de jeugd ons als goed voorbeeld moeten zien en wij die moeten geven. Die ik vanuit mijn living in mn truck een paard wel zo onwijz hard voor zn kop zag trappen omdat het dier een sprietje gras wilde snoepen dat mn maag omdraaide!
Of dat maar blijven ,,zeuren,, tegen hun paard ipv het eens goed door te pakken door even wat harder te zijn. Ja sommige paarden zijn echt klootzakjes hoor! En uit nooit hetzelfde als thuis natuurlijk.
Of die trainer die zo een spooky paard moeten showen en er 4x per dag op moeten kruipen omdat het dier mentaal moe moet worden voor het de wedstrijd ring in gaat! Het zn ogen nog maar net open kon houden als het alweer de stal uit werd gehaald want ja, doping kan ook niet he...
Beest was jong stuk trouwens logischerwijs.
Ja die hadden nog de grootste bek over de andere trainers!

De meeste zijn zo schijnheilig als de pest!

Ik blijf liever bij mezelf. letterlijk en figuurlijk. Focus op je eigen paarden. Dat ansich is al een hele kunst als je op wedstrijd bent en je concurentie bezig ziet!

Showlife is leuk en veel meer dan alleen maar willen winnen. Het is vrienden weer zien en ontzettend veel lol hebben maar ook samen dikke tranen van teleurstelling huilen en vooral proberen de volgende keer weer beter te doen en ja dat kringetje waarmee je het kan vinden word uiteindelijk steeds kleiner.

Ben nu ook op wedstrijd. Bloed zielig natuurlijk want het is heel warm. Ohnee, das een ander topic

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Is het in de westernsport meer of anders denk je Popstra? Bij jezelf blijven lijkt me altijd goed, qua woorden is iedereen goed maar het zijn de daden die tellen.

Kon je degene die dat zei over dat goede voorbeeld niet aanspreken op dat moment? Iets van Heej, je zou toch een goed voorbeeld geven? Of krijg je dan ruzie?

MissJG, dat was natuurlijk ook een hele andere tijd..ik heb dat nooit begrepen dat de paardenwereld hard zou moeten zijn voor mens en paard. Volgens een ex werkgever kwam dat door een gebrek aan tijd (in ieder geval eerlijk) geen tijd om een paard bijv. eerst aan een scheerapperaat te laten wennen, maar hup hup zo er overheen ongeacht wat zo'n paard er dan van vind. Snap dat dan ergens nog wel als er twintig op stal staan en een dag zo voorbij is. Moet wel zeggen dat die geen paarden mishandelde hoor..we hadden alleen soms een verschil in inzicht qua aanpak.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Ik ben dus al een tijdje uit de paardenwereld
Maar ik kan mij nog herinneren dat het bij scheren normaal was om de praam te gebruiken. In het begin vond ik het raar, maar dat ding werdt zo vaak gepakt dat dit 'normaal' werd
Dit was in mijn hele jonge jaren hoor ;)
Ook kregen ze een knietje als ze hun buik opblaasde met aansingelen. Dat soort dingen...
Echt heel bijzonder als je daar aan terug denkt, maar inderdaad had het wel vaak met tijd te maken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Veronica2 schreef:
Je had dat grietje gewoon op dat paard moeten zetten zonder bit en zonder neusriem, dan had ze het antwoord gehad. Want waarom zouden mensen zonder enige kennis of ervaring iets beter weten dan de mensen die al jaren met paarden werken?

Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn- en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.

Mahouts werken ook hun hele leven lang met olifanten, helaas worden die dieren fysiek gemarteld en mentaal helemaal gebroken. :n Het weven wat de olifanten doen interpreteren zij als 'dansen' en een teken dat de olifant gelukkig is...
Precies wat Denisesilver zegt, buitenstaanders kunnen net heel mooie en vernieuwende perspectieven brengen omdat zij niet gewend zijn aan de cultuur. Wilt niet zeggen dat ze altijd juiste perspectieven hebben, maar het zet je wel aan het denken.

Citaat:
Nou,als een paard op me wil gaan liggen tijdens het hoevenkrabben dan vind ik daar ook wat van. Ze horen dat niet te doen omdat anders verzorging aan de hoeven niet meer mogelijk is. Gewoon op je drie andere benen netjes blijven staan tot ik of de hoefsmid klaar zijn.

