Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:11

Een eikel die zijn verlies niet wil nemen. Uit is uit, nee is nee en ook na enorme klappers zal ze hem niet terug willen hebben. Een erg sneue reden om dan maar een blok huizen op te blazen,

Eigenlijk jammer dat die drie gasten zelf geen schade hebben opgelopen. Bizar dat zij nu wel weer even vrij zijn gelaten -:(- door hun handelen zijn er gezinnen ontwricht

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:22

Sabri schreef:
Als het iets van eerwraak is dan is het iets uit bepaalde culturen waarin dit geweld voorkomt en ook Afghanistan is daar deel van. Dus niet alle vluchtelingen, wel in bepaalde culturen, dat zijn gewoon de feiten helaas. Of dat hier ook daadwerkelijk is geweest is nog afwachten.

Net een mooi net geschreven kaartje gekregen met veel sterkte en een prachtig gedichtje van een leerling van een school hier in de buurt. Zo lief gebaar.

Dus alle afghanen zijn slecht volgens jou?
Mijn ex is afghaans.
Zijn familie zijn stuk voor stuk super lieve mensen die veel hebben geleden en hebben meegemaakt in afghanistan.
Geweld is zeker niet normaal in hun cultuur, net zoals burka's, Er zijn ook veel moslims die er niet achter staan.
Maar volgens jou zijn dit dus ook slechte mensen??

Vind je nu wel ver gaan. Snap dat het een inpakt heeft zoiets maar vind zo'n reactie dan wel weer ver gaan en racistisch.

ikkedus

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:26

Dat zegt Sabri toch niet? Er staat nergens dat alle Islamitische landen/ mensen/ volken gewelddadig zijn.
Ze zegt dat eerwraak in de Islamitische cultuur voorkomt en dat is toch ook zo?
En dat zegt niks over ALLE Islamitische mensen en ook niet over alle Afghanen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:57

Zal wel niet een heftige straf worden 'want het was geen opzet'. Explosieven hebben en gebruiken die dit kunnen aanrichten is voor mij al een reden ze levenslang op te sluiten. Bizar dat zoiets 'simpels' dit heeft aangericht. Ziek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:56

Vorige week was er een online heksenjacht tegenover deeigenaresse van de winkel gaande. Nu blijkt dat zij er helemaal niets aan had kunnen doen en zelf

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:01

Yep, het staat hier weer helemaal bol van de aannames en speculaties. Wacht de uitkomst van het onderzoek gewoon even af. Dan weet je alles.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:02

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers hoeveel vrouwen er slachtoffer zijn geworden van femicide gepleegd door mannen met een Nederlandse nationaliteit en hoeveel er van een andere nationaliteit zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:03

rien10 schreef:
Yep, het staat hier weer helemaal bol van de aannames en speculaties. Wacht de uitkomst van het onderzoek gewoon even af. Dan weet je alles.

gaat het nu dan toch om drugs en alchohol, zoals gesuggereerd werd?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:22

Ook dat is een aanname en een suggestie. Er loopt en onderzoek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:51

Sabri schreef:
Ja er zijn ook genoeg gekken die Piet heten of Klaas en eerwraak of vrouwen moord plegen. Alleen het komt wel veel vaker voor in de islamitische cultuur helaas! Het is iets in de cultuur , speelt ook in Zuid Italië. En deze persoon wilde de boel flink ruïneren kennelijk. De vraag is wel of het als femicide bedoeld is want de persoon was nooit in die winkel haast en sliep er zeker niet. Als je al met zoveel jerrycans in een auto gaat zitten wil je de boel flink kapot maken. Kennelijk nemen ze de straf van wat jaren zitten voor lief, want waarom pleeg je ondanks dat je bent betrapt een week later alsnog deze verwoesting aan.

'De ex-partner zou de vrouw materieel hebben willen treffen', schrijft het AD. De eigenaresse was daar zelf niet aanwezig op het moment van de explosies.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5485743/verdachte-moshtag-explosies-tarwekamp-en-eigenaresse

Dus geen eerwraak zoals je neerzet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:25

Met eerwraak kun je ook geestelijk iemand kapot willen maken. Niet alleen lijflijk.
Misschien betekende die auto heel veel voor haar.
En de dreiging van brand is ook beangstigend.
Het idee ook doet hij dat later met mij erbij?
Dus het direct uitsluiten omdat ze nu niet lijflijk is getroffen zou ik niet doen.

