Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:59

_San87_ schreef:
En Oekraïene heeft natuurlijk wel het voordeel dat ze op eigen grond, en dus bekend terrein, vechten. En dus heel goed weten hoe het terrein erbij ligt over een paar weken/maanden en hoe ze daarmee om moeten gaan. Lijkt mij dan toch.

Ja en nee. Natuurlijk helpt t als het terrein je achtertuin is en de bevolking aan jouw kant staat. Maar k*tweer blijft k*tweer. En een weg die verandert in een modderpoel van 80 cm diep over 20 kilometer lang blijft een modderpoel van 80 cm diep van 20 kilometer lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:02

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
En Oekraïene heeft natuurlijk wel het voordeel dat ze op eigen grond, en dus bekend terrein, vechten. En dus heel goed weten hoe het terrein erbij ligt over een paar weken/maanden en hoe ze daarmee om moeten gaan. Lijkt mij dan toch.

Ja en nee. Natuurlijk helpt t als het terrein je achtertuin is en de bevolking aan jouw kant staat. Maar k*tweer blijft k*tweer. En een weg die verandert in een modderpoel van 80 cm diep over 20 kilometer lang blijft een modderpoel van 80 cm diep van 20 kilometer lang.

Dat snap ik. En de Oekraïeners ook. Die gaan geen zwaar geschut over dat soort wegen sturen. Als ze überhaupt al wegen gaan gebruiken in die periode.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:07

_San87_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat snap ik. En de Oekraïeners ook. Die gaan geen zwaar geschut over dat soort wegen sturen. Als ze überhaupt al wegen gaan gebruiken in die periode.

Correct. Dus er gaan groepjes Oekraïners te voet op pad. Met beveiligde satelliettelefoons en laserpointers. Grote BOEM en pleite. Demoraliserend maar niet gericht op terreinwinst. Onzichtbare vijanden. Zoals de Britse Special Air Service in Noord Afrika in WO2. Zoals de Finnen in WO2. Of de Vietcong in Vietnam. Hit and Run.

Het voordeel van de ‘David’ Oekraïne is dat ze dit soort taktieken kunnen toepassen, terwijl ‘Goliath’ Rusland zichzelf te kakken zet als ze dit zouden doen. Los van de vaststelling dat elke Oekraïner begint te bellen met Kiev als ie Russische soldaten in zijn dorp ziet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:06

Om jullie op de hoogte te houden van de spin-off van de Russische annexatie van de delen van Ukraïne. Gisteren plaatste ik de aankondiging dat Tsjechië Kaliningrad heeft geannexeerd:
Afbeelding
Vandaag komen de berichten dat dit allemaal succesvol is verlopen en dat Kralovec, zoals Kaliningrad nu heet, officieel onderdeel is van Tsjechië.
Voor mensen die graag meer willen weten van deze provincie, die ook wel de rivièra van Tsjechië wordt genoemd:

https://visitkralovec.cz/

:D

https://twitter.com/KralovecCzechia/sta ... 4456494080

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:10

Heerlijke humor dit op deze vroege morgen. Hoe verzinnen ze het toch :') {:}

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:12

Cowboy55 schreef:
Correcte analyses wat mij betreft. En het gaat nu idd BLITZKRIEG-snel. Op dit tempo gaat Rusland hopen dat het modderseizoen snel begint……heeft ze al eens eerder gered enorm geholpen.

Nee, dát was .... ´anders´. De Duitsers reden op stokpaardjes.

Ik zie de huidige onstabiliteit donker in.
De VS stuurt de US Ronald Reagan naar de Chinese zee en N-Korea schiet weer 9 raketten af.
Morgen Z.Korea dan weer hoeveel?
Tot ... ja tot wát.
Er een botsing op zee of een raket op Japan valt?

De Oekraïne blijft tot het voorjaar al dan niet bevroren modderen en dán heeft Putin´s leger alle tijd gehad om weer over hun geannexeerde gebied te rollen.
En dán wat?
Vrijwel zeker weer forse prijsstijginen en meer onrust in de wereldeconomie.