Maar wat wil je dan precies onderzoeken?

Een paard meerdere keren in de buik trappen vind ik persoonlijk een overdreven reactie. Het is niet dat het paard zich liet vallen, het zakte enkel wat door de benen. Ik zou me eerst afvragen wat daar de oorzaak van is en of er mogelijk iets mis is waarom het paard dat doet, het paard deed niet moeilijk met het geven van de hoef zelf. De mindset van die mensen op de stalling werd me ook al snel duidelijk, ze hadden honden 'gered' uit het buitenland waarvan de vrouw zei dat ze (de honden) "zichzelf erg zielig vinden". Bijna al die honden hadden een schokband om... Hoewel dieren overduidelijk emoties hebben en humaan behandeld moeten worden, is een antropomorfisme mindset vaak 'gevaarlijk' zie ik net.

Ik zou willen onderzoeken wat de algemene mindset is binnen de paardensport, hoe ruiters naar hun paard kijken, hoe zij vinden dat een paard behandeld moet/mag worden, hoe zij het gedrag van hun paard interpreteren, wat de meningen zijn over de juiste omgang met paarden,...

Sowieso, is er op maneges niet voldoende aandacht naar het gedrag en de verzorging van paarden- wat ook wel toont dat paarden op veel plaatsen als 'gebruiksvoorwerp' gezien worden. Waar ik leerde rijden was er gelukkig wel nog het principe dat je je paard borstelde voor de les, leerde je opzadelen en dergelijke,... Nu stonden sommige paarden daar toen wel nog in stands, dat dan weer wel. :+ Op de stalling waar mijn eigen paard stond leerden ze niet eens opzadelen of borstelen, paarden werden na de les gewoon met zadel en hoofdstel in de stal gedropt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Zo,n onderzoek zou ik toejuichen! Lijkt me enorm interessant.

Higgins, ja de praam inderdaad..en ik ben/ was zo,n 'sukkel' die een paard graag los in de stal op rust en in vertrouwen scheert.. maar dat kost wat meer tijd soms.

Dat knietje herken ik gelukkig niet maar het klinkt stom. Gewoon in een paar keer aansingelen.. zoals het hoort lijkt me beter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

DezeNaam schreef:
Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn- en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.

Inderdaad. We zouden onze huisdieren eens dezelfde pijnprikkels moeten toedienen als bij paarden gebeurd. Even 'bijtikken' (raar woord), een slof eraan knopen, een hond een bit in doen. Dat zou niet geaccepteerd worden. Waarom vinden we dat bij paarden normaal? Het is toch ook gewoon raar om een dier een bit in te doen? Een ijzeren staaf in de mond, met al dat supergevoelige weefsen en tanden en kiezen.
En dan gaan we er bovenop zitten en dan gebruiken we ook nog sporen. Maar nee, die 'prikken' dan niet maar 'glijden' over de huid. Die supergevoelige huid, gevoeliger dan onze eigen huid. Waarom is het normaal om een tikje met een zweep te geven? Als we dat bij onszelf doen doet het flink pijn

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

In de afgelopen jaren zijn er al meerdere bekende trainers beticht en/of betrapt op niet diervriendelijk trainen.
Je ziet toch dat het vaak afgezwakt wordt of afgeschoven op een leerling. En met een paar jaar ligt de focus op een ander en nog een paar jaar later kunnen ze zelfs een boegbeeld worden voor eerlijke paardensport.
Denk ik aan bijvoorbeeld de Power and Paint affaire met v. Baalen en Academy Bartels met het paard van Lonneke Engel.
En zo zullen er vast meer geweest zijn.
Zolang er geld en prestige in het geding is, zie ik het eigenlijk niet snel veranderen.
Ze zullen er misschien meer aan doen om het achter gesloten deuren te houden.
En als je de social media moet geloven, komen alle toppers meerdere keren buiten en mogen ze lekker paard zijn en maken ze ook leuke buitenritten ter afwisseling etc. Dat is goed voor de PR.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Dat bit zie ik zeker niet als probleem. Want de tong kan meer opvangen dan het neusbot. Uiteraard is het dan de bedoeling dat we als combinatie zo groeien dat we zo weinig mogelijk met de hand doen. Dat is imo niet eens veel anders dan een halsband of tuig. En een voordeel, bij de mond die open kan, ziet een leek ook nog wanneer de mond open gaat. Bij de neusbot herkennen teveel mensen niet het ongemak van de terugwerkende hand.

