Mentale gezondheid tieners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:35

Prrrr schreef:
Dat zoek ik eigenlijk voor mijn eigen prebejaarde leeftijd :))

De circusschool! Mijn zoon zit in de kleutergroep maar er is ook een volwassen groep! En wat je leert en wil leren is ontzettend breed.

Hier echt anti- religieus, maar mijn zoon zit wel op clubjes.

Zwemles, dansles en circusschool. Ik denk dat zulke sociale ondernemingen echt bijdragen aan blije gezonde kinderen en dat lockdowns daarom zo killing zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:06

anjali schreef:
Sizzle schreef:
Verenigingen hoeven niet afhankelijk te zijn van de kerk :)*
Ik ben wel ooit aangesloten geweest bij een zogenaamde oekomenische jeugdgroep (met protestanse roots), dat was oppervlakkig reuze gezellig hoor, maar uiteindelijk heeft het mijn vertrouwen in het christelijk geloof alleen maar meer schade gedaan (afschuwelijk hoe er achter de deur gepraat werd, bovendien bleek 1 van de aansturende personen achteraf ook nog voor sexueel misbruik aangeklaagd te zijn :r )

Zoek iets waar je je welkom en gewaardeerd voelt; of dat religieus is, of niet is echt totaal niet relevant.
Mijn stijldansles was voor mij het sociale aanknooppunt :j

Verenigingen hebben het echter steeds moeliijker door de hoge druk en belasting in gezinnen. Dat moet echt keren. Het geen tijd hebben om iets sociaals te doen in het echte leven (niet op internet) is echt schadelijk denk ik. Wat dat betreft ben ik het hekemaal met je eens Anjali :j
Of je daar God bij uitnodigd of niet moet verder iedereen zelf weten.

In ons dorp is de Jugi (Jeugd turn vereniging) en de muziekvereniging hetgene waar eigenlijk bijna ieder kind wel bij zit. De jugi is in feite gewoon samen bewegen. Alles van turnen tot hockey zodat je een breed pallet aan sporten mee krijgt op simpel niveau zonder prestatiedruk. Helemaal top +:)+

Dat laatste wat je zegt: Zonder prestatiedruk. Dat vind ik inderdaad heel belangrijk.

Nou precies dat dus, ergens bij horen en samen plezier maken zonder meteen die druk is top +:)+

Ik zie voor die kleine iets als scouting ook wel zitten, lijkt me ook een fijne club.
Staat hij al een poosje voor op de wachtlijst.

Ellende is hier dat hij op dit moment naast school en zwemles eigenlijk niks meer wil.
School en zwemles vindt hij al ontzettend zonde van zijn tijd :=

Urbanus

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:15

Ik pb je even!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:26

Onze dochter zit op scouting. Ook in de lockdown hebben die zo creatief gekeken naar wat wel kon om samenhang te ervaren. Heel bijzonder en waardevol was dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 14:37

Pmarena, misschien gewoon nog even tijd nodig?
Mijn dochter wilde eerder ook niets verder: „mijn hoofd is al vol genoeg“ was haar standaard antwoord.
Ze is er inmiddels zelf mee aangekomen dat er weer wat bij kan (bijna 9)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:35

Ja precies, dat is het ook :j

Maar het is wel jammer van die eeuwigdurende zwemles, want anders had hij in plaats daarvan iets kunnen doen dat sociale contacten met dorpsgenootjes aantrekt... de meesten van zijn leeftijd zitten toch wel op 1 of meer dingen die hier in het dorp te doen zijn.

Maar zo begin je dus al met in een soort achterstand tov "de rest" en daarmee toch in een soort positie van buitenbeentje te komen... met zoiets kleins dat dan eigenlijk best ver doorwerkt. Op deze leeftijd is dat hopelijk nog wel in te lopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:02

Maar sla je dan ook weer niet door naar de andere kant? Moeten we wel verwachten dat iedereen ergens aan mee wil doen, sociaal moet zijn etc?

Ik had het al vanaf jong ook nodig om echt even alleen te zijn, alleen te spelen etc. Soms moet je ook echt weten wanneer je kinderen met rust moet laten denk ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:09

Natuurlijk, je hebt extraverte en introverte kinderen, het zijn net mensen.

