Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:10

Verandering kost tijd. Maar meer dan enkel tijd. Het kost o.a. draagvlak en dat mist.

“ Vrouwen en mannen in Nederland hebben volgens de wet dezelfde rechten. Toch is hun positie is vaak niet gelijk. Op veel gebieden is sprake van een achterstand van vrouwen. Zo nemen vrouwen minder deel aan de arbeidsmarkt en de beloning van werk is niet altijd gelijk. Ook zijn vrouwen vaker slachtoffer van seksuele intimidatie en zijn mannen vaker dader. Meer vrouwen dan mannen worden in Nederland door hun partner mishandeld. Dat we allemaal vooroordelen hebben over wat mannelijk en vrouwelijk is en wie wat voor rol heeft in de maatschappij draagt daaraan bij. “
https://www.mensenrechten.nl/themas/gendergelijkheid

Wat je doet schuurt aan tegen victim blaming. Het ligt aan de vrouwen en hun slachtofferschap. Echt hoe dan…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:11

Little_Gift schreef:
Maar geldt dit dan totaal niet voor mannen?
Dat denk ik niet... Ook daar zijn er heus diverse aandoeningen en problemen welke vrouwen dan weer niet mee te kampen hebben, vermoed ik.

Of zoals het gezegde luidt:

The truth lies in the eyes of the beholder...

Ik denk dat ook voor mannen er evenveel problematiek en shaming bestaat maar dan op een ander niveau of andere invalshoek

Ja joh. Het is allemaal perceptie. Geen harde cijfers.

In wat voor wereld leef jij?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:17

[code][/code]
Little_Gift schreef:
Dat denk ik niet... Ook daar zijn er heus diverse aandoeningen en problemen welke vrouwen dan weer niet mee te kampen hebben, vermoed ik.

Klopt, maar daar is wel veel meer van bekend.
Er sterven bijvoorbeeld meer vrouwen dan mannen aan hartfalen.
Oa doordat het bij vrouwen vaker niet gediagnosticeerd wordt.
En zo zijn er meer aandoeningen waar meer vrouwen dan mannen aan overlijden.

En dan heb ik het niet over borstkanker of baarmoederhalskanker dat alleen vrouwen kunnen krijgen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:27

996981 schreef:
Wat je doet schuurt aan tegen victim blaming. Het ligt aan de vrouwen en hun slachtofferschap. Echt hoe dan…

Graag mij geen woorden in de mond leggen. Dit is totaal ongehoord want dat is totaal niet wat ik schrijf.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:28

verootjoo schreef:
Little_Gift schreef:

Klopt, maar daar is wel veel meer van bekend.

Dat ontken ik ook absoluut niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:29

Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving dat vrouwen uitspraken als “er zal wel een vrouw achter het stuur hebben gezeten” gewoon over hebben genomen. Ik blijf graag kritisch naar een seksistische samenleving. Hard nodig gezien er in Nederland ook al wordt gedebatteerd over diversiteitsnormen bij bedrijven. Nederland loopt graag achter de reet van de VS aan. Niet veel geleerd van de studieleningen blijkt.

Om gelijk even iets te rectificeren van je eerdere reactie; mannen an sich waren niet degene die “voor alles eerst moesten dienen” zoals je het zo heerlijk nobel omschrijft. Het waren vooral zwarte slaven, zowel man als vrouw, die als chirurgisch proefkonijn werden ingezet. Om in te haken op het stukje wat verootjoo eerder aankaartte, niet alleen van babies werd gedacht dat zij geen pijn voelden. Ook van zwarte mensen werd er gedacht dat zij geen pijn voelden, en daar ondervinden ze tot op de dag van vandaag overlast van. Veel medici zijn namelijk nog steeds in de veronderstelling dat zwarte mensen een hogere pijngrens hebben dan witte mensen. Zij worden mede daardoor gestereotypeerd als “drugs seeking”. Als we dan toch feministisch gaan praten, dan doen we dat lekker intersectioneel.

