verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:41

Suzanne F. schreef:
Kijk uit hoor Germie, als je PVV noemt dan gaat je kop eraf hier in het topic. Er zijn 117 bokkers die voor PVV gekozen hebben in de poll maar er zijn er maar 3 of 4 die het durven uitspreken.
Eigenlijk bizar.

Gaat volgens mij meer om bepaalde punten van de PVV, inhoudelijk, dan om de stem an sich.

Vind het persoonlijk vooral belangrijk dat iemand überhaupt gaat stemmen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:43

fransje23 schreef:
Als je van reizen houdt kan een Nexit en dichte grens ook wel wat lastig zijn.

Overal douanecontrole, niet even simpel naar andere EU-landen rijden.
Misschien zijn verdragen niet meer geldig waardoor er voor meer landen visums moeten worden aangevraagd.

<KNIP>

Vraag maar aan de Britten die lekker pensionado zaten te zijn in Spanje:

https://www.bbc.com/news/world-europe-55617849

Je bent ineens geen EU ingezetene meer. Dus van elke 6 maanden mag je maar 3 maanden in Spanje zijn. Daarnaast worden er forse inkomenseisen aan je gesteld die er onder de EU niet waren. De kosten van de ziektekostenverzekeringen reizen de pan uit want je bent geen EU burger meer. Je moet een Spaans rijbewijs hebben als je je definitief wil vestigen. etc. etc..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:45

Maar dat ging in de gulden tijd ook prima. Toen was Nederland ook een exportland.

Niet dat ik voor een nexit ben.
Maar Nederland mag wel eens met de vuist op tafel slaan.
Vluchtelingen bijvoorbeeld. Komen er 1000 per jaar in Portugal. Per jaar!
Daar is het ook veilig.
Laat Europa maar eens gaan verdelen.

Ik heb ook wel eens gezegd. Maak 1 grote Europese vluchtelingen pot. En betaal daar alles uit! Alles. Van opvang zorg woningen politie enz...
Een land houd zijn rekeningen bij en krijgt dat terug uit de pot.

En elk land betaald evenveel per inwoner. Ja zijn wij duur uit als land maar niet meer als burger tegenover een ander Europees bewoner.

En zo is het met veel meer dingen niets te merken van 1 Europa.

Verder compleet met Suzanne eens.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:52

DuoPenotti schreef:
Maar dat ging in de gulden tijd ook prima. Toen was Nederland ook een exportland.

<KNIP>

Heel even ja. Tussen 1992 (Verdrag van Maastricht) en de feitelijke introductie van de Euro als onderdeel van datzelfde verdrag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_v ... icht_(1992)

Als je je nu terug trekt uit de EU dan krijgen we weer grenscontroles voor export (met alle vertragingen van dien want de ons omringende landen hebben geen belang bij een snelle afhandeling omdat hun eigen producenten ervan kunnen profiteren) en zullen we zelf aan de gang moeten ongewenste import van goederen of mensen tegen te houden. Wat nu dus ook in Groot Brittannie gebeurt.

DuoPenotti schreef:
<KNIP>
Niet dat ik voor een nexit ben.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 21-11-23 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:55

DuoPenotti schreef:

Ja, maar toen zag de wereld er ook anders uit.
Het is niet zo dat alles verder hetzelfde is gebleven. Daarbij hoorde we toen al wel tot de EU (of EEG).
Dat gaat terug tot de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Uit de EU stappen maar wel de voordelen willen behouden van de samenwerking gaat niet werken.
Dat hebben de Britten al onder vonden..

Nexit is spelen op een vals sentiment.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:56

Suzanne F. schreef:
Kijk uit hoor Germie, als je PVV noemt dan gaat je kop eraf hier in het topic. Er zijn 117 bokkers die voor PVV gekozen hebben in de poll maar er zijn er maar 3 of 4 die het durven uitspreken.
Eigenlijk bizar.

Germie had het over de sociale paragraaf.
... die de pvv gewoon jat van de SP.

En als de pvv nou nog het fatsoen zou hebben om met de SP mee te stemmen -
maar dat gebeurt systematisch en doelbewust niet.

En zo gaat het al sinds de oprichting. (Het is geen fout die is rechtgezet.)

Geert Wilders is over een paar dagen de 'nestor', het langst 'op het pluche' zittende Tweede Kamerlid.

