Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:05

Maar veel mensen moeten ook snappen datniet iedere jood een zionist is

Meneer Derksen gaf gisteren dus op tv DE Joden de schuld
Daar heeft hij heel veel bijval bij
Dat is echt beangstigend

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:07

Echwel schreef:
Ben ik met je eens Nikass
Maar ik zie ook de duistere kanten van Hamas beleid naar eigen mensen
Zoals ik schreef was ik in de baden van Hammat Gader
Daar aan de praat met alleraardigste Palestijnse jongemannen, dienoet openlijk homo mogen zijn
Die huilen dat hun familie als schild wordt gebruikt..
Die in gesprek gingen met veel Israëli en zich in Israel heel vrij voelen

Dus het is niet zwart wit allemaal

Datzijn de kanten die ik ook zie helaas..

Heel eerlijk? Het komt in dit topic over alsof je vooral de nare kanten van de palestijnen wilt benadrukken maar enigszins blind bent voor de vervelende kant van de andere partij.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:07

Mensen die wat geld hebben steken het vaak in hun woning in Gaza. Dus er is inderdaad een hele grote trend om een mooi huis/appartement te hebben. Iets anders kunnen ze namelijk toch niet met dat geld. Reizen of dingen doen is niet aan de orde. Dus het gaat naar lekker eten en een mooie woning.
Vergeet ook niet dat veel gezinnen minstens 1 kind in het buitenland hebben. Dat brengt financiële voordelen met zich mee voor die families. In het gezin van mijn ex zijn er bijvoorbeeld 5 van de 9 kinderen buiten Gaza. Allemaal met verblijfsvergunningen of nationaliteit van een ander land en allen aan het werk.
Daarnaast zijn er door de unwra ook best goede scholen voor handen. Dus jongeren met een beetje verstand en wanneer er genoeg geld voor is, studeren ook. Er zijn best wel wat geschoolde Palestijnen. Veel meer dan uit andere typische vluchtelingenlanden. Als het kan studeren ze vaak ook buiten Gaza.
Maar uiteraard is er ook een hele grote groep die straatarm is. Er zijn grote verschillen.
Op Netflix staat een docu die gemaakt is na de vorige invasie. 'born in Gaza' dat geeft wel een beeld.

Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis moet je trouwens ook Farha eens zien. Die film gaat over de nakba. Ook op Netflix maar dan moet je de taal eerst op Engels zetten anders vind je hem niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:18

Echwel schreef:

Dat is echt beangstigend

Heb je ook gezien hoe veel haat mails en dreigementen meneer Derksen daarna gekregen heeft!?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:20

Echwel schreef:

Ik zie deze man ook niet bepaald als lichtend voorbeeld voor de maatschappij. Gewoon een media mannetje die graag overal een plasje over wil doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:57

Echwel schreef:

Dat is echt beangstigend

Ik heb het niet gezien. Maar ik geloof je meteen, want Derksen is een ontzettend l*l.

Ik ben het met je eens hoor, dat het niet zwart/wit is. En ik geloof dat de meeste mensen, Israëlisch, joden en Palestijnen gewoon een normaal en vredig leven willen.
(hoewel veel Palestijnen denk ik nog nooit een normaal leven hebben mogen ervaren)
Het is altijd een relatief kleine groep extremisten die deze afschuwelijke daden plegen.
En andere landen die er belang bij hebben de één of de ander te steunen, in plaats van partij te trekken voor de slachtoffers, de kinderen, álle kinderen, álle slachtoffers.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:02

Echwel schreef:

Dat is echt beangstigend

Meneer Derksen zou een willekeurig boerderijdier live op tv n**ken als ie dacht daarmee bekender te worden. Dus laten we onbtopic blijven en meneer Derksen in de GFT-bak smijten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:13

Luckystory "Born in Gaza" vind ik niet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:16

Ik heb vandaag bericht van familie in tel aviv gekregen dat daar weer de sirenes afgegaan zijn.

