Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:43

pien_2010 schreef:
princequillo schreef:
— toch is demonstreren een vrij recht in een democratie, dus ik vind het altijd grappig om te zien hoe men zich daar zo druk over maakt. :')

Er wordt niet gedemonstreerd tegen de PVV. De mensen zeggen met borden, want ze zijn doodstil, ",Je bent niet alleen". Dit gaat denk ik over de moslims daar die bang zijn na deze uitslag, dat niet zo vreemd is toch,? en wellicht ook over de vluchtelingen (weet ik niet zeker)"

Ik vind dit een vriendelijkere actie als indertijd bv de varkenskoppen bij een gepland asielzoekers centrum.

Klopt, het is inderdaad om een hart onder de riem te steken.

Waar het ook voor is, ik vind het wel heel typisch. Er wordt vaak geklaagd dat links overal voor demonstreert. Er waren reacties op de tweet dat het beangstigend is dat men demonstreert “tegen de democratie”, maar demonstreren is juist een deel van de democratie. Je kan het overdreven vinden maar het recht blijft er, vind het echt heel bijzonder hoe men zich er zo druk over maakt. Laat ze lekker demonstreren. Als GL/PVDA zo’n zege had gehad, had ik ook demonstraties verwacht. En dat mag ook!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:53

Tiepfoudt, gelukkig voor de PVV aanhang dat we niet een klein vleugje PVV krijgen maar een hele grote vleug!

Dus over 4 jaar kijken we verder.
Van mij mag de PVV laten zien dat ik te bezorgd ben, laat maar zien dat het asielbeleid beter wordt (minder mensen die hier niet horen) en humaner, laat maar zien dat de zorg beter wordt, het leven op het platteland, de samenleving. Laat maar zien dat Nederland economisch sterk blijft en Nederlanders zich fijn voelen. Graag en fijn als er meer geld komt voor de onderkant en de prijzen meer te betalen.
Laat maar zien dat de opwarming van de aarde een broodje aap verhaal is en er dus geen probleem is.
Laat maar zien dat de democratie niet in het geding komt, dat iedereen mag zijn wie hij of zij is, ongeacht geloof, afkomst, geaardheid etc.
Laat maar zien dat de PVV in staat is om Nederland een fijn land te laten zijn, waar het verschil tussen rijk en arm minder wordt.

Mijn zegen krijgt zo'n partij. Over 4jaar weten we meer.

Maar het wordt nu wel tijd om vooruit te kijken en er iets van te maken. Dus ik kijk met spanning uit naar alle formatie ideeën, onderhandelingen etc. Eens kijken of Wilders dit sneller kan regelen als de VVD.
Eens kijken of we een andere doorzichtiger bestuurscultuur krijgen. Ik ben voor.
En eens kijken of de Moslims zich voor niets zoveel zorgen maken. Ik ben voor en hoop het zo.

Ook de boeren weten goed actie te voeren. Dat is altijd wel indrukwekkend vind ik.
En ook (uiterst) rechts kan er wat van , denk bv aan de zwarte Piet demonstraties etc.

We mogen demonstreren en in Nederland demonstreren en staken we met maten. Links, rechts, religieus (anti abortus) etc
In Frankrijk gooien ze voor minder het land plat en vele male vaker.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-11-23 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:54

Ruitje even een heel oprechte vraag. Als de arbeidsimmigratie erg aan banden wordt gelegd, heeft de agro sector dan niet een groot probleem? En de slachthuizen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:55

Het kan ook nog weleens een rare formatie worden. Zomaar een laar gedachten.

De PVV heeft maar 1 partij en wordt volledig door Wilders gemicromanaged. Loyaliteit is de hoogste eigenschap binnen de PVV. Vraag me af hoe dat wordt als de PVV bewindspersonen moet leveren.

NSC is ook een hagelnieuwe partij samengesteld uit allemaal losse mensen. De ervaring leert dat dat spannend wordt. En of alle NSC kamerleden wel zo'n zin hebben met de PVV te worden geassocieerd is ook nog maar de vraag.

