Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Little_Gift schreef:Maar geldt dit dan totaal niet voor mannen?
Dat denk ik niet... Ook daar zijn er heus diverse aandoeningen en problemen welke vrouwen dan weer niet mee te kampen hebben, vermoed ik.
Of zoals het gezegde luidt:
The truth lies in the eyes of the beholder...
Ik denk dat ook voor mannen er evenveel problematiek en shaming bestaat maar dan op een ander niveau of andere invalshoek
Little_Gift schreef:Maar geldt dit dan totaal niet voor mannen?
Dat denk ik niet... Ook daar zijn er heus diverse aandoeningen en problemen welke vrouwen dan weer niet mee te kampen hebben, vermoed ik.
Little_Gift schreef:996981 schreef:Wat je doet schuurt aan tegen victim blaming. Het ligt aan de vrouwen en hun slachtofferschap. Echt hoe dan…
Graag mij geen woorden in de mond leggen. Dit is totaal ongehoord want dat is totaal niet wat ik schrijf.
Little_Gift schreef:Het lijkt zo bijna wel alsof we willen in een slachtofferrol gezien worden want door altijd het negatieve te benoemen ipv het goede uit te lichten en aan te moedigen, blijven we onszelf profileren als zwakker en slachtoffer die onfair behandeld werd en gered moeten worden.
denisesilver schreef:Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving
996981 schreef:Little_Gift schreef:Graag mij geen woorden in de mond leggen. Dit is totaal ongehoord want dat is totaal niet wat ik schrijf.Little_Gift schreef:Het lijkt zo bijna wel alsof we willen in een slachtofferrol gezien worden want door altijd het negatieve te benoemen ipv het goede uit te lichten en aan te moedigen, blijven we onszelf profileren als zwakker en slachtoffer die onfair behandeld werd en gered moeten worden.
We profileren onszelf als slachtoffer die onfair behandeld worden?
Nee. Zo profileren we ons niet. Dat zijn de feiten. Onderbouwt met cijfers.
Little_Gift schreef:denisesilver schreef:Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving
En toch lees ik hier hoe een vrouw kritiek heeft op alle mannen als zijnde ze zijn dus allemaal zo...
Is het niet zo dat als je de wereld wil veranderen, je daarmee eerst bij jezelf moet beginnen?
Doe niet wat je niet wenst dat een ander doet?
Zoiets?
denisesilver schreef:Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving dat vrouwen uitspraken als “er zal wel een vrouw achter het stuur hebben gezeten” gewoon over hebben genomen. Ik blijf graag kritisch naar een seksistische samenleving. Hard nodig gezien er in Nederland ook al wordt gedebatteerd over diversiteitsnormen bij bedrijven. Nederland loopt graag achter de reet van de VS aan. Niet veel geleerd van de studieleningen blijkt.
Om gelijk even iets te rectificeren van je eerdere reactie; mannen an sich waren niet degene die “voor alles eerst moesten dienen” zoals je het zo heerlijk nobel omschrijft. Het waren vooral zwarte slaven, zowel man als vrouw, die als chirurgisch proefkonijn werden ingezet. Om in te haken op het stukje wat verootjoo eerder aankaartte, niet alleen van babies werd gedacht dat zij geen pijn voelden. Ook van zwarte mensen werd er gedacht dat zij geen pijn voelden, en daar ondervinden ze tot op de dag van vandaag overlast van. Veel medici zijn namelijk nog steeds in de veronderstelling dat zwarte mensen een hogere pijngrens hebben dan witte mensen. Zij worden mede daardoor gestereotypeerd als “drugs seeking”. Als we dan toch feministisch gaan praten, dan doen we dat lekker intersectioneel.
