Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:43

Nikass schreef:
Durquia schreef:

Dan moet je ook met goede oplossingen komen. 1 oplossing is bijv gigantische hekwerken rond natuurgebieden die ook ingegraven moeten worden. Wil je dat? Dat betekend dan ook direct dat die natuurgebieden niet meer toegankelijk zijn. Plus dan moeten de wolven wild hebben om van te leven. Dan denk ik dat de wolf die een draagtijd hebben van ong 60 dagen en meerdere jongen al vrij snel de overhand hebben als je je bedenkt dan een edelhert een veel langere draagtijd heeft met ong 1 a 2 jongen.
Zonder hekwerken vergrijpen die dieren zich al snel op vee van boeren.

Je gaat echt totaal niet in op haar quote.
Terwijl wat Gini zegt een goede bijdrage is om alle verhitte gemoederen een beetje te bedaren.

Als er niet voldoende voedsel is zal de wolf wegtrekken.
Als er geen ruimte is voor meer roedels zal de lonely wolf op doortocht doortrekken.
Het is aan ons mensen om onze huisdieren zo te huisvesten dat hun welzijn wel gewaarborgd is en toch ook de kans om slachtoffer te worden zo minimaal mogelijk is.
Ik denk dat de mens intelligent genoeg is om dat te kunnen realiseren.
Maar vooralsnog gaan we hier nogal hypocriet mee om.

Volgens mij denk je heel intelligent over te komen door je post. Of ik er nu op in ga of een toevoeging doe, wat maakt jou dat uit.

Voldoende voedsel is er dus wel omdat er boeren zijn die vee houden.
Blijkbaar werken hekwerken niet om je huisdieren of vee te beschermen. Want ze komen er toch wel binnen door te graven oid.
En vooral bij schapen werkt zoiets niet omdat schapen regelmatig verplaatst worden. Je kan ingegraven hekwerken niet mee verplaatsen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:44

Adelaide71 schreef:
BeFunny schreef:

Het zullen jou schapen maar zijn die afgeslacht worden door een wolf. Dan piep je wel anders.

Of jouw Shetlander...

Klopt, kan gebeuren. En dan piep ik idd wel anders en moeten ze allemaal dood.
Ben ook tegen de doodstraf, maar als iemand aan mijn kind komt, dan piep ik ook wel anders.

Maar feit blijft dat de kans heel klein is en ik ben bereid het risico te nemen, als het alternatief is dat alle wolven dood moeten. Ben niet pro wolf, hoop dat er goed beleid komt, want ben ook niet blij met de wolf. Wil ze alleen niet dood hebben..

Wat dat beleid dan moet zijn, ik heb echt geen idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:46

Ik weet niet wie hier intelligent is, maar wel wie hier sneren uit deelt. Dit helpt echt de discussie niet Durquia

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:48

lies schreef:
Ben ook tegen de doodstraf, maar als iemand aan mijn kind komt, dan piep ik ook wel anders.

Maar feit blijft dat de kans heel klein is en ik ben bereid het risico te nemen, als het alternatief is dat alle wolven dood moeten. Ben niet pro wolf, hoop dat er goed beleid komt, want ben ook niet blij met de wolf. Wil ze alleen niet dood hebben..

Dus wel wat roepen, maar als het erop aankomt een dubbele moraal hebben. Wat maakt jouw standpunten dan "beter" dan die van anderen, die zeggen "er is geen plek voor de wolf"? Want als het puntje bij paaltje komt, is er in jouw ogen ook geen plek voor de wolf. Alleen wel plek zolang jij niet persoonlijk geraakt wordt. Ik vind dat dubbel en niet juist.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:49

lies schreef:
Adelaide71 schreef:

Of jouw Shetlander...

Als je in gebieden woont met je vee of paarden waar de wolf voorkomt dan is de kans helemaal niet heel klein dat de wolf een keer in je wei staat. Die mensen zijn het nu zat. Die hebben bakken met geld uitgegeven om hun erf wolf proof te maken maar daar blijkt de wolf zich niks van aan te trekken.

