Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:35

trysteffy schreef:
Is het raar als ik hellemaal niet ga stemmen..
doe het al vanaf mijn 18e niet…
Aangezien ik er zelf niet echt in geloof wat al die partijen zeggen…
Net als BBB die zegt wel heel leuk over de paardensport maar waarom heb ik daar nooit wat over gezien of gehoord. Ja partij van de dieren zegt het al heel wat jaren maar gebeurd ook weinig mee net als varkens die nooit buiten komen…
Verder heb ik mij er ook nooit in verdiept in partijen

Tja, mij is één en ander met de paplepel ingegoten.
Maar ik snap wel dat het complex is.

Zoals de Partij voor de Dieren: ze zitten niet in de regering, dus is het logisch dat hun ideeën niet uit en te na worden uitgevoerd.
(Voor sommige mensen is de 'dus' al een groot vraagteken.)

Aan de ene kant vind ik het altijd jammer als mensen niet van hun stemrecht gebruik maken.
Maar als je je er niet goed bij voelt kun je stommere dingen doen dan 'thuisblijven'.

Kinke

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:49

soms vraag ik me af of het ooit verandert. zag op de fb pagina van BBB ook weer onzin voorbij komen over varkens in Nederland die met groeihormonen worden ingespoten. En zelfs op Bokt denken sommigen dit nog of dat er nog kistkalveren bestaan. Helaas....you can't argue with stupid

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:56

Ja maar ja maar, de sites zeggen dat toch....

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:26

Ik denk dat een heel groot probleem in zowel de maatschappij als de politiek is, dat mensen vanalles aannemen wat niet de waarheid is.

Wakkerdier maakt een radio spotje over een koe die van geen kant klopt. Een deel van Nederland weet dat het onzin is, want die weet hoe het er ongeveer aan toe gaat bij melkkoeien. Een ander deel van Nederland, die eigenlijk totaal geen kijk hebben erop, denken "ohnee wat zielig dat kan echt niet!!!"
Et voilà, discussie gecreeërd en een hoop mensen zijn weer wat onzin rijker.

Als we allemaal eens wat beter onderzoek zouden doen naar wat wel en niet de waarheid is, zou dat een hoop meningsverschillen schelen.

Topsport met de paarden imo hetzelfde. Iedereen roeptoetert, maar hoeveel zitten er nou écht in dat segment? De meesten daarvan hebben wel wat beters te doen dan berichtjes te tikken op Bokt.

Wolven idem dito. Iedereen bemoeit, maar niet iedereen ziet 16 dode, verminkte en opgejaagde schapen aan de weg liggen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan... :D

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:29

Ik zie regelmatig kalfjes van een paar dagen oud in zo'n iglo met een stukje gras/steen van 1m2 staan. Laat ze gewoon de eerste 6 maanden bij hun moeder. Maarja, moeder moet geld opleveren, dus hup, weg bij mama.
Nee, het zijn geen kistkalveren, dat was echt heel wreed, maar dit vind ik ook niet erg diervriendelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:32

Ik koop tegenwoordig 'kalverliefde' melk. Die kalveren blijven wat langer bij de moeder. Geen half jaar trouwens. Wisselt per boerderij. Heb destijds een lijst gezien maar kan hem niet terugvinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:47

mysa schreef:
Ik koop tegenwoordig 'kalverliefde' melk. Die kalveren blijven wat langer bij de moeder. Geen half jaar trouwens. Wisselt per boerderij. Heb destijds een lijst gezien maar kan hem niet terugvinden.

Die heb ik toevallig van de week ontdekt en voor mijn oma gekocht. Zij drinkt graag elke dag melk dus nu kan ze deze drinken. De kalfjes zijn dan minimaal 3 maanden bij de koe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:47

Ondertussen lijkt de opkomst dit jaar hoger te worden dan vier jaar geleden.

Reden tot vreugde...!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:49

Waar ik ben wezen stemmen was het ook flink druk. Wel jammer dat er zoveel minder stemburos waren dan de vorige keer. Van 9 naar 5 vind ik een beste teruggang. Geen idee of dat mensen tegenhoudt om te gaan stemmen, nu nog duimen op een fijne uitslag die watkan gaan betekenen voor iedereen

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:51

Kinke schreef:
soms vraag ik me af of het ooit verandert. zag op de fb pagina van BBB ook weer onzin voorbij komen over varkens in Nederland die met groeihormonen worden ingespoten. En zelfs op Bokt denken sommigen dit nog of dat er nog kistkalveren bestaan. Helaas....you can't argue with stupid

En al die onzin over antibiotica waarmee de dieren ingespoten zouden worden. Terwijl Nederland voorop loopt en het minst antibiotica gebruikt.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:53

lies schreef:
Ik zie regelmatig kalfjes van een paar dagen oud in zo'n iglo met een stukje gras/steen van 1m2 staan. Laat ze gewoon de eerste 6 maanden bij hun moeder. Maarja, moeder moet geld opleveren, dus hup, weg bij mama.
Nee, het zijn geen kistkalveren, dat was echt heel wreed, maar dit vind ik ook niet erg diervriendelijk.

