[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:55

anjali schreef:
India is zeer dichtbevolkt en inmiddels de derde economie in de wereld, na U.S.A. en China.

Vijfde, Duitsland heeft een paar maanden terug de derde plek overgenomen van Japan. Als je kijkt naar BBP per hoofd van de bevolking staan ze ergens rond plek 130-140

anjali schreef:
JudithGigi schreef:
Maar onderwijs zorgt er niet voor dat er op dit moment mensen verdwijnen toch? Dat is juist het hele "probleem", de mensen die er nu al zijn.

Nou ja zeg, je wilt toch geen mensen laten "verdwijnen" die er al zijn? Het zou alleen aan te raden zijn om er niet nog veel meer bij te krijgen want inderdaad kan de aarde het dan niet meer aan.

Als het geboortecijfer omlaag gaat neemt de bevolking uiteindelijk vanzelf af. Niet per volgende week, maar wel over 10-20 jaar. Zeker met de vergrijzing die in de westerse wereld steeds meer speelt. Landen als Japan, Italië en Polen hebben al 'last' van bevolkingskrimp.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:58

Berdien schreef:
Ik moest net zelfs wachten om te stemmen. Democratisch wijkje blijkbaar :))

Het is uiteindelijk D66 geworden in plaats van GL/PVDA. Kon me meer vinden in de standpunten van D66.

Ik was om 12 uur de enige en het was heel de ochtend al stil, werd gezegd.

Nu woon ik in een BBB/SGP/PVV gemeente, dus ik ben zeer benieuwd. Lage opkomst is nadelig voor rechts/PVV.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:04

_chou schreef:
Waarom pakken we dat niet aan? Met bijvoorbeeld een Europese regeling dat (bijna) alles in Europa gemaakt moet worden? Hoeft het minder vervoerd te worden, en doordat hier goede minimumlonen zijn (die eventueel dan nog omhoog moeten/kunnen) worden producten duurder. Hierdoor kunnen we minder kopen?

Ja, hier sta ik achter.
Dat we dan minder kunnen kopen, mwah...
(Accoord, ik koop geen Chinese spullen per internet.)
Citaat:
Ik weet niet hoe haalbaar dit is, maar ik vind dat we het echte probleem moeten oplossen en niet alleen door boeren weg te willen.

Ik denk dat het uitstekend haalbaar is. (Vervoerskosten zijn vaak te laag omdat de vervuiling 'nu nog gratis is', en dat is langzaam maar zeker aan het verbeteren.)

"Boeren weg willen" is geen doel van de politiek.
Een X aantal boeren ziet het niet zitten, met minder koeien.
Of zonder gif.

Een X aantal andere boeren doet het al jaren zo.

BigOne

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:08

Janderegelaar , bij verbod op glyfosaat kopen we toch uit Duitsland , daarbij het wel verboden, of België , daar is een wet in de maak voor totaalverbod !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 13:12

Electra63 schreef:
Berdien schreef:
Ik moest net zelfs wachten om te stemmen. Democratisch wijkje blijkbaar :))

Het is uiteindelijk D66 geworden in plaats van GL/PVDA. Kon me meer vinden in de standpunten van D66.

Nu woon ik in een BBB/SGP/PVV gemeente, dus ik ben zeer benieuwd. Lage opkomst is nadelig voor rechts/PVV.

Ik denk dat BBB en SGP stemmers wel zullen gaan stemmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:15

Posting 1, Juval, parafrase van mij: "Als voedsel duurder wordt, kan dat belangrijk zijn voor mensen."
Citaat:
... DAT is nu politiek.

Het is nergens voor nodig om voedsel duurder te laten worden.

Mark R. vond 'dat de markt het het beste kon'.
Vraag: waarom zit je dan in het Torentje?

Persoonlijk vind ik dingen als bodemleven, waterkwaliteit, voedselkwaliteit en een bevolking die gezond en goedkoop kan eten belangrijk.
...de markt heeft er een dikke puinhoop van gemaakt.

