Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:17

8nnemiek schreef:
Precies dat :j Ik vond de documentaire over de wereld tijdens corona, ingesproken door David Attenborough, zo’n eyeopener! De berg die ineens zichtbaar was na decennia van luchtvervuiling.. :wow:
Het is zo jammer dat mensen hun luxe leventje in het nu zo veel belangrijker vinden dan hun gezondheid en toekomst.

Ik had toen echt even de hoop dat mensen de ogen geopend was. Maar kortetermijndenken sloeg direct weer toe.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:18

8nnemiek schreef:
Precies dat :j Ik vond de documentaire over de wereld tijdens corona, ingesproken door David Attenborough, zo’n eyeopener! De berg die ineens zichtbaar was na decennia van luchtvervuiling.. :wow:
Het is zo jammer dat mensen hun luxe leventje in het nu zo veel belangrijker vinden dan hun gezondheid en toekomst.

Welke documentaire was dat?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:20

Nala schreef:
8nnemiek schreef:

Welke documentaire was dat?

The Year Earth Changed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:40

Alleen minima.

Moestuin met kippen, eigen kip vlees, fruit, kruiden en groenten. Wat in de compost bak kan gaat daarin. En de rest scheiden.

Weck groente, fruit, maak mijn eigen fruit sap en jam. Kruiden droog ik en wil ook een keer proberen om mijn eigen kip te drogen voor de katten.

Sinds vorig jaar imker met mijn eigen bijen. En dus mijn eigen honing, was en pollen. Wil mijn eigen kaarsen gaan maken en zeepjes.

Eigen zalf maak ik al. Heb tijm, goudsbloem, citroenmelisse en rozemarijn macaraat staan.

Heb niet de luxe om biologische producten te kopen.

Hoop ooit een huis te hebben met stuk grond voor 2 mini koetjes voor melk en vlees. Maar zal wel een droom blijven.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 13-02-25 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:41

Allemaal mooie posts deze laatsten
Kan het zelf niet beter zeggen!

Ergens ben ik wel hoopvol, want zolang er mensen zijn die het wel zien en die voor de toekomst van onze planeet willen vechten, en dan niet enkel uit winstbejag, zal er progressie zijn. Verandering is nooit makkelijk, maar als je kijkt wat er op korte tijd kan verwezenlijkt worden, komt het wel. Hopelijk niet te laat!
En hopelijk kunnen sommige figuren met macht niet te veel terugdraaien of tegenhouden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:44

Wat goed Marcella. Je hebt dan niet de luxe voor bioproducten maar wel de luxe van een eigen tuin en veel ruimte zo te lezen :) Leuk dat je er dan op die manier gebruik van maakt. In plaats van alles vol met stenen te gooien _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:45

Heb wel bijen maar verkoop honing staat niet op plek 1. Vind het ook belangrijk dat de bijen genoeg hebben.

Zou pollen kunnen oogsten maar ook nog niet gedaan vorig jaar.

Pacht een stukje grond bij een vereniging voor 60 euro per jaar in de randstad.

Dan gooi ik het wel vol met aalbessen of blauwe bessen. :P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:50

Het bijzondere bij corona was wel dat de lucht schoner werd, maar de boeren volop het land aan het bewerken waren. Er geen dier minder gehouden werd.
De boeren die door veel mensen die zo voor het milieu zijn wel massaal uitgekotst worden....

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:37

Dat is wel een afgekaderde opmerking. Niet elke kaart laat elke emissie zien en niet elke emissie gaat de lucht in tot op bepaalde hoogte. Ik begrijp dat dit gedacht wordt hoor, maar dit is niet zo gemakkelijk te stellen. Veel emissie gaat bijvoorbeeld richting de bodem of in het water. Als niemand meer naar zijn werk rijdt, veel bedrijven stilliggen en er geen vliegtuigen meer gaan is het toch logisch dat de lucht er tijdelijk schoner uitziet op fotos?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:13

Ja dat is zeker logisch.
Maar wat er nu in Nederland gaande is is niet logisch.

