Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:38

pien_2010 schreef:
De democraten kunnen helemaal niets. Dat zal de Republikeinen nog meer achter Trump gaan zetten. Nee, de Republikeinen horen hun first man terug te roepen en te wijzen op de rechten en plichten van mensen. Maar dat gaat niet gebeuren. Maar de democraten wegzetten "het zijn bepaald geen helden, zoals Zelensky" vind ik raar en een vergelijking die slaat als een "tang op een varken".

Even voor de duidelijkheid. Dat laatste kwam niet uit de podcast maar waren mijn woorden aanleiding van dat verhaal over de tweet van Obama. Voordat je denkt dat dat in die podcast gezegd was, maar dat had ik dus geaegd over dat verhaal in de podcast.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:40

BigOne schreef:
De democraten en republikeinen die tegen trump zijn kunnen pas legitiem iets bij de midterms en bij verkiezingen die nu op sommige plekken zijn.

En dat is dan wel weer besproken in de podcast. Er is al een begin gemaakt om de midterms dus te ondermijnen en op zijn minst te zorgen dat het niet eerlijk zal verlopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:41

Polar schreef:
ruitje schreef:
Oprecht, als je het verschil niet ziet tussen een gaskamer ingeduwd worden of zelf de keuze maken geen mondkapje op te zetten, dan gaan we het nooit eens worden.
Zoals ik direct als eerste zin ook al schreef: Mijn punt is niet dat Trump hetzelfde heeft gedaan, maar dat bepaalde patronen in zijn handelingen en uitspraken zorgwekkend zijn.
Maar je mag me uiteraard quoten waar ik de mensen die in gaskamers zijn gestorven vergelijk met mensen die aan Covid zijn gestorven.

Ik heb het idee dat je een bepaalde reactie probeert uit te lokken bij mij of me woorden in de mond wil leggen die ik niet gezegd heb, maar dat lijkt me niet persé een goed idee.

Ik heb de nagelsporen in de betonnen muren zien staan en juist daarom is het zo belangrijk dat we deze signalen kennen en herkennen.
"Opdat wij niet vergeten", weet je nog?

edit: typfout

Ik weet niet, maar jij komt terug op posten van mij door onderstaand bericht waarbij je letterlijk dit zegt?

En dan ben ik degene die reacties wil uitlokken?

Polar schreef:
Mee eens, in het begin vonden veel mensen dat je niet kon/mocht vergelijken met Hitler, maar naar mijn mening is dit echt precies het type persoon dat een herhaling ervan in werken kan zetten en eigenlijk al aan het zetten is, zij het in een moderner jasje.

@Tamary,volgens mij ben ik zelfs de eerste die Flooden gebruikte als term in het vorige topic :o Verder overigens eens met je analyse betreft de hiaten in het Amerikaanse Systeem!

@Vuurvleugels: eens met jou en wat mij betreft geen links activisme maar een feitelijke post het eerste deel!

2e deel vind ik dan weer wel wat links activistisch maar daar vraagt een post als deze van Wilders ook wel om haha :D

Ik ben begonnen met de podcast,ben benieuwd!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:42

Buitenhof is ook interessant terug te kijken, daar zit een interview bij waar Generaal Hodges in, die was vanuit de USA verantwoordelijk voor alle amerikaanse militairen die in Europa waren gestationeerd. Hij haalt keihard uit naar de President, maar ook naar Europa. Hij zegt: Ik heb meer vertrouwen in Europa en zijn militaire capaciteit dan de Europeanen zelf.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:57

Ruitje, jouw naam is niet eens door mijn hoofd gegaan bij het plaatsen van dat bericht joh...
En ik zie in jouw quote van mij nog steeds niet waar ik de mensen die in gaskamers zijn gestorven vergelijk met mensen die aan Covid zijn gestorven.
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-03-25 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:58

Ik ben de podcast gaan luisteren, het is pittig... zowel de inhoud als het tempo.
Hier een samenvatting van de eerste 20 minuten.
Ik heb het stuk niet op typfouten gecontroleerd, ik heb tijdens het luisteren getypt.

