Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:46

VuurVleugels schreef:
In dat geval kunnen die jongens niet vervolgd worden (denk ik?) maar hoop ik wel dat ze zich de rest van hun leven afschuwelijk schuldig voelen over hun (ogenschijnlijke) aandeel in het geheel. Ga maar even heel goed gebukt onder dat gevoel en geef door aan je toekomstige kinderen hoe daden consequenties hebben.

Ik vraag me toch serieus af in hoeverre zulke idioten het ook maar ene moer interesseert.
Het is gewoon afwachten wanneer ze weer de fout in gaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:54

Loretta schreef:
VuurVleugels schreef:
In dat geval kunnen die jongens niet vervolgd worden (denk ik?) maar hoop ik wel dat ze zich de rest van hun leven afschuwelijk schuldig voelen over hun (ogenschijnlijke) aandeel in het geheel. Ga maar even heel goed gebukt onder dat gevoel en geef door aan je toekomstige kinderen hoe daden consequenties hebben.

Ik vraag me toch serieus af in hoeverre zulke idioten het ook maar ene moer interesseert.
Het is gewoon afwachten wanneer ze weer de fout in gaan.

Dat is zo. Vieze enge dingen als emoties worden natuurlijk heel ver onder het tapijt geschoven.

sterregoud

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:58

@ mishandeling is toch strafbaar, die jongens moeten wel degelijk vervolgd worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:11

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:07

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:49

Ik begrijp er weinig van...handhaven lukt niet zeggen ze, dat begrijp ik. Maar waarom wordt er dan niet gediscussieerd over hoe het wel te handhaven valt? Iedere stap vooruit is er een.

Hoe kan het voorkomen worden dat er ieder jaar onschuldige slachtoffers vallen, en er zoveel overlast, schade etc. is? Daar zou het over moeten gaan.

Ik kan de column in de telegraaf niet lezen maar de inleiding zegt genoeg.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:34

Hoorde vanochtend dat burgemeesters het in bezit hebben van vuurwerk strafbaar willen maken. Dat lijkt me al een goed begin. Als jij nu dus op 21 december met een zak vuurwerk op straat loopt dan mag dat gewoon. Alleen als je op heterdaad betrapt wordt op afsteken ben je strafbaar.
Heel naïef waarschijnlijk, maar ik nam aan dat ook bezit en er mee op straat wandelen verboden was. Niet dus

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:36

Elisa2 schreef:
Ik begrijp er weinig van...handhaven lukt niet zeggen ze, dat begrijp ik. Maar waarom wordt er dan niet gediscussieerd over hoe het wel te handhaven valt? Iedere stap vooruit is er een.

Hoe kan het voorkomen worden dat er ieder jaar onschuldige slachtoffers vallen, en er zoveel overlast, schade etc. is? Daar zou het over moeten gaan.

https://archive.ph/y5JP2

zo waar dat stuk, zo waar!

Schandalig hier in Nederland.
Dat schorem komt overal mee weg en ze weten het

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:43

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

https://archive.ph/y5JP2

zo waar dat stuk, zo waar!

Schandalig hier in Nederland.
Dat schorem komt overal mee weg en ze weten het

Helemaal mee eens!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:06

thequeensmum schreef:
Hoorde vanochtend dat burgemeesters het in bezit hebben van vuurwerk strafbaar willen maken. Dat lijkt me al een goed begin. Als jij nu dus op 21 december met een zak vuurwerk op straat loopt dan mag dat gewoon. Alleen als je op heterdaad betrapt wordt op afsteken ben je strafbaar.
Heel naïef waarschijnlijk, maar ik nam aan dat ook bezit en er mee op straat wandelen verboden was. Niet dus

Ja zelfs in de gemeentes waar een verbod op afsteken was mocht je het wel bij je hebben en konden ze ook de verkoop niet verbieden {:)-:(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:30

Het is best interessant hoe zorgvuldig een algemeen verbod inclusief bezit en verkoop buiten zo'n boze column blijft.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:18

Ik woon in 1 van de gemeentes waar een vuurwerkverbod was. Een paar wijken was echt oorlogsgebied zoals elk jaar.
Maar een verbod op het hebben (van legaal vuurwerk) snap ik dan weer niet zo goed. Zoveel mensen die naar vrienden gaan in een andere gemeente/plaats en dan zou je niet wat kunnen halen om daar mee naartoe te nemen?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:21

Kaitlyn schreef:
Ik woon in 1 van de gemeentes waar een vuurwerkverbod was. Een paar wijken was echt oorlogsgebied zoals elk jaar.
Maar een verbod op het hebben (van legaal vuurwerk) snap ik dan weer niet zo goed. Zoveel mensen die naar vrienden gaan in een andere gemeente/plaats en dan zou je niet wat kunnen halen om daar mee naartoe te nemen?