Dus politici: aan het werk!

Juval schreef:
Ik weet niet of ik jou goed begrijp met 'DAT is nu politiek'??

Waarom denk jij dat het niet nodig is om voedsel duurder te laten worden? Boeren subsidiëren wordt toch ook niet gewenst, dus ja, we gaan niet voor niets werken. Linksom of rechtsom zullen ook wij als boer een (minimaal) inkomen moeten hebben.

...ik denk dus dat het niet nodig is om voedsel duurder te laten worden.
Ik zeg dat het een politieke beslissing is.

En ik vind het ook kolder dat de producten van de biologische boeren,
de boeren van de toekomst,
zoveel duurder zijn dan de producten die de waterkwaliteit en het bodemleven aantasten. (Roofbouw is een groot woord, maar het is van de zotte dat daar geld naartoe gaat.)

Ik ben niet tegen het subsidiëren van boeren.
(De EU keert fikse bedragen uit )
... maar ik heb wel ideeën over waar al dat geld wel en niet naartoe gaat.

En ik vind dat een gezinsbedijf fatsoenlijk moet kunnen rondkomen.

Dat is bij elkaar best een puzzel, maar het valt op te lossen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:18

Ik vind het te idioot voor woorden dat een gezin een miljoenen(en)schuld moet afsluiten om enige bestaanszekerheid te kunnen hebben.
En dat is niet de schuld van 'links' , maar van de banken, mechanica- en voedingsindustrie...
Dat maakt voedsel duur...!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:27

Janneke2 schreef:
Als we het over bloembollen hebben is het gewoon gif.

En gewasbescherming krijg ik ook niet zo goed meer uit de keel (na de tweede begrafenis van een relatief jonge agrariër).
"Natuurlijk" 'oogst je als mensheid wat je zaait' - dat staat al in de bijbel.
Dus bij het stoppen met gif is het een tijd "gewiebel".

Maar er zijn verschillende manieren om de plaagdieren, schimmels etc etc binnen de perken te houden.
... dat is een vak apart en veel boeren hebben dat deel van het vak niet meer in de vingers.

Maar Mansholt himself is ook tot het inzicht gekomen dat gigantische productie 'want we willen geen honger meer' in elk geval NU niet meer aan de orde is.
(Voedselzekerheid, bestaanszekerheid - zo erg is het heus niet. Behalve voor hen die geloven dat de opbrengst dan nog maar ééntiende van nu zou zijn.)

Ik haak even in op het stukje gewas bescherming. Ik werk in de tuinbouw. Het is heel maar dan ook heel lastig om het zonder chemische producten te redden. De eisen zijn hoog! heel hoog. Zeker voor export wat vaak 90% van de handel(bloemen en planten) is. We werken hard naar biologische middelen omdat de meeste middelen gewoon niet meer mogen. Maar de eisen worden ook steeds strenger. Wat dus betekent dat vaak zendingen afgekeurd worden in landen zoals bijv Colombia etc. omdat er een bepaald vliegje in zit. Wat totaal niet schadelijk is en welke er ook is in bijv Colombia.. Verschil is. Hun accepteren het niet omdat hun wel het middel wat werkt nog mogen gebruiken. En zo geld dit voor heel veel producten.

ik ben echt groot voorstander van biologie, maar dan moeten de exporteisen van de NVWA en landen buiten de EU ook eens onder de loep worden genomen naar wat nog haalbaar is met biologie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:29

@Exitium: Mijn post dat India de derde economie van de wereld is\zou zijn heb ik van een Engelstalige nieuwssite die berichtte over de verkiezingsuitslag in India (waar Narendra Modi wederom gewonnen heeft zij het minder overtuigend dan de vorige keer, o.a. omdat hij India economisch zo vooruitgeholpen heeft. Deze site heeft het helemaal niet over Duitsland of Japan gehad. Mogelijk zijn ze bevooroordeeld hoor, of vinden ze Duitsland en Japan er niet echt toe doen. Verder loopt het India van nu wel in de pas met heel veel landen ook in Europa, met het feit dat ze extreem nationalistisch zijn geworden. Dit fenomeen zie je nu echt wereldwijd en het zou toch de moeite waard zijn om eens te onderzoeken wat de onderliggende oorzaken zijn, beter dan het te verfoeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:41

Aelin schreef:
Janneke2 schreef:

En gewasbescherming krijg ik ook niet zo goed meer uit de keel (na de tweede begrafenis van een relatief jonge agrariër).