Wat ik schrijf lijkt niet te scharen met wat Zoolgangster stelt, maar er zit een wezenlijk verschil tussen experimenteren op levende lichamen en het onderzoeken van (bestaande) aandoeningen. Het een sluit het ander niet uit. Ik kan zelfs aanvullen dat om dezelfde reden als wat Zoolgangster zegt, de AIDS crisis zolang heeft door kunnen gaan. Grote impact op onderdrukte groepen, maar er werd ps ingegrepen toen witte, middenklassers er mee te maken kregen. “Maak ik dan een slachtoffer” of zijn deze mensen ook daadwerkelijk slachtoffer van een krom systeem?
Ik kan nog verder gaan over hoe in pre-koloniale tijden zowel mannen als vrouwen een evenredig deel uitmaakten van de gezondheidszorg, maar dat dat maar minimaal is vastgelegd, omdat ook de archeologie en geschiedeniswetenschappen bij lange na niet bij de tijd zijn. En dat vrouwen op een gegeven moment maar een recht hadden dat het aanrecht heet, waardoor ze in alle beroepsvormen ondergerepresenteerd werden, waar we nu nog steeds mee te kampen hebben, etcetera, etcetera, maar ik heb al zoveel getypt. Interessante materie dat wel.
Allerlaatste ding, er is in 2020 een studie ingezet (en teruggetrokken na veel ophef) naar endometriose. Naar wat de invloed van endometriose heeft op hoe aantrekkelijk vrouwen met deze aandoening zijn. Dus ja, of we echt veel aan het inhalen zijn, mwah…
996981 schreef:Gedrag van een op belangrijke posities gepositioneerde minderheid gaat niet het probleem van een systeem veranderen. Leuk hoor, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hoe werkt dat precies? Hoe zorg ik dat ik eerlijk betaald wordt? Evenveel risico loop op (seksueel) geweld? Hoe moet ik me dan precies gedragen? Het probleem gewoon negeren?
Het ligt niet aan de vrouwen.
verootjoo schreef:996981 schreef:Gedrag van een op belangrijke posities gepositioneerde minderheid gaat niet het probleem van een systeem veranderen. Leuk hoor, verbeter de wereld begin bij jezelf. Hoe werkt dat precies? Hoe zorg ik dat ik eerlijk betaald wordt? Evenveel risico loop op (seksueel) geweld? Hoe moet ik me dan precies gedragen? Het probleem gewoon negeren?
Het ligt niet aan de vrouwen.
Gewoon geen kort rokje meer dragen, na 22.00u niet alleen naar buiten gaan
Little_Gift schreef:Kunnen we volwassen blijven aub? Dat heeft echt totaal niks te maken met wat ik schrijf en is totaal ook niet de boodschap.
Of mag shaming wel als het een poging is om iemand in het belachelijke te trekken als groep?
denisesilver schreef:En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van eenmanander.
denisesilver schreef:Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving
Little_Gift schreef:denisesilver schreef:En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van eenmanander.denisesilver schreef:Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving
Ik lees dat hier nochtans toch echt wel letterlijk op mannen geschreven, niet?
Ik quote én reageerde dan ook uitdrukkelijk hier op.
Little_Gift schreef:denisesilver schreef:Nog nooit van een hyperbool gehoord? Ik heb met reden man doorstreept hè. Maar als je een eerlijk antwoord wilt, ja, ik denk inderdaad dat mannen (bewust of onbewust) altijd kritiek hebben op vrouwen. En ik denk dat dat zo genormaliseerd is in de samenleving
En toch lees ik hier hoe een vrouw kritiek heeft op alle mannen als zijnde ze zijn dus allemaal zo...
Is het niet zo dat als je de wereld wil veranderen, je daarmee eerst bij jezelf moet beginnen?
Doe niet wat je niet wenst dat een ander doet?
Zoiets?
Elisa2 schreef:Ik denk niet dat dit zo letterlijk bedoeld wordt maar dat er bedoeld wordt dat vrouwen continu op hun uiterlijk worden beoordeeld en dan afgaande op een ideaalbeeld wat geschept wordt door de media.
Little_Gift schreef:Want toxic womanity bestaat uiteraard niet...