Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:26

manubres schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik denk idd dat er minder gefokt gaat worden.
Fokken is doorgaans een hobby. En de sportfokker hoopt ook wel eens een OS paard te fokken, maar elke fokker weet ook dat het doorgans gewoon geld kost als hobby en zulke goede hebben en de prijs er ook voor vangen niet de dagelijkse gewoonte is.

Is er geen afzetmarkt meer, maar de kosten van fokken gaan uiteraard niet omlaag, dan zullen er minder paarden komen. Niet erg, want stalling gaat er in de toekomst ook minder zijn.

@Elisa Echte recreatiepaarden is een andere markt. En dan heb ik het niet over het sportpaard wat niet mee kan in de sport, want die is voor de recreant helemaal niet aantrekkelijk.

Ik ken dus fokkers die helemaal geen paard weer willen fokken voor de OS, die zien ook steeds meer in dat ze dit een paard niet aan willen doen.

En zeker zullen de recreanten volgen, maar hoe snel dat zal gaan, gaat de tijd ons leren. Ik denk dat alles bij elkaar nog wel even gaat duren voordat je een paard alleen nog als huisdier en grasmaaier mag houden.

Dat laatste zal ook niet mogen, de vraag is dus meer: wanneer zet je je paard op marktplaats?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:26

Benzz schreef:
Volgens mij wordt er hier vergeten dat paardensport na de voetbalsport qua omzet het hoogste is in Nederland. Ruim 4 miljard. Dat verdwijnt echt niet zomaar.

Dat is dus ook de grootste bescherming voor onze paarden. Hoeveel terechte kritiek we ook op de top hebben.
Feit blijft wel dat de gigantische omzetten een bescherming voor al onze paarden zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:52

Dat denk ik ook al vaker..gaat echt veel geld in om en zijn heel veel mensen bij betrokken. Volgens mij gaat er het meeste geld in om na het voetbal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:54

Elisa2 schreef:
Dat denk ik ook al vaker..gaat echt veel geld in om en zijn heel veel mensen bij betrokken. Volgens mij gaat er het meeste geld in om na het voetbal.

Dat zei ik al: Meeste omzet na het voetbal. Ruim 4 miljard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:57

Oja excuses, het is vrijdag. :+

Volgens mij liep er ook 37 of 39 Nederlands gefokte paarden op de afgelopen OS. Daar was zelfs een nieuws item over op de radio tijdens de Pavo cup waar dan bij werd verteld dat hier de toekomstische OS toppers liepen. Reguliere media dus best bijzonder.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:19

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Als sportpaarden afgeschaft worden volgen de recreatiepaarden ook snel hoor, maak je maar geen illusies. Dan is namelijk alles "zielig" en sterven paarden uit of zijn ze straks alleen nog maar in een dierentuin te zien. Of in andere landen inderdaad.

En uiteindelijk mag de dierentuin ook niet meer.

die ligt er al eerder uit als de paardensport denk ik.
Overigens zijn de negatieve berichten niet in heel Europa. In verschillende landen is paardensport nog heel populair en het negatieve over de sport (zowel top als recreatief ) zie je maar in enkele landen waarvan Nederland er een is

pol013

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:35

Mondiaal komt er voorlopig geen verbod op paardrijden in ieder geval. Daar zijn ze nog met heel andere dingen bezig.
En je kunt je afvragen of paarden in de zijn algemeenheid er iets mee opschieten als de koplopers (want dat zijn we wel met zijn alleen, landen waar dieren veel rechten en bescherming hebben) weg vallen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:56

Benzz schreef:
Volgens mij wordt er hier vergeten dat paardensport na de voetbalsport qua omzet het hoogste is in Nederland. Ruim 4 miljard. Dat verdwijnt echt niet zomaar.

Heb je een bron? Ik dacht dat het rond de 2 miljard was maar dat zijn waarschijnlijk oude cijfers :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:15

Veronica2 schreef:
manubres schreef:
[

Ik ken dus fokkers die helemaal geen paard weer willen fokken voor de OS, die zien ook steeds meer in dat ze dit een paard niet aan willen doen.

En zeker zullen de recreanten volgen, maar hoe snel dat zal gaan, gaat de tijd ons leren. Ik denk dat alles bij elkaar nog wel even gaat duren voordat je een paard alleen nog als huisdier en grasmaaier mag houden.

Dat laatste zal ook niet mogen, de vraag is dus meer: wanneer zet je je paard op marktplaats?

Nooit.

Waarom zou dat laatste dan ook niet mogen volgens jou? We hebben het niet over wilde dieren in gevangenschap. En ze een goede leefruimte en verzorging geven is ook niet moeilijk.