Wat ik schrijf lijkt niet te scharen met wat Zoolgangster stelt, maar er zit een wezenlijk verschil tussen experimenteren op levende lichamen en het onderzoeken van (bestaande) aandoeningen. Het een sluit het ander niet uit. Ik kan zelfs aanvullen dat om dezelfde reden als wat Zoolgangster zegt, de AIDS crisis zolang heeft door kunnen gaan. Grote impact op onderdrukte groepen, maar er werd ps ingegrepen toen witte, middenklassers er mee te maken kregen. “Maak ik dan een slachtoffer” of zijn deze mensen ook daadwerkelijk slachtoffer van een krom systeem?

Ik kan nog verder gaan over hoe in pre-koloniale tijden zowel mannen als vrouwen een evenredig deel uitmaakten van de gezondheidszorg, maar dat dat maar minimaal is vastgelegd, omdat ook de archeologie en geschiedeniswetenschappen bij lange na niet bij de tijd zijn. En dat vrouwen op een gegeven moment maar een recht hadden dat het aanrecht heet, waardoor ze in alle beroepsvormen ondergerepresenteerd werden, waar we nu nog steeds mee te kampen hebben, etcetera, etcetera, maar ik heb al zoveel getypt. Interessante materie dat wel.

Allerlaatste ding, er is in 2020 een studie ingezet (en teruggetrokken na veel ophef) naar endometriose. Naar wat de invloed van endometriose heeft op hoe aantrekkelijk vrouwen met deze aandoening zijn. Dus ja, of we echt veel aan het inhalen zijn, mwah…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:35

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

Graag mij geen woorden in de mond leggen. Dit is totaal ongehoord want dat is totaal niet wat ik schrijf.

Little_Gift schreef:
Het lijkt zo bijna wel alsof we willen in een slachtofferrol gezien worden want door altijd het negatieve te benoemen ipv het goede uit te lichten en aan te moedigen, blijven we onszelf profileren als zwakker en slachtoffer die onfair behandeld werd en gered moeten worden.

We profileren onszelf als slachtoffer die onfair behandeld worden?

Nee. Zo profileren we ons niet. Dat zijn de feiten. Onderbouwt met cijfers.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 26-04-25 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:35

denisesilver schreef:
Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving

En toch lees ik hier hoe een vrouw kritiek heeft op alle mannen als zijnde ze zijn dus allemaal zo...

Is het niet zo dat als je de wereld wil veranderen, je daarmee eerst bij jezelf moet beginnen?

Doe niet wat je niet wenst dat een ander doet?
Zoiets?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:36

996981 schreef:
Little_Gift schreef:

Little_Gift schreef:
Het lijkt zo bijna wel alsof we willen in een slachtofferrol gezien worden want door altijd het negatieve te benoemen ipv het goede uit te lichten en aan te moedigen, blijven we onszelf profileren als zwakker en slachtoffer die onfair behandeld werd en gered moeten worden.

We profileren onszelf als slachtoffer die onfair behandeld worden?

Nee. Zo profileren we ons niet. Dat zijn de feiten. Onderbouwt met cijfers.

Je vergeet de "het lijkt zo bijna wel alsof..." :')

Je laatste zin: het is niet omdat de feiten ons zo willen weg zetten, dat wij ons ook zo moeten gedragen. We willen juist het tegenovergestelde bereiken toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:46

Gedrag van een op belangrijke posities gepositioneerde minderheid gaat niet het probleem van een systeem veranderen. Leuk hoor, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hoe werkt dat precies? Hoe zorg ik dat ik eerlijk betaald wordt? Evenveel risico loop op (seksueel) geweld? Hoe moet ik me dan precies gedragen? Het probleem gewoon negeren?

Het ligt niet aan de vrouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:46

Little_Gift schreef:
denisesilver schreef:
Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving

En toch lees ik hier hoe een vrouw kritiek heeft op alle mannen als zijnde ze zijn dus allemaal zo...

Is het niet zo dat als je de wereld wil veranderen, je daarmee eerst bij jezelf moet beginnen?

Zoiets?

Dat lees ik echt helemaal nergens hoor.. misschien zelf onbewust wat in gaan vullen?