Hoe dan ook. Wraak of eerwraak. Het is er idioot die uit de samenleving moet

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:51

Maar eerwraak is toch heel iets anders? Een relatieruzie onder moslims (als ze al moslim zijn) is geen eerwraak, ik vind sommige opmerkingen hier ook wel ver gaan :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:54

Eergerelateerd geweld is geestelijk of lichamelijk geweld om de eer van een familie te beschermen of herstellen. Bijvoorbeeld omdat een jonge vrouw aan een gedwongen huwelijk probeert te ontkomen.

Dit is eerwraak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:59

Sabri schreef:
. Alleen het komt wel veel vaker voor in de islamitische cultuur helaas!

Heb je hier cijfers/bronnen van? Ik ben namelijk heel benieuwd waar ik deze cijfers kan vinden voordat ik er een oordeel over geef of femicide niet vaker voorkomt dan moord bij de islamitische wereld.
Of is dit gewoon een aanname wat je doet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:00

Tancreda4 schreef:
Zal wel niet een heftige straf worden 'want het was geen opzet'. Explosieven hebben en gebruiken die dit kunnen aanrichten is voor mij al een reden ze levenslang op te sluiten. Bizar dat zoiets 'simpels' dit heeft aangericht. Ziek.

Ik denk dat hier best een aardig hoge straf uitkomt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:09

purny schreef:
[
Heb je hier cijfers/bronnen van? Ik ben namelijk heel benieuwd waar ik deze cijfers kan vinden voordat ik er een oordeel over geef of femicide niet vaker voorkomt dan moord bij de islamitische wereld.

Dit is wat ik erover kan vinden: https://dekanttekening.nl/samenleving/f ... -probleem/

In Nederland komen dodingen in migrantenkringen niet vaker voor dan moorden gepleegd door witte, autochtone mannen. Dit gaat specifiek over Femicide.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:40

Benzz schreef:
purny schreef:
[

Dit is wat ik erover kan vinden: https://dekanttekening.nl/samenleving/f ... -probleem/

In Nederland komen dodingen in migrantenkringen niet vaker voor dan moorden gepleegd door witte, autochtone mannen. Dit gaat specifiek over Femicide.

Bij de bron "De kanttekening" zet ik toch wel mn kanttekeningen hoor.
Hier wordt intieme femicide (gepleegd door partner of expartner) en eer femicide (eerwraak) op 1 hoop gegooid terwijl je dat natuurlijk niet met elkaar kunt vergelijken. Beide hebben een andere oorzaak.

In de Nederlandse cultuur is eerwraak zeker niet gebruikelijk, m.u.v. huwelijksdwang dat in gesloten autochtone gemeenschappen nog wel kan voorkomen.
Het kan natuurlijk zijn dat onder de autochtone bevolking intieme femicide vaker voorkomt terwijl in de autochtone bevolking eerwraak vaker voorkomt. Dat houdt elkaar dan in evenwicht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:45

Babootje schreef:
[

Bij de bron "De kanttekening" zet ik toch wel mn kanttekeningen hoor.
Hier wordt intieme femicide (gepleegd door partner of expartner) en eer femicide (eerwraak) op 1 hoop gegooid terwijl je dat natuurlijk niet met elkaar kunt vergelijken. Beide hebben een andere oorzaak.

In de Nederlandse cultuur is eerwraak zeker niet gebruikelijk, m.u.v. huwelijksdwang dat in gesloten autochtone gemeenschappen nog wel kan voorkomen.
Het kan natuurlijk zijn dat onder de autochtone bevolking intieme femicide vaker voorkomt terwijl in de autochtone bevolking eerwraak vaker voorkomt. Dat houdt elkaar dan in evenwicht.

Heb je het hele artikel gelezen? Renee Romkens is toch wel een zeer gewaardeerde hoogleraar aan de Uni van Amsterdam.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:47

Nederland heeft overigens de hoogste femicide cijfers van Europa.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:52

Uit De Telegraaf:
Een van de aangehouden verdachten is de 33-jarige Adil uit Oosterhout. Volgens bronnen verdenken het Openbaar Ministerie en de politie hem ervan door Moshtag B. te zijn ingeschakeld als ‘makelaar’. Hij zou vervolgens twee Marokkaanse neven uit Roosendaal - Ilyas (23) en Mourad (29) - hebben gerekruteerd om een explosief bij de bruidsmodewinkel af te laten gaan.
Adil is een bekende van politie en justitie. Hij is in 2021 veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier weken voor de mishandeling van een vrouw in Oosterhout. Hij kneep haar keel dicht en schopte haar tegen haar lichaam. Ook dreigde hij haar en haar familieleden met verkrachting en zware mishandeling.
Hij stuurde meerdere zeer bedreigende berichten via WhatsApp, zoals: ‘Mijn wraak zal hard zijn. Je gaat iets meemaken wat jullie kk-Hollanders niet kennen en dat heeft met mijn eer te maken. Ik ga jullie laten voelen wat het betekent om een Berber zijn woede te voelen’. Hij werd daarvoor in 2021 veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier weken. (Nou daar schrikken ze van hoor, zo'n straf. Dit gaat overigens om een andere zaak)

