Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 06:55

Exitium schreef:
karrij schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat de klant dat dan zomaar zal willen betalen.

Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.

Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.

Het zij zo?? Meen je dat werkelijk?Het zal je bedrijf zijn die je al 10 talen jaren runt op deze manier naar de gallemiezen gaat!

Dan nog, daar kun je moeilijk de klanten die wegblijven of minder komen omdat het te prijzig voor ze wordt de schuld van geven natuurlijk.[/quote]

Ik zeg ook nergens dat ik de klanten daar de schuld van geef! Ik vind dat er heel makkelijk over gedacht wordt dat dit soort kleine bedrijfjes, waar mensen kei en kei hard werken maar failliet gaan! Het zij zo??!! Ik vind het nogal kort door de bocht, hier zitten vaak hele familie's achter en ook deze mensen kunnen er niks aan doen dat we in deze K situatie zijn beland!

En daar komt nog bij dat het toch van de zotte is dat we niet eens meer zonder bij na te denken(of je het financieel wel redt) een lekker bakkie kibbeling kan kopen??! En dat geldt niet alleen voor een visje halen, maar ook de bakkers gaan 1 voor 1 om! Allemaal , het zij zo??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 07:30

Ik denk niet dat ook maar iemand het leuk vindt, of het die bedrijfjes gunt dat ze failliet gaan. Het is wel hoe de economie werkt. De ongezonde of uit de tijd zijnde bedrijven gaan als eerste als de inflatie stijgt en het krap wordt in de portemonnee van de consument.

Nu met de energiecrisis gaat dat niet helemaal op, en dat vind ik wel echt schrijnend en kun je ook geen marktwerking meer noemen, imo.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 07:39

Benzz schreef:
de mensen die macaroni met smac eten, daar krijg ik ook medelijden mee.

Weet niet of ik nou medelijden met mezelf moet hebben of met jou.

Eerlijk,ik kijk niet naar e nummers of hoeveel koolhydraten oid in een gerecht zitten.
Probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten,zo gevarieerd mogelijk en wat financieel haalbaar is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:33

Wij gingen sowieso al niet heel vaak uit eten, want dat is gewoon altijd al relatief duur geweest.
Duur, omdat ik thuis hetzelfde veel goedkoper kan maken. Oké, het zal minder lekker zijn, en de sfeer is natuurlijk ook anders - maar duur omdat ik ook nog andere rekeningen heb liggen, hobby's heb, en dan moet je keuzes maken.

Dus wij gingen sowieso al niet heel vaak uit eten - maar nu dus nog minder.
40 euro per persoon klinkt misschien niet zo heel duur, maar we zijn natuurlijk met 2 - en voor 80 euro kan ik heel de week eten, in plaats van 1 avond.

Ik heb altijd wel al op zulke dingen gelet, en geef mijn geld liever aan andere zaken uit.
Ik snap wel dat de prijzen in restaurants stijgen, hun kosten stijgen tenslotte ook. Maar helaas - voor mij wordt het leven ook duurder, en mijn loon stijgt niet mee. Dan geef ik mijn geld liever aan andere dingen uit.

Tango1979

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:39

Wij gaan een keer of 10 per jaar met een vriendinnengroep lekker uit eten en dan wel naar een AYCE concept (sushi of Grillig) zodat je gewoon gezellig de hele avond hapjes kan eten en wijn kan drinken.

De prijs is ook daar behoorlijk omhoog gegaan, dus misschien gaan we eens een keertje minder.

Maar ik zie dat sowieso al als een luxe. Toen ik opgroeide gingen we misschien 2x per jaar uiteten, naar een AC restaurant of steengrillen ofzo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:47

Ja dat is wel echt anders. Nu vinden we dat we ‘armer’ worden als je niet elke zaterdag kunt lunchen en uit eten. Vroeger ging je 2x per jaar uit eten misschien en dat was dan echt speciaal.

We zijn verwend.

Ik praat wat generaliserend uiteraard dus trek vooral de schoen niet aan als ie wringt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 09:57

Daan13 schreef:
Benzz schreef:
de mensen die macaroni met smac eten, daar krijg ik ook medelijden mee.

Weet niet of ik nou medelijden met mezelf moet hebben of met jou.

Eerlijk,ik kijk niet naar e nummers of hoeveel koolhydraten oid in een gerecht zitten.
Probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten,zo gevarieerd mogelijk en wat financieel haalbaar is.

Dat dus. En ja, ik eet inderdaad wel eens smac. Daar ben ik ook mee opgevoed. Dat hoort door de macaroni. Het kan ook met gehakt, maar beiden zijn lekker hoor.

Uit eten is hier nog steeds een luxe, en zelfs op vakantie wordt er ook echt nog wel zelf gekookt.