Citaat:
Wat er nu gaande is, is de grootste verandering sinds tweede wereldoorlog.
Groter dan de val van de muur.
Er wordt gedacht dat het permanent is, dat ze nooit meer de macht uit handen zullen geven.
Waarom zegt Obama niks? Of Clinton? Etc. Omdat ze doodsbang zijn.
Zelfde als wanneer Wilders uit de politiek zou gaan en zijn beveiliging ingetrokken zou worden.
Alleen als je (Trump) denkt dat je de macht voor altijd zult houden, doe je zulke dingen.

Er zijn nu al mensen in NL die bepaalde dingen niet meer zeggen, omdat ze weten dat ze anders de VS niet meer in komen.
De Amerikaanse situatie is zorgwekkend op z'n zachtst gezegd, maar het heeft ook gevolgen voor ons (NL).
Onze vrijheid staat op het spel. De veranderingen zijn niet te overzien.

Trump zal zorgen dat hij eerst alle rechters onder controle heeft.
Hij is bezig met het verkiezingsstelsels kapot te maken, o.a vanwege de mid-terms.
Veel decreten leest hij pas als hij ze tekent.

Alles wordt anders, het is niet te overzien, sommige mensen gaan het actief ontkennen, doen alsof ze het niet zien, worden ontzettend kwaad, gaan onderhandelen "wij kunnen ons fijne leventje houden".
Wat nodig is, is leiderschap.
Europa zal het enige democratische continent zijn, maar we zijn kwetsbaar.

We blijven ons afvragen; wat kan hij nog meer doen? Maar hij blijft dingen doen waarvan je je echt niet kunt voorstellen dat hij ze doet/gaat doen.
Het kan iedereen gebeuren dat je het land uit gegooid wordt, geen recht op advocaat meer, etc.
Het consequent verscheuren van informele regels.
"Een rechter kan wel iets zeggen, maar wat ga je doen als ik niet doe? Eén rechter kan toch niet op tegen de wil van het volk."
Men lijkt bereid te zijn tot het toestaan en aanmoedigen van geweld.

Mensen hebben begeleiding nodig bij het rouwproces van de wereld die er niet meer is.
We zitten in een nieuwe wereld, we weten niet wie ons kan beschermen en we kunnen ons niet zelf beschermen.

In de media, mensen in de omgeving, iedereen dacht dat Trump niet zou winnen.
Maar je moet altijd rekening houden met het ergste scenario.
Onze kwetsbaarheden zijn handelsroutes, satellietverbindingen, internetkabels, clouds.
Als Amerika zich tegen ons keert, wat ze beloven, waar worden we dan gepakt.

Wetenschappers hebben niet onderzocht wat de gevolgen zijn van Trump aan de macht, voor de EU.
Er is geen literatuur.
De democraten in de VS zijn een zombie-partij.
Die zeiden dat het allemaal wel meeviel en mee zou vallen.
We hebben geen idee wat er aan komt.

Waarom stond er geen luchtafweergeschut in 1940 rondom onze grote steden.
Omdat ze dachten: de eerste wereld oorlog heeft ons overgeslagen, de tweede zal dat ook wel doen.
De correspondenten die in de tweede wereld oorlog schreven wat er echt gebeurde, werden op verzoek van de regering ontslagen.
Waarom? Omdat de regering dacht:"Met zulke artikelen provoceren we Duitsland."
Er is een klimaat van wensdenken, van 'het valt wel mee', de media loopt achter.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:01

Dank je wel!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:03

Tja, ik heb het 2 keer geluisterd en zou het toch echt zelf luisteren ipv deze samenvatting, ik vind hier vooral dat de items waar je angst van krijgt wordt samengevat. Terwijl er veel meer in voor komt dat Europa het prima kan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:05

Dit zijn de eerste 20 minuten, dit is wat er in die korte tijd is gezegd, maar er zal vast en zeker meer komen.
Het is dus zeker geen samenvatting van de gehele podcast, even nogmaals voor de duidelijkheid.
Ik ben het er overigens mee eens dat het beter is om de podcast te luisteren, dan hoor je ook de intonatie én de ernst.
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-03-25 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:05

JMH, bedankt voor je hulp het enigszins te begrijpen. Ik ben ook geen econoom hoor!
En ik vind hun stemmen moeilijk om goed te volgen, zijn stem is erg laag en zij gaat om de haverklap heel hard (ik vind dat vervelend en ongericht) lachen. Waardoor ik uit mn concentratie raak.

