germie schreef:Ik neem helemaal het niet op voor een bedrijf. Ik bekijk ook de andere kant. Achteraf is alles makkelijk. Ja, ik zeg ook dat er mogelijk opzettelijk dingen niet goed waren daar. Maar als je kijkt naar videos en documentaires van voor het ongeluk, dan was er een heel andere toon. Tenminste wel bij de videos die ik bekeken heb. Liegen is zeker niet goed te praten. Maar waarom is dat niet eerder naar boven gekomen dan pas na het ongeluk? Of was daar al wel eerder over geschreven?
Maar als je niet gelooft in je eigen produkt, dan krijg je ook geen ontwikkelingen. In 1980 kwam de Yellow box of Death op de markt, oftewel de Buddy Inspiration rebreather. Deze heette dus al snel de ybod. Die heeft veel doden gemaakt in de beginperiode. Maar de fabrikant bleef er in geloven, ze hadden het lef om als eerste een rebreather voor de recreatieve markt op de markt te brengen. De meeste doden waren niet te danken aan het produkt zelf, maar aan luiheid van de gebruiker, en nog onwetendheid m.b.t. scrubber materiaal. Door vol te houden is het produkt ontwikkeld tot wat het nu is. Een rebreather die door en door getest is.
In 2013 waren er celproblemen, en van de fabrikant mocht je geen cellen van een derde partij gebruiken. Maar iedereen deed dat. Ik ook. Die cellen waren veel beter en betrouwbaarder dan de cellen geleverd door de fabrikant (die ze ook weer ergens liet maken). Omdat de duikers niet compatible cellen bleven gebruiken en de fabrikant een enorm verlies leed wegens de slechte eigen cellen is de fabrikant ook de niet compatible cellen gaan testen. Daar kwam uit naar voren dat met een gradient factor aanpassing ze prima bruikbaar waren, en is ook de fout in hun eigen cellen ontdekt (de fabrikant van deze cellen had zomaar zonder overleg iets veranderd in het hydrofobe membraan). Nu kun je dus beide cellen kopen en zijn ze beiden compatibel. Hier bepaalde de klant dus wat er moest gebeuren. Je kunt blijven roepen, maar als klanten vele succesvolle duiken maken met niet compatibele cellen, dan moet je toch verder. Ja, ik dook er ook mee en heb zeker 10 duiken dieper dan 100m gemaakt met cellen die dus mogelijk verkeerde waardes aangaven. Maar met de officiele cellen wist ik zeker dat ik die duiken niet kon maken wegens problemen onderweg. Overigens was het de fabrikant die zei dat het niet kon en alle gebruikers zeiden het kan wel. Dus wie sprak dan de waarheid?
Het ongeluk met de Titan is dus ook een blijven geloven in je eigen produkt geweest. In dit geval met een slechte uitkomst. Triest. Maar bij succes had het ook weer nieuwe inzichten kunnen brengen op termijn.
Ik heb niets met onderzeeers an sich, ik ben een duiker, dus met een onderzeeer weg vind ik niet zo interessant. Ja, als ze eenmaal op de zeebodem liggen worden ze weer interessant als wrak zeg maar.
Maar stel je kunt betaalbaar met een onderzeeer ergens komen wat niet met een duikuitrusting bereikbaar is, dan vind ik het wel interessant. Dan zou ik ook overwegen om er in te stappen. Dus ik snap de mensen die het gedaan hebben zeker wel. En met mij zouden er zeker meer bokkers ingestapt zijn. Natuurlijk zouden we vragen naar veiligheid, maar je gaat niet elke punt en komma nalopen, dat doe je ook niet als je een auto koopt. Je neemt altijd een bepaald risico. Zo denk ik nog na over het willen duiken in een uraniummijn in Polen. Is dat werkelijk veilig zoals er gesteld wordt? Het gaat om alfastraling, dat dringt niet door de huid. Je draagt een pak, maar je hoofd en handen komen wel in contact met licht radioactief water. Water gedraagt zich anders dan lucht. In lucht durf ik te lopen in zo'n mijn. Wat gebeurt er met het duikmateriaal? Neemt dat in water ook straling over? En wat als ik per ongeluk met een hand of vin toch een wand raak waar nog net een klein beetje uranium op zit? Wat als je het water binnen krijgt? Vragen waar ik nog antwoorden voor zoek voordat ik ja zeg om daar te gaan duiken. Maar het is wel een unieke plaats om te duiken.
Dat carbon niet het eeuwige leven heeft blijkt ook uit het feit dat duikflessen van carbon maar 15 jaar levensduur hebben. Dan kun je ze niet meer laten herkeuren, ongeacht of ze gebruikt zijn of niet. En zodra carbon ook maar 1 krasje heeft is het afkeur. Ik wil daarom geen duikflessen van carbon hebben, voor een grotduiker die door kleine tunnels kruipt zijn ze ongeschikt. Maar het is wel een heel licht en sterk materiaal. Je moet het wel goed controleren op haarscheurtjes, als dat kan.
De wanddikte van de Titan was groter dan van andere onderzeeers die van titanium gemaakt zijn. Het model was echter geen bol en een bol kan gewoon de meeste krachten hebben. En je moet natuurlijk altijd na een duik alles weer checken op kleine minibeschadigingen.
Maar er zijn meer voorbeelden van dingen die veel druk moeten opvangen die niet rond zijn, maar een cylindervorm hebben.
Het dichtschroeven van de Titan voor vertrek kun je je vraagtekens bij hebben, maar ook met andere constructies zou je dat nooit onder water wegens de waterdruk open kunnen maken. Meestal wordt er iets ontwikkeld wat juist door waterdruk extra goed vast blijft zitten.
Maar goed, hoe het zich ontwikkelt m.b.t. schadeclaims, daar horen we vast wel van. Het bedrijf bestaat feitelijk nu al niet meer, de website is donderdag uit de lucht gehaald. En voorlopig zijn er geen andere bedrijven die pleziertripjes naar de Titanic aanbieden.
ik ga in ieder geval geen onderzeeboot ontwikkelen. Ik blijf gewoon een duiker en koop mijn materiaal gewoon. Ontwikkel niets zelf.
Triest dat het gebeurd is, maar de eigenaar van het bedrijf geloofde wel heel erg in zijn eigen produkt.
Die laatste zin begrijp ik niet zo goed. "hij geloofde wel heel erg in zijn eigen product".
Ik vind dat, in dit geval, een erg romantische manier om te zeggen dat hij blind was voor veiligheidsrisico's, de voorschriften aan zijn laars lapte en daardoor zichzelf en vier anderen het leven ontnomen heeft. De vergelijking met de rebreather die je maakt begrijp ik ook niet, aangezien je aangeeft dat de sterfgevallen daar door oneigenlijk/fout gebruik kwamen. De mensen die op de Titan zaten hebben zelf geen vinger gelegd aan het materiaal of het gebruik ervan en waren dus vanaf het moment dat zij instapten machteloos. Daarnaast is er gewoon bewezen techniek op het gebied van onderzeeërs. Er zijn tot nu toe al vijf à zes keer (pin me er niet op vast) mensen met onderzeeërs op de bodem van de oceaan geweest (Challenger Deep), wat anderhalf keer dieper is dan de diepte die de Titan probeerde te bereiken, waarvan de eerste dit in de jaren '60 van de vorige eeuw al klaarspeelde. Er bestaat gewoon geen excuus voor de steken die OceanGate heeft laten vallen om "stoer te doen" ten koste van mensenlevens. Er was genoeg bronmateriaal voorhanden om een veilige onderzeeër te maken.