Maar er zijn verschillende manieren om de plaagdieren, schimmels etc etc binnen de perken te houden.
... dat is een vak apart en veel boeren hebben dat deel van het vak niet meer in de vingers.

Maar Mansholt himself is ook tot het inzicht gekomen dat gigantische productie 'want we willen geen honger meer' in elk geval NU niet meer aan de orde is.
(Voedselzekerheid, bestaanszekerheid - zo erg is het heus niet. Behalve voor hen die geloven dat de opbrengst dan nog maar ééntiende van nu zou zijn.)

Ik haak even in op het stukje gewas bescherming. Ik werk in de tuinbouw. Het is heel maar dan ook heel lastig om het zonder chemische producten te redden. De eisen zijn hoog! heel hoog. Zeker voor export wat vaak 90% van de handel(bloemen en planten) is. We werken hard naar biologische middelen omdat de meeste middelen gewoon niet meer mogen. Maar de eisen worden ook steeds strenger. Wat dus betekent dat vaak zendingen afgekeurd worden in landen zoals bijv Colombia etc. omdat er een bepaald vliegje in zit. Wat totaal niet schadelijk is en welke er ook is in bijv Colombia.. Verschil is. Hun accepteren het niet omdat hun wel het middel wat werkt nog mogen gebruiken. En zo geld dit voor heel veel producten.

ik ben echt groot voorstander van biologie, maar dan moeten de exporteisen van de NVWA en landen buiten de EU ook eens onder de loep worden genomen naar wat nog haalbaar is met biologie.

In het buitenland zijn ze bang voor de import van vliegjes etc. ook al doen die niks. Ik vloog eind vorige eeuw naar Mexico en aan boord van het vliegtuig daarnaartoe gingen ze ineens met spuitbussen rond en spoten alles en iedereen onder! Dat zou moeten omdat de overheid daar bang was voor besmettingen met beestjes. In Mexico zelf was ik verbaasd dat in de supermarkten ongelooflijk veel bestrijdingsmiddelen en spuitbussen tegen van alles en nog wat stonden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:06

Aelin schreef:
Janneke2 schreef:

Ik geloof het grif.
Dat de eisen steeds strenger worden en dat het moeilijk is.

Maar tuinbouw waarbij we hier onder glas kweken en vaak nog met gas verwarmen,
en dan op het vliegtuig naar Colombia,
... het is verre van duurzaam.

De markt heeft er geld voor over, maar de werkelijkheid is, dat de gevolgen van kooldioxide uitstoot etc etc etc nauwelijks geprijsd worden.
"Ja, dan is het goedkoop."
En als we het over politiek hebben, dan moet daar verandering in komen.
Dat klinkt niet leuk, 'maar de tijd van de lieverkoekjes is voorbij', ben ik bang.

En als gezegd: het is een vak. Om niet te zeggen 'een vak apart', om tuinbouw te bedrijven zonder gif.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:16

Bij de landelijke verkiezingen heb ik PVDA/GL gestemd. Maar vandaag is mijn stem naar de SP gegaan.
Ik hoop dat de SP een zetel krijgt in het Europese parlement.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:25

juval schreef:
Electra63 schreef:

Ik denk dat BBB en SGP stemmers wel zullen gaan stemmen.

Hier van de week 2x (met een paar dagen er tussen) hetzelfde SGP pamflet in de brievenbus gekregen, voor de rest niets van andere partijen := Ze gáán er wel voor in ieder geval ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:39

Ik heb uiteindelijk PvdA/GL gestemd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 14:54

Vanmorgen vroeg gestemd. Het was best druk zowaar.

Lang getwijfeld maar uiteindelijk besloten op de SP te stemmen. Na meerdere stemwijzers zat deze samen met pvdd en volt redelijk dicht bij elkaar. Toch besloten SP te kiezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:16

benieuwd hoe vegetariërs en veganisten het voor zich zien. Stel we gaan alleen nog maar plantaardig eten. Uiteraard in Nederland verbouwd, want...alleen lokaal en importeren is ook slecht voor het milieu. Dan tellen we daar nog even geen bestrijdingsmiddelen meer bij en het weer zoals we dat dit jaar hebben. Hoe gaan we iedereen in Nederland te eten geven?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:19

Ik heb Volt gestemd, ook vanwege de verdeling onder de EU-partijen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:21

Kinke schreef:
benieuwd hoe vegetariërs en veganisten het voor zich zien. Stel we gaan alleen nog maar plantaardig eten. Uiteraard in Nederland verbouwd, want...alleen lokaal en importeren is ook slecht voor het milieu. Dan tellen we daar nog even geen bestrijdingsmiddelen meer bij en het weer zoals we dat dit jaar hebben. Hoe gaan we iedereen in Nederland te eten geven?

Vlees is vrij inefficiënt voedsel, dus puur qua voedsel hoeveelheid zou dat makkelijker moeten gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:22

dat efficiënte voedsel kan tegen de grote hoeveelheden regen die we nu hebben gehad?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:24

Kinke schreef:
dat efficiënte voedsel kan tegen de grote hoeveelheden regen die we nu hebben gehad?

Oh, net telde we dat nog niet mee :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:33

Kinke schreef:

En geen kunstmest ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:33

Voor een kilo biefstuk is 25 kilo plantaardig voedsel nodig. Dus als iedereen plantaardig zou eten dan heb je juist veel meer grond over.
Nu, met de hoeveelheid vlees die er gegeten en ook nog eens geëxporteerd wordt hebben we sowieso te weinig grond. Heel veel diervoer en voedsel komt nu uit het buitenland. Terwijl we inderdaad meer naar kringlooplandbouw moeten.
En boeren zullen zich natuurlijk moeten aanpassen aan de klimaatverandering. Misschien gaan we hier in de toekomst wel rijst verbouwen als het zo nat blijft.. er is een boer die dat nu al doet. En ik heb niet gemerkt dat de granen om ons huis heen last hebben gehad van de nattigheid tot nu toe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:36

8nnemiek schreef:
Voor een kilo biefstuk is 25 kilo plantaardig voedsel nodig. Dus als iedereen plantaardig zou eten dan heb je juist veel meer grond over.
Nu, met de hoeveelheid vlees die er gegeten en ook nog eens geëxporteerd wordt hebben we sowieso te weinig grond. Heel veel diervoer en voedsel komt nu uit het buitenland. Terwijl we inderdaad meer naar kringlooplandbouw moeten.
En boeren zullen zich natuurlijk moeten aanpassen aan de klimaatverandering. Misschien gaan we hier in de toekomst wel rijst verbouwen als het zo nat blijft.. er is een boer die dat nu al doet. En ik heb niet gemerkt dat de granen om ons huis heen last hebben gehad van de nattigheid tot nu toe.

Je gaat er van uit dat waar nu vee loopt geschikt is voor een trekker.
En graan heeft er wel "last" van, maar dat filtert de machine er gelukkig uit bij het opschonen voordat het in een verkoopverpakking terecht komt (ergot, doet het nl nogal goed in warm vochtig weer).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:37

maar die grond die je over hebt staat dan ook onder water.
Prima, gaan we alleen nog maar graan vreten, laat die aardappels, wortels, prei, kolen etc.etc. maar zitten

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:40

8nnemiek schreef:

Granen kunnen veel water hebben, maar toch zijn hier delen van onze tarwe en Japanse haver (ondanks goede drainage) verzopen helaas… -O-