Maar ik ben een groot voorstander van ze dingen laten proberen en zeker als ze nog jong zijn, stimuleren om vriendjes te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:15

Urbanus schreef:

Maar ik ben een groot voorstander van ze dingen laten proberen en zeker als ze nog jong zijn, stimuleren om vriendjes te maken.

Joh, mensen? :+

Natuurlijk kan je ze dingen laten proberen en is dat een deel van opvoeding. Maar je zou toch ook al snel moeten merken of een kind dat past en of je dat doet omdat je jezelf dan een goede ouder vindt of dat je je kind er echt een plezier mee doet?

Toen onze zoon op zwemles zat, moesten veel kinderen eerst hun abc halen en dan mochten ze op een sport naar keuze.
Andere kinderen zaten op zwemles, sport, muziekles etc, dus een hele drukke agenda.

Fijn als de kinderen dat leuk vinden en het goed gaat, maar ik zie ook teveel mensen het voor hun eigen ego doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:29

superpony schreef:
Urbanus schreef:

Joh, mensen? :+

Dat... was een grapje.

superpony schreef:
Natuurlijk kan je ze dingen laten proberen en is dat een deel van opvoeding. Maar je zou toch ook al snel moeten merken of een kind dat past en of je dat doet omdat je jezelf dan een goede ouder vindt of dat je je kind er echt een plezier mee doet?

Toen onze zoon op zwemles zat, moesten veel kinderen eerst hun abc halen en dan mochten ze op een sport naar keuze.
Andere kinderen zaten op zwemles, sport, muziekles etc, dus een hele drukke agenda.

Fijn als de kinderen dat leuk vinden en het goed gaat, maar ik zie ook teveel mensen het voor hun eigen ego doen.

Ik herken dat niet zo, maar wij zitten ook niet in dat cirkeltje. Dat heb je waarschijnlijk meer bij prestatiesporten.

En ik heb 2 extraverte kinderen (hallo genen) dus het is hier eerder iets ontmoedigen dan aanmoedigen.

Even aanvullend:

Een lockdown zouden ze hier goed voelen. In de echte coronatijd waren ze nog te klein, maar nu zouden ze er echt ongelukkig van worden om nergens naartoe te kunnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:31

Ik zou me geen zorgen maken over wel of geen aansluiting dmv clubjes. Er kan zoveel veranderen in een paar jaar tijd. Zoals gezegd hier dochter op scouting maar daar haken er best veel af in de puber leeftijd. Ik was als kind nergens toe te stimuleren, noemden ze toen verlegen. Maar nu pas sinds een paar jaar weet ik dat ik gewoon heel erg introvert ben. Kun je prima mee leven, maar stimuleren om toch vooral de deur uit te gaan werkt bij mij averechts. Is toen ik eenmaal bijna klaar was met middelbaar onderwijs helemaal goed gekomen, toen in zelf een clubje mensen vond waar ik tussen paste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:57

@Urbanus, snap ik, daarom :+

Maar zou het dan makkelijker zijn als je kind(eren) op je lijken dat ouders dingen herkennen?

Mijn moeder is behoorlijk verlegen en mijn vader was extreem amicaal bijv. Ik leek als kind wel sociaal en makkelijk, maar had echt behoefte aan alleen zijn soms.

Ik ben later juist steeds meer gaan afsluiten voor mensen en minder sociaal.

Bij iemand anders was dat compleet andersom; die was als kind verlegen, wilde niks en is als volwassene heel sociaal.

Je zou eigenlijk moeten weten wat de meeste invloed heeft op kinderen; De ouders en familie, de buurt waarin kinderen opgroeien, de clubjes, sport, school.....

Het zal een combinatie zijn, maar toch. Lijk je op je ouders en zijn die je grootste voorbeeld, of kan het ene of andere clubje ook veel invloed hebben?
Of ligt het weer aan de ouders hoe die daarmee omgaan? Leren ze je netjes op tijd te gaan, je spullen op orde te hebben, altijd netjes te gaan volgens afspraak etc.

En het ene clubje is het andere niet. In mijn omgeving had scouting niet zo een goede naam, maar denk dat je daar juist wel veel mee krijgt op sociaal vlak, samenwerken etc.

Ik zat altijd tussen de paarden en mijn moeder vond wel dat ik ook een team sport moest doen en iets van muziek. Helaas werkte teamsport bij mij niet en kon het ook niet combineren met paardrijden.
Maar goed, dan lieten ze me wel zelf kiezen. Is dat dan wijsheid? Of moet je toch iets dwingen als je weet dat dat beter is?