Maak vliegen maar eens heel duur.
Maar ohjee dan stuiteren er wel heel veel. Want hun ver weg vakantie gaat er aan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:37

Ja, dat is eigenlijk een aparte discussie waar ik een sterke mening over heb, maar waarvan ik niet zeker weet of die op feiten is gebaseerd. Daarom uit ik hem zelden.

Persoonlijk denk ik niet dat de lucht merkbaar schoner zou worden als met één vingerknip alle koeien uit Nederland zouden verdwijnen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar bedrijven als Tata Steel of de honderden vliegtuigen in de lucht en daar 50 boerderijen met elk duizend koeien naast zet, dan lijkt het me sterk dat de uitstoot van die koeien in verhouding iets voorstelt.
Ik begrijp dan ook niet goed waarom er zoveel maatregelen worden genomen en boeren worden uitgekocht en wat er vervolgens met die grond gebeurt.

Maar goed, ik woon niet meer in Nederland en sta er te ver vanaf om echt op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen.
Wat ik hierboven schrijf, is dus puur mijn eigen logica en dat hoeft niet per se kloppend te zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:51

Nouja het gaat natuurlijk ook om totaal verschillende manieren van vervuiling, dus ik denk dat het uberhaupt moeilijk is om met elkaar te vergelijken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:55

Ja, dat is ook waar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:30

Andere discussie is dit maar de vraag is natuurlijk wat betekent deze "schonere lucht" exact. Als er geen verduidelijking is, is de discussie überhaupt nutteloos. Kan zijn dat het gemeten is obv stoffen die überhaupt niet worden uitgestoten door landbouw. De term is te vaag om hier conclusies aan te verbinden. De stikstofemissies van landbouw hebben een verblijftijd van enkele dagen in de lucht voordat depositie plaatsvindt. Wellicht niet de beste maatstaf daarom ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:00

Sheran schreef:
Ik had toen echt even de hoop dat mensen de ogen geopend was. Maar kortetermijndenken sloeg direct weer toe.

Het sloeg niet alleen direct weer toe, het sloeg compleet door. Hoeveel complotdenkers hebben we er sindsdien bij?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:15

Badeendje schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder hoe persoonlijk dit ineens wordt. Er wordt gesproken over 'mijn plannen', terwijl ik gewoon wat suggesties heb gedaan in het kader van het burgerberaad. Het is niet zo dat ik hier met een kant-en-klaar pakket op de stoep sta om het leven voor iedereen onmogelijk te maken. Ik probeer net als jullie na te denken over hoe we het klimaatprobleem eerlijk kunnen aanpakken.

Ik snap dat mensen zich zorgen maken over mobiliteit, zeker voor ouderen, mensen met een beperking of mensen die gewoon weinig te besteden hebben. Daar moet absoluut rekening mee gehouden worden, dat vind ik ook. Maar laten we wel eerlijk zijn: die groep is kleiner dan de groep (super)rijken die nu vaak buiten schot blijft. Terwijl die laatste groep een enorme voetafdruk heeft. Denk aan privéjets, grote auto’s, jachten en woningen die veel energie verbruiken.

Wat mij juist stoort, is dat de lasten vaak bij gewone mensen terechtkomen. Mensen die elke euro moeten omdraaien, terwijl degenen met de grootste impact zich makkelijk vrij kunnen kopen. Dat voelt niet rechtvaardig. Ik zou veel liever zien dat we dáár de rekening neerleggen. Bijvoorbeeld door stevige belastingen op extreme luxe en grootverbruik. En dat we die opbrengsten dan gebruiken om duurzame alternatieven voor iedereen betaalbaar te maken: goed OV, elektrische auto’s voor een normale prijs, en fietsvoorzieningen.