Het belangrijkste voor de VVD is het bedrijfsleven en of het internationaal wel zo handig is om met premier wilders aan te komen. Vooral voor zaken met bepaalde landen kan dat lastig zijn. Tja, dat zal ook een bittere pil zijn voor de VVD.

Het is voor die partijen dus al een offer om met de PVV samen te werken en dan is er nog niets onderhandeld. Het kan dus nog weleens een lastige formatie gaan worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:56

Tango1979 schreef:
Ruitje even een heel oprechte vraag. Als de arbeidsimmigratie erg aan banden wordt gelegd, heeft de agro sector dan niet een groot probleem? En de slachthuizen?

Tja, dat kan ook nog een lastig onderwerp worden als BBB ook nog mee gaat onderhandelen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:58

Deze uitslag laat alleen maar zien dat nl een facistisch, xenofoob landje is geworden. Bah :r

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 21:59

Tango1979 schreef:

Ja, maar dat is op te lossen door mensen in die sectoren goed te gaan betalen waardoor Nederlanders het werk ook willen doen.

Dat zorgt alleen weer voor: duurder voedsel :)

Bron
https://www.nporadio1.nl/nieuws/economi ... ners-nodig

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:00

naranja1 schreef:
Deze uitslag laat alleen maar zien dat nl een facistisch, xenofoob landje is geworden. Bah :r

*dweilt het kotsje op van de discussie tafel *

Hoi, welkom hier, bedankt voor je bijdrage :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:00

naranja1 schreef:

Deze uitslag laat veel meer zien als wat jij schrijft. Ik vind het vooral binnen rennen in een topic, even een "gillende keuken meid zijn" en weer wegrennen. Voegt dus niets toe.

Dank je wel Ruitje voor het opdweilen. Het rook nog wat na, vandaar mijn post.

naranja1
Blogger

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:04

Ik volgde het vorige topique al en heb daaro ook meerdere berichten geplaatst. Dus het is niet zomaar even binnen rennen en weer weggaan

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:05

naranja1 schreef:

Vroeger was dit volledig onacceptabel. Nu kan zo'n partij de premier leveren. Hans Janmaat werd voor minder volledig gedemoniseerd voor slechts 1 a 2 zeteltjes. Maar nu is het normaal geworden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:06

naranja1 schreef:

Zo had ik er nog niet echt naar gekeken. Toch bedankt voor je inzicht. Het doet mij echt de ogen openen.

Nog meer nuttige ideeën?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:08

Ruitje, mijn post was een stuk realisme, van der plas lijkt me als mens prima om mee om te gaan, ik denk dat we zelfs goed met elkaar overweg zouden kunnen,
Maar ze hebben bij BBB gewoon niet gepresteerd wat ze konden, nu in aanloop naar de verkiezingen allerlei zaken voorspiegelen die gewoon niet kunnen of niet betaald kunnen worden. Ze zijn er voor de boeren , niet voor de rest van de bevolking, dat zie je terug in sommige provincies. Ze hadden het gewoon veel beter kunnen doen en het feit dat ze dat niet gedaan hebben komt voor een groot gedeelte door het gedraai van de top. Populisme gaat fout , mensen krijgen het door , ook bij Wilders zullen er problemen komen . Net als bij elke partij die zich hier mee bezig houdt, je kunt de bevolking wel van alles beloven maar zo werkt het niet, ja je wordt als partij misschien groot maar dan begint het pas.

naranja1
Blogger

Citaat:
Vroeger was dit volledig onacceptabel. Nu kan zo'n partij de premier leveren. Hans Janmaat werd voor minder volledig gedemoniseerd voor slechts 1 a 2 zeteltjes. Maar nu is het normaal geworden.

Ja vroeger toen wilders de 'meer of minder' uitspraak deed was iedereen nog verontwaardigd.

Tango1979

Ik vraag me af of de agrarische sector wel meer wil en kan betalen?