Ik begrijp in elk geval wel dat het alarmerend is.
De Ongelofelijke Podcast had ik vandaag ook gehoord, tjonge zeg…

Ik denk alleen gewoon zelf wel dat Amerika altijd erg op oorlog voeren gericht is, terwijl onze (Europese) volksaard anders is, vriendelijker en intelligenter en ik denk en hoop dat we onze normen waarden en maatschappelijke ontwikkeling juist hoog moeten proberen te houden, dat daar onze kracht en beste kans in ligt.
In plaats van meegaan in de taal van USA of Ru.
Het juiste antwoord op geweld is niet het terugslaan immers.. maarja daar is wel moed voor nodig.

(ik bedoel dit eigenlijk filosofisch, een zienswijze om over na te denken).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:09

Polar schreef:
Ruitje, jouw naam is niet eens door mijn hoofd gegaan bij het plaatsen van dat bericht joh...
En ik zie in jouw quote van mij nog steeds niet waar ik de mensen die in gaskamers zijn gestorven vergelijk met mensen die aan Covid zijn gestorven.

Goh, wat een toeval. En dat je dus wel letterlijk een vergelijking maakte, dat laat je even? Is wel handig, om steeds alleen discussie te voeren op de onderdelen die jou uitkomen denk ik.

Ik pas. Succes in je bubbel ;)

Ik weet niet wie de podcast gedeeld heeft maar enorm bedankt!

Boeiend gek,ik ben nu bij het stuk dat hij dus voor de midterms dingen voor elkaar moet hebben. Dat zou wel de snelheid verklaren!

En het rijtje hoe wij buitenlandse risico's hebben ingeschat was ook wel beschamend :o

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:15

Nee hoor, ik vraag om een quote waarin ik een vergelijking heb gemaakt, maar je komt er niet mee, dus dan kan ik er verder ook niet op in gaan.
Tenminste, ik neem aan dat dit niet de quote is die je wil gebruiken als voorbeeld waarbij ik mensen die vergast zijn vergelijk met mensen die aan covid zijn overleden?
ruitje schreef:
Polar schreef:
Mee eens, in het begin vonden veel mensen dat je niet kon/mocht vergelijken met Hitler, maar naar mijn mening is dit echt precies het type persoon dat een herhaling ervan in werken kan zetten en eigenlijk al aan het zetten is, zij het in een moderner jasje.

En oprecht, ik doelde niet op jou met die opmerking, wat doet je eigenlijk denken dat dat wel zo is?
Ik zou bij god niet meer weten wie er ten tijde van de eventuele vorige keer in het topic aanwezig waren. :=

Ik ben de Podcast ook aan het verder luisteren.
Het is echt iets dat je eigenlijk in 1 keer uit wil luisteren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:40

Podcast kan ik niet horen, daarom dus toch heel blij met de samenvatting.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:43

Oke, dan blijf ik het plaatsen.
De volgende 10 minuten, dit is wel wat positiever of op z'n minst hoopgevender.
Dit zijn in totaal, samen met mijn eerste samenvatting, de eerste 30 minuten.
Niet op fouten gecontroleerd, ik typ terwijl ik luister.

Citaat:
Deel 2:

Mensen van inlichtingendiensten etc, zijn al veel verder.
Het is echt zo erg als we vrezen.
(Dit gaat over een bedrijf)
Het is goed om voor al je medewerkers een noodpakket samen te stellen.
Zodat je 3 dagen of langer kunt overleven bij bijv. een stroomstoring.
Als je niet vanaf de top laat zien dat dat voor jou een grote prioriteit is, dan gaan mensen onderin dat niet doen.
Het is nu een algemene oproep, het wordt wel gezegd, zorg voor een noodpakket voor 72 uur.
Dit is misschien nog te afwachtend, je moet je met name psychologisch gaan voorbereiden.
Waar zitten je kinderen? Hoe haal je ze terug? Voer er gesprekken over, wel op een rustige manier.

Mensen zijn oprecht bang dat er russen voor de deur staan, tanks voor de deur staan, vliegtuigen...
Dit ligt niet voor de hand, maar we weten het niet.
De boodschap is: Rusland zijn we waakzaam voor, maar bij Amerika moeten we er nu vanuit gaan van het slechtste scenario.
Dan kan het altijd meevallen, maar daar moet je niet vanuit gaan.