Het enige wat ik hoor over Israëlische burgers is hoe boos ze zijn op hun regering en hoeveel burger slachtoffers er gevallen zijn (Israeli en Palestijnen!) en dat ze er kapot van zijn. Onmacht…. Burgers vermist, gewond, overleden… het zijn emotioneel zware dagen geweest voor beide kanten. het is zo een zwaar verlies voor beide kanten…

De burger hoopt op vrede, dat word vergeten. Die leiden er allemaal onder. ik zou zowel de Israëlische als de Palestijnse vlag half stok hangen, het is een tragedie die al zo lang duurt…

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:38

Echwel schreef:

Dat is echt beangstigend

Als je hem zo letterlijk neemt dan is het inderdaad beangstigend.
Ik heb het opgevat als dat hij Israel de schuld gaf. En volgens mij is dat ook wat hij bedoelde. Maar gooit hij gewoon alles op 1 bult. Maar ik snap dat het voor joden nogal beangstigend klinkt als iemand het op die manier over "de joden" heeft.

Tja, Derksen is Derksen. Hij zei ook nog dat hij hoopte dat de voetbalsupporters nooit meer Hamas je weet wel in het stadion riepen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:50

Ik heb toch diezelfde Derksen horen zeggen dat er slachtoffers vallen aan beiden kanten en beiden schuld.
Het is dus ook maar net wat je wil horen hoor.

Ik vind het wel vreselijk op dit moment wat er gebeurd. Baby's die worden onthoofd enz. Dat is gewoon terreur. En waar ik nog steeds vind dat de bevolking van Gaza de dupe wordt ben ik op dit moment wel meer pro Israël. Bepaalde dingen gaan gewoon te ver zelfs in oorlogstijd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:54

Kan best zijn maar hij heeft niet eens het benul om het woord Israëliërs te gebruiken ipv joden.
Daarnaast heeft hij in het verleden al zo vaak controversiële en ronduit achterlijke dingen beweerd, dat ik niet snap dat hij nog op de televisie komt. Maar ja, brood en spelen hè?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:56

mysa schreef:
Kan best zijn maar hij heeft niet eens het benul om het woord Israëliërs te gebruiken ipv joden.
Daarnaast heeft hij in het verleden al zo vaak controversiële en ronduit achterlijke dingen beweerd, dat ik niet snap dat hij nog op de televisie komt. Maar ja, brood en spelen hè?

Gaat het hier over Derksen of over de Oorlog in Israël en Gaza?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:11

Het verhaal over onthoofding van baby’s wordt inmiddels aan getwijfeld. Ze zijn wel afgeslacht ( net zo erg) en ondanks dat Israël de kennis, kunde en wapens heeft om precies de bommen te laten vallen waar ze willen zijn er in Gaza inmiddels officieel 74 dode kinderen .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:32

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 00:22

Loretta schreef:
Echwel schreef:

Dat is echt beangstigend

Als je hem zo letterlijk neemt dan is het inderdaad beangstigend.
Ik heb het opgevat als dat hij Israel de schuld gaf. En volgens mij is dat ook wat hij bedoelde. Maar gooit hij gewoon alles op 1 bult. Maar ik snap dat het voor joden nogal beangstigend klinkt als iemand het op die manier over "de joden" heeft.

Tja, Derksen is Derksen. Hij zei ook nog dat hij hoopte dat de voetbalsupporters nooit meer Hamas je weet wel in het stadion riepen.

Dat heeft hij vandaag ook bevestigd: “Nou ja, Israël heeft het over zichzelf afgeroepen. De joden in het algemeen niet. Dat klopt”

BeFunny schreef:
Ik heb toch diezelfde Derksen horen zeggen dat er slachtoffers vallen aan beiden kanten en beiden schuld.
Het is dus ook maar net wat je wil horen hoor.

Dat is heel vaak bij hem. Hij is bot, en daardoor focussen mensen zich op die ene uitspraak. Is in het verleden ook regelmatig geweest, dan hemelt 'ie iemand tien minuten op, maakt aan het eind één onhandige opmerking of foute grap, en daar valt dan half Nederland over. Die tien minuten wordt voor het gemak dan maar vergeten (of mensen hebben het überhaupt niet gezien)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:55

Zag net op Twitter een filmpje met een compilatie van oneliners uit een hele serie Hamas-toespraken. Het werd geplaatst door IDF maar het leek me niet gemanipuleerd. Als je die lui hoort is het echt een hopeloze/compromisloze tegenstander. Ze willen maar 1 ding: Israël van de kaart vegen en de inwoners vernietigen.

https://x.com/IDF/status/1711764480307151344?s=20

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:21

Als je Netanyahu hoort wordt je net zo droevig helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:27

|( '... drijf ze de zee in'

Maar ik ben als pacifist óók nog niet vergeten dat toen Al Fatah dat allang uit het handvest (hun papieren basis oid) had gehaald en accoord ging met onderhandelingen -
nog al wat haviken "gewoon" doorgingen met stoken 'dat ze helemaal niet willen onderhandelen'.
(En die onderhandelingen zijn ook niet echt van de grond gekomen. Zo was er een uiterst terughoudende handdruk bij Bill Clinton - daarna werd Jitschak Rabin vermoord door een fanatieke 'setteler'.)