Waarom mogen die schapen, paarden, koeien enz wel dood en de wolf niet?

Kuggur

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:06

Het is op zich wel interessant hoe vele geromantiseerde voorstellingen van wolfgedrag niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Nóg interessanter is hoe dat geen enkele invloed heeft op de meningen van (de meeste) mensen.
In plaats van een mening aan te passen wordt liever de interpretatie van de werkelijkheid gemanipuleerd...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:16

Kuggur schreef:
Het is op zich wel interessant hoe vele geromantiseerde voorstellingen van wolfgedrag niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Nóg interessanter is hoe dat geen enkele invloed heeft op de meningen van (de meeste) mensen.
In plaats van een mening aan te passen wordt liever de interpretatie van de werkelijkheid gemanipuleerd...

Die kloppen op zich wel, maar dan in een minder druk bevolkt land dan Nederland.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:20

lies schreef:

En dat is het probleem. Niemand durft precies beleid maken. Er blijft gehamerd worden op achterhaalde feiten. En keer op keer wanneer het misloopt, wordt er geroepen 'uitzonderlijk, situationeel, niet normaal'. En het escaleert telkens verder.
Waarop wordt gewacht? De eerste daadwerkelijke dode? Of de eerste aanval waarbij we geen enkele 'ja, maar' meer kunnen verzinnen?

Er moet beleid komen en experts moeten durven terugkomen op hun stellingen wanneer deze (deels) foutief zijn gebleken. Dan krijg je terug het vertrouwen, dan gaan mensen minder extremistisch denken en dan worden de hooivorken letterlijk en figuurlijk opgeborgen.

Nu word je aan je lot overgelaten en krijg je nog de schuld ook wanneer er een wolf in je arm hangt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:24

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:
Waarom is een wolf eigenlijk een beschermde diersoort? Ze zijn helemaal niet zeldzaam of met uitsterven bedreigd. En ze zijn schadelijk buiten onbewoonde gebieden om. Het zijn geen pandaberen!

Dat is de grootste vraag allertijden...
Echt ik snap die ook niet.

Ooit op de lijst gezet en niemand haalt hem er af of zo

Dat geldt vlgs mij voor alle beschermde dieren. Kijk naar de Das, de Buizerd en de Ooievaar. Je struikelt er zo ongeveer over maar ze blijven beschermd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:45

tienus63 schreef:
@Raineri
Dat wild zich aanpast aan de omgeving.
Dat heeft het met elkaar te maken.

Als dieren zich aanpassen dan is boerenlandschap juist geen natuurlijke omgeving. Waarom zou je je anders aanpassen als het gelijk is

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:10

BeFunny schreef:
Wat er hier is gebeurd is een wolf die zijn prooi beschermde. Normaliter vallen wolven geen mensen aan. Maar als een mens zich gaat bemoeien met zijn maaltijd dan is dat instinct.

Je kunt er natuurlijk op verschillende manieren tegen aan kijken.

Bijvoorbeeld zo;
Citaat:
De man wilde gewoon zijn dieren beschermen. Dat dier was niet van de wolf hij had het gewoon gestolen en vermoord. En vervolgens kreeg die zijn verdiende loon.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:31

BrankaZ schreef:
Shadow0 schreef:
Maar het is wel relevant voor hoe we er tegenaan kijken. Er worden namelijk ook kinderen gedood door honden en door paarden. Die totaal verbieden dan? Lijkt mij niet, want er zit een situatie omheen.

Ik vraag mij inderdaad wel af wat er was gebeurd als een kind die schapenweide was ingelopen terwijl de wolf daar aan de slachting bezig was.
Een kind zal niet met een schep en hooivork achter de wolf aangaan. Ik schat eerder in dat die gillend en huilend weg zou lopen. En wat doet een wolf die op dat moment vol in zijn jachtdrift zit?