Er zitten Russische malware in de Oosterschelde dam.
Dat wil zeggen dat zij misschien ons land onder water kunnen zetten.
Het is al jaren oorlog, alleen de mensen weten het niet.

Rutte wilde geen bewustwordings campagne voeren, hij wilde mensen niet bang maken, maar doet nu alsof wij hebben zitten slapen.
Hij was de leider, hij heeft ons niet gewaarschuwd.

Wij zijn niet goed in het inschatten van grote risico's van buiten het land.
Bijvoorbeeld bij Covid, dat viel allemaal wel mee, carnaval ging door.
We zitten nu in net zo'n mist, maar dit is de grootste van allemaal.

Er worden maatregelen genomen.
We moeten naar 200.000 troepen toe, dat gaat over het aantal heen wat nu genoemd wordt.
Men lijkt wel wakker te worden.

Amerika speelde een smerig spel waarin ze wilden dat we onze defensie zelf opbouwden, maar als we dat deden, werden we onder druk gezet om mee te doen aan Amerikaanse projecten.
Ze hebben er alles aan gedaan om te zorgen dat de euro een concurrent werd van de dollar.
Ze konden Europa voor zich laten dansen en dit is een unieke kans om onder die vuist uit te komen.

We kunnen de Amerikanen onderschatten, maar we kunnen ze ook overschatten.
Moeten we een potentiële echte bondgenoot zo van ons laten vervreemden?
Want Amerika en Europa lijken meer op elkaar dan Amerika en China.
Antwoord: Dat is nou juist zo beangstigend, er is geen rationeel model te zetten.
Alles wat Trump doet is in het voordeel van Putin, de Russen zijn d.m.v psychologie in staat geweest om hem te raken.
Een intellectueel zwakke, onzekere man die ze dingen hebben verteld, waardoor hij terug komt en terug komt voor die bevestiging.

Wat gepraat over het portret van Trump dat Putin hem gegeven heeft, Putin is best een aardige kerel.
Beetje sarcastisch, lacherig gesprek.

Soms is domheid nog veel gevaarlijker dan echte intelligentie.
Voor Europa is dit een kans, op termijn zou dit in het belang van Europa kunnen zijn.
Wat er is gebeurd, hoezeer wij het idee hebben geinternaliseerd, dat we het zelf niet kunen.
Dat we de Amerikanen altijd nodig "Ah nee, dat kunnen we niet."
Terwijl, we hebben bedrijven (ASML) die dingen maken die ze in Amerika niet kunnen maken.
Wij kunnen dingen die zij niet kunnen en in Europa heb je een aantal van dat soort bedrijven.
We hebben potentieel ontzettend veel.
Veel getalenteerde mensen willen niet meer naar Amerika, naar een dictatuur, als je enigszins een besef hebt hoe belangrijk democratie is.
Dus dit is een unieke kans.

Er zal wel veel propaganda komen.
We krijgen een maga netflix, een maga HBO, en die gaan fantastisch mooie, suprieure series maken over bijv. een gemengd koppel die er achter komen dat ze toch liever iemand willen van hun eigen ras.
Een homoseksueel die met veel gebed er achter komt dat hij eigenlijk helemaal niet homoseksueel is.
Er is een markt voor, het lekt ook hier naar toe.
De infrastructuur is zo open dat alle informatie alle kanten op gaat.

De essentie van een democratie is dat niemand boven de rechterlijke macht staat.
Dus als Musk zegt dat het volk boven 1 rechter gaat, klopt dat niet.
Die rechterlijke macht, beschermt de kiezers van Trump.

Op Twitter zie je daar omtrent cultuur wel het nodige verschuiven, ook omtrent Europa.
Waarom kijkt Amerika nu zo naar Europa?
Belangrijke opiniemakers die zeggen bijv. "Ik heb meer gemeen met Rusland dan met Europa of Canada", dat soort berichten zie je.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:50

Ik vind het boeiend dat hij aangeeft dat we een enorme kans hebben nu. Omdat mensen met wetenschappelijke kennis niet meer in de VS willen wonen. ASML word genoemd als voorbeeld, dat als we niet meer zouden leveren naar de VS, dat ze daar een probleem hebben.