Stop jij je pasgeboren baby ook direct in een kingsize bed met 5 andere kinderen?

Toevallig heb ik mijn afstudeeronderzoek gedaan naar het houden van het kalf bij de koe aan het eind van mijn bachelor. Hieruit is naar voren gekomen dat het zowel voor koe als kalf écht beter is om te scheiden. De enige relevante reden om het kalf bij de koe te houden is omdat het maatschappelijk gewenst is. Mensen koppelen graag menselijke emoties aan dieren, zonder dat ze kijken naar de werkelijke invloed op het dier. Indien gewenst wil ik je best de samenvatting van mijn onderzoek sturen met daarin alle voor- en nadelen inclusief wetenschappelijke onderbouwing.

De eerste paar dagen worden de kalveren bewust in een eenlingbox/iglo gehouden om zo de gezondheid van het dier goed in de gaten te kunnen houden, te controleren hoeveel het dier eet/ drinkt en een rustige start te bieden. Vergelijkbaar met een box voor baby's.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:56

lies schreef:

Heeft niet per se de reden hup mama moet geld verdienen, maar meer veiligheid voor het kalf. Buiten dat koeien heel lang niet zijn geselecteerd op "moedergevoel", zijn de huidige stalindelingen er niet op ingericht. Daarnaast (correct me if I'm wrong) zijn er veel ziektekiemen die bij het kalf kunnen komen in de loopstallen in tegenstelling tot de iglo's of strostallen. Ik moet zeggen, bij een boer waar ik heb stage gelopen hebben ze nu de kalveren in paren staan in grotere strohokken en dat lijkt heel goed te gaan. Maar dat soort initiatieven kosten veel geld. Je bouwt niet even je complete stal om. En ergens kan ik begrijpen dat je voor een nieuwbouw voor een bewezen winstgevend concept gaat. Al is dat niet helemaal de ondernemers spirit :D

Ik ga ook niet stemmen. Wilde wel graag gaan, maar ik ben op het moment niet eens bekwaam om me om te draaien in bed, laat staan naar een stembureau rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:58

Ik wil graag per pb de onderbouwing voor 'scheiding van koe en kalf is echt beter'.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:58

trysteffy schreef:
Is het raar als ik hellemaal niet ga stemmen..
doe het al vanaf mijn 18e niet…
Aangezien ik er zelf niet echt in geloof wat al die partijen zeggen…
Net als BBB die zegt wel heel leuk over de paardensport maar waarom heb ik daar nooit wat over gezien of gehoord. Ja partij van de dieren zegt het al heel wat jaren maar gebeurd ook weinig mee net als varkens die nooit buiten komen…
Verder heb ik mij er ook nooit in verdiept in partijen

Ik zou t toch doen. Zoek iets wat t meest bij je past.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:02

Ik heb ook gestemd. Waterschap zit een bekende van mij bij.
Gemeenteraad heb ik op een partij gestemd waar ik mij goed bij voel.

Niet op de eerste persoon, op de derde persoon.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:03

Net terug van stemmen. Moest voor het eerst m'n jas aan om te stemmen. Ipv 20m moest ik nu 800m lopen, nog steeds niet ver haha

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:05

murls schreef:
lies schreef:

Stop jij je pasgeboren baby ook direct in een kingsize bed met 5 andere kinderen?

Toevallig heb ik mijn afstudeeronderzoek gedaan naar het houden van het kalf bij de koe aan het eind van mijn bachelor. Hieruit is naar voren gekomen dat het zowel voor koe als kalf écht beter is om te scheiden. De enige relevante reden om het kalf bij de koe te houden is omdat het maatschappelijk gewenst is. Mensen koppelen graag menselijke emoties aan dieren, zonder dat ze kijken naar de werkelijke invloed op het dier. Indien gewenst wil ik je best de samenvatting van mijn onderzoek sturen met daarin alle voor- en nadelen inclusief wetenschappelijke onderbouwing.

De eerste paar dagen worden de kalveren bewust in een eenlingbox/iglo gehouden om zo de gezondheid van het dier goed in de gaten te kunnen houden, te controleren hoeveel het dier eet/ drinkt en een rustige start te bieden. Vergelijkbaar met een box voor baby's.

Zou het zeker graag lezen. Ben heel benieuwd, je klinkt overigens niet geheel objectief, gezien je eerste vraag ;)

Ik geloof wel dat de koe inmiddels geen emotie meer heeft, bij het scheiden van haar kalf. Maar je kunt toch niet ontkennen dat er een oerdrang bij dieren loskomt, om hun jongen te beschermen als die in gevaar zijn? Waarom zou dat anders zijn dan bij een koe? De praktische bezwaren (oa ruimte en gevaar door de andere omringende koeien) kan ik allemaal inkomen, maar dat maakt het nog niet ok imo.