Een nachtmerrie die helaas nu wel mogelijk is. Wolven lopen op het fietspad, in woonwijken, etc... Het contact met kinderen, ouderen, mensen die zwakker zijn is dus zeker en vast mogelijk, en wat dan? Nu was het een sterke man met een riek...

Ze hebben ons gegarandeerd dat de wolf geen contact zoekt met mensen en niet in een woonwijk komt. Maar dit is een leugen. Ik geloof de pro wolf mensen niet dat de wolf geen mens aanvalt. Ze liegen.

En het sprookje van roodkapje is voor onze kindjes 'leuk' gemaakt. In de tijd dat de wolf hier rondzwierf was het einde niet zo mooi en was dit 'sprookje' geen sprookje maar een waarschuwing voor de kindjes om uit het leefgebied van de wolf te blijven. In het dichtbevolkte West Europa kan je helaas niet uit het leefgebied van de wolf blijven omdat de wolf ons opzoekt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:39

rien10 schreef:
Dus wel wat roepen, maar als het erop aankomt een dubbele moraal hebben. Wat maakt jouw standpunten dan "beter" dan die van anderen, die zeggen "er is geen plek voor de wolf"? Want als het puntje bij paaltje komt, is er in jouw ogen ook geen plek voor de wolf. Alleen wel plek zolang jij niet persoonlijk geraakt wordt. Ik vind dat dubbel en niet juist.

Helemaal geen dubbele moraal. Ik zeg hoe ik DENK dat ik reageer als een wolf mijn shetlander opvreet (wat ik nog steeds niet denk dat gebeurt).
Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel, eigenlijk..
Plus, ik geef al meerdere keren aan dat ik ook niet blij ben met het beest. Maar ze doodschieten vind ik niet de oplossing.

Citaat:
In plaats van een mening aan te passen wordt liever de interpretatie van de werkelijkheid gemanipuleerd..

In mijn ogen is het precies andersom. De werkelijkheid is vertroebeld (kom niet op het juiste woord) door het slechte imago dat de wolf heeft, dankzij onder andere sprookjes als ‘roodkapje’ e.a. Als kind leer je al dat de wolf een levensgevaarlijk dier is. Onterecht in mijn ogen. Niet voor de mens in ieder geval.

Ja, het doodt schapen en ander kleinvee, maar er is nog steeds geen ernstig incident geweest tussen een mens en een wolf. Dit is het eerste incident en is met een sisser afgelopen. Niet voor de schapen trouwens, maar er loopt wel meer niet goed af voor schapen..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:40

Loretta schreef:
BeFunny schreef:
Wat er hier is gebeurd is een wolf die zijn prooi beschermde. Normaliter vallen wolven geen mensen aan. Maar als een mens zich gaat bemoeien met zijn maaltijd dan is dat instinct.

Je kunt er natuurlijk op verschillende manieren tegen aan kijken.

Bijvoorbeeld zo;
Citaat:
De man wilde gewoon zijn dieren beschermen. Dat dier was niet van de wolf hij had het gewoon gestolen en vermoord. En vervolgens kreeg die zijn verdiende loon.

Tja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:07

BeFunny:
Er van uitgaande dat we beide gewoon dieren zijn kan je de ene moeilijk meer schuld geven dan de andere. De wolf heeft gegokt en verloren. Zijn tegenstander was sterker en beter aangepast en heeft gewonnen. Zo gaat dat in de natuur toch?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:12

Ayasha schreef:
BeFunny:
Er van uitgaande dat we beide gewoon dieren zijn kan je de ene moeilijk meer schuld geven dan de andere. De wolf heeft gegokt en verloren. Zijn tegenstander was sterker en beter aangepast en heeft gewonnen. Zo gaat dat in de natuur toch?

