Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Benzz

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:59

Ik heb buren achter mij wonen sinds kort, die gaan helemaal los qua vuurwerk. En de chinees verderop zal zo ook wel gaan beginnen.

Snap niet dat die mensen daar zoveel geld aan uitgeven.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:02

mijn buren steken zelfs in de tuin af precies naast de schutting. Terwijl ze weten dat de honden er bang voor zijn... vorige week is de politie daar nog geweest om illigaal vuurwerk in beslag te nemen en nu hebben ze alweer een auto vol gebracht

Gisteren las ik bericht over hondje die was vermist en nu was teruggevonden ; vuurwerk slachtoffer. Ieder jaar lees je dit weer en toch mag het maar doorgaan... veel te weinig controles en het begint vaak in November al...

Huisdieren, wilde dieren maar ook mensen met PTSS lijden enorm voor het knal plezier van anderen.. in een maatschappij waar tegenwoordig niets meer mag; iedereen moet woke zijn en rekening houden met elkaar; helemaal goed maar waarom mag dit dan wel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:04

Als mensen het kunnen missen snap ik het nog wel.
Of ja snappen.... maar oke.

Maar die oud collega van mij die voor 5000 euro van die zooi in Belgie kocht, maar nog niet aan zijn gat kon krabben.
Een probleem had toen zijn ouder auto gerepareerd moest worden maar dat niet kon betalen. En ov op en neer naar dat bedrijf geen optie was.
Samenwoonde met zijn vriendin die al snel zwanger raakte.

En dan toch die rommel willen kopen...dan heb je toch echt je prioriteiten héél verkeerd zitten.
Maar denk wel dat dat die lui zijn die je dan ziet roepen: ik mag toch ook wel iets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 16:06

Ik ben echt aardig bang voor ondeskundigen met vuurwerk. Gehoorschade, lawinepijl in de brievenbus, hond bekogeld. Ik haat het gewoon en raak er van flink in de stress, carbid doet me niks maar nu ik aan de overkant zie opbouwen en weet hoe weinig deze mensen rekening houden met anderen in alles. En daar komt dan een hele groep van ;(

Ik tril inmiddels over mijn hele lichaam en misselijk en darmen van de leg door de stress en angst. En we kunnen nog niet weg helaas, %)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:10

Sassy4barrel schreef:
in een maatschappij waar tegenwoordig niets meer mag; iedereen moet woke zijn en rekening houden met elkaar; helemaal goed maar waarom mag dit dan wel?

Waar op baseer je dat je niets meer mag? Ik heb echt geen idee hoor!

Woke vind ik dan weer helemaal niets mis mee. Gewoon respect voor elkaar hebben, snap uberhaupt niet dat iemand daarop tegen is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:12

Ik snap ook oprecht niet wat mensen er nou leuk aan vinden. Dat geknal opzich. Maar ook met de wetenschap dat dieren/ mensen er bang van zijn... dan ben je in mijn ogen best een empathieloos wezen hoor.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:15

Benzz schreef:
Sassy4barrel schreef:
in een maatschappij waar tegenwoordig niets meer mag; iedereen moet woke zijn en rekening houden met elkaar; helemaal goed maar waarom mag dit dan wel?

Waar op baseer je dat je niets meer mag? Ik heb echt geen idee hoor!

Woke vind ik dan weer helemaal niets mis mee. Gewoon respect voor elkaar hebben, snap uberhaupt niet dat iemand daarop tegen is.

Ik had dit jaar 2 pieten ingehuurd voor mn kids op sinterklaas avond. De beste mensen waren verschillende malen uitgescholden omdat ze te zwart waren (waren overigens roet veeg pieten met wat veel roet ) want dat mag niet meer maar....

ik schrijf toch ; helemaal goed. Ik juig dit juist toe; iedereen rekening houden met elkaar ! (zonder elkaar uit te schelden uiteraard , soms vind ik het wel wat ver gaan als ik zie hoe jong kinderen op school uitleg krijgen over transgender ; dat mag voor mij wel een paar jaar later maar dat durf ik bijna niet te zeggen omdat je dan gelijk beschuldigd word van negatief te zijn over het onderwerp terwijl dat niet zo is; ik geloof in leven en laten leven en niemand iets in de weg te leggen en iedereen trots mag zijn op wie hij of zij is)

Maar wat ik niet begrijp is waarom kan er geen rekening gehouden worden met mensen met PTSS en met huisdieren en wilde dieren... op dat gebied lopen we dan in NL ver achter

(edit aanvulling ivm met iets wat me te binnen schiet over info op de basisschool afgelopen augustus)
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op 31-12-24 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:17

Sassy4barrel schreef:

Over het algemeen zijn dit juist de mensen die inderdaad weinig rekening houden met anderen en niet perse woke zijn en van het rekening houden met anderen. Dat zijn de mensen die niets met vuurwerk doen of met mate en met beleid.

