Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:20

Hoe lang denken jullie dat het nog leefbaar is hier in Nederland? En als er echt oorlog zou komen, is het dan niet beter om ruim van te voren al te vertrekken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:27

_Mir schreef:
Hoe lang denken jullie dat het nog leefbaar is hier in Nederland? En als er echt oorlog zou komen, is het dan niet beter om ruim van te voren al te vertrekken?

Waarheen dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:27

_Mir schreef:

Maar hoe en wanneer weet je wat het juiste tijdstip is?
Wat doe je met je baan en huis en familie? Je vertrekt ineens ?
En waar ga je heen ?
Ik heb familie(2e en 3e graad) in Canada, Engeland en Griekenland.
Ik weet niet of ik daar zomaar ineens kan aankloppen met het hele gezin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:37

Eten in huis, maar ook de skills om eten langer te bewaren (wecken/pressure cannen). Water ook. Medicijnen, voer voor de katten, diverse mogelijkheden om te koken, waterfilter, compost toilet, moestuin.

Waar we nog niet genoeg mee bezig zijn geweest zijn tassen om weg te komen. Ik wil mijn auto daar ook op in gaan richten (grote auto) maar dat staat nog niet heel hoog op mijn lijst.

Vaardigheden zijn soms nog belangrijker als een goede voorraad, al is beide natuurlijk beter.

Mir, wat is leefbaar. En waar zou je dan heen willen/kunnen? Uitzoeken wat je opties zijn is nooit verkeerd denk ik.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:39

Zelfs al kan je van tevoren vertrekken, weet je niet of het in dat land wel veilig blijft.
Dan zou je echt al naar Australië of Nieuw Zeeland moeten gaan en daar kom je niet zomaar in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:47

Prairy schreef:
Eten in huis, maar ook de skills om eten langer te bewaren (wecken/pressure cannen). Water ook. Medicijnen, voer voor de katten, diverse mogelijkheden om te koken, waterfilter, compost toilet, moestuin.

Waar we nog niet genoeg mee bezig zijn geweest zijn tassen om weg te komen. Ik wil mijn auto daar ook op in gaan richten (grote auto) maar dat staat nog niet heel hoog op mijn lijst.

Vaardigheden zijn soms nog belangrijker als een goede voorraad, al is beide natuurlijk beter.

Mir, wat is leefbaar. En waar zou je dan heen willen/kunnen? Uitzoeken wat je opties zijn is nooit verkeerd denk ik.

Ik sleep al jaren overal twee tassen mee waarin ik een paar dagen kan overleven. Paspoort wat ondergoed en sokken, in beide tassen medicatie pleisters toilet artikelen enz, powerbank oplaadkabels en minimaal noodvoer. :+ Deels was dat stel ik moet accuut naar het ziekenhuis dan heb ik het maar bij me. En inmiddels ook stel er gebeurd wat dan kan ik een paar dagen vooruit, net als altijd een volgetankt voertuig voor de deur.

Inmiddels is mijn waterfilter gearriveerd en in gebruik. Ik heb nu die filterstukken waardoor ik drie jaar water kan zuiveren tot drinkwatervop zwaartekracht. Daarmee kan ik me samen met stookhout voor jaren voldoende wel redden. Er staat een agregaat ook maar die moet ik nog een keer testen. Als het langdurig zou uitvallen zou ik mijn ingevroren spullen gaan inwecken op de houtkachel.

Alleen mijn medicatie zal een probleem worden mogelijk. Ik ga dan niet dood maar echt heel fit ben ik dan ook niet meer als ik moet stoppen. -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:01

Ghehe daar zeg je wat he, medicijnen. Daar zou ik eens achteraan moeten, ik bestel meestal nieuwe wanneer ik aan het laatste stripje begin, dan heb ik een slechtste geval nog voor 10 dagen aan medicijnen, dat is wel erg kort.
Zonder de mijne ga ik ook niet per se dood maar ik word wel heel ziek, enorm onhandig in een noodsituatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:07

Ik heb wel meer voorraad, alleen schildklier pillen werd moeilijk over gedaan door de apotheek. Maar als die fabrikant een productieprobleem heeft heb ik een groot probleem maar pas eindelijk hebben ze meer meegegeven. Ik kan meest drie maanden uitzitten met de voorraad, sommige dingen wat langer als ik uitsmeer en doseringen verlaag. Niet optimaal maar beter dan zonder komen te zitten. En dan hopen dat de sjit niet zo lang duurt. -O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:26

Ik heb een Baxterrol en altijd exact genoeg voor 2 weken. Als ik die troep niet slik val ik wel snel een keer om denk ik :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 06:20

Ik heb vrij veel paracetamols enzo op voorraad, en verder gebruiken we gelukkig geen medicijnen.
Als we met de boot op reis gaan dan komt er ook oa antibiotica aan boord, maar voor thuis krijg je dat niet zomaar mee.