Voor hij het ""bedrijf"" pvv oprichtte was hij vvd 'er.

En de pvv stemt als het om de sociale zaken gaat gewoon mee met de vvd.
Ondanks wat in het laten we zeggen eigen verkiezingsprogramma staat.

Ik heb bezwaar tegen deze gang van zaken.
Ik vind het kiezersbedrog van het zuiverste water.
(En ik vind de pvv eigenlijk bizar.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:59

@Cowboy en @fransje
Willen jullie ook knippen dat ik niet voor een nexit ben?
Nu krijgen mijn quotes een heel ander beeld van wat ik heb geschreven... Dank u alvast voor het aanpassen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:02

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bizar.

Vind ik ook jammer, naar mijn idee zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen waar die op zou willen stemmen en ook de redenen waarom. Wie weet kunnen we leren van elkaar, toch?

Mijn keuze zou het niet zijn (pvv) maar ik vind het wel interessant om te horen wat mensen heeft overtuigd, of waarom ze iets vinden en wat in hun ogen dan de oplossing zou zijn. Ik hoef het er niet mee eens te zijn, en een ander hoeft het niet met mijn keuze eens te zijn, mooi toch zo'n vrijheid?

Dan voor mijzelf:
Met stemwijzers kwam ik vooral uit bij kleinere partijen zoals Splinter en Lef. Van de grote partijen kwamen D66 en GL/PvdA het meest in de buurt, maar op veel vlakken tegelijk ook weer niet.

Weet niet of ik de vraag hier mag stellen of dat die in een ander topic hoort. Maar anyway, politiek daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Weet iemand of er partijen zijn die de bijstand weer willen opbreken in verschillende uitkeringen, want nu is het een verzamelplek waar iedereen in terecht komt. Ik zou bijvoorbeeld graag de Wajong en arbeidsongeschiktheid uitkeringen weer terug zien, met bijpassende regelgeving en mogelijkheden voor die groep om de armoedegrens te kunnen ontstijgen. Ik zou graag zien dat werken weer gaat lonen voor die groep, want voor iemand die niet WIL werken is het een keuze om in de armoede te leven, voor mensen die niet meer KUNNEN is het leven vooral een uitzichtloze toekomst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:04

Janneke2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bizar.

Germie had het over de sociale paragraaf.
... die de pvv gewoon jat van de SP.

En als de pvv nou nog het fatsoen zou hebben om met de SP mee te stemmen -
maar dat gebeurt systematisch en doelbewust niet.

En zo gaat het al sinds de oprichting. (Het is geen fout die is rechtgezet.)

Geert Wilders is over een paar dagen de 'nestor', het langst 'op het pluche' zittende Tweede Kamerlid.

Voor hij het ""bedrijf"" pvv oprichtte was hij vvd 'er.

En de pvv stemt als het om de sociale zaken gaat gewoon mee met de vvd.
Ondanks wat in het laten we zeggen eigen verkiezingsprogramma staat.

Ik heb bezwaar tegen deze gang van zaken.
Ik vind het kiezersbedrog van het zuiverste water.
(En ik vind de pvv eigenlijk bizar.)

En ze zien het nog steeds niet dat het zo werkt. Het is niet iets wat sinds gisteren gebeurde maar het gebeurd al kabinets periodes na elkaar. En nog zien ze het niet. Terwijl je het heel makkelijk op kan zoeken.

Als PVV en VVD samen in een coalitie belanden dan gaan nog heel wat kiezers van beide partijen zeer zware tijden krijgen.
Dat geldt vooral voor de PVV achterban.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:13

Maar ik gok dat de PVV niet wil regeren. Het is makkelijker de roepen vanuit de zijliniem

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:19

DuoPenotti schreef:
Ik heb ook wel eens gezegd. Maak 1 grote Europese vluchtelingen pot. En betaal daar alles uit! Alles. Van opvang zorg woningen politie enz...
Een land houd zijn rekeningen bij en krijgt dat terug uit de pot.

En elk land betaald evenveel per inwoner. Ja zijn wij duur uit als land maar niet meer als burger tegenover een ander Europees bewoner.

En zo is het met veel meer dingen niets te merken van 1 Europa.

Verder compleet met Suzanne eens.

