Belasting op frisdrank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:38

996981 schreef:
Supervixen schreef:
Ok prima als jij doet aan overleven, maar ik doe aan leven.

Zeg ik dat?

Zo wordt het wel lastig discussiëren…

Ik zeg niet dat jij niet lekker mag genieten van je dagelijkse glas frisdrank. Ik zeg alleen dat ik “ons westerlingen” verwend vindt. We eten veelal teveel en de verkeerde producten…

In 2022 had 50,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht. Iets meer dan 15% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft zo'n 13% overgewicht, van wie 3% ernstig.

Overgewicht is niet altijd gerelateerd aan suiker of ongezond.
Kan ook door bijwerkingen medicijnen en genetische bepaald zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:39

Supervixen schreef:
Ok prima als jij doet aan overleven, maar ik doe aan leven.
Overleven deden mensen in de tweede wereldoorlog door bloembollen te eten.

Dit dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:39

996981 schreef:
Be careful what you wish for ;)

Hoezo?
Want volgens een aantal mensen is helemaal prima dat alles over gereguleerd wordt .. :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:43

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het maar eens nodig is om brood en aardappelen zwaarder te belasten...
poeh poeh al die koolhydraten=suiker de mensen worden al veel te dik...
Belachelijk dat dat nog in de schijf van vijf staat...

Dat glaasje fris doet het hem niet.

Nee alsjeblieft houd op -O- dat is gevaarlijke onzin wat je nu neerzet

Koolhydraten zijn een noodzakelijk onderdeel van een gezond dieet, tevens voornaamste bron van energie ook voor de hersenen en daarmee cruciaal in een gezond eetpatroon met name voor actieve mensen en groeiende kinderen. Aardappelen zijn daarnaast ook nog caloriearm (rond 88 kcal/100 gram) en prima bron van vitamine C.

Letterlijk niemand wordt dik van koolhydraten in brood in aardappelen, men wordt dik van teveel energie en dan met name vanuit zgn hyperpalatable foods (combinatie van suiker, vet en zout is wat het zo onweerstaanbaar maakt).

Frisdrank is ook volledig nutteloos en slecht iets wat je voor je plezier doet en ja huishoudens waar frisdrank als vervanging van water wordt gebruikt dragen zeker bij aan obesitasproblematiek. Ben namelijk zelf in zulk huishouden opgegroeid, dan start je als kind met 0:1 in het leven.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:44

Schrok me wild toen ik van de week een "treetje" cola zero in mijn
digitale winkelmand stopte :+ Bijna 10 euro!

Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd heel veel gezonde dingen in huis heb, en in
vergelijk met alle andere normale ;-) weken, positief verrast was over het bedrag
van mijn weekboodschappen.

Ondanks de frisdrank scheelde mij dat ruim 60 euro!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:45

OleJon schreef:

Ja alles kan. Echter is bij de meeste medicijnen waarvan je dik kunt worden verhoogde eetlust een bijwerking. Niet specifiek het niet meer goed kunnen verbranden van calorieën. Met andere woorden; ook dan is je eigen gedrag nog steeds onwijs van invloed.

Daarnaast zijn veel van die medicijnen bedoelt om andere welvaart ziektes te onderdrukken/behandelen. Kijken naar je eigen gedrag is dus altijd goed. Ook juist om proberen te voorkomen dat je dergelijke medicijnen in de toekomst nodig hebt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:45

996981 schreef:
Weinig plekken in de wereld waar je zo makkelijk en snel toegang hebt tot kwalitatief goed drinkwater en toch is dat voor “ons verwende westerlingen” niet voldoende…

Toch goed om te lezen dat wanneer je geen water lust je een verwende westerling bent

Fly_high

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:46

Nou maar dat ben je toch ook kom op :')

Lust je zuurstof wel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:52

Fly_high schreef:

Lust je zuurstof wel?

Nou inderdaad… geen water lusten is je reinste onzin. Er zit minder smaak aan dan limonade en frisdrank, dat klopt. Maar denk je echt dat je jezelf laat verdorsten als je alleen water tot je beschikking hebt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:52

Ineke2 schreef:
Suiker is wel duurder geworden het afgelopen jaar, maar niet door een belasting heffing.

Dat dus. ;)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:53

996981 schreef:
Fly_high schreef:

Lust je zuurstof wel?

