Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
boeflover schreef:Heel veel sterkte voor iedereen met zieke dieren! Wat een werk voor jullie om ze aan het eten te houden en te verzorgen, chapeau!
Ik heb een bericht klaar staan om op de plaatselijke fb te zetten om hulp te verzamelen voor de dierhouders mocht het hier ook uitbreken.
Weet niet of daar behoefte aan is maar als ik hier lees hoeveel werk jullie hebben kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Verzorging van de dieren weet ik niet of handig is door vreemden, maar evt de gezonde dieren, een stal uitmesten of helpen binnen/buiten zetten of bv een x boodschappen halen kan het werk misschien wat verlichten denk ik dan?
janouk schreef:O dat klinkt zo hoopvol. Duim duim
Gertje was gisteren en vanochtend zo naar. Flemen en knarsetanden van de pijn. Hij wilde geen brood en weigerde verder alles.
Ik heb hem toen beloofd dat als het vanmiddag geen verbetering in zat, ik hem zou laten gaan.
Kom ik net bij hem, ligt hij helemaal achter in de wei ( normaal is hij meestal voor in de wei) en ligt daar te grazen.
Als ik achter het hek langs de slootkant gras voor hem pluk staat hij op en komt lekker lang gras halen. Dikke tranen bij mij.....
Hij heeft zeker 10 handen gras gegeten en scheurde het zelf af uit de hand. Daarna ging hij weer liggen, maar hij eet .......
Dus we wachten nog even en kijken wat hij zelf vanavond aan geeft......
JoyenUnory schreef:Horseloverl schreef:Hier gaat het nu ook aardig hard. Vanochtend weer 1 dood. Denk dat er nog een paar bij komen. Ooien die ontiegelijk ziek waren maar die mn hulp accepteerde, dat zijn er 3, die beginnen weer wat te lopen en zelf te eten. Maar ze hebben zo’n pijn in de poten. En ja die liggen ook eigenlijk de hele dag op dezelfde plek. Wij werken ze dan even overeind, zetten ze tussen onze benen en helpen ze paar pasjes lopen zodat de doorbloeding in de voeten door blijft gaan.
Ook 1 met oedeem op de kop waar je u tegen zegt maar die is gewoon niet te vangen. Gister met brokjes dr te pakken gekregen om te spuiten maar water oid rent ze gewoon nog voor weg.
Ik ben niet vaak tevreden met wat ik doe, vind vaak dat er nog meer kan maar in dit geval doe ik echt letterlijk alles. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen en kan doen![]()
Machteloos wordt je ervan als je ze achteruit ziet gaan terwijl je er alles aan doet om ze erdoor te krijgen. Fijn dat een aantal ooien je hulp geaccepteerd hebben en de goede kant op lijken te gaan. Balen dat de ooi met dikke kop zich slecht laat vangen. Bij deze ooi heb je er niets meer aan, maar misschien bij nieuwe zieke gevallen. Mijn moeder geeft direct bij de eerste symptomen 2 cetrizine (anti histamine) pilletjes in een stukje vochtig brood in de bek. Dit 3 dagen achter elkaar herhalen. De koppen zwellen zichtbaar minder op en de dieren lijken daardoor ook weer eerder te kunnen eten. Bij 1 pilletje geen verschil, bij 2 dus wel. Gewoon de goedkoopste bij de drogist vandaan. Maar werkt dus alleen wanneer de kop nog niet opgezwollen is.janouk schreef:Pff wat naar dat Gertje ook nog niet lekker gaat. Wel een goed teken dat hij wat gras gegeten heeft. Fingers crossed dat je hem er door gaat krijgen.Gertje was gisteren slecht en eigenlijk wilde ik gaan bellen met de veearts. Maar vanochtend had ik hem bovi stimulans gedwongen gevoerd als laatste redmiddel en daar was hij eerst heel boos om. Maar net begon hij ineens geplukt gras te eten....en dan ook hele mond vol.
Dus we kijken het even aan of de bovi hem weer aan de praat krijgt. Zijn mond is rustig, maar je weet niet wat er intern allemaal stuk is......
K u t ziekteBerriepi schreef:Jij ook heel veel sterkteHier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Van de ram dacht ik gisteren dat het ook zn laatste momenten waren, maar die eet nu weer, zo verwondelijk.
Het lam met zere pootjes heeft gisteren even in een hangmatje gehangen, maar de pootjes doen zo'n pijn dat het echt hangen is, en geen staan met ondersteuning. Ik word er echt een beetje moedeloos van.Eet je lam met zere pootjes wel? Zo ja hou moed. Hier een ooilam die al enkele dagen niet meer kan staan. We leggen haar meerdere keren per dag voor korte tijd over een baal vlas heen zodat ze even 'staat', beetje jouw hangmat idee. Vanavond stond ze opeens uit zichzelf op toen we met de schapen bezig waren!
Horseloverl schreef:Net wat je zegt, elk schaap die erdoor komt geeft voldoening dat niet alle moeite en tijd die je erin gestoken hebt voor niets is geweest.Vanavond 3 aan het lopen en zelfstandig gras eten!! Ik ben zo blij, al zouden alleen deze 3 het halen. 2 doden vandaag. Alles aan de thee, plantjes, hooi, gras. Alles wat erin gaat krijgen ze. Het is zulk “mooi” werk. Elke keer als ik de wei in kom heb ik kopjes die omhoog gaan omdat ik weer wat kom brengen. Nee niet alles red het, maar alles wat het red is een overwinning.