Ter aanvulling: volt wilt dit ongeveer. Ik vind dit ook een goed idee, het is schandalig hoe oost Europa complete lak hieraan heeft. Lijkt me ook veel menselijker dan buiten slapen buiten in een azc…

DuoPenotti

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:23

Veel humaner. :j

Ja ook zoiets. Landen die zich ontrekken aan de verplichtingen.. Doei?
Niet alleen de lusten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:23

fransje23 schreef:
Als je van reizen houdt kan een Nexit en dichte grens ook wel wat lastig zijn.

Overal douanecontrole, niet even simpel naar andere EU-landen rijden.
Misschien zijn verdragen niet meer geldig waardoor er voor meer landen visums moeten worden aangevraagd.

Zou er dan een muur of hek om Nederland komen?

Even terugkijkend op de tijd dat je nog een douane controle had bij de grens naar Duitsland. Je moest langzamer rijden, een enkele keer vroegen ze om een paspoort en dan kon je weer door en dan had je hetzelfde bij de Duitse grens. Een grenscontrole vertraagt wel, maar het is niet direct dat je dus overal visa voor aan moet vragen. Exporteren als exportland ging in die tijd ook prima.

In coronatijd mocht je ineens de grens niet meer over en hebben ze denk ik 2 weken controles gehad, en werd je als je geen geldige reden had teruggestuurd bij de grens met Duitsland. Maar al snel moest de schoorsteen roken en waren de Nederlanders die kwamen shoppen over de grens weer welkom, ondanks negatief reisadvies. Ik deed er ook aan mee en uit eten ging daar prima en in België hadden ze goede kerstmarkten tijdens de lockdown hier. Dit geeft aan dat 1 Europa niet 1 is, zeker met die coronaregels was het overal anders. Maar ook btw e.d. er is dan zeker geen 1 Europa. Soms is het fijn, soms niet.

Over een nexit, frexit of een Hongarije die uit de eu wil wordt natuurlijk gesproken, meerdere landen doen dat. Het kan dan goed uitpakken, maar ook heel slecht. Dus niet iets wat je zomaar moet roepen of doen.

Maar de vluchtelingen zouden via 1 Europa beter verdeeld moeten worden over de landen, daar ben ik het geheel mee eens. Wij vangen in verhouding veel te veel op en procedures duren ook te lang.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:25

Telpeva schreef:
Suzanne F. schreef:
Eigenlijk bizar.

Vind ik ook jammer, naar mijn idee zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen waar die op zou willen stemmen en ook de redenen waarom. Wie weet kunnen we leren van elkaar, toch?

Mijn keuze zou het niet zijn (pvv) maar ik vind het wel interessant om te horen wat mensen heeft overtuigd, of waarom ze iets vinden en wat in hun ogen dan de oplossing zou zijn. Ik hoef het er niet mee eens te zijn, en een ander hoeft het niet met mijn keuze eens te zijn, mooi toch zo'n vrijheid?

Dan voor mijzelf:
Met stemwijzers kwam ik vooral uit bij kleinere partijen zoals Splinter en Lef. Van de grote partijen kwamen D66 en GL/PvdA het meest in de buurt, maar op veel vlakken tegelijk ook weer niet.

Weet niet of ik de vraag hier mag stellen of dat die in een ander topic hoort. Maar anyway, politiek daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Weet iemand of er partijen zijn die de bijstand weer willen opbreken in verschillende uitkeringen, want nu is het een verzamelplek waar iedereen in terecht komt. Ik zou bijvoorbeeld graag de Wajong en arbeidsongeschiktheid uitkeringen weer terug zien, met bijpassende regelgeving en mogelijkheden voor die groep om de armoedegrens te kunnen ontstijgen. Ik zou graag zien dat werken weer gaat lonen voor die groep, want voor iemand die niet WIL werken is het een keuze om in de armoede te leven, voor mensen die niet meer KUNNEN is het leven vooral een uitzichtloze toekomst.

Maar zou je hier op de FVD stemmen, dan ben je op bokt meteen een racist, terwijl het misschien wel een realist is. Er zijn wat bokkers die voor de FVD kiezen, maar die spreken zich hier niet uit zo te zien. En ook de meeste PVV stemmers durven het niet te vermelden hier.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:27

fransje23 schreef:
Maar ik gok dat de PVV niet wil regeren. Het is makkelijker de roepen vanuit de zijliniem

Bij de huidige peilingen kom je er al bijna niet omheen, of je wil of niet. Tenzij VVD en PvdA/GL elkaar ineens aardig gaan vinden.....en dat kost dan (minstens) 1 van beiden de kop bij de verkiezingen NA deze verkiezingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:28

Telpeva schreef:

Wajong en WIA bestaan gewoon nog steeds.
Je kunt werken naast een uitkering.