De idioterie geillustreerd door de F1 van Japan gewoon doorracen terwijl de raketten over vliegen.
Net als MotoGP toen de atoomwolk van fiets-osjima daar over blies.

Ik ga zo paardenvoer halen. Hoewel slechts bijvoer, mijn hemel wat een prijzen. Gaat per week omhoog. Hooi/stro voor dit jaar ook geen lol. Tja; De Oorlog of De Droogte of een hysterisch paniekvirus.... als het maar destabiliseert.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:35

irmaz schreef:
Om jullie op de hoogte te houden van de spin-off van de Russische annexatie van de delen van Ukraïne. Gisteren plaatste ik de aankondiging dat Tsjechië Kaliningrad heeft geannexeerd:
[ Afbeelding ]
Vandaag komen de berichten dat dit allemaal succesvol is verlopen en dat Kralovec, zoals Kaliningrad nu heet, officieel onderdeel is van Tsjechië.
Voor mensen die graag meer willen weten van deze provincie, die ook wel de rivièra van Tsjechië wordt genoemd:

https://visitkralovec.cz/

:D

https://twitter.com/KralovecCzechia/sta ... 4456494080

https://twitter.com/apmassaro3/status/1 ... 7200778240

Ze worden aangesloten op de Tjechische bier voorzieningen.. :D

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:47

Babootje, ça va? Hoe gaat het met je?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:48

Huertecilla schreef:
Cowboy55 schreef:
Correcte analyses wat mij betreft. En het gaat nu idd BLITZKRIEG-snel. Op dit tempo gaat Rusland hopen dat het modderseizoen snel begint……heeft ze al eens eerder gered enorm geholpen.

De VS stuurt de US Ronald Reagan naar de Chinese zee en N-Korea schiet weer 9 raketten af.
Tot ... ja tot wát.

De Oekraïne blijft tot het voorjaar al dan niet bevroren modderen en dán heeft Putin´s leger alle tijd gehad om weer over hun geannexeerde gebied te rollen.
En dán wat?

De idioterie geillustreerd door de F1 van Japan gewoon doorracen terwijl de raketten over vliegen.

Ik ga zo paardenvoer halen. Hoewel slechts bijvoer, mijn hemel wat een prijzen. Gaat per week omhoog. Hooi/stro voor dit jaar ook geen lol. Tja; De Oorlog of De Droogte of een hysterisch paniekvirus.... als het maar destabiliseert.

Volgens mij ben je oud genoeg om de tijd van voor de val van het ijzeren gordijn mee gemaakt te hebben. Zaai geen paniek én doe niet zo dramatisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:18

Het ministerie van defensie van Oekraïne twitterde vanochtend 9 uur (en ik vertaal)

https://mobile.twitter.com/DefenceU/sta ... 4085053441
Citaat:
Vanmorgen hebben Russische agressors 7 raketaanvallen uitgevoerd op de stad Zaporizhia. Er zijn burgerslachtoffers gevallen.
Olena Yeriomenko

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:19

herr_balou schreef:
Huertecilla schreef:

Tot ... ja tot wát.

En dán wat?

Volgens mij ben je oud genoeg om de tijd van voor de val van het ijzeren gordijn mee gemaakt te hebben. Zaai geen paniek én doe niet zo dramatisch.

Volgens mij is ie oud genoeg om de BOUW van het ijzeren gordijn meegemaakt te hebben……

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:19

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:23

Ik vind die vluchtende russen heel dubbel. Inmiddels zo'n 6 a 700.000, die hadden ook in rusland zelfs waarschijnlijk met succes kunnen protsteren. En ze vluchten nu maar niet omdat ze niet achter putin staan maar omdat ze niet zelf kanonnenvoer willen worden. En niet omdat ze zo'n groot hart voor de Oekrainse mensen hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:01

Wat vinden jullie hiervan? Het RTL plaatst dit nieuws over de aanslag op Daria Doegina :oo

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... lag-moskou

Citaat:
Inlichtingendiensten VS: Oekraïne achter aanslag op dochter Kremlin-ideoloog

Citaat:
De Amerikaanse inlichtingendiensten denken dat 'delen van de Oekraïense overheid' betrokken zijn geweest bij de moordaanslag op Daria Doegina in Moskou. De dochter van een invloedrijke Russische Kremlin-ideoloog kwam op 20 augustus om het leven toen haar auto ontplofte.