Het wringt heel erg imo. De prijzen mogen niet hoger worden (bestaanszekerheid). Minder immigratie dus minder arbeiders, dat verhoogt de prijzen. Boeren komen in de knel.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:09

Citaat:

Zo had ik er nog niet echt naar gekeken. Toch bedankt voor je inzicht. Het doet mij echt de ogen openen.

Nog meer nuttige ideeën?

Graaggedaan <3

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:10

Loretta schreef:
naranja1 schreef:

Ik hoorde ook een theorie voorbij komen dat mensen nu minder moeite hebben om op Geert Wilders te stemmen omdat je ook iemand hebt zoals Baudet die extremer is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:14

@Tango Ja, ik denk steeds: het moet ergens van betaald worden allemaal?

@BigOne Ik denk eigenlijk niet dat de BBB is teruggevallen door gedraai aan de top? Zijn er grote schandalen in de BBB sinds hun bestaan die ik gemist heb?

Ik denk dat ze 'verloren' ( serieus, 6 zetels winst?) Hebben door de opkomst van NSC, die ook op een andere cultuur in de politiek en 'fatsoen/nabuurschap' is gaan zitten?

Ik weet niet, is dat al geanalyseerd, waarom de BBB minder gewonnen heeft?

Het is denk ik een zegen voor de BBB, de kans dat ze kikkers uit de kruiwagen verkiezen is minder groot dan bij een sterke groei.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:16

naranja1 schreef:
Citaat:

Ja vroeger toen wilders de 'meer of minder' uitspraak deed was iedereen nog verontwaardigd.

Daar verbaas ik mij ook echt over. Als je nu het woord fascisme gebruikt voor dit fenomeen dan krijg je een hoop bagger over je heen.

Stukje geschiedenis over Hans Janmaat. Wat die man zei stelde niks voor vergeleken wat je nu hoort bij zelfs gevestigde partijen.
https://anderetijden.nl/aflevering/274/ ... trumpartij

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 22:19

naranja1 schreef:
Citaat:

Daar verbaas ik mij ook echt over. Als je nu het woord fascisme gebruikt voor dit fenomeen dan krijg je een hoop bagger over je heen.

Stukje geschiedenis over Hans Janmaat. Wat die man zei stelde niks voor vergeleken wat je nu hoort bij zelfs gevestigde partijen.
https://anderetijden.nl/aflevering/274/ ... trumpartij[/quote]

Ja maar de wereld veranderd toch.

Als ik een link plaats met dat 20 jaar geleden je nog net geen TBS kreeg als je voorstelde om zwarte Piet wit te houden, zeggen we ook: tja... dingen veranderen?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:20

Ik heb niet alles kunnen bij lezen, maar iets waar ik zelf nog een opmerking over heb is de woorden "De mensen die op PVV hebben gestemd zijn laag opgeleid." En ik vroeg mij af of we kunnen stoppen met het woordje "laag opgeleid" te gebruiken. Ik vind dat zo negatief klinken, deze beste mensen zijn in mijn ogen praktisch opgeleid. Deze mensen zijn ook hard nodig, de timmerman, de tandarts assistente. Iedereen die liever met hun handen werken, dan met hun neus in de boeken zitten. Maar dit betekent niet gelijk dat ze 'laag' of dom zijn, deze mensen zijn ook hartstikke slim, ze leren gewoon anders, op hun eigen manier. Geen enkel mens is hetzelfde.