Dus deze opmerking snap ik niet zo goed :o

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:19

_chou schreef:
Sassy4barrel schreef:

Over het algemeen zijn dit juist de mensen die inderdaad weinig rekening houden met anderen en niet perse woke zijn en van het rekening houden met anderen. Dat zijn de mensen die niets met vuurwerk doen of met mate en met beleid.

Dus deze opmerking snap ik niet zo goed :o

er zijn toch regels voor ; rekening houden met anderen. Bepaalde tradities worden aangepast, bepaalde uitleg word gegeven bijv op (basis) scholen.. toch word er aan vuurwerk niets gedaan .. mensen met PTSS en dieren zijn daarvan de dupe; waarom daar geen regels en aanpassingen bijv vuurwerk door de gemeente op 1 plaats en geen losse verkoop meer?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:23

Ja ik snap wat je bedoelt. Er wordt wel gevraagd om rekening te houden met andere mensen op het gebied van huidskleur en gender enzo. Maar voor de angst voor vuurwerk wordt totaal niet woke gedaan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:25

Suzanne F. schreef:
Ja ik snap wat je bedoelt. Er wordt wel gevraagd om rekening te houden met andere mensen op het gebied van huidskleur en gender enzo. Maar voor de angst voor vuurwerk wordt totaal niet woke gedaan.

Dat is precies wat ik bedoel
We gaan vooruit qua samenleving maar op dat gebied blijven we stilstaan

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:25

Suzanne F. schreef:

Ik denk dat dat niet zo is. Net op Nu.nl een poll waarbij 74% van de Nl inmiddels een verbod op vuurwerk wil.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:26

Suzanne F. schreef:

Als je dit bedoelde, dan heb ik je opmerking verkeerd begrepen :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:26

Afbeelding

Ik heb de exacte locatie, ik heb zelfs een foto van die schijtkoters die staan af te steken.
Ja, 2 uur later zijn ze weg idd....

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:27

Suzanne F. schreef:

Het is niet alleen angst. Mensen worden er ook ziek van, voor ieder die gevoelig of evt. autistisch is kan het echt een enorme overbelasting zijn.
Daarnaast nog de vele gewonden, en vernielingen etc.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:24

Ik word echt knettergek van dat vuurwerk.
Heb een paar uur geleden een aanvaring gehad met m'n buurman.
Ben echt uit m'n plaat gegaan.
Ik moest nog ff brok halen met de trailer en moest langs huis om m'n dochter af te zetten.
Dus ik zet m'n auto en trailer voor op de stoep bij m'n huis.
Staan de buurman en buurvrouw buiten met de kinderen en vriendjes van de kinderen vuurwerk af te steken.
Buurvrouw vraagt netjes of er een paard in de trailer staat dus ik zeg nee.
Maar zeg wel dat onze jonge hond heel erg veel schrik heeft van vuurwerk en dat hij dan kan gaan blaffen.
Ze hadden de jonge hond nog niet gehoord en gingen door met vuurwerk afsteken.
Ik ga naar binnen en zie dat de vriendjes van de buurjongetjes vuurwerk naar m'n auto en trailer gooien.
Ik vlieg naar buiten en zeg dat ik er klaar mee ben en de politie ga bellen omdat ze vuurwerk naar mijn spullen gooien.
De vriendjes renden snel weg en de buurman zei dat ik me niet aan moest stellen,
Ik de trailer naar de paarden gebracht, brok uitgeladen en wat zie ik liggen: resten vuurwerk in m'n trailer.
Ik kom weer thuis en laat m'n jonge hond effe voor plassen.
Buurman zegt tegen de kinderen en vriendjes dat ze moeten stoppen met vuurwerk gooien ivm hond.
Heb buurman effe gezegd dat er vuurwerk in m'n trailer lag en dat ik daar niet van gediend ben.
Had hij niks op te zeggen.
Ben naar binnen gelopen en dacht : karma is een bitch