Rizette schreef:
Kinke schreef:

En al die onzin over antibiotica waarmee de dieren ingespoten zouden worden. Terwijl Nederland voorop loopt en het minst antibiotica gebruikt.

Er wordt nog steeds heel veel antibiotica gebruikt in de veehouderij. Het is wel dalend, maar zeker geen onzin.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:10

Bij melkvee mag de melk niet mee wanneer er antibiotica wordt gebruikt.
Op varkens staat er een wachttermijn voor slacht.

Soms is antibiotica echt nodig! Longontsteking of hersenvliesontsteking is niet met groentesoep op te lossen natuurlijk.

Het oer instinct in koeien valt je enorm tegen.

Ik ben wel heel benieuwd waar jij je beeld vandaan haalt lies.

Kalveren monitoren per kalf tot ze sterk genoeg zijn is zeker niet verkeerd.
Bij verschillende boeren blijven ze enkele weken alleen in een iglo. Zodat gewicht, gezondheid en eventuele diarree goed gemonitord kunnen worden.
Bij het kunnen verteren van vast voedsel, worden de kalveren in een groep per vijf geplaatst.
Zodra ze van de melk af komen, mogen ze (per leeftijdscategorie) in grotere groepen en gaan ze ook mee het gras op.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 15-03-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:13

lies schreef:
Er wordt nog steeds heel veel antibiotica gebruikt in de veehouderij. Het is wel dalend, maar zeker geen onzin.

Aangezien je ook niet weet dat koe en kalf scheiden echt beter is, vraag ik me af waar je deze informatie weg haalt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:15

AB lijkt mij in sommige gevallen erg zinnig.

Scheiden van kalf en koe binnen de huidige veehouderij vind ik persoonlijk iets anders dan 'scheiden van koe en kalf is altijd beter'...

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:18

Echt mensen hou toch eens op met mama moet geld opleveren. Ja tuurlijk alles draait om geld, wat vind ik dat altijd een rotopmerking. Ik kan meer verdienen met een baan van 40 uur per week dan met wat ik nu ben, melkveehoudster. Snachts je bed uit, 24/7 paraat staan waardoor dikwijls een feestje vroegtijdig afgebroken wordt, tranen met tuiten huilen om een kalf wat het na 3 dagen ziek zijn niet haalt, ook al heb je er meer tijd en medicijnen ingestopt dan wat hij ooit zou opleveren. Zeker, all about the money. :roll:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:20

Jessix schreef:
mysa schreef:

Die heb ik toevallig van de week ontdekt en voor mijn oma gekocht. Zij drinkt graag elke dag melk dus nu kan ze deze drinken. De kalfjes zijn dan minimaal 3 maanden bij de koe.

Leuk, vond oma het zelf ook fijner? Ik sus mijn geweten ermee. Zou liever helemaal geen melk drinken maar omdat ik nogal wat stukken darm mis, is helemaal plantaardig geen optie. Ik ben er dus blij mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:31

mysa schreef:
Leuk, vond oma het zelf ook fijner? Ik sus mijn geweten ermee. Zou liever helemaal geen melk drinken maar omdat ik nogal wat stukken darm mis, is helemaal plantaardig geen optie. Ik ben er dus blij mee.

Ja dat vind ze leuk. Ze is 100 jaar maar staat echt open voor dit soort dingen. Ze eet ook bijna helemaal vegetarisch en dat voor een slagersvrouw. :D Ik drink zelf geen melk meer maar af en toe nog wel kaas en dat probeer ik dan ook altijd van dit soort boerenbedrijven te kopen. Leuk dat die mogelijkheden er zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:32

Nietsmar schreef:
Echt mensen hou toch eens op met mama moet geld opleveren. Ja tuurlijk alles draait om geld, wat vind ik dat altijd een rotopmerking. Ik kan meer verdienen met een baan van 40 uur per week dan met wat ik nu ben, melkveehoudster. Snachts je bed uit, 24/7 paraat staan waardoor dikwijls een feestje vroegtijdig afgebroken wordt, tranen met tuiten huilen om een kalf wat het na 3 dagen ziek zijn niet haalt, ook al heb je er meer tijd en medicijnen ingestopt dan wat hij ooit zou opleveren. Zeker, all about the money. :roll:

Ben je niet goed voor de koe, zal ze geen melk geven en ziek worden.
Ben je slecht voor de kalf, zal het sterven.

Gezondheid gaat voor geld, andersom wil niet.
Mensen met boerenverstand, die snappen dat.

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 21:33

Net gestemd :j GroenLinks en Water Natuurlijk. Ik stem voor een gelijkere samenleving, denken aan de toekomst, het klimaat/natuur en een duurzaam Nederland. In mijn optiek is er op dit moment echt verandering nodig, in alle sectoren, voor een leefbare omgeving en samenleving in de toekomst.