En ook dat maakt een democratie zo mooi. Iedereen heeft verschillende meningen, dat kunnen we hier ook terug zien, ieder heeft zo zijn bedenkingen bij de uitslag, en dat mag. Dat is het mooie van Nederland, je mag vrij zijn om te zeggen wat je ervan vind en waarom. Zelf heb ik ook geen PVV gestemd, maar gefeliciteerd aan iedereen die dat wel hebben gedaan. Wat we nu vooral moeten doen, is afwachten hoe de coalitie zich vormt. Daarnaast hebben we nog altijd de grondwet. Zojuist zei ik heel mooi, je kan doen en zeggen wat je wilt hier in Nederland, maar daar hangen toch altijd nog consequenties aan vast. Wilders heeft zo ook zijn mening over bepaalde mensen hier in Nederland, heel erg jammer in mijn ogen, maar ik geloof zelf niet dat hij veel schade kan aanbrengen en zijn woorden waar kan maken, zeker niet in 4 jaar tijd. Maar goed, dit is mijn mening en visie.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:21

Tango1979 schreef:
Ik vraag me af of de agrarische sector wel meer wil en kan betalen?

Het wringt heel erg imo. De prijzen mogen niet hoger worden (bestaanszekerheid). Minder immigratie dus minder arbeiders, dat verhoogt de prijzen. Boeren komen in de knel.

Dit is een lastige inderdaad. Melkveehouders krijgen iets van 10 cent de liter (ik ben het exacte aantal kwijt, heb mijn broer die boer is niet bij de hand :') ) daardoor is de prijs van melk best laag in vergelijking met hoeveel werk het kost. Stel je zou de prijs van koemelk gelijk maken aan havelmelk, dan heeft de boer meer ruimte om diens eigen leven en dat van diens koeien te verbeteren. Maar ja, dat komt wel neer bij de consument.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:24

Ik weet echt weinig over de agrarische sector hoor, sorry! Zijn er veel arbeidsmigranten in bijvoorbeeld de melkvee of kalverbedrijven? Bollen en plantenteelt weet ik uit ervaring van wel. En in de slachthuizen ook volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 23-11-23 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:25

IMANDRA schreef:
Mwah ik denk dat veel mensen PVV stemmen vanwege de polariserende praat van Wilders. Vrijwel alle partijen zien dat het anders moet en bieden oplossingen maar zijn realistisch en daardoor vaak genuanceerder, terwijl Wilders krachtige praat heeft maar bijv in de debatten niet vaak inhoudelijk kon zijn over hoe hij het dan zou waarmaken.

Stellen dat een partij slechts groot wordt door polariserende praat, vind ik echt veel te simpel. Zo was er eens Tjeerd de Groot, die zich namens D66 al jarenlang schuldig maakte aan polariseren, een zondebok aanwijzen, nooit uitleg verschafte over hóe hij dacht belofte X (een beter inkomen voor boeren) waar te maken. Heeft die beste man veel stemmen gekregen? Nee, integendeel. Hij vliegt eruit, omdat zijn partij slechts 9 van de 24 zetels over houdt.

IMANDRA schreef:
Als je als kiezer verandering wil dan zou je wellicht eerder aan gaan op die krachtige praat in plaats van de nuance waarbij het mogelijk lijkt dat verandering niet zo snel zal gaan.

Zonder in detail op de stikstofdiscussie in te willen gaan, zie ik wel steeds meer parallellen voorbij komen. En die vind ik interessant omdat onze rollen nu omgedraaid lijken te zijn. Toen: boeren die echt wel werk wilden maken van stikstofreductie, maar die tegelijkertijd niet failliet wilden gaan. Het enige wat zij vroegen was nuance, tijd en ruimte om aan het eind van de gedroomde transitie nog steeds boer te zijn.

Tegenover de krachtige praat van de veestapel-halveerders in Den Haag, waarin ik geen nuance kon herkennen. Er was geen tijd te verliezen, want de natuur stond op omvallen. GL: Wil je koeien of wil je huizen? Onteigenen, geen probleem.

Tóen koos ik voor nuance en voor een verandering die bij te benen zou zijn. Een deel van Nederland koos toen voor de krachtige, maar imo inhoudsloze, praat van een aantal politici. Omdat de verandering hen niet snel genoeg kon gaan. Datzelfde deel van Nederland zit nu (lees: waarschijnlijk) te kermen over de inhoudsloosheid van Wilders.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 23-11-23 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt