Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:53

Dat is exact wat ik bedoel. Het hoeft helemaal niet om claims te gaan wanneer mensen / organisaties hun verantwoordelijkheid ontlopen en naar elkaar of de cliënt wijzen. Cliënten worden monddood gemaakt inderdaad en zelfs als je al de moed hebt om klacht in te dienen, blijven ze hun verantwoordelijkheid van zich afschuiven.

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik heb wel klacht ingediend; niet voor mijzelf, maar in de hoop dat andere cliënten niet hetzelfde zouden meemaken als ik. Voor het grootste deel heb ik gelijk gekregen van de zorginspectie, maar zelfs tegen hen bleven ze hun verantwoordelijkheid ontlopen. Inmiddels ben ik geen cliënt meer van hun. Mijn vertrouwen is weg.
Daarnaast ook meegemaakt op mijn werk. Situatie die heel zware gevolgen en verwondingen had kunnen veroorzaken bij een cliënt met ernstige beperking. Gelukkig bleef de schade relatief beperkt. Familie durfde geen (interne) klacht in te dienen én cliënt was voor bepaalde diensten niet meer welkom want kreeg de schuld van het incident (terwijl het absoluut niet de schuld van cliënt was, maar een fout van het personeel). Ik kreeg leidinggevende maar niet aan het verstand gebracht dat het een ernstige fout van personeel was en cliënt niet geweigerd mocht worden. Niet alleen de familie maar ook personeel van de organisatie waar ik voor werkte werd monddood gemaakt. Gelukkig is het hier “goed” afgelopen, maar dat had heel anders kunnen aflopen. Zelfs een heel aantal jaar verder word ik er nog steeds kwaad om.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:23

pateeke schreef:
Dat is exact wat ik bedoel. Het hoeft helemaal niet om claims te gaan wanneer mensen / organisaties hun verantwoordelijkheid ontlopen en naar elkaar of de cliënt wijzen. Cliënten worden monddood gemaakt inderdaad en zelfs als je al de moed hebt om klacht in te dienen, blijven ze hun verantwoordelijkheid van zich afschuiven.

Ja. Wat Jason Bughwandash daarin heeft gedaan en steeds moet doorstaan is ook wel tekenend. Iedere keer als hij weer komt met onderbouwd bewijs voor de ernstige misstanden kunnen nogal wat mensen op hoge posities in de jeugdzorg het toch niet laten om het op de persoon te spelen, het bewijs te ondermijnen, de schuld bij de slachtoffers te leggen. Keer op keer op keer. Er zijn wat plekken waar men wel degelijk hun best doet om te veranderen, maar er is ook enorme weerstand tegen elke vorm van kritiek, hoe groot de schade aan kinderen ook is.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:43

Babootje

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:15

Vreselijk... Ik blijf het onbegrijpelijk vinden hoe dit al die jaren bij de instanties onopgemerkt is gebleven.
Ik zag laatst in het journaal dat jeugdbeschermers nu ca de helft minder kinderen onder zich krijgen, zodat er meer tijd is voor toezicht. Dat is al een eerste stap in de goede richting.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:17

Ik hoop dat het OM ook onderzoek doet naar de keten eromheen, want in hoeverre is de Jeugdzorg medeplichtig als dit allemaal plaatsvindt terwijl er al meldingen gedaan zijn?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:52

Citaat:
De advocaten van de verdachten stellen dat het overtuigende bewijs hiervoor ontbreekt.

Zucht…

Arme kinderen. Echt…waarom? Waarom haal je pleegkinderen in huis als je er op die manier mee omgaat?
Hopelijk krijgen alle kinderen de zorg, ondersteuning en hulp die ze nodig hebben om dit allemaal enigszins een plekje te kunnen geven.
Wat ik ook moeilijk te begrijpen vind: hoe kan het in vredesnaam dat de kinderen wel weggehaald worden bij de biologische ouders omdat daar dingen niet goed lopen, maar ze dan wel bij deze pleegouders moeten blijven ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:57

Ik zal maar niet zeggen hoe ik erover denk maar ik vind het zo vreselijk zielig voor die kinderen, echt!
Geen straf ik zwaar genoeg voor de twee :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:59

Ik vind het ook bizar allemaal... Wat bezielt je.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:47

Gelukkig hebben ze het in de gevangenis zelf best wel slecht door de medegevangenen..
Ik gun ze dat van harte!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:41

Ik zou bijna op zoek gaan naar een beton blok... De rest mogen jullie zelf invullen. Dat ze het maar een hel gaan vinden en heel lang achter de tralies verdwijnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:41

Shadow0 schreef:
Ik hoop dat het OM ook onderzoek doet naar de keten eromheen, want in hoeverre is de Jeugdzorg medeplichtig als dit allemaal plaatsvindt terwijl er al meldingen gedaan zijn?

Eens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:49

pateeke schreef:
Citaat:
De advocaten van de verdachten stellen dat het overtuigende bewijs hiervoor ontbreekt.

Zucht…

Van deze zin gingen mijn oren ook klapperen.
Hoeveel en wat voor bewijs is daar dan wel niet voor nodig??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:56

Cayenne schreef:
pateeke schreef:

Zucht…

Het gaat om het bewijs dat ze van de trap geduwd is.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:09

Nou het is corrupt en vele hoge pieten doen er aan mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:28

Dapper schreef:

De rol van jeugdzorg is dubieus hierin, maar een advocaat heeft gewoon als taak om voor de client op te komen, dat heeft niets met corruptie te maken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:35

_San87_ schreef:
Cayenne schreef:

Klopt. En het is idd de taak van de advocaten om op te komen voor hun cliënten, maar toch… zoiets kan je hoe dan ook moeilijk bewijzen, behalve wanneer het gefilmd is. Zou toch erg zijn als ze daardoor niet of veel minder gestraft worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:36

Shadow0 schreef:
Dapper schreef:

De rol van jeugdzorg is dubieus hierin, maar een advocaat heeft gewoon als taak om voor de client op te komen, dat heeft niets met corruptie te maken.

Inderdaad, daar leggen ze een eed voor af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:40

pateeke schreef:
_San87_ schreef:

Klopt. En het is idd de taak van de advocaten om op te komen voor hun cliënten, maar toch… zoiets kan je hoe dan ook moeilijk bewijzen, behalve wanneer het gefilmd is. Zou toch erg zijn als ze daardoor niet of veel minder gestraft worden.

Je kunt iemand niet zwaarder straffen omdat er een vermoeden is dat hij/zij feit X heeft begaan. Daar moet bewijs voor zijn.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:24

Wat is eigenlijk de reden geweest dat ze uit huis is geplaatst? Het zusje is ook al eerder terug gegaan nar de biologische moeder, waarom niet samen?

Ontzettend gruwelijk voor het meisje.. voor het leven beschadigd en hoe vreselijk zal de biologische moeder zich voelen. Dit had echt wel voorkomen kunnen worden, arme meid heeft duidelijk hulp gevraagd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:31

San, klopt. Wat ik bedoel: hoe toon je aan dat je mishandeld wordt? Als iemand je slaat heb je daar fysieke letsels van, maar je kan meestal niet aantonen dat persoon x jou die letsels toegebracht heeft. En in een geval als dit… meisje zelf kan geen verklaring afleggen, dus nog moeilijker. En er is blijkbaar dan wel genoeg bewijs tegen de biologische moeder om kinderen uit huis te plaatsen, maar voor deze feiten dan niet. Dat moet voor die familie toch ook heel erg wringen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:01

Wat verschrikkelijk... Wat ben jij door een hel gegaan.. :(:)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:23

Verschrikkelijk en tegelijk herkenbaar.
Dat was in het geval van dit meisje ook een groot verschil geweest; als instanties haar maar gehoord en geloofd hadden…
Zoals je zegt is het ontzettend eenzaam en doe je in zo’n situatie wat nodig is om te overleven en het is zo moeilijk om anderen te laten weten wat er speelt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:50

Mee eens. Ik probeer in zulke situaties het kind een fijne tijd te geven als die bij mij is.
Tegelijk heb ik ook de ervaring als hulpverlener dat het ook niet zo makkelijk is. Verschillende situaties gehad waarbij melding gemaakt werd van bv sterk vermoeden van mishandeling of zo. En iedere keer kregen we te horen dat er niets ondernomen zou worden, instanties die naar elkaar wijzen, … dan kan je het kind in kwestie wel zien, wel willen helpen, wel willen geloven en horen, maar ook als hulpverlener sta je dan met je rug tegen de muur en kan je eigenlijk niets doen. Ik vond dat enorm frustrerend.
In een casus trokken ook verschillende mensen aan de alarmbel en toch hebben we weinig of niks kunnen doen omdat instanties niet mee wilden, de tekenen niet zagen of het verhaal niet geloofden, ook niet wanneer dit door professionals aangehaald werden (wat de zichtbare effecten waren).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:15

Dit kind heeft heel veel signalen uitgezonden en werd niet gehoord. Of in ieder geval terug gestuurd. Heel erg voor jou anoniem. Heel erg voor dit kind.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:34

Er heerst(te vroeger) een groot taboe op mishandeling enz. Weinig mensen geloven/geloofden dat ouders, partners, familieleden,... zulke dingen doen. En naar de buitenwereld tonen de meeste mensen zich ook anders dan "achter de voordeur". Als kind en slachtoffer doe je dan alles om te kunnen overleven.
Ik weet niet zo goed of een kind per definitie minder vaak geloofd wordt dan een volwassene die slachtoffer is van bv. mishandeling. Zeker als je inderdaad geleerd hebt om "je niet aan te stellen", "te doen alsof er niets aan de hand is",... Zelfs sommige hulpverleners geven aan volwassenen soms boodschappen zoals dat je niet moet (mag) overdrijven. En zelfs hulpverleners die getuige waren van mishandeling oid, worden niet altijd geloofd door andere hulpverleners. Of je nu kind of volwassene bent, het is verschrikkelijk moeilijk om uit zo'n toxische omgeving te komen. In het geval van kinderen die mishandeld worden door de ouders, speelt er meestal wel een heleboel loyaliteit mee; het zijn en blijven je ouders natuurlijk. En je bent als kind ook erg afhankelijk van je ouders. Volwassenen worden meestal ook afhankelijk gemaakt van de dader, al kan je wel meer doen om eruit te raken.