En over dat 'fietsen-werken-magnetronmaaltijd-slapen'-beeld: dat is niet mijn ideaalbeeld (vanwaar de magnetronmaaltijd?). Mijn ideaal is juist een samenleving waar we wat minder jagen op luxe, wat meer rust hebben, gezonder leven, en waarin duurzame keuzes voor iedereen toegankelijk zijn. Minder (fossiele) auto’s betekent niet minder vrijheid, maar misschien juist méér: meer ruimte voor groen, minder files, schonere lucht.

Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen zomaar alles moet inleveren. Maar ik denk wel dat we allemaal een beetje zullen moeten inleveren. Dat is niet leuk, maar wel nodig. En ik hoop dat we dat op een manier kunnen doen waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

En mijn ideaalbeeld is toch wel wat luxer leven dan ik nu doe. Dus juist niets beperken, prijzen voor verwarming en brandstof omlaag om zo eenvoudig meer geluk in het leven te kunnen krijgen. Reizen moet betaalbaar blijven en hobby's horen er ook bij.
Dus duurzame keuzes voor de gewone man.

Dat de zwaarste vervuilers er het minste van merken, daar ben ik het volledig mee eens en dat zou inderdaad aangepakt moeten worden. Maar je kunt de gewone man of vrouw niet extra belasten, die doen echt al meer dan genoeg.

Als ik wil vliegen, dan is dat belangrijk voor welzijn. Ik wil geen kinderen omdat die mijn welzijn omlaag brengen (beperkingen die ik niet wil hebben). Dus is het voor mij belangrijk dat vliegen, maar ook autorijden betaalbaar blijft. Dan blijft het voor mij ook duurzaam. Want tja, als je gelukkig kunt zijn, dan kun je ook nog leuke dingen doen en hou je energie over om eens wat afval op te ruimen. Als je ongelukkig bent, dan verdient big pharma weer genoeg aan je omdat je weer pillen nodig hebt die weer niet duurzaam in het oppervlaktewater komen.

Ik lees dat we nu soms sperziebonen van de andere kant van de wereld halen en onze eigen sperziebonen ook weer naar de andere kant van de wereld verschepen. Daar gaat het in mijn ogen mis. Het is niet dat wij die ananas niet meer betaalbaar mogen eten, maar waarom gaat ons vlees naar de andere kant van de wereld en halen wij weer vlees van de andere kant van de wereld?
Ik denk dat dat gewoon de belangrijkste stap is die je kunt maken.

Brandstofprijzen moeten omlaag, want dat beetje uitstoot van auto's is echt niet veel. Neem een cruiseschip, die zijn pas vervuilend. Daar is zelfs wekelijks het vliegtuig nemen schoon bij.
En een groei van luxe zou ik dus niet erg vinden. Ik zie ook niet in waarom luxe niet duurzaam kan zijn. Ik heb het niet over het bezitten van een privejacht. Maar gewoon een leuke vakantie kunnen hebben en de verwarming op 20 graden te kunnen zetten i.p.v. 15 of 16 vind ik toch wel iets wat wel zou moeten mogen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:21

De uitstoot van koeien en landbouw gaat vooral over methaan en stikstof, wat lokaal impact heeft op natuur en bodem.
Vliegtuigen en fabrieken stoten grote hoeveelheden CO2, fijnstof en giftige stoffen uit die wereldwijd bijdragen aan klimaatverandering en schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit.

Als je dan kijkt naar de impact op het milieu, lijkt het me effectiever om strengere eisen te stellen aan grote industrieën zoals Tata Steel en om het aantal dagelijkse vluchten te verminderen.
Toch lijkt de focus vooral op de boeren te liggen.