We zouden als EU dit echt moeten pakken als moment om volwassen te worden i.m.o.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:53

Kleine toevoeging: Joris zei dat ‘wij’ , op zijn minst hopelijk, ook spyware hebben in hún dammen. En daarmee kunnen aantonen dat we ze terugpakken als ons land dmv sabotage van dammen wordt aangevallen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:56

Klopt, hij hoopte dat wij ook malware in Russische dammen hebben. :j
Dat hoop ik ook, ik zou heel graag willen weten óf dit zo is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:54

Ik zit nu in totaal bij 41 minuten, maar het is véél.
En ze praten ontzettend snel.
Ik heb deze tekst niet gecontroleerd op typfouten. Mijn Nederlands is, nu ik al een tijdje niet meer in Nederland woon, bij snel typen flink achteruit gegaan, dus ik hoop dat het er niet teveel zijn.

Citaat:
Deel 3:

Hoe verklaar je dat er een soort hekel lijkt te zijn aan Europa?
Op Bluesky is dat nu zo'n gesprek.
Het is bijna niet voor te stellen hoe provinciaal Amerika is.
Het allergrootste deel van de Amerikanen heeft geen paspoort.
Het allergrooste deel hoort nooit iets over het buitenland, al het nieuws moet door het prisma van "hoe is dit belangrijk voor Amerika".
Ze lezen nauwelijks boeken, het is een cultureel echt achterlijk land als het gaat om de rest van de wereld.
Want ze hebben ons ook niet nodig, je hebt alles in Amerika.
Je kan daar alle landschappen vinden.
Met name de hard line die voor Trump stemt, ik denk niet dat we daar ooit zo populair waren.

Rond de Irak-oorlog in 2003, toen wij (Europa) dus zeiden:"Aangezien er helemaal geen bewijzen zijn voor die massa-vernietigingswapens, gaan wij niet mee doen." Nederland natuurlijk wel, maar Duitsland en Frankrijk niet. Toen werd er ook gezegd:"We houden veel meer van Oost-Europa, dan van West-Europa."
In Amerika is er een idee van 'wij zijn de shining city on the hill', 'Wij zijn het belofte-land', ieder jaar verzinnen ze weer een nieuwe naam voor zichzelf en die Europeanen moeten gewoon hun bek houden.
En dan komen wij en dan zeggen we:"Nou ja, we vinden jullie een beetje plat."
En dat trekken ze gewoon niet van binnen.

JD Vance zei laatst in een interview:"The president doesn't care what the Europeans are screaming at us."
Maar als Europa hebben we het idee van een diepere vriendschap.
Voor een deel was dat ook wel zo met de Oostkust-elites.
Als je in die Hollandse kolonies komt dan zie je wel dat men trots is op bepaalde Europese roots.
Maar dat zal voor heel veel Amerikanen ook minder gelden.

Hoe komt het nou dat ze zeggen:"Ik woon liever in Rusland, dan Europa?"
We zien natuurlijk dat het heel snel kan flippen, want heel veel van die mensen zeiden 10 jaar geleden het tegenovergestelde, toen was Rusland het grote Evil.
Dus het heeft ook met partijschap te maken. Het is een beetje cultisch bijna.
Je bent Republikein, je bent MAGA en dan zeg je de dingen die de chef zegt.
Maar als Trump volgende week zou zeggen dat Rusland het grote Evil is en Europa een grote vriend, dan duurt het een paar weken, dan zie je dingen andersom roepen.

100 jaar geleden had je nog heel veel Amerikanen die nog Duits spraken, of nog Nederlands.
Die nog eerste of tweede generatie migrant waren, vanuit Europa.
Ze weten niks over ons en voor de Amerikanen die wel iets over ons weten, is het gewoon best wel pijnlijk.
Wij hebben zo'n veel beter leven dan zij, onze kinderen doen geen school-shooter drill, bijvoorbeeld.
Case closed.