Het gaat om stereotyperingen en onderdrukking van de vrouw wat al eeuwen bezig is en nog steeds op allerlei manieren in de samenleving zit. Wil niet zeggen dat de mannen van nu daar iets aan kunnen doen. Maar die zijn wel ook nog steeds gehersenspoeld op een bepaalde manier. Waar de meesten zich niet eens bewust van zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:48

denisesilver schreef:
Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving dat vrouwen uitspraken als “er zal wel een vrouw achter het stuur hebben gezeten” gewoon over hebben genomen. Ik blijf graag kritisch naar een seksistische samenleving. Hard nodig gezien er in Nederland ook al wordt gedebatteerd over diversiteitsnormen bij bedrijven. Nederland loopt graag achter de reet van de VS aan. Niet veel geleerd van de studieleningen blijkt.

Om gelijk even iets te rectificeren van je eerdere reactie; mannen an sich waren niet degene die “voor alles eerst moesten dienen” zoals je het zo heerlijk nobel omschrijft. Het waren vooral zwarte slaven, zowel man als vrouw, die als chirurgisch proefkonijn werden ingezet. Om in te haken op het stukje wat verootjoo eerder aankaartte, niet alleen van babies werd gedacht dat zij geen pijn voelden. Ook van zwarte mensen werd er gedacht dat zij geen pijn voelden, en daar ondervinden ze tot op de dag van vandaag overlast van. Veel medici zijn namelijk nog steeds in de veronderstelling dat zwarte mensen een hogere pijngrens hebben dan witte mensen. Zij worden mede daardoor gestereotypeerd als “drugs seeking”. Als we dan toch feministisch gaan praten, dan doen we dat lekker intersectioneel.

Wat ik schrijf lijkt niet te scharen met wat Zoolgangster stelt, maar er zit een wezenlijk verschil tussen experimenteren op levende lichamen en het onderzoeken van (bestaande) aandoeningen. Het een sluit het ander niet uit. Ik kan zelfs aanvullen dat om dezelfde reden als wat Zoolgangster zegt, de AIDS crisis zolang heeft door kunnen gaan. Grote impact op onderdrukte groepen, maar er werd ps ingegrepen toen witte, middenklassers er mee te maken kregen. “Maak ik dan een slachtoffer” of zijn deze mensen ook daadwerkelijk slachtoffer van een krom systeem?

Ik kan nog verder gaan over hoe in pre-koloniale tijden zowel mannen als vrouwen een evenredig deel uitmaakten van de gezondheidszorg, maar dat dat maar minimaal is vastgelegd, omdat ook de archeologie en geschiedeniswetenschappen bij lange na niet bij de tijd zijn. En dat vrouwen op een gegeven moment maar een recht hadden dat het aanrecht heet, waardoor ze in alle beroepsvormen ondergerepresenteerd werden, waar we nu nog steeds mee te kampen hebben, etcetera, etcetera, maar ik heb al zoveel getypt. Interessante materie dat wel.

Allerlaatste ding, er is in 2020 een studie ingezet (en teruggetrokken na veel ophef) naar endometriose. Naar wat de invloed van endometriose heeft op hoe aantrekkelijk vrouwen met deze aandoening zijn. Dus ja, of we echt veel aan het inhalen zijn, mwah…

Laat me raden naar die studie, vrouwen met endometriose verliezen direct alle aantrekkingskracht?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:49

996981 schreef:
Gedrag van een op belangrijke posities gepositioneerde minderheid gaat niet het probleem van een systeem veranderen. Leuk hoor, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hoe werkt dat precies? Hoe zorg ik dat ik eerlijk betaald wordt? Evenveel risico loop op (seksueel) geweld? Hoe moet ik me dan precies gedragen? Het probleem gewoon negeren?

Gewoon geen kort rokje meer dragen, na 22.00u niet alleen naar buiten gaan

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:51

verootjoo schreef:
996981 schreef:

Gewoon geen kort rokje meer dragen, na 22.00u niet alleen naar buiten gaan

Oja dat was het… beste gewoon achter het aanrecht blijven :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:00

Kunnen we volwassen blijven aub? Dat heeft echt totaal niks te maken met wat ik schrijf en is totaal ook niet de boodschap.

Of mag shaming wel als het een poging is om iemand in het belachelijke te trekken als groep?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:08

Little_Gift schreef:
Kunnen we volwassen blijven aub? Dat heeft echt totaal niks te maken met wat ik schrijf en is totaal ook niet de boodschap.