Beleefd zijn etc heb ik toch echt vanuit thuis en de familie meegekregen. Maar mensen durfde zich ook meer met elkaar te bemoeien denk ik.
Mijn oma was een belangrijke factor en die liet mij opstaan in de bus voor ouderen, mijn tante zei als we wat kregen; wat zeggen jullie dan?
Binnen de familie lette je toch wel samen op dat de kinderen beleefd waren en bedankte etc.

En met buiten spelen werd er ook meer op elkaar gelet en durfde andere ouders ook iets te zeggen. En het is niet dat je echt bang was, maar je had wel ontzag en of respect voor volwassenen en dat mis ik tegenwoordig echt vaak.
Zelfs toen ik 18 en zgn volwassen was, bleef je een jongere en respect houden. Zeker als ik nu op pensionstallen kijk bijv of hier op Bokt lees, zijn begin 20ers hondsbrutaal tegen iedereen, want ze willen gelijk zijn, zijn ook volwassen etc.

Mijn moeder is 79 en in winkels staan mensen te jij-en en te jouw-en. Mijn moeder vindt dat wel leuk, maar het is gewoon echt geen gehoor.
Het komt toch allemaal ergens vandaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:59

superpony schreef:
Maar sla je dan ook weer niet door naar de andere kant? Moeten we wel verwachten dat iedereen ergens aan mee wil doen, sociaal moet zijn etc?

Ik had het al vanaf jong ook nodig om echt even alleen te zijn, alleen te spelen etc. Soms moet je ook echt weten wanneer je kinderen met rust moet laten denk ik.

Die van ons is heel erg sociaal, altijd al geweest. En die komt nu echt tekort helaas.
Wat vervelende ervaringen gehad met vriendjes die erg dominant waren en echt vervelende ervaringen mee gehad. Vriendje dat de schoolplein pestkop werd enzo. Op school het véél te druk vinden, in de klas en in de pauzes was er steeds gedoe met jongens die deden schoppen en slaan, anderen laten struikelen. Heel naar taalgebruik ook. Echt een enorm pittig klasje van teveel te pittige jongens die teveel op elkaar in zaten te irriteren. Die van ons werd daar sta-pel-gek van :(:)

Hij was daar niet het mikpunt van maar werd er gestoord van, die onrust in de klas, wilde nauwelijks nog naar school, verhalen over steeds mopperende juf en zelfs de juf van de klas ernaast door de muur heen horen schreeuwen := Ook vervelende dingen gebeurt op het schoolplein bij andere kinderen. Na school was hij altijd dermate overprikkeld dat hij naar huis wilde, zijn eigen dingen doen.

Heel begrijpelijk....maar voor een kind dat eigenlijk heel erg sociaal is, is dat toch niet goed.
Maar afspreken zag hij echt niet meer zitten na dat gedoe met die dominante vriendjes die dan toch vervelende streken hadden. Het is echt enorm lüllig als je het lieve, gevoelige type kind hebt dat zelf wel super zijn best doet om een goede, lieve vriend te zijn maar dan steeds teleurgesteld wordt door rotgedrag van de ander en dan niet meer zo in vriendschap durft te geloven :(:) En dat naast dat gezeik met die zwemles. Ventje heeft gewoon steeds pech.

Het afspreken voelde teveel als een verplichting en dat trok hij niet goed na al die overprkkeling op school, dus dat deden we dan niet. Maar dan zette ik de auto of fiets een paar honderd meter verderop, achter de natuurspeeltuin, zodat we daar doorheen moesten lopen om naar huis te gaan. En dan lekker langzaam en even samen zitten weet je wel O:) Dan kon hij toch heel vrijblijvend spontaan daar blijven spelen met een klasgenootje, vriendelijke onbekende of zijn speeltuinvriend en waren we zo 2 uur verder met een lekker lachend, jubelend kind dat in allerlei fantasie-spellen verzeild raakte met zijn speeltuinvriend(en) :D

En dat sociale had hij echt hard nodig want lekker plezier hebben met anderen heb je gewoon als tegenhanger nodig voor dat in de pas lopen en opzitten en pootjes geven op school en zwemles.