Als jij in een land woont, waar ze school shooter drills moeten houden, *kreet van angst/afkeer*
We hebben het over de gezondsheidszorg gehad, incarceration-rate, gevangenis, het is in een hoop opzichten een mislukt land.
En daarom is het ook zo ellendig dat we zoveel hebben overgenomen van hun economisch model, omdat wij dus steeds meer op hen beginnen te lijken.
Wij schaffen volkshuisvesting af, dat is heel Amerikaans, laat de markt het maar oplossen.
Twintig jaar later zien we om ons heen wat er gebeurt.
We hebben heel veel dingen vanuit Amerika en Groot-Brittannië overgenomen terwijl we in Amerika en Groot-Brittannië dus kunnen zien dat dat niet goed werkt.

Wij nemen tegelijkertijd heel veel dingen over, en dat zijn vooral bedrijven, kijk maar naar hoe we deze podcast zouden maken zonder Amerikaanse bedrijven, software, cloud, noem maar op.
Ze hebben natuurlijk ook briljante bedrijven, en ze hebben ontzettend veel geld, dus wat ze doen, ze kopen gewoon alles op.
En daarna maken ze het onderdeel van zichzelf.
En wij hebben minder diepe zakken, ook omdat onze pensioensfondsen zeggen van "Ja, maar dat soort risico-investeringen kunnen we niet doen."
Maar zo briljant zijn ze nou ook weer niet.
Laten we ophouden met de hele tijd die kool-aid van die Amerikanen te drinken, want er is zoveel ontzettende ondermijnende propaganda vanuit Amerika over Europeanen, ook over de Eurozone bijvoorbeeld.

Op dit moment is schuldpapier uit Griekenland, weer investment grade.
Het is weer helemaal veilig om te lenen aan Griekenland.
Heb jij stukken gelezen waarin Amerikaanse en Britse commentatoren zeggen:"Jeetje, daar heb ik wel even naast gezeten?"
Nee joh. Kijk eens hoe ze nu ruzie maken met over vis en hoe dat meteen samen hangt met defensie(?).
Dat geeft maar weer aan:"Europa staat op instorten." < dat is hoe de Amerikanen er over denken.
Sorry people, er staat op dit moment maar 1 democratie op instorten en dat is niet de Europese.

Ik praatte laatst met iemand van Politico, dat is dat Amerikaanse medium dat ook in Brussel zit en daar is toch een soort houding:"Wij zijn de populaire jongens en meisjes en jullie zijn de nerds in Europa en nu gaan we jullie afzeiken, because we can."
Dat is heel erg die suffe Europeaan. En ondertussen kennen ze de taal niet en al hun analyses dat wij het niet kunnen gaan altijd maar op één ding terug, namelijk dat Europeanen niet bereid zijn offers te brengen.
Al hun analyses dat de euro zone zou gaan instorten, gingen allemaal terug op Duitsland zal nooit Griekenland redden, Duitsland nu gaat nooit akkoord met Eurobonds.
Europeanen kunnen zichzelf niet verdedigen (< gedachte van Amerika), willen alleen maar cappucino's drinken.
En de Aziaten en Afrikanen en Zuid-Amerikanen kijken naar ons door die bril.
Dus we moeten ook als de donder een eigen stem gaan ontwikkelen, met eigen Europese media in het Engels, waarin we terug gaan praten, waar we ze dus ook gaan afzeiken, waar we dus ook duidelijk maken waar het allemaal niet klopt.
Schiet het op als we hen weer gaan afzeiken? We hebben het vaak over polarisatie en dat dat niet het beste in elkaar los maakt.
Hier gaan we weer het poldermodel projecteren op internationale betrekkingen.
In het poldermodel is het inderdaad soms beter om te de-escaleren en dan net als politie die boekt ook veel succes met de-escalatie, maar in de arena van de wereldpublieke opinie moet je gewoon laten zien dat je heel hard kunt uithalen, want anders word je gewoon langzaam opgevreten.
Concluderend als het gaat om hoe Amerika naar Europa kijkt, is dat grotendeels gebaseerd op een gebrek aan kennis.
Er zijn ook gewoon een aantal hele reële klachten die ze hebben.