Eens trouwens, hier had ik ook dat kleine beetje hoop dat er ogen geopend zouden worden tijdens het begin van de pandemie.
Het was echt fijn om makkelijker te kunnen ademen en de lucht was echt helderder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:26

Er wordt geprobeerd om met beperken van gedomesticeerde natuurlijke processen uit vee en landbouw die rondpompen wat al in het systeem zit te compenseren voor het toevoegen van uitstoot door verbranding van fossiele (dus lang geleden uit dat systeem gehaalde) (brand)stoffen. En ja dat wrikt op zijn minst.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:28

germie schreef:
Want tja, als je gelukkig kunt zijn, dan kun je ook nog leuke dingen doen en hou je energie over om eens wat afval op te ruimen. Als je ongelukkig bent, dan verdient big pharma weer genoeg aan je omdat je weer pillen nodig hebt die weer niet duurzaam in het oppervlaktewater komen.
Dit vind ik trouwens oprecht een heel goed punt. :j
Ben het er helemaal mee eens dat als we mensen gelukkiger maken en uit de overlevingsstand halen, dat dat alleen maar ten goede kan komen voor mens en milieu.
En ik denk dat de verdraagzaamheid dan ook een stuk meer toe zal nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:01

Dan zal toch eerst de hebberigheid van mensen die op de meer gunstige plaatsen op de aardbol geboren zijn wat moeten gaan indimmen vrees ik, maar dat zie ik niet gebeuren. Rijkdom is oneerlijk verdeeld, mensen worden de overlevingsstand in gehouden (of zelfs geduwd) door anderen met meer macht die de luxe en de macht voor zichzelf willen houden en blijven vergroten. Uitbuiting en slavernij zijn nog altijd een ding in de wereld.
Ik denk dat de luxe en het gemak in het leven van de armste Nederlanders (en andere westerse landen) nog niet te vergelijken is dat van doorsnee mensen met een voor hun normaal inkomen elders op de wereld. Toevallig was van de week op radar nog een stukje te zien over hoe men edelstenen wint in Madagaskar, als je dat ziet dan breekt je hart toch? De wereld zou denk ik een mooiere plek zijn als rijkdom eerlijker zou worden verdeeld, en mensen de rijkdom die ze al hebben meer zouden waarderen ipv het streven naar altijd maar meer meer meer, ten kosten van anderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:10

Ja, we moeten (in mijn ogen althans) echt met minder tevreden leren zijn. Ik snap het punt goed hoor, dat Polar quote, maar niet alle omstandigheden hoeven ideaal te zijn, of moeten ideaal zijn, om toch iets te kunnen veranderen. Je kunt ook huiswerk maken als je er geen zin in hebt, zeg maar. Als mensen het maar belangrijk genoeg vinden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:31

Ja, de haalbaarheid is gewoon 0 op dit moment.
En ik denk ook niet dat gelukkig zijn per se samen hoeft te gaan met veel spullen hebben of veel geld of 4x per jaar op vakantie, of...
Maar dat men niet hoeft te kiezen tussen het betalen van medicijnen en een goede maaltijd op tafel.
Er zijn mensen die bijvoorbeeld van 50 euro per week rond moeten komen, als je dan een rekening van 15 euro voor medicatie krijgt, is dat echt een flinke hap uit het budget.

Ik denk dat het probleem vooral is dat de mensen die wél in staat zijn om dit probleem aan te pakken, er juist van profiteren dat mensen in die overlevingsstand zitten.
Iets dat heel breed en over allerlei industrieën kan worden getrokken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:38

Tevreden zijn met wat men heeft zie ik denk ik ook niet vanzelf gebeuren op basis van zelfdiscipline van mensen, omdat mensen op alle mogelijke manieren ook beïnvloed worden door reclame, algoritmes en het pushen en verleiden om steeds maar nieuw te kopen en dingen te doen die verspillend zijn. Een oplossing daarvoor zie ik eerder in andere regelgeving voor bedrijven, andere regels voor marketing.
Je kan als welwillend persoon echt het beste voor hebben met de wereld en met anderen, maar hoe moet je je precies wapenen tegen marketing technieken (en algoritmes) waar hele studies aan vooraf zijn gegaan om ze zo in te richten dat het mensen zo gek krijgt om producten te kopen.