Ilyas en Mourad - die volgens insiders een paar honderd euro voor hun daad zouden krijgen - werden een week voor de rampzalige explosie aan de Tarwekamp al in Oosterhout aangehouden. Op 1 december werden ze daar midden in de nacht opgepakt op een parkeerterrein bij een winkelcentrum. Agenten kregen argwaan toen ze een bestelbus zagen met draaiende motor en de lichten aan.
Bij de controle die volgde werden veertien jerrycans met een nog onbekende inhoud, zwaar vuurwerk, fakkels, een brandblusser en extra kleding gevonden. De twee neven werden meteen gearresteerd, maar kwamen weer op vrije voeten.

Moshtag B. de ex-vriend van de eigenaresse van Aliyahs Styling zouden al langere tijd knallende ruzie hebben gehad met elkaar. Moshtag B. probeerde eerder op Marktplaats - onder zijn initialen M.B. - de witte Range Rover van de onderneemster te verpatsen: zonder succes.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1901139 ... iet-kennen
Laatst bijgewerkt door Polly op 19-12-24 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron toegevoegd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:06

Benzz schreef:
Nederland heeft overigens de hoogste femicide cijfers van Europa.

Volgens mij niet. Italie, Frankrijk Duitsland en Spanje gaan ons nog flink voor. Maar dat zijn natuurlijk ook grotere landen.
https://www.statista.com/statistics/109 ... e-in-2022/

Ja, ik heb het hele artikel gelezen. In het artikel worden enkele uitspraken van Romkes aangehaald, wat dat betreft had het best interessant geweest om het hele onderzoek te lezen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 18-12-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 19:08

Procentueel gezien lijkt Nederland wel het hoogste te staan zie ik, wat erg!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:28

https://www.omroepwest.nl/nieuws/491919 ... iet-kennen

Dit is hoe de verdachte over ons denkt, als KK Hollanders. Ik neem aan kanker Hollanders? Eerder;
Mijn wraak zal hard zijn. Je gaat iets meemaken wat jullie kk-Hollanders niet kennen en dat heeft met mijn eer te maken. Ik ga jullie laten voelen wat het betekent om een Berber zijn woede te voelen.'

Wel vraag ik me oprecht af of dit soort lui het verdienen in Nederland op de kosten van de maatschappij te blijven om hun straf met alle zorg in het gevangenis uit te zitten of dat wij ons geld beter kunnen besteden aan de zorg/het onderwijs. De kosten van gevangenen is ook niet niks, eigenlijk zouden hun zelf levenslang moeten werken, een levenslange plicht om alle kosten en leed en smartengeld te moeten betalen. Er zijn hier mensen die nu geen inkomsten hebben, bv de vrouw van de beautysalon is ook haar werk salon kwijt waar ze 6 dagen per week werkte. Ze kan nergens nu terecht. Zij werkte er al meer dan 10 jaar. Zo ook een toko, altijd vol, ook hun zitten zonder restaurant. Er loopt hier 24/7 bewaking en er is veel personeel om alles af te breken wat afgebroken moet. Kost de maatschappij allemaal geld. Wie gaat deze rekening betalen? Er hebben zich veel bewoners bij Slachtofferhulp aangemeld, zij slapen niet meer. En dan hebben we het nog niet eens over de ergste getroffenen, de 6 die gedood zijn. Of de paar die het overleefd zijn maar nog ernstig zijn gewond, families kapot gemaakt.
Er liggen nu prachtige knuffeltjes op de gedenkplek voor de gewonden en de dieren die dit niet overleefd hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 01:01

Sterkte Sabri, het lijkt mij voor jou ook heel erg om zo mee te maken en die dingen met eigen ogen te zien in je directe woonomgeving.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:20

Als geschermd wordt met "wat Hollanders niet gewend zijn" vraag ik me af of ze een strafuitzitting in hun land van origine zien zitten.