Het belangrijkste argument dat nu de boventoon voert bij Amerikanen die het nu voor het zeggen hebben, zoals JD Vance en Hegseth, er waren natuurlijk allerlei dingen gelekt in die Signal app.
Daar kwam duidelijk weer naar voren van "Oke, Europeanen zijn free loaders, zij betalen zelf niks, defensie is een ramp, ze teren op wat wij doen".
De vraag is, kan het ook weer zo omslaan? Is Amerika nu echt een vijand? Trump is 78/79 en JD Vance wordt 41, en die is veel meer anti-Europa, lijkt het, dan Trump was.
In die zin lijkt het ook niet over te waaien.
Maar daar hebben ze ook wel een punt gehad, dat Europa niet op eigen benen kon staan en leunde op Amerika.
Daarbij kregen wij dus ook alle garanties dat dat kon.
Amerika wilde dat natuurlijk ook, in zekere zin.
Ze hebben ons gewoon zwaar verraden, zelfde als met USAID.

Je kan gewoon op een gegeven moment zeggen:"Oke, we hebben enorme tekorten, we willen onze rijkste mensen niet belasten want belasting dat is slecht, dus we gaan geen hulp meer geven aan Aids-slachtoffers."
Maar dat is iets anders dan van de één op de andere dag alle hulp aan die Aids-slachtoffers stoppen waardoor ze nu, terwijl wij aan het praten zijn, aan het sterven zijn.
Dan ben je iets anders aan het doen en dat is gewoon verraad, net als met de Oekraïne, je kan dingen afbouwen, je kan overgangsregelingen doen, maar dit is echt iets anders.
Ik vind het sowieso heel raar om het bij defensie altijd over geld te hebben.
Als wij op dit moment de pensioenen verdubbelen van alle gepensioneerden bij defensie dan geven we twee keer meer uit aan de pensioenen en daarmee is onze uitgave aan defensie verhoogd en er is niks veranderd in onze defensie.

Het was ook altijd bij de Amerikanen zo dat we weliswaar meer moesten uitgeven aan defensie, maar wel bij Amerikaanse bedrijven.
Op het moment dat we zeiden van "Ja oke, sterker nog we gaan 4% maar wel alleen nog maar bij Europese bedrijven en die F-35 doen we ook niet meer mee", hadden we een hele andere reactie gehad.
Het is ook gewoon een zogeheten protection racket.
Wij worden gedwongen om heel veel daar te kopen, ook al heel veel Amerikaans schuldpapier te kopen, en in ruil daarvoor krijgen ze ook vanalles.
Dus het is niet voor niks dat de Amerikanen die door hadden hoezeer Amerika profiteerde van de manier waarop ze dat tot nu toe hadden geregeld, nu de hele tijd zeggen van:"Nou jongens, doe maar niks hoor".

Die John Bolton zegt in dat interview, in die Zeit:"Jullie moeten gewoon nog 46 maanden met jullie tanden knarsen, en niet een eigen alternatief voor Navo bouwen, komt wel goed, komt wel goed, komt wel goed."
Want hij beseft hoezeer Amerika baat heeft bij die soort vazallen status van Europa, en dit is eigenlijk onze enige kans en ik denk dat inderdaad, de ontkenners zullen naar de eerste gelegenheid grijpen om te zeggen "Zie je wel, het valt wel mee."
Daarom hebben we dus op een bepaalde manier geluk aan dat van Trump, met dat flooding the zone, iedere 12 uur iets zo ongelooflijks doet, dat je op een gegeven moment niet meer geloofwaardig bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:11

Polar schreef:
Ik ben de podcast gaan luisteren, het is pittig... zowel de inhoud als het tempo.
Hier een samenvatting van de eerste 20 minuten.
Ik heb het stuk niet op typfouten gecontroleerd, ik heb tijdens het luisteren getypt.

Citaat:
Wat er nu gaande is, is de grootste verandering sinds tweede wereldoorlog.
Groter dan de val van de muur.
Er wordt gedacht dat het permanent is, dat ze nooit meer de macht uit handen zullen geven.
Waarom zegt Obama niks? Of Clinton? Etc. Omdat ze doodsbang zijn.
Zelfde als wanneer Wilders uit de politiek zou gaan en zijn beveiliging ingetrokken zou worden.
Alleen als je (Trump) denkt dat je de macht voor altijd zult houden, doe je zulke dingen.

Er zijn nu al mensen in NL die bepaalde dingen niet meer zeggen, omdat ze weten dat ze anders de VS niet meer in komen.
De Amerikaanse situatie is zorgwekkend op z'n zachtst gezegd, maar het heeft ook gevolgen voor ons (NL).
Onze vrijheid staat op het spel. De veranderingen zijn niet te overzien.