Nou inderdaad… geen water lusten is je reinste onzin. Er zit minder smaak aan dan limonade en frisdrank, dat klopt. Maar denk je echt dat je jezelf laat verdorsten als je alleen water tot je beschikking hebt?

Dit is toch precies wat Supervixen schreef, het is niet overleven, maar
leven.

Ik heb ook liever een goede wijn :+, dan een glas water :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:56

996981 schreef:
Ja alles kan. Echter is bij de meeste medicijnen waarvan je dik kunt worden verhoogde eetlust een bijwerking. Niet specifiek het niet meer goed kunnen verbranden van calorieën. Met andere woorden; ook dan is je eigen gedrag nog steeds onwijs van invloed.

Daarnaast zijn veel van die medicijnen bedoelt om andere welvaart ziektes te onderdrukken/behandelen. Kijken naar je eigen gedrag is dus altijd goed. Ook juist om proberen te voorkomen dat je dergelijke medicijnen in de toekomst nodig hebt.

Ik heb zoiets een poosje geleden geschreven in een topic over overgewicht (ofzoiets)… zo, het is dat het digitaal was maar de pek en veren kwamen nog net niet tevoorschijn :+

Overigens.. waarom moet iedereen meer betalen omdat bepaalde mensen geen maat kunnen houden? Dat is toch gek?
Dat over regulerende.. heel bemoederend ook.. als mensen zich niet in de hand hebben, dan is dat wat het is..
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-01-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:02

Ik leef echt op de blikken aanmaak limonade. Al mijn hele leven. Het is het enige wat ik iedere dag door kan drinken zonder er naar van te worden. En het is gelukkig grotendeels water, dus lig er niet wakker van. Ben niet te dik, beweeg voldoende, eet redelijk gezond. AirUp werkte voor mij ook redelijk, maar continu die pods moeten bestellen en weggooien vond ik ook maar stom. De hele dag water moet ik niet aan denken. Maar ik drink liever water dan te slap aangemaakte limonade. Dát vind ik pas goor. Mensen die er dus maar 1 drupje in doen omdat ze water vies vinden snap ik echt niet haha. Maar ieder zijn ding.

Ben blij dat ik nog in de luxe positie zit dat die paar euro extra op dat blik niet het verschil gaan maken, maar ooit zit dat er natuurlijk wel aan te komen. Die blikken die ik koop waren afgelopen jaar al flink duurder geworden en kleiner dus het is allemaal erg dubbelop.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:03

Trouwens sinds ik mijn eigen fruitsappen drink aangelengd met water vind ik al het drinken uit de winkels veel te zoet. :j

Soms ondanks dat ik op minimum zit koop ik wel luxe, maar dat kom puur ook door het besparen van kosten op groente, drinken en kipvlees. Met weck ook mijn eigen groente wat dus een leven lang goed blijft daardoor (mits vacuüm).

Nu zit ik wel in de situatie dat ik rood vlees en varkensvlees beter kan gaan minder, want dat kan zorgen voor hogere ontstekingswaarde met reuma. Dus ga daar wel rekening mee houden.

Maak ook mijn eigen siroop van de fruitsap die ik heb staan en doe ik dan in kleine flesjes. Ideaal om mee te nemen naar werk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:06

BloemBloem schreef:
Dit is toch precies wat Supervixen schreef, het is niet overleven, maar
leven.

Ik heb ook liever een goede wijn :+, dan een glas water :)

Ik ook :)) maar dat betekent niet dat ik het dagelijks drink, juist omdat ik weet dat het niet goed voor je is…

Er zit echt een heel groot grijs gebied tussen continu eten en drinken waar je zin in hebt (wat veelal zoetigheid is ivm evolutie) en overleven.

Net alsof je met gezonde keuzes per definitie niet kan genieten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:43

Ach ik snap ook niet waarom heel Nederland zo gek is op avocado's. Vind die dingen niet te vreten.
Net zoals ik water niet lekker vind. Ik snap ook echt niet waarom mensen dat zoveel drinken. Ik kan nog wel een glas naar binnen krijgen maar 1,5 liter..

Ieder zijn ding zullen we maar zeggen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:55

purny schreef:
Ach ik snap ook niet waarom heel Nederland zo gek is op avocado's. Vind die dingen niet te vreten.
Net zoals ik water niet lekker vind. Ik snap ook echt niet waarom mensen dat zoveel drinken. Ik kan nog wel een glas naar binnen krijgen maar 1,5 liter..