Ik ben dus gewoon niet blij met dit soort filmpjes.

'Wat wil je er nou precies mee zeggen...? Hiermee bereiken...?'

Dat er na zaterdag 7 oktober wordt geknokt, snap ik.

Wat dit betekent voor de Gazastrook doet mij huiveren.

... en dan er nog eens zo inwrijven "hoe slecht de tegenstander is" - ????

(En het spijt me heel erg, maar de staat Israël schendt ook mensenrechten, systematisch en op grote schaal.)

Ik ben pacifist genoeg om te denken: 'als je zo aanpakt, dan wil je gewoon geen oplossing'.

Andermaal Amos Oz: 'Vrede is niet zo zeer een rustig, hemels gevoel, vrede is iets dat je afspreekt met mensen waar je een paasei-hekel aan hebt.'

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:52

Zelfs de zeldzame intervieuws die er nu zijn met mensen in de gazestrook laten meer nuance zien bij die mensen als bij sommigen in dit topic.

Ook zij zijn niet blij met hamas, die zich tussen hun als burgers verschuilt en kunnen niet vrijuit over hames spreken uit angst voor moord en verdwijningen.
Het is dieptriest.

Wat ik ook triest vind en wat maar weinig in de media komt is dat in verschillende grote westerse steden (o.a. Sydney, Londen) Palestijnen en aanhang massaal de straat op gaan en roepen om de dood van Israel. Schandalig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:53

In Duitsland en Frankrijk inmiddels verbod op pro hamas demonstraties en terecht .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:01

mysa schreef:
Zag net op Twitter een filmpje met een compilatie van oneliners uit een hele serie Hamas-toespraken. Het werd geplaatst door IDF maar het leek me niet gemanipuleerd. Als je die lui hoort is het echt een hopeloze/compromisloze tegenstander. Ze willen maar 1 ding: Israël van de kaart vegen en de inwoners vernietigen.

https://x.com/IDF/status/1711764480307151344?s=20

Andersom is het idemdito!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:02

Sunnda schreef:
Zelfs de zeldzame intervieuws die er nu zijn met mensen in de gazestrook laten meer nuance zien bij die mensen als bij sommigen in dit topic.

Ook zij zijn niet blij met hamas, die zich tussen hun als burgers verschuilt en kunnen niet vrijuit over hames spreken uit angst voor moord en verdwijningen.
Het is dieptriest.

Wat ik ook triest vind en wat maar weinig in de media komt is dat in verschillende grote westerse steden (o.a. Sydney, Londen) Palestijnen en aanhang massaal de straat op gaan en roepen om de dood van Israel. Schandalig.

Ik ga dit topic maar ontstippen, ik hoopte op wat meer onpartijdige en interessante informatie.
Maar deze polarisatie maakt het niet beter, ik wil hier geen deel van uitmaken.
Ik begrijp de emoties die samenhangen met de staat Israël voor met name degenen met een Joodse achtergrond, maar die emotie zorgt er wel voor dat een aantal niets anders doet dan vingerwijzen. Dat maakt voor mij de meerwaarde van dit topic 0.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:10

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:19

Erg dat die afschuwelijke strijd nu ook tot polarisatie in de rest van de wereld en Nederland leidt. Die tegenstellingen waren er natuurlijk al maar komen nu boven water. Ook in mijn eigen kennissenkring dreigde tijdens het gezamenlijke koffiedrinken ineens onenigheid die meteen de kop werd ingedrukt. We gingen toen over op prietpraat over ongevaarlijke onderwerpen. Maar ik schrok wel van de onverbloemde Jodenhaat die blijkt te bestaan in mensen waar ik al heel lang vriendschappelijk mee omga.