Vraagje trouwens voor degene met blauwtong: degene die sneller dood liggen. Hebben die bij jullie ook geen koorts? Wij hadden Vd week 1 die wilde geen koorts krijgen en ging toen heel snel dood.
De vraag over koorst kan ik je helaas niet mee helpen. Wij hebben alleen de eerste 4 zieke schapen getemperatuurd, daarna brak het los en hebben we daar geen tijd meer in gestoken.
Horseloverl schreef:Nou de 3 lopen nog steeds!!! En heb het idee dat mn thees werken. Emmers staan er nu zo’n 2/3 weken en degene die het nu krijgen hebben minimaal dikke koppen. Ze worden wat sloom en dikkere lippen waardoor je ze eruit pikt maar tot nu toe niet doodziek. Zou mooi zijn als dit zo doorzet
janouk schreef:Gertje is een speciaal schaap voor ons.
Als lammetje (2015l had hij een hele grote tumor op zijn achter poot aan de buitenkant. We hadden hem thuis in de tuin meegenomen om hem thuis te behandelen en e tumor vliegvrij te houden met een zelfgemaakte vitrage vliegendeken.
Hij is geopereerd aan de tumor en toen dat gelukt was, hebben we hem meteen laten castreren. Al die tijd is hij altijd bij ons op de paardenwei thuis gebleven.
Tijdens de operatie in n 2015
[ [url=m/FW9EtE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gertje, 8 jaar later, mega ram
[ [url=m/mnmpcW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Berriepi schreef:[ [url=m/vwJYo5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto gemaakt op minuut 6, ze was er eigenlijk al klaar mee![]()
@JoyenUnory, Bedankt voor deze tip! Een stuk prettiger dan de hangmat, zowel voor haar als voor ons! Ze heeft ong. 6 minuutjes gestaan en staand water gedronken en wilg en grasjes gegeten!
Ook heeft opa (we doen de schapen (gelukkig!) samen) vandaag 3 schapen weer de boomgaard op gelaten. Die zijn nog wel herstellende, maar de eerste 2 weken door! Die worden ook nog vertroeteld met wilgen, appeltjes en als kers op de taart mogen ze zelf naar hartenlust gras eten. De boomgaard is voor mijn keukenraam, dus ook die blijven onder controle.
Rizette schreef:janouk schreef:Gertje is een speciaal schaap voor ons.
Als lammetje (2015l had hij een hele grote tumor op zijn achter poot aan de buitenkant. We hadden hem thuis in de tuin meegenomen om hem thuis te behandelen en e tumor vliegvrij te houden met een zelfgemaakte vitrage vliegendeken.
Hij is geopereerd aan de tumor en toen dat gelukt was, hebben we hem meteen laten castreren. Al die tijd is hij altijd bij ons op de paardenwei thuis gebleven.
Tijdens de operatie in n 2015
[ [url=m/FW9EtE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gertje, 8 jaar later, mega ram
[ [url=m/mnmpcW.jpg]Afbeelding[/url] ]
We duimen allemaal dat Gertje het mag halen.
Rizette schreef:Berriepi schreef:[ [url=m/vwJYo5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto gemaakt op minuut 6, ze was er eigenlijk al klaar mee![]()
@JoyenUnory, Bedankt voor deze tip! Een stuk prettiger dan de hangmat, zowel voor haar als voor ons! Ze heeft ong. 6 minuutjes gestaan en staand water gedronken en wilg en grasjes gegeten!
Ook heeft opa (we doen de schapen (gelukkig!) samen) vandaag 3 schapen weer de boomgaard op gelaten. Die zijn nog wel herstellende, maar de eerste 2 weken door! Die worden ook nog vertroeteld met wilgen, appeltjes en als kers op de taart mogen ze zelf naar hartenlust gras eten. De boomgaard is voor mijn keukenraam, dus ook die blijven onder controle.
Mooi om die vooruitgang te horen. Geen nieuwe zieke schapen erbij gekregen?
Rizette schreef:Horseloverl schreef:Nou de 3 lopen nog steeds!!! En heb het idee dat mn thees werken. Emmers staan er nu zo’n 2/3 weken en degene die het nu krijgen hebben minimaal dikke koppen. Ze worden wat sloom en dikkere lippen waardoor je ze eruit pikt maar tot nu toe niet doodziek. Zou mooi zijn als dit zo doorzet
Wat fijn! Geef je allemaal thee met gekookt water wat je af laat koelen wat doe je er in?
Horseloverl schreef:Rizette schreef:Hoe maak je wilgenbastthee?
Een tak schillen, dus alleen de bast eraf. Een handje is genoeg voor een emmer water. Wilgenbast kook je 20 minuten, gooi je het met schillen en al in een emmer en dan aanvullen met koud water
herr_balou
[quote="Rizette schreef:Horseloverl schreef:Nou de 3 lopen nog steeds!!! En heb het idee dat mn thees werken. Emmers staan er nu zo’n 2/3 weken en degene die het nu krijgen hebben minimaal dikke koppen. Ze worden wat sloom en dikkere lippen waardoor je ze eruit pikt maar tot nu toe niet doodziek. Zou mooi zijn als dit zo doorzet
Wat fijn! Geef je allemaal thee met gekookt water wat je af laat koelen wat doe je er in?
Horseloverl schreef:Rizette schreef:Hoe maak je wilgenbastthee?
Een tak schillen, dus alleen de bast eraf. Een handje is genoeg voor een emmer water. Wilgenbast kook je 20 minuten, gooi je het met schillen en al in een emmer en dan aanvullen met koud water