En dat is de laatste 20 jaar helaas zo veranderd met De sjef trek hem paar in de krul training.

En net zo met spoor. Vroeger reed er gewoon niemand met een spoortje in de B, dat haalde je echt niet in je domme harses. En geen instructie die dat aanbeveelde.

In de M was die verplicht, maar het uitgangspunt was toen: je kunt laten zien dat je ermee om kunt gaan en dus niet zit te prikken met een zwiepende staart tot gevolg. Idem dito met de S&t in het Z. Laten zien dat jij je handen zo stil kunt hebben dat het paard geen hinder van jou heeft, ook niet met een scherper bit.

Nu zijn sporen en bitten de quick fix voor aan het been krijgen en in de krul te trekken met voor de ruiter zo min mogelijk kracht, dat het paard daarbij de sjaak is, wordt vergeten. En dat het paard uiteraard niet aan het been is, maar aan de spoor en hij ook niet nageeflijk loopt.

Nu hebben ze bitten en sporen verplichtingen uit de proeven gesloopt, maar of dat dan ineens beter is? Ik denk van niet als de insteek niet verandert van hoe dressuur rijden behoort te zijn.

En fouten, die mogen gemaakt worden, als men er wat mee doet. De crème de la crème die zo rondrijdt in een GP, dat kan en hoort gewoon niet.

Kinke schreef:
DezeNaam schreef:
Dat is niet de essentie van het voorbeeld. Het gaat erom wat 'normaal' gevonden wordt in de paardensport, dat wanneer je lang in een branche zit en je gewoon bent aan een cultuur, je niet (meer) nadenkt bij de dingen die je doet, waarom je die dingen eigenlijk doet en of het beter zou kunnen. Mijn voorbeeld was niet om te zeggen dat een neusriem en bit per definitie slecht zijn, maar dat het mij deed nadenken over hoe wij dingen 'normaal' vinden, die dat voor buitenstaanders niet zijn - en hoe veel meer dingen er dus mogelijk zijn die in de paardensport genormaliseerd zijn waar toch eigenlijk wel meer vragen over gesteld mogen worden.

Inderdaad. We zouden onze huisdieren eens dezelfde pijnprikkels moeten toedienen als bij paarden gebeurt. Even 'bijtikken' (raar woord), een slof eraan knopen, een hond een bit indoen. Dat zou niet geaccepteerd worden. Waarom vinden we dat bij paarden normaal? Het is toch ook gewoon raar om een dier een bit in te doen? Een ijzeren staaf in de mond, met al dat supergevoelige weefsel en tanden en kiezen. En dan gaan we er bovenop zitten en dan gebruiken we ook nog sporen. Maar nee, die 'prikken' dan niet maar 'glijden' over de huid. Die supergevoelige huid, gevoeliger dan onze eigen huid. Waarom is het normaal om een tikje met een zweep te geven? Als we dat bij onszelf doen, doet het flink pijn.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Elisa2 schreef:
Zo,n onderzoek zou ik toejuichen! Lijkt me enorm interessant.

Higgins, ja de praam inderdaad..en ik ben/ was zo,n 'sukkel' die een paard graag los in de stal op rust en in vertrouwen scheert.. maar dat kost wat meer tijd soms.

Dat knietje herken ik gelukkig niet maar het klinkt stom. Gewoon in een paar keer aansingelen.. zoals het hoort lijkt me beter.

Ben blij dat jij toen al liet zien dat het ook anders kon :j
Gelukkig had ik geen eigen paard toen, anders zou ik mij daar nu nog schuldig over voelen denk ik

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:15

Helemaal met je eens DP! Al ben ik wel blij dat sporen en een stang en trens niet meer verplicht zijn.

Zo'n onderzoek zou ik ook interessant vinden DezeNaam!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

swatch schreef:
Je ziet toch dat het vaak afgezwakt wordt of afgeschoven op een leerling. En met een paar jaar ligt de focus op een ander en nog een paar jaar later kunnen ze zelfs een boegbeeld worden voor eerlijke paardensport.