Trump zal zorgen dat hij eerst alle rechters onder controle heeft.
Hij is bezig met het verkiezingsstelsels kapot te maken, o.a vanwege de mid-terms.
Veel decreten leest hij pas als hij ze tekent.

Alles wordt anders, het is niet te overzien, sommige mensen gaan het actief ontkennen, doen alsof ze het niet zien, worden ontzettend kwaad, gaan onderhandelen "wij kunnen ons fijne leventje houden".
Wat nodig is, is leiderschap.
Europa zal het enige democratische continent zijn, maar we zijn kwetsbaar.

We blijven ons afvragen; wat kan hij nog meer doen? Maar hij blijft dingen doen waarvan je je echt niet kunt voorstellen dat hij ze doet/gaat doen.
Het kan iedereen gebeuren dat je het land uit gegooid wordt, geen recht op advocaat meer, etc.
Het consequent verscheuren van informele regels.
"Een rechter kan wel iets zeggen, maar wat ga je doen als ik niet doe? Eén rechter kan toch niet op tegen de wil van het volk."
Men lijkt bereid te zijn tot het toestaan en aanmoedigen van geweld.

Mensen hebben begeleiding nodig bij het rouwproces van de wereld die er niet meer is.
We zitten in een nieuwe wereld, we weten niet wie ons kan beschermen en we kunnen ons niet zelf beschermen.

In de media, mensen in de omgeving, iedereen dacht dat Trump niet zou winnen.
Maar je moet altijd rekening houden met het ergste scenario.
Onze kwetsbaarheden zijn handelsroutes, satellietverbindingen, internetkabels, clouds.
Als Amerika zich tegen ons keert, wat ze beloven, waar worden we dan gepakt.

Wetenschappers hebben niet onderzocht wat de gevolgen zijn van Trump aan de macht, voor de EU.
Er is geen literatuur.
De democraten in de VS zijn een zombie-partij.
Die zeiden dat het allemaal wel meeviel en mee zou vallen.
We hebben geen idee wat er aan komt.

Waarom stond er geen luchtafweergeschut in 1940 rondom onze grote steden.
Omdat ze dachten: de eerste wereld oorlog heeft ons overgeslagen, de tweede zal dat ook wel doen.
De correspondenten die in de tweede wereld oorlog schreven wat er echt gebeurde, werden op verzoek van de regering ontslagen.
Waarom? Omdat de regering dacht:"Met zulke artikelen provoceren we Duitsland."
Er is een klimaat van wensdenken, van 'het valt wel mee', de media loopt achter.

Ik ben wel heel blij met je samenvatting en. Waardoor ik het kan blijven volgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:29

De reactie van Frankrijk is precies zoals ik had verwacht op de brieven door bedrijven ontvangen en vanuit de VS. No way dat Trump zich hiermee gaat bemoeien.... +:)+ ik hou van dit land als het hierom gaat

Citaat:
Frankrijk veroordeelt de Amerikaanse inmenging
In Frankrijk is de reactie op deze Amerikaanse druk scherp. Het Franse ministerie van Buitenlandse Handel verklaarde: “Amerikaanse inmenging in het diversiteitsbeleid van Franse bedrijven – inbegrepen bedreigen met niet-gerechtvaardigde tarieven – is onaanvaardbaar. Frankrijk en Europa zullen hun bedrijven, hun consumenten en hun waarden verdedigen.”

De situatie onderstreept de toenemende spanningen tussen de VS en Europa. Al eerder botsten de twee economische grootmachten over handelsgeschillen en geopolitieke kwesties. Trump heeft herhaaldelijk Europese regelgeving bekritiseerd en gedreigd met invoertarieven op producten zoals auto’s en wijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 06:47

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:00

Graag gedaan. Ik heb vandaag een vrij drukke dag, maar ik zal vanavond even verder luisteren.
Het is wel een erg interessante podcast.

Ik hoop dat een derde termijn voorkomen kan worden... dat hij gestopt wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:09

Dank weer!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:51

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:57

Hij lijkt 1984 en Brave New World gelezen te hebben als handleiding voor een ideale wereld in plaats van dystopische toekomstbeelden....