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:50

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk dat dat niet zo is. Net op Nu.nl een poll waarbij 74% van de Nl inmiddels een verbod op vuurwerk wil.

vorig jaar ook zoiets.. toch is er nog niets veranderd

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:55

_chou schreef:
Suzanne F. schreef:

dit bedoelde ik inderdaad. Kijk nu ; als iemand voor je neus vuurwerk afsteekt en jij kan er niet tegen of je hond of paard schrikt ervan; kun je er iets van zeggen maar krijg je een grote mond terug. Want het is niet tegen de regels...dus je hebt geen poot om op te staan. Als je de politie belt dan doen ze ook niets want eigenlijk is er geen overtreding. Zolang het legaal gekocht vuurwerk is doen ze niets

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:03

En als je iemand uitscheldt op huidskleur, geloof of gender dan ineens ben je wel in overtreding en wordt je zo opgepakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:08

Sassy4barrel schreef:
_chou schreef:

dit bedoelde ik inderdaad. Kijk nu ; als iemand voor je neus vuurwerk afsteekt en jij kan er niet tegen of je hond of paard schrikt ervan; kun je er iets van zeggen maar krijg je een grote mond terug. Want het is niet tegen de regels...dus je hebt geen poot om op te staan. Als je de politie belt dan doen ze ook niets want eigenlijk is er geen overtreding. Zolang het legaal gekocht vuurwerk is doen ze niets

Is het in jouw deel van NL al 18u?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:53

Valt mij hier altijd op dat hoe armer de mensch hoe meer vuurwerk en vuur. De sociale huurwoningen hebben de vreugdevuren alweer op t plein en daar wordt t meeste vuurwerk afgestoken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:14

vuurneon schreef:
Valt mij hier altijd op dat hoe armer de mensch hoe meer vuurwerk en vuur. De sociale huurwoningen hebben de vreugdevuren alweer op t plein en daar wordt t meeste vuurwerk afgestoken.

Voor een vreugdevuur heb je niet veel meer nodig dan brandbaar materiaal. Voor vuurwerk heb je echter wel geld nodig. Maar het is ook een beetje kort door de bocht om te stellen dat arme mensen veel vuurwerk afsteken. De echt arme mensen kunnen geen vuurwerk betalen. Die zitten binnen met een deken en de verwarming uit. Zullen wel mensen zijn die daar boven zitten maar nog onder de grens voor sociale huur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:19

De lui die hier het hele jaar ageren tegen de gemeente omdat hun traditie van VreUgDuHvUuRtJuH wordt 'afgepakt' zijn nou niet bepaald de types dokters/advocaten. Of ze arm zijn op de bank weet ik niet maar tussen de oren is er weinig aan rijkdom te bekennen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:21

Wij zijn gevlucht en staan heerlijk rustig *\o/* en veilig met zicht op vuurwerk rondom. En zijn verbaasd dat er niet meer campers staan. En nu duimen dat we niet gebeld worden voor hulp.

We waren eigenlijk net te laat met wegrijden, %) de vuurbult was al aangestoken, opgeleukt met stukken piepschuim, plakband een met nepsneeuw bespoten kerstboom en geverfd hout aangemaakt met wasbenzine en een steekvlam terwijl we net wilden wegrijden 8)7 -:(- fijn onze kant op ook ivm de harde wind. Nu duimen dat alles heel blijft. De rook trok al over het huis heen. Blij dat we daar nu niet zijn. De ingehuurde dj had de muziek al stevig hard staan ook. We hebben het idee dat er toch wat hersencellen ontbreken bij veel mensen die dit soort dingen doen 8)7

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:25

_San87_ schreef:
_chou schreef:

Is het in jouw deel van NL al 18u?

Ik heb eergisteren tegen de avond de politie gebeld omdat er kinderen OP het dak van het hobby- centrum tegenover m’n huis stonden en vuurwerk aan het afsteken waren. Ik kreeg te horen dat het even kon duren wegens drukte … ik ging om 23.30 naar bed en er was nog niemand geweest .. er word gewoon niets aan gedaan.