Ik gun hem echt het gevoel van deel zijn van een groep, een fijne groep die er voor elkaar is en samen leuke dingen doet weet je wel. Ik voel dat dat ventje dat nodig heeft en baal er gewoon van dat hij dat nu niet aan het opbouwen is want het zou hem zó goed doen....

Je wilt je kind niet steeds uit zijn bekende omgeving halen. Maar nadat er een incident was op school dat voor ons echt te druppel was (je kind moet toch op zijn minst veilig zijn) hebben we besloten van school te veranderen.

Hij was op zijn oude school zó overprikkeld.... Werd heel erg mopperig. Heel kort lontje. Ging die lelijke praat ook overnemen...en daarna beseffen wat hij deed en dan was hij super verdrietig weet je wel :(:) Het ventje zat gewoon echt niet lekker in zijn vel daar. We voorzagen dat het daar zo'n ongelukkige tiener zou gaan worden :=

Hij zit nu op het dorpsschooltje dat zeer positief veranderd is de afgelopen jaren en nu eigenlijk beter bij hem / ons past. En we krijgen onze jongen weer terug *\o/* Hij heeft het hier véél beter naar zijn zin, echt ontzettend fijn, een pak van ons hart! Ze zijn hier veel liever voor elkaar. Er is veel meer rust. Hij wordt veel meer "gezien" en zijn tegenzin bij het naar school gaan is een stuk verminderd. Hij vindt het nog steeds wel zonde van zijn tijd maar dat wordt ook minder :=

Maar nu dus voor elkaar zien te krijgen dat hij sociaal weer wat meer aansluiting krijgt :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-12-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:11

pmarena schreef:
Hij was daar niet het mikpunt van maar werd er gestoord van, die onrust in de klas, wilde nauwelijks nog naar school, verhalen over steeds mopperende juf en zelfs de juf van de klas ernaast door de muur heen horen schreeuwen :=

Een van de experts op gebied van pesten geeft aan hoe pesten een groepsproces is en bovendien heel vaak begint aan de bovenkant. Dus wellicht zijn het niet eens de pittige jongens, maar zeker ook het gebrek aan steun van de leerkrachten die daarin doorwerken. Die jongens reageren wellicht ook vanuit hun eigen gevoel aan onveiligheid.

Maar ik denk dat dat ook iets is waar we kennis missen en ook wel wat vaardigheden. Hoe bied je een groep een stabiele basis en laat je de groep ook een stabiele basis zijn (ipv een groep met spanningen die je wel tijdelijk onderdrukt door boos te worden/meer regels op te leggen, meer te willen beperken maar zonder dat de spanning daaronder verandert.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:22

Het stomme is dat dit an sich juist de beste keuze was qua school, toen we destijds voor onze peuter aan het rondkijken waren. En stuk voor stuk zijn het ook hele leuke jongens. Alleen de groepsdynamiek is ruk, teveel te pittige jongens, school die het probleem niet zo goed lijkt te willen onderkennen.

Na nog een politie-waardig incident op het schoolplein (tussen klasgenootjes, die van ons heeft het niet mee gekregen) waren wij er klaar mee en hebben we hem (met pijn in ons hart want dat is geen lichte beslissing) van school gehaald en een andere school gekozen. Ik baal als een stekker dat we dat hebben moeten doen maar na 3 jaar hopen op verbetering mochten we wel eens onze conclusie trekken, denk ik zo :=

En nu doet hij het eigenlijk super! Moeten we alleen zien te kijken hoe we weer wat vertrouwen in hem op kunnen bouwen dat hij weer wat sociale relaties aan durft te gaan :(:)

En zo zijn we dus lekker druk met proberen te repareren wat buitenshuis kapot wordt gemaakt...

Probleem hier was ook dat school probeerde om van alles onder de pet te houden.
Zelfs tegen ouders niet eerlijk vertellen wat er speelde. Ik weet niet of dat bij meer scholen zo gaat...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:26

En vriendjes uit de straat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:33

Wij wonen net buiten het dorp in de polder aan een druk dijkje, dus helaas geen spontane aanloop. Ik heb hem aangemeld voor de BSO op school. Daar zitten ook wat klasgenootjes. Dan kan hij vrijblijvend wat leuke contacten opbouwen / samen spelen. En als hij niet samen wil spelen, lekker zijn eigen ding doen met tekenen ofzo :) Die vrijblijvendheid heeft hij momenteel hard nodig door al het gebeuren.