En iemand die pertinent niet wil werken kan de bijstand worden uitgegooid. (Na -tig keer gesprekken, sollicitatie training etc geen actie, dan is het klaar.)

In principe is de bijstand ook ontworpen als 'verzamelbak': wat er ook misgaat met wie dan ook, we laten mensen niet creperen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:29

DuoPenotti schreef:
@Cowboy en @fransje
Nu krijgen mijn quotes een heel ander beeld van wat ik heb geschreven... Dank u alvast voor het aanpassen.

Het ging mij juist om je argument en niet of jij tegen, of voor, Nexit bent.

Het aangehaalde quote is iets wat ik vaker heb gehoord.
Maar in de praktijk m.i. incorrect is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:30

germie schreef:
Maar zou je hier op de FVD stemmen, dan ben je op bokt meteen een racist, terwijl het misschien wel een realist is. Er zijn wat bokkers die voor de FVD kiezen, maar die spreken zich hier niet uit zo te zien. En ook de meeste PVV stemmers durven het niet te vermelden hier.

Bedoel je Baudet of de kiezer?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:30

Janneke2 schreef:
Telpeva schreef:

Wajong en WIA bestaan gewoon nog steeds.
Je kunt werken naast een uitkering.

En iemand die pertinent niet wil werken kan de bijstand worden uitgegooid. (Na -tig keer gesprekken, sollicitatie training etc geen actie, dan is het klaar.)

In principe is de bijstand ook ontworpen als 'verzamelbak': wat er ook misgaat met wie dan ook, we laten mensen niet creperen.

Daar gaat het niet om.
Zieke mensen komen als het uwv zijn werk niet naar behoren uitvoert ook in de bijstand terecht. En dat klopt niet. (of nergens bij het hebben van een partner en dan moet je ongewild op 1 loon verder)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:31

fransje23 schreef:

De prijs om mee te mogen doen zal voor de PVV zo of zo heel hoog zijn. Alleen voor het mogen deelnemen zal de VVD heel veel terug vragen.

De PVV is gewoon geen gelijkwaardige onderhandelingspartner.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:31

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:
@Cowboy en @fransje

Dan begrijp je mijn punt niet..

En cowboy bedankt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:37

germie schreef:
Even terugkijkend op de tijd dat je nog een douane controle had bij de grens naar Duitsland. Je moest langzamer rijden, een enkele keer vroegen ze om een paspoort en dan kon je weer door en dan had je hetzelfde bij de Duitse grens. Een grenscontrole vertraagt wel, maar het is niet direct dat je dus overal visa voor aan moet vragen. Exporteren als exportland ging in die tijd ook prima.

Maar de wereld is veranderd en ook in die tijd waren daar verdragen voor.
Het is natuurlijk niet zo dat als één land is besluit andere landen in het voordeel van dat land mee hoeven te werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:37

Loretta schreef:
De prijs om mee te mogen doen zal voor de PVV zo of zo heel hoog zijn. Alleen voor het mogen deelnemen zal de VVD heel veel terug vragen.

De PVV is gewoon geen gelijkwaardige onderhandelingspartner.

Tenzij de PVV de grootste gaat worden.

Al zag ik al dat de VVD niet mee gaat regeren als Wilders premier wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:38

DuoPenotti schreef:
fransje23 schreef:

Dan begrijp je mijn punt niet..

En cowboy bedankt!

Nee, dat denk ik!
Hebben we al eens eerder gehad :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:43

Raineri schreef:
germie schreef:

Bedoel je Baudet of de kiezer?

Op bokt beiden. Maar in realiteit zijn in ieder geval de kiezers geen racisten. Van Baudet weet ik het niet, soms denk ik dat hij gewoon schreeuwt om aandacht. Het is zo jammer dat van Haga weggegaan is bij de fvd. Wybren vind ik nog steeds de beste politicus, maar zijn nieuwe partij zal geen zoden aan de dijk zetten helaas.