Het handjevol mensen die liever geen huisdieren meer ziet gaat dat echt niet veranderen. Héél lang niet, of nooit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:54

denk dat er meer leed/mishandeling plaatsvind bij paarden die niet in de "sport" zitten dan bij die paar paarden die op de OS te zien zijn geweest.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:58

Dat je helemaal geen paarden meer mag houden denk ik ook niet, wel dat je je dan aan welzijnsregels moet houden: geen paard alleen, zoveel uren naar buiten, overkapping in het weiland, afmetingen buitengrond etc...

Wat betreft die omzet...het is inderdaad gigantisch en er zijn veel belangen mee gemoeid. Maar er werd onlangs ook gezegd dat er enorme bedragen witgewassen worden in de paardenhandel. Het is toch ook buitenproportioneel dat er tonnen en zelfs miljoenen aan een paard worden uitgegeven, dat zegt al genoeg. Dus als het aan de overheid ligt dan zullen ze ook de paardenhandel aanpakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:20

speurneusc schreef:
denk dat er meer leed/mishandeling plaatsvind bij paarden die niet in de "sport" zitten dan bij die paar paarden die op de OS te zien zijn geweest.

Het aantal paarden wat nooit op de OS komt is dusdanig veel groter dat je uitspraak vrijwel zeker klopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:34

Benzz schreef:

Precies dit!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:02

Als de moreel maar verandert, is omzet geen factor meer.

De bontindustrie in NL bestaat ook niet meer. En dat was één van de grootsten van Europa.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:11

_San87_ schreef:

De bontindustrie in NL bestaat ook niet meer. En dat was één van de grootsten van Europa.

Dat komt waarschijnlijk door de klimaatverandering, geen dikke jassen meer nodig :+ . Maar de mode-industrie is er niet aan onderdoor gegaan geloof ik, er worden nog steeds witte leggings verkocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:20

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Dat komt waarschijnlijk door de klimaatverandering, geen dikke jassen meer nodig :+ . Maar de mode-industrie is er niet aan onderdoor gegaan geloof ik, er worden nog steeds witte leggings verkocht.

Nee, dat komt o.a. door de lobby van anti-bont/bont voor dieren/Peta, en de daardoor veranderende moraal.

De mode-industrie gaat er niet aan onderdoor nee, de bontproducenten wel. Niet dat dat erg is, verder.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:27

De terugloop van het dragen van bont is al eerder begonnen, nog voordat die organisaties bestonden. Het is een modetrend die opgehouden is om te bestaan in ons land wegens allerlei factoren en pas toen het op z'n eind liep stak bont voor dieren de kop op. Bont is iets van je overgrootmoeder en daarna eigenlijk niet meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:33

Dat is wel langer aan de gang.
Pim is door die gladiool om het leven gebracht omdat Pim aangaf de nertsenhouderijen niet te sluiten.
Maar dat is veel buiten de media gehouden dat dat zijn enige reden was. Want dat komt politiek niet zo fijn over. En dat was 2002.
Hij was ook al heel vaak gezien bij het loslaten van nertsen en zelfs het inbrandsteken daarvan of de voerbedrijven.

Maar ben daar wel heel simpel in, als nertsenhouderijen verboden kunnen worden kunnen stallen zonder weidegang of fatsoenlijke paddocks dat ook opgelegd krijgen.
En ja dat zie ik ook nog wel gebeuren.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-08-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:33

Veronica2 schreef:
De terugloop van het dragen van bont is al eerder begonnen, nog voordat die organisaties bestonden. Het is een modetrend die opgehouden is om te bestaan in ons land wegens allerlei factoren en pas toen het op z'n eind liep stak bont voor dieren de kop op. Bont is iets van je overgrootmoeder en daarna eigenlijk niet meer.

De nertsenbontindustrie liep uitstekend en was groeiende toen het verbod begon te vormen, tijdens de 10 jaar aanloop tot het werkelijke verbod (uiteindelijk versneld in 2021) werd ook nog steeds aangegeven dat als het verbod toch niet door zou gaan, ze graag zouden willen groeien, zowel binnen de bedrijven als mensen die het graag binnen Nederland hadden willen opstarten.

Hele bontjassen zijn niet meer van deze tijd, bontdetails daarentegen absoluut wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:39

DuoPenotti schreef:
Dat is wel langer aan de gang.
Pim is door die gladiool om het leven gebracht omdat Pim aangaf de nertsenhouderijen niet te sluiten.
Maar dat is veel buiten de media gehouden dat dat zijn enige reden was. Want dat komt politiek niet zo fijn over. En dat was 2002.
Hij was ook al heel vaak gezien bij het loslaten van nertsen en zelfs het inbrandsteken daarvan of de voerbedrijven.