We zijn gaan kijken bij het BSO-lokaal. Deur ging open, groepje klasgenootjes noemde heel blij verrast zijn naam, hoopten dat hij ook op de BSO zou komen en hij werd meteen door 2 meiden geknuffeld (er hing ook een jongen aan vast :D ) en in die knuffel mee naar binnen gesleept waarna ze meteen heerlijk aan het spelen waren *\o/*

Hij wilde een (half) uurtje later niet meer weg dus dat is alvast een schot in de roos **\O/**
Ik wil hem dan 1 dag in de week 2-3 uurtjes naar de BSO laten gaan (ze zijn al om 14:00 uur uit) om een beetje vrijblijvend zijn sociale hart op te kunnen halen. En dan moet hij zelf maar aangeven hoe lang hij wil blijven (ik haal hem gewoon op als hij het zat is) en of hij misschien nog een extra dag wil :)

Hopelijk krijgen we hem op die manier weer een beetje op de rit zodat hij niet als een soort eenzame verstrooide professor altijd maar thuis werkboekjes en rapporten van zijn uitvindingen zit te schrijven en zit te vereenzamen met het idee dat de hele wereld küt is :=

Eigen vrije tijd heeft hij dan nog tijd zat voor :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-12-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:34

Dat pesten is ook een probleem en zou inderdaad meer aandacht voor moeten komen.

Onze zoon bijv is wel heel sociaal, geen pestkop, maar staat ook erg sterk in zijn schoenen. Had wel vriendjes die zo waren, maar kon die ook wel wat "temmen". En die van ons is bepaald niet groot en indrukwekkend, maar wel een type waar iedereen graag bevriend mee wilde zijn.
Ook de drukke en zogenaamd moeilijkere jongen kozen hem wel graag uit als vriend.

Ik heb zelf een cursus gehad bij de voetbal vereniging over bepaalde type personen. Die hadden ze ingedeeld in groepjes en dan namen gegeven.
Ook daar kwam uit dat de pestkop vaak niet een leider is bijvoorbeeld. Waar veel mensen vaak denken dat de pestkop ook "het baasje" is.

Onze zoon baalde weleens van een te drukke jongen of iemand die erg ver ging in pesten, maar dan hadden we thuis een relativerend gesprek waar dat vandaan zou kunnen komen bij die jongen. Ik zei altijd; niemand gedraagt zich voor zijn lol als een s*kkel en de meesten willen juist graag liever vrienden.

Maar zo zie je maar dat alles valt of staat met de omgeving en aanpak. Je zou toch denken als volwassene; hoe moeilijk kan het zijn om een pestkop/kind aan te pakken zodat anderen daar geen last van hoeven te hebben? Welke wegen zijn bewandelt.

Onze zoon is ook 1x door problemen op school van school verandert en 1x door verhuizen op de bs en door verhuizen op de middelbare.
Het enige is dat hij na de laatste verhuizing zich echt heeft kunnen settelen en zich wel enorm is gaan hechten aan zijn vrienden en wereldje daar. Hij is sterk, maar wil eigenlijk niet meer verhuizen bijv.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:35

Ja wat een goed idee! Fijn dat het zo uitpakt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:42

Ik denk dat hechten aan een vast cluppie zo slecht niet is. Samen sta je sterk :j

Persoonlijk ben ik erg blij dat hij (wij...) nu eindelijk eens geluk lijkt te hebben, hij vindt het op deze school veel fijner, wordt veel meer "gezien" door de juffen ook. Hij scoorde op de vorige school ook prima, ze vonden het een leuk, grappig, lief en slim joch. Konden het daar net als hier wel waarderen dat het zo'n aparte snijboon is met van die ouwe lüllen uitspraken :D Maar nu gaat zijn lijntje bijna recht omhoog en komt hij veel beter tot zijn recht, het lukt ze hier beter om hem te motiveren en naar het niveau te halen waar hij hoort. Daar voelt hij zich ook gelukkiger door :)

Het ventje komt er heus wel, maar ik merk wel dat je er als ouders blijkbaar verdraaid dicht bovenop moet blijven zitten om een gestage neerwaartse spiraal te doorbreken waar zo'n kind bij pech in terecht kan komen :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:14