Wel zag je de afgelopen 20 jaar een verschuiving naar met collega's buiten de deur lunchen i.p.v. eigen broodjes of de bedrijfskantine. Ook veranderde de kantine in een bedrijfsrestaurant. Maar al voor corona werd het bij ons omgedraaid met een ronde wandelen en een bezoek aan de appie of de Jumbo, dan had je wel vers brood met beleg en wat over was ging in de koelkast op het werk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:01

Pantykous schreef:
Ja dat is wel echt anders. Nu vinden we dat we ‘armer’ worden als je niet elke zaterdag kunt lunchen en uit eten. Vroeger ging je 2x per jaar uit eten misschien en dat was dan echt speciaal.

We zijn verwend.

Ik praat wat generaliserend uiteraard dus trek vooral de schoen niet aan als ie wringt.

Ja ik denk echt dat we verwend zijn. Mijn moeder wil nog steeds niet vaker dan misschien 2x per jaar uit lunchen. Die vind dat echt geldverspilling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:10

Ik moest net even uit noodzaak een croissantje en een cappucino halen bij het station. Had geen ontbijt bij me omdat ik eerst langs het ziekenhuis moest. Moest voor die 2 dingetjes 4.50 aftikken.
(Ik haal vrijwel nooit iets bij de kiosk, vind het te weinig voor dat geld)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:50

Ik werk vanaf mijn 16e fulltime en altijd bedrijfskantines gehad. Zelf brood meenemen heb ik nog nooit gedaan. Het is dat ik nu veel vanuit huis werk en dan wel zelf lunch maak (meeste van de tijd) Maar als ik op kantoor ben haal ik daar zeker eten. Ook daar zijn de prijzen flink gestegen. Aantal jaren geleden zat ik rond de 3 euro per dag en nu rond de 5 a 6 euro per dag. Maar voor mij geen reden om het niet meer te doen.

Naast paarden is uit eten gaan een grote hobby dus daar gaat gewoon veel geld heen. Wij vinden het dat waard maar dat ligt voor iedereen anders.

Grappige rekensom die natuurlijk niet helemaal waar is maar die wij soms wel op tafel gooien... de tijd die we kwijt zijn aan boodschappen doen, eten maken en alle weer opruimen gelijk staat aan ons uurtarief waardoor we net zo goed uit eten kunnen gaan :+

Ik vind wel een verschil zitten tussen mensen die hun geld liever aan andere dingen uit geven en het het daarom niet waard vinden. Mensen die het wel heel graag willen maar het financieel echt niet lukt. Dat vind ik jammer voor die mensen.
Als er een bokker is die heel graag een keer uit eten wilt maar dat echt niet kan betalen...en je vindt het gezellig om een keer met mijn vriend en mij mee te gaan... stuur maar een pb. Ik trakteer met liefde een keer. Het is ten slotte bijna sinterklaas/kerst <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:01

Wat een lief gebaar ♥️

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:06

Sure_lee schreef:
Ik werk vanaf mijn 16e fulltime en altijd bedrijfskantines gehad. Zelf brood meenemen heb ik nog nooit gedaan. Het is dat ik nu veel vanuit huis werk en dan wel zelf lunch maak (meeste van de tijd) Maar als ik op kantoor ben haal ik daar zeker eten. Ook daar zijn de prijzen flink gestegen. Aantal jaren geleden zat ik rond de 3 euro per dag en nu rond de 5 a 6 euro per dag. Maar voor mij geen reden om het niet meer te doen.

Naast paarden is uit eten gaan een grote hobby dus daar gaat gewoon veel geld heen. Wij vinden het dat waard maar dat ligt voor iedereen anders.

Grappige rekensom die natuurlijk niet helemaal waar is maar die wij soms wel op tafel gooien... de tijd die we kwijt zijn aan boodschappen doen, eten maken en alle weer opruimen gelijk staat aan ons uurtarief waardoor we net zo goed uit eten kunnen gaan :+

Ik vind wel een verschil zitten tussen mensen die hun geld liever aan andere dingen uit geven en het het daarom niet waard vinden. Mensen die het wel heel graag willen maar het financieel echt niet lukt. Dat vind ik jammer voor die mensen.
Als er een bokker is die heel graag een keer uit eten wilt maar dat echt niet kan betalen...en je vindt het gezellig om een keer met mijn vriend en mij mee te gaan... stuur maar een pb. Ik trakteer met liefde een keer. Het is ten slotte bijna sinterklaas/kerst <3

Awh dat is echt heel lief!!! <3

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:18

germie schreef:
Het zusje ken ik niet, zit niet in het noorden zo te zien. Prijzen kan ik zo niet vinden online. Wat kost daar dan een avondje eten?