Dat is dan geen probleem op de dagen dat het legaal verkocht mag worden. Niet als jij op pak hem beet 25 november over straat gaat met een zak vol

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:27

thequeensmum schreef:
Kaitlyn schreef:

Dat is dan geen probleem op de dagen dat het legaal verkocht mag worden. Niet als jij op pak hem beet 25 november over straat gaat met een zak vol

Oh oke. Ik ben soms echt te naïef om daar over na te denken. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:43

Kaitlyn schreef:

Daarom dus een landelijk verbod, op afsteken, verkoop en bezit. Gewoon helemaal niet meer. Ook niet in de gemeente ernaast. Echt jammer voor degenen die er verantwoord mee om kunnen gaan, maar als maatschappij is het gewoon niet meer te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:02

Dan moet er meer geld naar het handhavingsapparaat denk, want die komen er nu al niet uit...
en die moet je dan ook middelen geven om te handhaven.. want met een 'geef het maar hier, fijne dag nog" kom je er niet denk..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:06

Laat het dan wel onder de wet wapens en minutie vallen. Dan houd je enkel nog maar de echte raddraaiers over die met vuurwerk bezig zijn. Iedereen met een klein beetje verstand die geen strafblad wil zal dan wel uitkijken.

Dan zal het vervolgens nog enkele jaren een probleem zijn, maar dan wordt het wel langzaam maar zeker steeds rustiger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:10

Cer schreef:
Dan moet er meer geld naar het handhavingsapparaat denk, want die komen er nu al niet uit...

Een van de redenen dat de handhaving er nu zo'n moeite mee heeft is omdat het beleid tegenstrijdig is en zelfs als de ene gemeente een verbod afkondigt, de vuurwerkverkoper in de buurgemeente extra veel kan verkopen, geheel legaal.

Dat soort problemen los je op met een algemeen verbod, niet alleen op het afsteken maar dus vooral ook op het uberhaupt invoeren, bezitten en verkopen van vuurwerk. Dan kun je bovendien de handhaving die je wel hebt beter op elkaar afstemmen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:15

Dan moet er meer geld naar het handhaving apparaat want ik begrijp dat die nu al mensen tekort hebben. Dat heet niet te maken met hier wel daar niet, maar te weinig mensen hebben om ergens opvolging aan te geven.. dat lukte met Covid ook niet, en toen waren de regels vrij eenduidig (althans, voor de reguliere mens)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:15

Cer schreef:
Dan moet er meer geld naar het handhaving apparaat want ik begrijp dat die nu al mensen tekort hebben.

Nee. Soms kun je dingen veranderen door andere keuzes te maken. Je hebt niet meer geld nodig om een algemeen vuurwerkverbod in te voeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 16:26

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:15

karuna schreef:
https://www.nu.nl/305349/video/bodycam- ... rland.html

Brrr het zal je werkmaar zijn met oud en nieuw. Zo ziet vuurwerk er uit als het op je afkomt :(:)

Dit is toch geen feestje meer, maar gewoon puur terreur.

Die vuurpijlen zijn echt walgelijk. Wannneer die horizontaal worden afgeschoten zijn het levensgevaarlijke projectielen.
Die krengen zijn ook 1 van de redenen dat ik met oudjaar niet graag naar buiten ga. Dat soort troep hoort gewoon in de wet wapens en munitie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:19

Wat betekent gedogen?
Gedogen is het bewust niet vervolgen van bepaalde strafbare handelingen.

Opportuniteitsbeginsel
In het Nederlandse strafrecht is het zogenaamde opportuniteitsbeginsel opgenomen. Dit beginsel houdt in dat afgezien kan worden van vervolging en straf, als daarmee een hoger belang gediend wordt.

er is jaren weggekeken en want internationaal prestige was belangrijker, en nu moeten we accepteren dat gedogen het kwade zogen is geweest, met alle gevolgen van dien, dat zal denk ik nog vele jaren nodig hebben om te veranderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:42

mce schreef:
er is jaren weggekeken en want internationaal prestige was belangrijker, en nu moeten we accepteren dat gedogen het kwade zogen is geweest, met alle gevolgen van dien, dat zal denk ik nog vele jaren nodig hebben om te veranderen.

Ik denk niet dat het om internationale prestige ging hoor, maar gewoon om geld. De vuurwerkhandel zet veel om, dat willen ze niet zomaar opgeven.

En het oorspronkelijke gedogen ging ook niet zomaar om alles maar toelaten of negeren, juist niet. Het gaf een ruimte voor sommige dingen om *zonder overlast* te gebeuren. Iets mag eigenlijk niet, maar als je zorgt dat niemand een reden heeft om te klagen, gaan wij er niet moeilijk over doen. Maar zodra dit op welke manier dan ook een probleem is, dan is het gedaan met de pret. Daar zit een heleboel nuttige ruimte in die de maatschappij leuker en menselijker maakt.

(En een boel van die ruimte is los van het vuurwerk kapot gemaakt door types die overal het recht van vrijheid van meningsuiting op willen, en vinden dat je alles moet kunnen totdat het verboden is - geen redelijkheid, geen afweging meer... en dus ook geen gedoogruimte.)

Bij het vuurwerk speelt veel meer, en dat gaat al heel lang niet meer om gedogen of niet, dat is gewoon te weinig (mogelijkheden tot) handhaving, dat is iets anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:50

Over vuurpijlen gesproken.

Waarschuwing: Alleen kijken als je er tegen kunt om te zien hoe iemand zichzelf voor een Darwin award nomineert.

https://www.dumpert.nl/item/100081089_07139a71

Ik kan er gewoon niet met mijn verstand bij. Hoe iemand hier toe komt.