Oh, en een goede 1e stap zou imo zijn om gratis verzenden vanuit China voor particulieren per direct op te heffen. Laat mensen ajb nog even een keer extra nadenken of ze een suf oplaadkabelje van bedroevende kwaliteit ècht op een boot of vliegtuig willen laten inladen om het van daar helemaal naar hier te krijgen. Reken dan toch op zijn minst de verzendkosten van een bedrijf als PostNL, het is verdorie goedkoper om zooi uit het buitenland thuis te laten bezorgen dan dat het zou kosten om het binnen Nederland te kopen, dat is toch bizar? Misschien dat er dan ook minder Nederlandse winkels failliet zouden gaan...

...en het zou zorgen voor minder onzin aankopen en daardoor minder microplastics, minder verspilling, minder uitstoot.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:35

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:45

Telpeva schreef:
Tevreden zijn met wat men heeft zie ik denk ik ook niet vanzelf gebeuren op basis van zelfdiscipline van mensen, omdat mensen op alle mogelijke manieren ook beïnvloed worden door reclame, algoritmes en het pushen en verleiden om steeds maar nieuw te kopen en dingen te doen die verspillend zijn. Een oplossing daarvoor zie ik eerder in andere regelgeving voor bedrijven, andere regels voor marketing.
Je kan als welwillend persoon echt het beste voor hebben met de wereld en met anderen, maar hoe moet je je precies wapenen tegen marketing technieken (en algoritmes) waar hele studies aan vooraf zijn gegaan om ze zo in te richten dat het mensen zo gek krijgt om producten te kopen.

Oh, en een goede 1e stap zou imo zijn om gratis verzenden vanuit China voor particulieren per direct op te heffen. Laat mensen ajb nog even een keer extra nadenken of ze een suf oplaadkabelje van bedroevende kwaliteit ècht op een boot of vliegtuig willen laten inladen om het van daar helemaal naar hier te krijgen. Reken dan toch op zijn minst de verzendkosten van een bedrijf als PostNL, het is verdorie goedkoper om zooi uit het buitenland thuis te laten bezorgen dan dat het zou kosten om het binnen Nederland te kopen, dat is toch bizar? Misschien dat er dan ook minder Nederlandse winkels failliet zouden gaan...

...en het zou zorgen voor minder onzin aankopen en daardoor minder microplastics, minder verspilling, minder uitstoot.

Of het is gewoon simpelweg veel te duur hier.
Zo zie ik het namelijk. Ik ga niet hetzelfde kabeltje hier veel duurder kopen als ik het gewoon bij Ali kan halen. Ook dat kabeltje hier is verscheept. Dus er is geen verschil.

Ik heb vroeger wel duiklampen bij Ali gehaald, die waren 35-40 euro. DEZELFDE lampen kocht je hier voor 100-120 euro, maar gerebrand. Het waren 100% dezelfde lampen, zelfde fabrikant. Ik kon als ik er 10 zou kopen ze aanschaffen voor 18 dollar per stuk (dollar was toen goedkoper dan de euro) en er mijn eigen naam op laten zetten. Dit betekent dat als je ze per 100 koopt dat de prijs nog lager wordt. Maar stel je koopt ze in voor 18 euro (en dat is al inclusief invoerkosten omdat je ze per 50 of 100 koopt), dan wil je nog wat winst, risico dat je garantie moet geven, er moet nog BTW over betaald worden, maar de prijs hoeft dan niet hoger te zijn dan 40-50 euro. Als de prijs voor dezelfde lamp hier 45 euro geweest was en voor 50 misschien ook nog wel, dan had ik ze gewoon in Nederland gekocht. Nu was het verschil echt VEEL en VEEL te groot.