Ik zou vrij makkelijk met de boot kunnen vertrekken zodra het begint te rommelen, maar ik denk niet dat we dat doen eigenlijk. Thuis hebben we alles om te overleven.. de moestuin en genoeg eten voor máánden. Als je kijkt naar Oekraïne; het zijn vooral de grensgebieden die leeggelopen zijn. De rest van het land leeft gewoon door.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:10

Is er een reden waarom Mark Rutte dit nu zegt? Wat is er veranderd in de situatie in de wereld dat dit nu gezegd wordt?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:32

Laten we ook weer geen paniek zaaien hier. Rutte heeft inderdaad gezegd dat we ons mentaal moeten gaan voorbereiden op een oorlog. Vervolgens zijn er ook experts geweest die aangegeven hebben dat we hier echt geen tanks door de straten zullen zien gaan rijden, maar dat het vooral gericht is op het ontwrichten van de samenleving. Dus platleggen van elektra, internet, dat soort zaken.

Zeker, je moet jezelf een aantal dagen kunnen redden (zijn wij thuis ook mee bezig inmiddels) en het is vooral bedoeld als een wake-up call, maar laten we elkaar hier niet nog eens extra lopen opstoken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:43

Wijze post hierboven.

Het is goed om eens bij jezelf te checken hoe afhankelijk je bent geworden van de voorzieningen, en wat je daar aan kunt doen.

Maar verder niet te veel van wakker liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:55

_Mir schreef:

Aan de andere kant, waarom zou het niet leefbaar genoeg zijn/blijven?

En waar zou je naartoe gaan? Als de pleuris uitbreekt ben je te laat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:00

friezenfan2 schreef:
Is er een reden waarom Mark Rutte dit nu zegt? Wat is er veranderd in de situatie in de wereld dat dit nu gezegd wordt?

Mark moet ook zijn pree verdienen natuurlijk :D
Daarom zit hij ook op die post, waarschuwen, wakker houden en een klein beetje angst zaaien }>

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 10:14

Veranderd is, dat men nu weet dat Rusland niet gaat stoppen bij Oekraine. Wellicht even om zichzelf te versterken en op adem te komen maar de geheime diensten zien dat er op hoge snelheid wapens worden geproduceerd. En dat de productie in Europa achterblijft.
Over een jaar of 4 zijn de Russische jongeren oud genoeg om in dienst te gaan.
Deze vooruitzichten worden gegeven op basis van inlichtingen van inlichtingen diensten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:28

Defensie vermoedt hier ook dat de russen ' op verkenning ' zijn in ons land wat betreft de veiligheid van de militaire domeinen.
Al teveel incidenten dit jaar vergeleken met vorige jaren.
Worden vaak asielzoekers voor ingezet blijkbaar.

En in de USA vliegen grote drones rond waarvan niemand weet van wie ze zijn en wat ze doen :+
Misschien aan Elon vragen :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:36

Pandora2 schreef:
friezenfan2 schreef:

Mark moet ook zijn pree verdienen natuurlijk :D
Daarom zit hij ook op die post, waarschuwen, wakker houden en een klein beetje angst zaaien }>

Zo zie ik dat bericht van Rutte ook.

Als Mark nu de NAVO leden kan bewegen om 2% of meer te investeren in defensie, kan hij daarmee naar Trump toe laten zien dat Europa ook bereid is om te investeren. Reden voor Trump om te dreigen met vertrek uit de NAVO was toch de lage financiële verantwoording die “wij” op ons namen. Rutte probeer dat om te keren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:38

Klopt. Dat is één van zijn kerntaken en hij heeft met Troempie al een lang gesprek gehad, dus dit komt niet als een verrassing.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:17

Volgens mij gaat het Trump niet zozeer om wat NL betaald maar wat alle landen in de navo betalen aan de navo. Er zijn veel landen lid van de navo, maar die betalen niet genoeg, ik weet niet of NL daar ook onder valt maar volgens mij niet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:12

Oh ja, ik zie Rutte ook niet als NL, en bedoel in de tekst hierboven met “wij” alle NAVO landen die in Trump zijn ogen te weinig betalen.
Ik denk dat de speech van Rutte bedoeld is voor deze groep en de inwoners van deze landen. Als wij als inwoners bang zijn zullen we eerder accepteren dat er meer geld naar defensie gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:16

Als er oorlog is dan verhonger ik snel, ik heb amper iets in huis als eenpersoonshuishouden. Want anders blijf ik aan 'over de datum' weggooien. Enige grote probleem zou water voor de huisdieren zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:23

Wij hebben een put, maar die werkt op een elektrische pomp… dus daar hebben we ook niets aan voor water. Toch maar een oude handpomp er op aansluiten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:27

Als de put breed genoeg is kun je gewoon een emmertje aan een touw laten zakken.
Bij ons zit het water op 8 meter diepte, er hangt zelfs nog een draaihendel met emmer boven, maar geen idee of dat nog werkt :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:29

Bij zo'n put kan er geen emmertje in. Ik heb ook een pomp voor grondwater in de tuin om te sproeien maar heb je inderdaad niks aan.