Bij het zusje moet je er wel rekening mee houden dat het drinken er over heen komt. Je hebt een tafel voor de hele avond dat dan weer wel, kwalitatief goed eten, fijne bediening. Kosten voor het eten zijn € 33.80.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:20

Sure_lee schreef:

Noooh <3.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:21

Pantykous schreef:

We zijn verwend.

Ben ik met je eens, toen de eerste uitbraak van corona kwam hoeveel klaagden er wel niet dat ze niet meer uit eten konden, niet op vakantie. Iedereen vind het maar heel normaal dat ze kunnen doen en laten wat ze willen. Er zijn genoeg mensen die al jaren niet op vakantie zijn geweest of uit eten gaan. We vinden het allemaal maar heel normaal geworden, even een stedentripje naar hier, gewoon omdat het kan. Een stap vooruit is altijd vrij makkelijk, maar die stap terug...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:22

Ik ken het concept van het zusje niet. Hoe werkt het precies?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:24

Onbeperkt kleine hapjes de hele avond door. Per ronde 2 gerechtjes pp. Er zit ook een Zusje bij het Kurhaus.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:30

Lief gebaar sure_lee!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:31

Fitzroy schreef:
Onbeperkt kleine hapjes de hele avond door. Per ronde 2 gerechtjes pp. Er zit ook een Zusje bij het Kurhaus.

*Checkt menukaart, komt vervolgens tot de conclusie dat er lekkere gerechtjes opstaan.
schrijft op lijstje voor volgend etentje :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:42

Persoonlijk vind ik Zusjes de betere tapas, niet overvol, fijne bediening ( heb er inmiddels best wat uitgetest en overal vriendelijk, kijken je aan enzov.) goede kwaliteit van de gerechtjes, kaart wisselt nog wel eens af wat zeker leuk is als je er vaker gaat eten. Fijne stoelen ook niet onbelangrijk want je mag er de hele avond zijn. Dus niet na 2 uurtjes weer opstappen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:44

karrij schreef:
Exitium schreef:
Dan nog, daar kun je moeilijk de klanten die wegblijven of minder komen omdat het te prijzig voor ze wordt de schuld van geven natuurlijk.

Ik zeg ook nergens dat ik de klanten daar de schuld van geef! Ik vind dat er heel makkelijk over gedacht wordt dat dit soort kleine bedrijfjes, waar mensen kei en kei hard werken maar failliet gaan! Het zij zo??!! Ik vind het nogal kort door de bocht, hier zitten vaak hele familie's achter en ook deze mensen kunnen er niks aan doen dat we in deze K situatie zijn beland!

En daar komt nog bij dat het toch van de zotte is dat we niet eens meer zonder bij na te denken(of je het financieel wel redt) een lekker bakkie kibbeling kan kopen??! En dat geldt niet alleen voor een visje halen, maar ook de bakkers gaan 1 voor 1 om! Allemaal , het zij zo??

Ik denk niet dat er makkelijk over gedacht wordt, maar als je de prijzen verhoogd worden en je het geld niet kan missen (en met de huidige prijsstijgingen overall zijn er steeds meer mensen die daar tegenaan lopen) dan kun je ook niet zoveel doen om bedrijven die op omvallen staan te helpen. Dat is waar het 'het zij zo' op duidt, niet 'het zij zo, prima dat er weer honderden bedrijven failliet zijn'. Probleem is gewoon dat de consument eerst naar z'n eigen portemonnee kijkt en dat een restaurant die de prijzen moet verhogen daar de dupe van is, maar vanuit de consument is het ook begrijpelijk want die wil morgen óók nog eten op z'n bord.

germie schreef:
En ja, ik eet inderdaad wel eens smac. Daar ben ik ook mee opgevoed. Dat hoort door de macaroni. Het kan ook met gehakt, maar beiden zijn lekker hoor.

Kip :D

purny schreef:
Ik ken het concept van het zusje niet. Hoe werkt het precies?

Kleine gerechtjes, twee per ronde bestellen voor een vaste prijs per avond. Vergelijkbaar met Merlijn, La Cubanita, etc. Laatste keer waren we met z'n drieën uit eten, ik heb in totaal 10 gerechtjes op (inclusief nagerecht) en de anderen 7 en 8. Waren inclusief drinken een kleine € 120 kwijt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:02

Sure_lee <3 <3
Wat enorm lief!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:09

meggiemeg schreef:
Persoonlijk vind ik Zusjes de betere tapas, niet overvol, fijne bediening ( heb er inmiddels best wat uitgetest en overal vriendelijk, kijken je aan enzov.) goede kwaliteit van de gerechtjes, kaart wisselt nog wel eens af wat zeker leuk is als je er vaker gaat eten. Fijne stoelen ook niet onbelangrijk want je mag er de hele avond zijn. Dus niet na 2 uurtjes weer opstappen.