Of mag shaming wel als het een poging is om iemand in het belachelijke te trekken als groep?

Je maakt jezelf inderdaad belachelijk door voorbij te gaan aan de feiten. Daar inhoudelijk niet eens op te reageren, beginnen over vrouwen in dit topic die op alle mannen kritiek zouden hebben terwijl er steeds wordt gesproken over het systeem etc.

Zie je oprecht het probleem niet?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:16

denisesilver schreef:
En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

denisesilver schreef:
Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving

Ik lees dat hier nochtans toch echt wel letterlijk op mannen geschreven, niet?

Ik quote én reageerde dan ook uitdrukkelijk hier op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:40

Ik denk niet dat dit zo letterlijk bedoeld wordt maar dat er bedoeld wordt dat vrouwen continu op hun uiterlijk worden beoordeeld en dan afgaande op een ideaalbeeld wat geschept wordt door de media.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:37

Little_Gift schreef:
denisesilver schreef:
En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

denisesilver schreef:
Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving

Ik lees dat hier nochtans toch echt wel letterlijk op mannen geschreven, niet?

Ik quote én reageerde dan ook uitdrukkelijk hier op.

En vervolgens ga je niet in op de verduidelijking van haar standpunt. Net als dat je niet ingaat op de cijfers en feiten.

Echt prima hoor dat jij je niet als slachtoffer wil opstellen. Dat doe ik dagdagelijks ook niet. Dat neemt echter niet weg dat de ongelijkheid tussen man-vrouw er gewoon ís.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:35

Little_Gift schreef:
denisesilver schreef:

Zoiets?

“It’s not all men!” Ja, maar wel te veel van hen. Dus nee, ik ga niet bij elke opmerking sommige mannen zetten. Als een man zich voelt aangesproken, dan moet hij naar zichzelf kijken. Mannen die zich er niet in herkennen, hoeven zich er niet door op hun tenen getrapt te voelen. En als dat wel zo is, is het tijd voor zelfreflectie.

Maar ik ga geen verdere discussie aan met iemand die over woordkeuze valt, en vervolgens niets doet met de onderzoeken die hier aangedragen worden als tegenargument op haar hearsay argumentatie. Zonde van mijn tijd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:52

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat dit zo letterlijk bedoeld wordt maar dat er bedoeld wordt dat vrouwen continu op hun uiterlijk worden beoordeeld en dan afgaande op een ideaalbeeld wat geschept wordt door de media.

Onder andere. Ik had ook helemaal uit kunnen spellen dat de patriarchale samenleving er baat bij heeft toxic masculinity te voeden, en de vrouw onderhevig aan de man te laten blijven, maar dan gaan we zoveel moeilijke woorden gebruiken die dan weer uitgelegd moeten worden. En ik had dan een ellenlang opstel moeten schrijven om me overal op in te dekken, mocht iemand over elke lettergreep willen vallen. Ik had verwacht dat men zelf wel wat nuance toe kan passen. Schijnbaar is dat moeilijker dan verwacht.

Elisa, dat onderzoek over endometriose is afgeblazen, maar ik zal eens zoeken of ik de hypothese van het onderzoeksplan kan vinden.

Elisa2

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:51

Ik had hem al gevonden, het was nog erger dan ik dacht..

Toxic masculinity..ik moet daarbij aan Tate denken maar eigenlijk zit dat gewoon al verweven in van alles in de samenleving van oudsher.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:11

Want toxic womanity bestaat uiteraard niet...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:32

Little_Gift schreef:
Want toxic womanity bestaat uiteraard niet...

Nou, heb jij weleens gezien dat mannen geen stemrecht hadden? Minder verdienen dan vrouwen, geen baas waren over eigen buik/ voortplantingsorganen. Moesten stoppen met werken zodra ze getrouwd waren. :+ Continu als lustobject neer werden gezet met alleen de focus op het lichaam en wat er daar te halen valt? :+

Oftewel , wil je dit echt serieus gaan vergelijken met elkaar?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 13:37

Vrouwen kunnen even toxisch zijn als mannen.
Als we het daarover hebben, dan gaan vrouwen gelijk op.

Voor mij staat dat los van ongelijkheid.