Maar ben daar wel heel simpel in, als nertsenhouderijen verboden kunnen worden kunnen stallen zonder weidegang of fatsoenlijke paddocks dat ook opgelegd krijgen.
En ja dat zie ik ook nog wel gebeuren.

Dat was deel van het punt dat ik wilde maken, inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:46

_San87_ schreef:
Dat was deel van het punt dat ik wilde maken, inderdaad.

En dan zullen er veel (sport) stallen een probleem krijgen.

En nee kan daar niet mee zitten. Eerder het zou tijd worden.
En ja particulier mag dat ook doorgevoerd worden.
Maar ook bij het houden van een konijn bijvoorbeeld, minimaal x ruimte.

Kan dat allemaal gecontroleerd worden: nee
Zijn er dan tenminste wettelijke handvaten bij een controle: ja

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:47

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Nu heb ik beeld, en bedankt :D :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:24

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:

Wat ik bedoel is coöptatie.

Dat is niet een bepaalde stroming keihard uitsluiten oid, maar dat is dat de mensen die nu "aan het roer staan" ook in mindere of meerdere mate bepalen wie hun opvolgers worden.

Small surprise: ik ben geen lid van de KNHS. ;)
... wat ook wel weer een deel van de coöptatie is. Ik ben lid van een serie verenigingen, maar dat doe ik omdat ik dat om één of andere reden de moeite waard vind. (En ik dus nooit warm ben gelopen voor de KHNS...)

Wel ben ik enthousiast over de ontwikkelingen rondom bitloos. +:)+

Maar waarom moeten mensen die geen lid zijn van een bond daar wel iets te vertellen hebben? Dat heb je bij die western bonden ook niet en nergens eigenlijk.

...ik zou het ook idioot vinden: een vereniging is van de leden, punt uit.

Maar ik had het over coöptatie. -
Coöptatie houdt in, dat een bepaalde sfeer is, een manier van denken en doen 'zoals wij het doen is goed' en dat in dit geval de vereniging khns die sfeer, die opvattingen in stand houdt.
Er is voor mij in feite geen enkele reden om lid te worden van de club, ik ben dus geen lid van de KHNS.
Dus verwacht niet dat ik van binnenuit iets ga veranderen.

Equiday zag ik langskomen: mijn hoop is, dat dit soort activiteiten die mensen die wel lid van de club zijn nieuwsgierig maken.

Citaat:
En dit bitloos is echt al jaren. Dus die ontwikkelingen zijn echt al extreem oud nieuws. Vanaf 2010 al en vanaf 2016 in alle klasses in de basis.

Als gezegd, dat juich ik toe.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:29

Op Equiday komen nauwelijks KNHS leden hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:34

Elisa2 schreef:
Hoezo sluit KNHS horsemanship uit? Wat bedoel je precies?

Citaat:
Wat ik bedoel is coöptatie.

Dat is niet een bepaalde stroming keihard uitsluiten oid, maar dat is dat de mensen die nu "aan het roer staan" ook in mindere of meerdere mate bepalen wie hun opvolgers worden.

Small surprise: ik ben geen lid van de KNHS. ;)
... wat ook wel weer een deel van de coöptatie is. Ik ben lid van een serie verenigingen, maar dat doe ik omdat ik dat om één of andere reden de moeite waard vind. (En ik dus nooit warm ben gelopen voor de KHNS...)

Wel ben ik enthousiast over de ontwikkelingen rondom bitloos. +:)+

Citaat:
Maar nu ga je er vanuit dat iedereen die bij de KNHS werkt zelf wedstrijden rijdt of gereden heeft en niks met horsemanship oid heeft. Vindt je dat niet een wat bekrompen gedachte?

KNHS innoveert continu, natuurlijk kan het allemaal nog beter maar waar kan dat niet?

Ze organiseren de college tours en zelfs Equiday op hun terrein..maar dat weet men misschien niet eens?

Nou, ik ga er niet van uit dat "iedereen" die lid is zelf wedstrijden rijdt (al schat ik het percentage boven de 50).
En ik heb niet gesteld dat "niemand iets met horsemanship oid zou hebben".

Maar ik kan met jou instemmen als je coöptatie associeert met bekrompenheid. Zelf wil ik het nadrukkelijk niet zo formuleren, maar er zijn clubs die zo strikt gaat met coöptatie dat het inderdaad bekrompen wordt.

Edit: op de website van de KHNS staat een serie foto's van de kampioenen van de hippiade.
Het eerste schimmeltje is een vriendelijk beeld, al zou ik zeggen 'publiceer nou niet dit moment'.
Derde foto idem: open mond.
'Toen oma nog jong was' kreeg je meteen een 5 (of minder) voor zaken als achter de loodlijn.