Op onze school hebben ze een pest programma waabij ze leren vanaf groep 3 hoe je eerlijk ruzie kan maken (ruzie hoort er nou eenmaal bij) en wanneer het een niet eerlijke ruzie is.
Tevens leren ze de kinderen hoe ze in een conflict kunnen modereren (als superheld). Het lijkt ontzettend goed aan te slaan. Ben er ook heel blij mee. De vertrouwenspersoon van de school is ook de enige juf die ze met de voornaam aanspreken en is in de pauzes regelmatig bij de kinderen. Ze krijgen met regelmaat te horen dat „Cynthia“ er voor al je grote en kleine problemen is :)

Edit: 1 van mijn broer werd vroeger zowel fysiek en mentaal verschrikkelijk gepest. Echt blauwe plekken. Als ouder viel daar gewoon niets mee te doen, je loopt (liep) tegen een muur op. Hij is naar speciaal onderwijs gegaan om het te ontvluchten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-12-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:20

Zulke dingen zijn hier ook allemaal op de scholen. Daar maken ze allemaal mooie sier mee.... Ik denk dat het op de eerste school ook vooral fout ging dat het een losgeslagen zooi was bij het buitenspelen. Met steeds andere pleinwachten. En dat ouders niet te horen kregen hoe vervelend hun kind eigenlijk deed, alsof de school zich er een beetje voor schaamt ofzo.

In de klas waar onze jongen nu zit, zitten nog 4 oud-klasgenootjes, zijn allemaal na de zomervakantie overgegaan naar deze school := Van 1 van die jongens vertelde onze jongen steeds dat hij op de gang werd gestuurd, naar de kleuters moest, naar groep 8 werd gestuurd, voorin de klas bij de juf moest met zijn tafeltje zodat hij geen contact met de andere kinderen kon maken. En die moeder blijkt dat helemaal niet geweten te hebben, dat is toch raar :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 18:45

Ja, dat is raar. Natuurlijk hoor je dat te weten.
Het lijkt me ook een goede reden om daar een serieus gesprek over aan te gaan.

Grappig verhaal: mijn moeder heeft ooit een opleiding gesloten _O-
Mijn broer (die van het pesten) had na zijn schooltijd een enorm probleem ontwikkeld waarbij hij zich afsloot voor negatief nieuws. Dus als hij iets niet gedaan had en daarvoor strafwerk kreeg dan sloot hij zich verder af en deed niet eens meer zijn schooltas open. Op den duur bleek dat de school hem strafwerk op strafwerk gestapeld had zodat hij inmiddels een heel boek moest overschrijven en zonder de ouders te informeren, hij was nog minderjarig (…echt… 8)7 )
Mijn moeder heeft toen een klacht ingediend omdat ze juist deze (prive) opleiding gekozen hadden vanwege kleine klassen en idividuele aandacht. Van de ene klacht kwamen ze in de volgende waarbij uiteindelijk bleek dat ze aan bepaalde wetten helemaal niet voldeden. Die opleiding bestaat niet meer :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:31

@pmarena, hechten aan een clubje kan vast zijn voordelen hebben, maar ik denk echt dat mensen vaak niet inzien hoeveel invloed ze op elkaar hebben.

Mensen hebben het heel vaak over gelijkheid, maar ik denk dat er nooit 100% gelijkheid is, ook niet in vriendschappen.

In mijn ogen willen mensen (te) graag ergens bij horen en dat gaat soms ver. Een aantal jaren terug kreeg ik een onderzoek te lezen waar vooral laaggeschoolden erg beïnvloedbaar zijn en ook vaak het vermogen missen om dat zelf te zien, eruit te komen of een eigen "ik" te ontwikkelen.
En het leider type krijgt soms teveel ruimte en kansen om dominant te zijn in ene groep. Dat heeft soms echt nadelige gevolgen voor anderen.

Het gebeurt alleen ook zonder dat men het door heeft. Je ziet het ook echt terug op Bokt. Logisch, dat is een afspiegeling van de maatschappij en alles en iedereen komt hier bij elkaar.