Omdat water gezond, goedkoop en bijna altijd voorhanden is? Dat jij water niet lekker vindt is logisch als je altijd limonade drinkt.

Evolutionair zijn we geprogrammeerd om voor zoet te gaan, gezien dat van oudsher het voedzame en calorierijke eten was dat we nodig hadden om te overleven.

Tegenwoordig is echter eten in overvloed verkrijgbaar en alles zo overbewerkt dat zoet over het algemeen nog alles behalve voedzaam is.

https://eostrace.be/artikelen/waarom-we ... -te-houden

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:49

purny schreef:

Omdat ze anders doodgaan? :? of op zijn minst flink ziek worden? :')

Vergelijking met avocado's raakt daardoor kant noch wal, want avocado's zijn inderdaad nergens specifiek voor nodig en qua macro's prima op te vangen door tig andere soorten voeding. Water dan weer niet.

Je hoeft trouwens echt geen 1,5 liter te drinken tenzij je daadwerkelijk zoveel dorst hebt ;) het hangt heel erg af van je dieet en activiteitsniveau.

Edit. En ik drink ook het liefst maar bier :+ dan maar goed dat het geen betaalbare optie is :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:54

OleJon schreef:
996981 schreef:
Zeg ik dat?

Zo wordt het wel lastig discussiëren…

Ik zeg niet dat jij niet lekker mag genieten van je dagelijkse glas frisdrank. Ik zeg alleen dat ik “ons westerlingen” verwend vindt. We eten veelal teveel en de verkeerde producten…

In 2022 had 50,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht. Iets meer dan 15% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft zo'n 13% overgewicht, van wie 3% ernstig.

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener, de meeste pondjes gaan nog altijd door het mondje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:07

purny schreef:
996981 schreef:
Weinig plekken in de wereld waar je zo makkelijk en snel toegang hebt tot kwalitatief goed drinkwater en toch is dat voor “ons verwende westerlingen” niet voldoende…

Toch goed om te lezen dat wanneer je geen water lust je een verwende westerling bent
Ook zonder dat je geen water lust ben je als Westerling echt enorm verwend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:09

Ailill schreef:
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener, de meeste pondjes gaan nog altijd door het mondje.

Ik heb even mn berichten teruggezocht.. toen ik ten tijde van COVID ongeveer hetzelfde schreef was ik respectloos en “viel mijn masker af” omdat ik durfde te beweren dat overgewicht grotendeels aan de mensen zelf lag..

Ik ben benieuwd of nu dezelfde soort verwensingen komen :+

(Werd niet door jou geschreven trouwens hoor, door anderen die ook in dit topic zitten)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:13

Ik zal vast een suikervrij glaasje cola en een bakje popcorn klaarzetten :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:13

Cer schreef:
Ailill schreef:

Ik heb even mn berichten teruggezocht.. toen ik ten tijde van COVID ongeveer hetzelfde schreef was ik respectloos en “viel mijn masker af” omdat ik durfde te beweren dat overgewicht grotendeels aan de mensen zelf lag..

Ik ben benieuwd of nu dezelfde soort verwensingen komen :+

(Werd niet door jou geschreven trouwens hoor, door anderen die ook in dit topic zitten)

Oh ja, het COVID topic en het onderwerp (over)gewicht := dat weet ik ook nog…

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:22

Sowieso zitten hier in dit topic een aantal posters die nog oud zeer hebben van het covid-topic geloof ik. Sommigen worden al direct bij de gebruikersnaam al niet meer serieus genomen. Jammer is dat.

Water is een primaire levensbehoefte toch? Je kan er dus wel smaak aan toevoegen, maar dat is niet meer primair. Hoewel ik hoop dat we als een land zoals Nederland niet teruggaan naar alleen primaire voeding betaalbaar te houden. Genieten van het leven en lekker eten moet ook kunnen. En betaalbaar zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 16:08

Helemaal mee eens. En mensen die genieten van water en groenten, heel fijn, dat doe ik ook (althans de meeste groenten). Maar een lekker glaasje fris, een stukje taart of iets anders zoets daar geniet ik ook erg van. Net als zoveel Nederlanders.