Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:34

purny schreef:
Overigens ben ik ook best wel blij dat hopelijk Hugo straks niet meer op huisvesting komt. Die man had ook een paar aparte plannetjes

Nou dan wordt ie nu vast minister van landbouw _O-

Elisa2

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:44

Tango:
Maar dan heb je het over blank kalfsvlees waarschijnlijk? Het meeste vlees wat Nederlanders eten is ook gewoon van jonge dieren. 1/2 jaar.. want dat is lekker mals. Dus ik zou dan wel cijfers willen zien over wat dan voor de export is en wat niet eigenlijk.

Ben het overigens wel volledig met je eens dat het veel beter zou zijn als er veel minder bio industrie zou zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:00

Rundvlees dat je koopt is minimaal 1 en vaak 2 jaar oud en komt niet van melkkalveren. Dat zijn nog steeds jonge dieren en lekker mals. Dus nee, dat gaat niet alleen over blank kalfsvlees, ook over rosé. Gehakt/worst e.d. komt vaak van oud melkvee af.

Nederland is een zeer grote vlees-exporteur: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu

Uit kalf het boek komt ook de volgende informatie:
Citaat:
Nederland heeft een zelfvoorzieningsgraad van meer dan 800%, er wordt véél meer geproduceerd dan er geconsumeerd wordt.

Een zelfvoorzieningsgraad van meer dan 800% betekent dat we minder dan 12.5% van het geproduceerde kalfsvlees zelf eten.

Volgens deze pagina produceerde Nederland in 2010 232.000.000 kg kalfsvlees. Terwijl een Nederlander gemiddeld 1.65kg kalfsvlees per jaar eet.

https://www.kalfhetboek.nl/proces/produ ... sumptie-eu

Ook de volgende informatie zegt wel iets, al is het vertekent door de combinatie van rund- en kalfsvlees:
Citaat:
Het Nederlands Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) berekende dat de waarde van de rund- en kalfsvleesproductie voor de Nederlandse economie in 2019 zo’n 1,7 miljard euro bedroeg, waarvan 1,26 miljard euro door export en 0,42 miljard euro uit de binnenlandse afzet.

https://edepot.wur.nl/553906

Ps. Interessante cijfers van de sector zelf: https://www.cov.nl/sector-in-cijfers

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:03

dit heeft verder weinig met de val van het kabinet te maken lijkt me.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:04

Citaat:
Moet je wel de hele tweet plaatsen Cer :Y)
Ik schrik hier niet zo van hoor. Bob Rijk ken ik niet, maar er wordt zoveel in de doofpot gestopt waar wij geen weet van hebben.

Dit is de volledige tweet:
Ik heb zojuist het coalitie akkoord 2023-2027 “verbindend vooruit” gesloten door BBB/VVD/GroenLinks/PVDA gelezen naar aanleiding van de discussie tussen
@GideonvMeijeren
en
@lientje1967
ik ben me kapot geschrokken. Als het hele document door GroenLinks was geschreven had ik dit meteen geloofd.

1) Natuurlijk is dit sarcastisch
2) De naam Gideon van M. zegt mij wel iets,
3)... en dat een politicus van forum 'het niet leuk vindt' wat Groen Links vindt- dat heb je dan zo.

Dus doofpot, welnee.

Mbt coalitievorming (nog niet eens het accoord)
... eerst de verkiezingsuitslag,
als je de zetelverdeling weet kun je 'het spel wie gaat met wie spelen'
en dan duurt het doorgaans nog weken voor het accoord er is.

(En voor wie gevoelig is voor complotten is dit een manier om stemmen te trekken voor Forum Romanum, eh, pardon - FvD.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:05

tamary schreef:
Er zijn ook mannen als heks op de brandstapel gegaan. Maar als scheldwoord is het inderdaad niet in gebruik meer.

Voor mannen heeft men momenteel andere scheldwoorden in gebruik zoals nazi, racist, sexist, en ga zo maar door. Ook en vooral in de politiek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:07

anjali schreef:
tamary schreef:
Er zijn ook mannen als heks op de brandstapel gegaan. Maar als scheldwoord is het inderdaad niet in gebruik meer.

Voor mannen heeft men momenteel andere scheldwoorden in gebruik zoals nazi, racist, sexist, en ga zo maar door. Ook en vooral in de politiek.

moeten we nu ook al genderneutrale scheldwoorden gaan verzinnen? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:12

karrij schreef:
Wat er ook gaat gebeuren, we zijn van die verschrikkelijke Kaag verlost en ook nooit meer terug komen AUB!terug naar Israel/Palistina of whatever, maar ver weg uit Nederland. Vrouw totaal niet in onze samenleving, heeft geen notie wat er daadwerkelijk speelt! Hoewel dat zijn er meer in Den Haag!

Een van de weinigen die steeds weer op de inhoud terugkomt (of je het er nu mee eens bent of niet) in plaats van op de emotie.
Wat jij nu schrijft is pure emotie. En naar ook nog. Terug gaan? Ze is Nederlandse.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:20

Citaat:
Ik vind dat diervriendelijkheid en vegetarisme niets met rechts-of linkszijn te maken heeft.

[/quote]
Vind ik ook

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:23

Nou lekker dan, kan alles wat nu al te lang duurt nog langer gaan duren. :(

Ik hoop dat mensen eens wat anders gaan stemmen dan VVD, maar vooral hoop ik dat mensen eens programma's gaan lezen en kieswijzers invullen in plaats van 'Nou, die reclame komt wel ok over, dat doe ik wel' of stemmen uit gewoonte.
Al heb ik nog liever VVD dan BBB, dat is zo ver van mijn normen/waarden/standpunten af...

Ik zou het ook heel fijn vinden als partijprogramma's en beloftes doorgerekend en aan de wet getoetst zouden zijn voordat ze überhaupt mee mochten doen. Dan ben je de 'te mooi om waar te zijn' beloftes waarmee mensen gelokt worden die nooit waargemaakt kunnen worden kwijt. Dat zou denk ik een heel ander beeld geven van de politiek.

anjali schreef:
tamary schreef:

Ik heb echt nog nooit iemand een man nazi, racist of seksist horen noemen omdat ze man zijn. Wel omdat ze zich gedragen/uiten als mensen waar die termen bij horen.
Maar tenzij Kaag werkelijk kakelend op een bezemsteel om de duivel heen vliegt (of zich bezighoudt met de moderne religie die hekserij heet) is 'heks' een scheldwoord die enkel voor haar gebruikt wordt omdat het staat voor 'nare vrouw'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:24

Kaag is een enorm slim mens. Beter gestudeerd zul je weinig mensen treffen.
Maar opgegroeid met de gouden paplepel. Functies die haar niet leerde wat er nu echt onder de mensen leeft.
Zij is mijn inziens geen persoon die ook maar ergens in de Nederlandse politiek past.
En heks is niet haar sexe maar haar hautain gedrag.
Maar of Pinocchio nu zo'n fijn scheldwoord is? Ook dat was een mannelijke pop. Mag dat nog gebruikt worden dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:29

rien10 schreef:
karrij schreef:
Wat er ook gaat gebeuren, we zijn van die verschrikkelijke Kaag verlost en ook nooit meer terug komen AUB!terug naar Israel/Palistina of whatever, maar ver weg uit Nederland. Vrouw totaal niet in onze samenleving, heeft geen notie wat er daadwerkelijk speelt! Hoewel dat zijn er meer in Den Haag!

Een van de weinigen die steeds weer op de inhoud terugkomt (of je het er nu mee eens bent of niet) in plaats van op de emotie.
Wat jij nu schrijft is pure emotie. En naar ook nog. Terug gaan? Ze is Nederlandse.

Niet dat het mij wat aangaat. Maar ze is toch getrouwd met een Palestijn die in Jeruzalem woont?Althans dat heb ik erover gehoord, in de begintijd toen ze pas gekozen was en daardoor veel in het nieuws kwam.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:30

Zo dat ging snel! van politiek naar wel of niet genderneutrale koosnaampjes.

The power of social media

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:30

Kaag wordt heks genoemd omdat Wilders dat zo bedacht heeft. Pure demonisering.
Wat DP hierboven zegt komt wel een beetje in de richting. Ze komt elitair over inderdaad. Maar ik vind haar ook dapper.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:34

Ik denk dat wilders jaloers is op wat Kaag kan. Daar kan hij niet aan tippen wat hij ook doet. Wilders kan alleen maar schreeuwen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:40

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat wilders jaloers is op wat Kaag kan. Daar kan hij niet aan tippen wat hij ook doet. Wilders kan alleen maar schreeuwen.

Mee eens. Ik denk dat er niet veel slimmere vrouwen rondlopen in politiek Den Haag. Kan voor sommige mensen bedreigend overkomen he.

Ik ben absoluut geen D66 fan, nog nooit op gestemt, maar ze komt op mij als intelligent en ter zake kundig over. Beter dan al die roeptoeters met oneliners en uitspraken die niet kloppen of juridisch niet haalbaar zijn.

Ik ben echt heel benieuwd naar de doorrekening van de plannen van BBB. Want als de boeren heilig zijn, welke maatregelen gaan ze dan voorstellen om de klimaatdoelen te halen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:40

DuoPenotti schreef:

en toch heeft hij met zijn geschreeuw heel veel volgelingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:49

prompter schreef:
Wat maakt het uit wat ene Bob Rijk vindt?

Het maakt niet uit wat hij vindt maar hij verwijst naar een document / accoord of iets waarvan ik me afvroeg of dat akkoord echt bestaat of niet. Het ging me zeker niet om de man, maar om de inhoud.. dat de BBB een linkse beslissing genomen zou hebben of iets?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:50

juval schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja? Veel? En politieke invloed?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:53

Ja. Dat snap ik wel. Hij vertegenwoordigd meer wat een groot deel van de mensen ervaart. Kaag snapt enkel de hoog gestudeerde en rijke mens.

Deze was dan niet voor Kaag.
Maar grachtengordelgeleuter dekt wel de lading. Voor vele in de 2e kamer.
Citaat:
‘Het is hartstikke leuk voor het grachtengordelgeleuter, maar zo werkt dat in het echte leven niet. Als jij rekeningen niet kan betalen, dan kun je gewoon ook geen groene maatregelen doen.’ - Caroline van der Plas tegen Thijssen (PvdA)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:56

Denk trouwens dat je juist over gender namen moet hebben in de politiek ook. Lijkt misschien klein. Maar het straalt uit naar de Nederlandse maatschappij

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:58

Kaag was minister van financiën, maar begreep dat weinig van. Op vragen van omzigt bleef zij vaak het antwoord schuldig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:02

Ik heb helemaal niet het idee dat de boeren heilig zijn bij de BBB? Ik had het idee dat ze vnl
om eerlijke cijfers vroeg enzo…?

Ik vind het eigenlijk best jammer dat bijna alle topics tot ruzie leiden.. helemaal als het over politiek gaat.
Mensen proberen elkaar onderuit te halen op negatieve punten.. ik lees maar weinig over “ik
zou op die partij stemmen wat die doet dat en dat heel goed”.. het lijkt alleen maar “oh je moet nooit dat doen, iedereen die daarop stemt is stom, die politicus is een sukkel, hij liegt etc etc”.. het is erg lastig om vanuit positieve redenen te discussiëren lijkt wel?

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks bij de verkiezingen gaat en vooral erna..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:04

juval schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, mensen die te dom zijn om zelfstandig na te denken en niet verder komen dan 'minder Marokkanen'.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:12

Urbanus schreef:
Ja, mensen die te dom zijn om zelfstandig na te denken en niet verder komen dan 'minder Marokkanen'.

Jij zegt t, ik dacht t.

Ik wil trouwens best positief vertellen wat ik ga stemmen en waarom.

Ik vind solidariteit in de maatschappij erg belangrijk. Niet de rijken worden steeds rijker, terwijl m'n oma de gasrekening niet meer kan betalen.

Ik vind het milieu en het klimaat belangrijk. Ik vind dat zowel de boeren, als de industrie en ook de burger zelf, zijn steentje bij moet dragen.

Ik heb een sterke mening over het recht op levensbeëindiging. Ik hoop heel erg dat ik tegen de tijd dat ik oud ben, zelf mag besluiten dat het goed is geweest en dat ik dan op een humane manier kan gaan.

Ik heb mijn hele leven links gestemd. Meestal GL maar ook wel eens strategisch PvdA