Het is goed dat je er als ouder bovenop zit en jullie hebben zo te lezen de juiste keuzes gemaakt. Maar je mag er ook vanuit gaan dat professionals soms hier en daar bijsturen.
In jullie geval gaat het goed, maar ook genoeg ouders die hun kinderen als prinsjes en prinsesjes behandelen, die doen nooit iets verkeerd, mogen alles etc etc.
En hoe onwijs veel ik ook van mijn kind hou, hem de knapste, leukste, etc vind, moet je wel een beetje realistisch kunnen zijn. Hij is echt verwend tot op het bot, hoefde nooit iets te doen, kreeg alles, maar ik was wel streng en heel consequent en toch kan hij ook heel goed zijn eigen boontjes doppen.

En daar zie ik dus terug wat al werd gezegd; dat heb ik bij de dieren ook. Het consequente heb je denk ik toch in je als je veel met dieren werkt. Waar ik die dus ook vreselijk verwen en veeeeeeel teveel goed vind. Mijn grenzen zijn altijd heel duidelijk.

Doe je het goed? Dat weet je nooit. Ik ken iemand die echt heel onredelijk tegen haar moeder is, ook waar anderen bij zijn. Wij denken dat die moeder het goed heeft gedaan, maar blijkbaar denkt 1 kind daar anders over.
Het is dan toch hoe iemand ontwikkelt en dingen heeft ervaren. Is diegene dan onredelijk? In mijn ogen; ja. Maar het gaat er uiteindelijk om, hoe iemand het zelf ervaart, want diegene reageert daar zo op en functioneert blijkbaar niet goed daardoor. Dan is wat wij vinden niet zo belangrijk.

@Sizzle, hoe zie jij het onderwijs in Switzerland? Vrij of streng? Goed, slecht? Ik hoor weleens dat in andere landen kinderen veel meer mogen ontwikkelen op eigen kwaliteiten ipv zoals hier het verplichte riedeltje moeten kunnen binnen x jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 19:51

Ik heb geen eerlijk vergelijk dus ik kan het niet vergelijken met het huidige NL, maar ik vind het wel een prettig systeem. Het aantal contact uren op de basisschool is erg laag in verhouding denk ik.
In de eerste klas (groep 3) gaan ze 4x tot 12 uur en 1x tot 15 uur met lunch ertussen tussen 12-13:30.
Voor werkende ouders is het dus wel een heel duur systeem. Continue rooster moet in de meeste plaatsen nog uitgevonden worden.
Leraren worden met meneer/mevrouw „achternaam“ aangesproken en discipline staat nog aardig hoog in het vaandel (oren open, hand op je knieen en mond dicht als de juf in de kring iets verteld). Je geeft je docent een hand bij binnenkomst.
Het leersysteem zelf is enorm kantonafhankelijk, ook vanwege de talen. In de Duitse Kantons zie je een hoop terug van de Nederlandse vrije scholen. Veel kringwerk, opsplitsen in kleine groepjes, veel handwerk, 3x gym per week en af en toe naar het bos. Op de kleuterschool gingen ze in de zomer iedere 2 weken een ochtend naar het bos. Dan maken ze daar ook een vuur om een worstje te grillen.

Een school kiezen zit er niet in, je moet gewoon naar de school binnen je postcode, geen discussie. Tenzij je uiteraard voor prive onderwijs kiest :$
Dat is expres zo gedaan om te voorkomen dat je geen „zwarte scholen“ krijgt maar in de praktijk zoeken mensen er natuurlijk net zo hard hun woonplaats er op uit.

Heel fijn vind ik dat kinderen al vanaf de kleuterschool toch wel geacht worden zelf naar school te lopen (gevaarlijk wegen uitgezonderd natuurlijk) en er wordt actief campagne gevoerd tegen ouders op het schoolplein of brengende ouders.
De politie komt dan ook de eerste 3 jaar langs om buiten met de kinderen te oefenen met oversteken via zebrapaden. Ik kan ook echt niet anders zeggen dan dat die guppies dat vreselijk goed doen.

Na het basisschool kies je tussen voorgezet beroepsonderwijs of gymnasium. Dat beroep is dan nog niet gespecificeert. Het meester-leerling systeem is nog heel actuel voor handwerkberoepen.

En uiteraard is alles afhankelijk van je docent en schoolleiding uiteindelijk. En natuurlijk hoe je in je klas tot je recht komt.

Het zal echter niet specifiek slechter of beter zijn want ook hier is de noodklok geluidt vanwege toenemende mentale problemen bij tieners -O-
Dat probleem lijkt aardig universeel helaas.