Haha mooi :') zo kun je het ook bekijken _/-\o_

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:29

In de vrije natuur dood een wolf meestal 1 prooi, in een afgesloten ruimte zal hij proberen om alles wat wegrent te doden. Dat is wat er automatisch in zit, vanaf een paar weken oud rennen ze al achter alles aan wat beweegt.
Wat mij betreft zetten ze alle wolven in de Oostvaardersplassen, is daar het natuurlijk evenwicht ook weer normaal en hoeven dieren niet te verhongeren, wel een lelijke dood maar daar hebben ze nog de ruimte om weg te rennen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:34

Ayasha schreef:
BeFunny:

Zeker en ik begrijp de reactie van de man ook. Maar neemt niet weg dat het de wolf zijn instinct is.
De man heeft nu bijtwonden aan zijn arm maar heeft hij zijn schaap kunnen redden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:41

Wolf heeft een geit en twee schapen doodgebeten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:43

@lies “ Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel, eigenlijk..”

Nee. Eerlijk gezegd snap ik er geen jota van. Iets is toch niet alleen erg als het jezelf betreft?

Edit. Ik woon in de randstad. Bij een grote stad. Ik heb geen enkele zorg om de wolf hier, maar ik voel mee met iedereen die dat wel heeft. Je kan zorgen hebben om iets wat jouzelf niet betreft.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 10-07-23 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:45

BeFunny schreef:
Ayasha schreef:
BeFunny:

Zeker en ik begrijp de reactie van de man ook. Maar neemt niet weg dat het de wolf zijn instinct is.
De man heeft nu bijtwonden aan zijn arm maar heeft hij zijn schaap kunnen redden?

Dat ene schaap niet, de rest waarschijnlijk wel ;).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:01

rien10 schreef:
@lies “ Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel, eigenlijk..”

Nee. Eerlijk gezegd snap ik er geen jota van. Iets is toch niet alleen erg als het jezelf betreft?

Edit. Ik woon in de randstad. Bij een grote stad. Ik heb geen enkele zorg om de wolf hier, maar ik voel mee met iedereen die dat wel heeft. Je kan zorgen hebben om iets wat jouzelf niet betreft.

Ik leg het toch uit? Begrijp je nu wel wat ik bedoel na mijn uitleg?

Natuurlijk voel je mee met mensen. Ik ook, zeker ook met de dieren. Ik woon in drenthe, wolven zijn hier meermaals gespot, schapen zijn gedood in de buurt. Nog niet in mijn straat gelukkig.

Overigens, nog even over dubbele moraal.. Want wat ik niet snap, is dat ik bijna iedereen hier (in mijn dorp en omgeving) hoor roepen dat die wolven weg/dood moeten, want de schapen gaan dood. Maar ALLE schapen (en geiten en ander kleinspul) staan hier gewoon achter een paar simpele draadjes op max 80cm hoog. Dat is toch niet te verkopen? Dat voedt bij mij de gedachte dat mensen gewoon geen zin hebben om maatregelen te nemen. Dat ze niet zoveel medelijden hebben met hun schapen. Of zie ik dat verkeerd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:05

wat weer een bijzondere redenatie.
Onze koeien met kalveren staan ook niet in een wolfwerende omheining. Nou hebben we mazzel dat het tot nu toe niet nodig is. Zou het wel nodig zijn, dan hebben we een groot probleem. We hebben simpelweg geen geld genoeg om 10 ha. zo te omheinen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:07

Laat ik het anders verwoorden Lies. Ik begrijp niet hoe dat werkt: ik citeer je “ Klopt, kan gebeuren. En dan piep ik idd wel anders en moeten ze allemaal dood.
Ben ook tegen de doodstraf, maar als iemand aan mijn kind komt, dan piep ik ook wel anders.” Daaruit lees ik dat, wanneer het persoonlijk wordt erg is, maar anders niet

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:07

Veel schapenhouders in hebben zelf niet erg veel land; ze gebruiken land / dijken / loze stukken van akkerbouwers of melkveehouders, zodat alles egaal afgegraasd wordt en de schapen trappen de grasmat/bodem ook mooi egaal dicht. Win/win situatie van beide kanten.

Is erg ingewikkeld om met iedere keer verweiden ook een wolfwerend raster op te zetten, daarnaast hebben veel nuchtere mensen ook grote vraagtekens bij deze rasters.