Ik vind het zusje zeker niet heel slecht, maar toch heb ik wel altijd het idee dat het al een hoop kant en klaar-gerechten heeft zeg maar.
Ik snap op zich de aversie van sommige op het all you can eat concept wel, het blijft vaak kwalitatief niet helemaal je-van-het.
Met mijn vriend kom ik er graag, want die wil altijd SNEL zijn eten, en VEEL...haha

als ik wat exclusievers wil, ga ik dus naar Diner Quartier, soort van AYCE, maar dan wel echt exclusief in mijn ogen. de gerechten die je hier krijgt opgediend, zijn vele malen beter dan in het gemiddelde normale restaurant, en zijn zelfs echt luxe te noemen.

Ik zou bijna de AYCE haters een keer uit willen nodigen om een keer daar te gaan eten om te kijken wat zij er van vinden :)

Verder is op dit moment alles gewoon vrij prijzig. Wij hebben zelf vleeskoeien, maar ook ons voer en de diesel om er te komen zijn flink duurder geworden, voor ons is het hobby, maar als je er echt aan moet verdienen, moet je wel je prijzen omhoog doen.

Wat ik vooral jammer vind, is als iets veel geld kost, en het vervolgens kwalitatief niet goed is..... Dat vind ik nog veel erger. Afgelopen zomer zijn wij denk ik wel 15 keer uit eten geweest tijdens vakantieperiode, en in die tijd, heb ik geen 3 keer echt lekker gegeten......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:27

Diner Quartier ken ik niet, ga eens daar naar kijken of dat hier in de buurt ook zit. Altijd leuk nieuwe adresjes uitproberen. De komende 2 weekenden zitten we gebakken, aankomend weekend uit eten is nog een kado voor mijn verjaardag van vrienden gekregen, weekend er op met een vriendengroep uit eten, dit jaar met de kerst gaan we 1ste kerstdag brunchen, normaal sta ik dan kerstavond en beide kerstdagen in de keuken dus dat is wel weer een keer leuk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:49

Oh, wow! Wat een vooroordelen en meningen hier! Medelijden met mensen die Smack lekker vinden? Chinees droevig? Lekker kortzichtig!

Ik heb afgelopen week op zaterdag Chinees gehaald, woensdag pasta met smack op (ja, met paprika en ui, blijkbaar ineens niet gezond meer?!) En donderdag luxe uit eten met een 5 gangen wildmenu incl bijpassende wijnen. Maar heb vooral medelijden met me en noem me droevig. _O- :wave: Ik heb eerder medelijden met mensen die zo kortzichtig zijn.

Om op de TS antwoord te geven: ik ging minstens 4x per maand uit eten,nu ongeveer 2x omdat het wel erg duur wordt anders en ons salaris nog niet gestegen is.(misschien vanaf januari wel.) Wel bestel ik bijna iedere zondag bij thuisbezorgd.

Dat de visboer voor iedereen is ben ik het niet mee eens. Bakker,visboer,slager ik vind het allemaal luxe. Als je het niet kan betalen, kan je eventueel naar de supermarkt. Minder kwaliteit, wel goedkoper. Ik werk zelf bij een bakker en wij zijn helaas ook iets omhoog gegaan met de prijzen. Maar mensen zeurden daarvoor al dat we veel te duur waren geworden, terwijl we dus nog de oude prijs hadden. Maar men wordt zo opgehitst door de media, dat men dacht dat wij de prijzen al veel eerder hadden verhoogd. Dit waren veelal vaste klanten die elke week hetzelfde haalden. Nu inmiddels bijna alles met 0,20cnt omhoog en dat kan voor sommige net de drempel zijn dat het te duur wordt. Dat is heel vervelend, maar wij krjjgen geen subsidie van de regering ookal doet de media dat wel geloven, en ook bij ons zijn de gas en graanprijzen enorm verhoogd.

Nu heeft mijn baas gezegd dat hij minder assortiment zal hebben, en je wilt niet weten hoeveel er wordt geklaagd. Maar nog duurder wilt hij natuurlijk ook niet worden en 1 vd 9 zaken sluiten is ook nog geen optie. Wel een kleiner assortiment waardoor er 1 oven uit kan en alleen in het weekend alle luxe. ( We hebben bijv 52 verschillende brood, en ik weet niet hoeveel soorten lekkernijen, dan moet je een keuze maken tussen de hardlopers en de dingen die minder goed verkopen.) En toch, mensen blijven klagen. Want dat is mens, en vooral Nederlands eigen. Dan willen ze ineens de minder hard gaande dingen toch hebben en blijven klagen tot ze het hebben. Mensen zijn ook veeleisender geworden, valt me op. Ik moet veel betalen, dus ik mag 100 eisen hebben!