En in jouw ogen kan dat niet?
Dat iemand in de basis niet fout is. Maar wel een fout of meerdere fouten heeft gemaakt en daarna zijn gedrag verbeterd?
Jij gaat er van uit dat als je een fout maakt je dat blijft doen? Of je gaat er van uit dat alleen slechte mensen fouten maken?

Toegegeven: ik zal een hele tijd anders aankijken tegen iemand die ik een heel duidelijke fout zie maken. Maar ik kan me wél voorstellen dat iemand zich verbeterd en daarna minder fouten zal maken en minder grove fouten zal maken.
En ik geloof ook wel in fouten mensen die gewoon foute dingen blijven doen. Die zijn er inderdaad ook. Maar ik denk dat ze er allemaal zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:09

Kinke schreef:
DezeNaam schreef:

Inderdaad. We zouden onze huisdieren eens dezelfde pijnprikkels moeten toedienen als bij paarden gebeurd. Even 'bijtikken' (raar woord), een slof eraan knopen, een hond een bit in doen. Dat zou niet geaccepteerd worden. Waarom vinden we dat bij paarden normaal? Het is toch ook gewoon raar om een dier een bit in te doen? Een ijzeren staaf in de mond, met al dat supergevoelige weefsen en tanden en kiezen.
En dan gaan we er bovenop zitten en dan gebruiken we ook nog sporen. Maar nee, die 'prikken' dan niet maar 'glijden' over de huid. Die supergevoelige huid, gevoeliger dan onze eigen huid. Waarom is het normaal om een tikje met een zweep te geven? Als we dat bij onszelf doen doet het flink pijn

Precies! We zijn dingen normaal gaan vinden die totaal niet normaal zijn en dat is precies wat ik bedoel met: je gaat het pas zien als je het door hebt.

Laat een dressuurruiter een filmpje zien van Saddlebred paarden dan zegt denk ik 99% dat het paardenmishandeling is. Maar hoe komt dat? Puur omdat je het niet gewend bent en het niet kent. Maar jij kan en mag daar niet eens over oordelen, want jij kan niet eens rijden zoals deze mensen kunnen rijden...

https://youtu.be/k2iPOPWZFEc?si=M93MIJgAbm_qxNX6

Dat bedoel ik sarcastisch, want zo is het hoe het hier vaak gaat: je mag er niks over zeggen of van vinden als je niet zelf op het niveau van de ruiters rijdt.

Maar iemand die er juist geen verstand van heeft ziet het vaak objectiever en duidelijker.

Want waarom vinden wij Saddlebred vreselijk? Omdat we het niet kennen en er daardoor objectiever naar kunnen kijken.

En zo kijken mensen buiten de sport ook naar de dressuursport. Zij zien dingen die niet normaal zijn, die ruiters al eeuwen normaal zijn gaan vinden, zoals een paard keihard op de hals slaan als we het willen belonen 8)7

En dan gaan ze campagne voeren met: 'wat doen paarden met ons' om mensen te overtuigen :x Kun je bedenken wat voor een gevoel dat geeft als de Saddlebred vereniging dat zou doen? Dan sla je dus de plank volledig mis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Citaat:
Want waarom vinden wij Saddlebred vreselijk? Omdat we het niet kennen en er daardoor objectiever naar kunnen kijken.

Eh nee, omdat die rubrieken nog een factor 6 meer overdreven zijn als wat jij fout en overdreven vind aan de moderne dressuur.....
Dat is meer vragen of je in nederland met 27 graden nog mag paardrijden of vragen of je met 50 graden nog mag paardrijden.
Ik durf wel te gokken waar je nog een discussie kunt verwachten en waar niet.

Ik heb wel een goed voorbeeld gehoord overigens van jouw opzet: Een eventing amazone die vroeg of dat vierspan marathon onderdeel niet zielig en gevaarlijk was voor de paarden met die hindernissen.
Dat was wel een 'frisse blik kijken' voorbeeld. Ik héb haar toen ook gevraagd hoe ze dan zou antwoorden als mensen dat over haar sport zouden vragen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

-edit-

Ik miste t sarcasme. Nvm.