De krant The New York Times meldt dat de Amerikaanse inlichtingendiensten vorige week tot de conclusie zijn gekomen dat de geheime operatie in ieder geval door een onderdeel van de Oekraïense regering vooraf was goedgekeurd. Of Doegina het doelwit was of haar vader, die eigenlijk in de auto zou zitten, is nog steeds niet duidelijk.

Wat gebeurt hier in hemelsnaam? Zelfs als dit waar zou zijn, waarom plaats je dit als USA vanuit de inlichtingendienst? Dit roept bij mij heel erg veel vragen op.
Kan iemand dit duiden die meer af weet van diplomatie?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:05

pien_2010 schreef:
Wat vinden jullie hiervan? Het RTL plaatst dit nieuws over de aanslag op Daria Doegina :oo

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... lag-moskou

Citaat:
Inlichtingendiensten VS: Oekraïne achter aanslag op dochter Kremlin-ideoloog

Citaat:
De Amerikaanse inlichtingendiensten denken dat 'delen van de Oekraïense overheid' betrokken zijn geweest bij de moordaanslag op Daria Doegina in Moskou. De dochter van een invloedrijke Russische Kremlin-ideoloog kwam op 20 augustus om het leven toen haar auto ontplofte.

De krant The New York Times meldt dat de Amerikaanse inlichtingendiensten vorige week tot de conclusie zijn gekomen dat de geheime operatie in ieder geval door een onderdeel van de Oekraïense regering vooraf was goedgekeurd. Of Doegina het doelwit was of haar vader, die eigenlijk in de auto zou zitten, is nog steeds niet duidelijk.

Wat gebeurt hier in hemelsnaam? Zelfs als dit waar zou zijn, waarom plaats je dit als USA vanuit de inlichtingendienst? Dit roept bij mij heel erg veel vragen op.

Omgaat het nieuws is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:08

Ze denken!! Het zou me niet verbazen maar uit eerder onderzoek is al gebleken dat Dugin en dochter geen directe grote invloed op Putin hadden.
Dugin zou zelfs zijn dochter hebben opgeofferd for the greater good!! En dat lijkt mij zeker een optie aangezien hij al vaak had geschreven dat dit het ultieme was.
Hij ging op het laatste moment niet mee, stond lachend bij de kist en zo zijn er nog wel meer zaken die hem verdacht maakten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:10

BigOne schreef:
Ik vind die vluchtende russen heel dubbel. Inmiddels zo'n 6 a 700.000, die hadden ook in rusland zelfs waarschijnlijk met succes kunnen protsteren. En ze vluchten nu maar niet omdat ze niet achter putin staan maar omdat ze niet zelf kanonnenvoer willen worden. En niet omdat ze zo'n groot hart voor de Oekrainse mensen hebben.

Ik heb ook moeite om het geheel te plaatsen. Deze mannen (en hun gezinnen) zijn nu zelf eigenlijk statenloos geworden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze niet meteen te hoop lopen tegen Putin. Het is een beetje zoiets wanneer je ineens wakker wordt en je realiseert je dat je in een rovershol (of bij Al-Qaeda in de grot) zit. Ik denk dat je eerste reactie is dat je daar weg moet zien te komen.
De propaganda in Rusland vertelt ze al jaren dat Rusland het meest vredelievende land ter wereld is en dat de VS het kwaad is. Europa wordt volgens Moskou geïndoctrineerd door de VS en dat is ook gebeurd met Ukraïne en daarom moet Rusland te hulp schieten. Super nobel dus. Serieuze en eerlijke verkiezingen zijn ook al een tijdje geleden gesneuveld en ook daar hebben de Russen niet massaal op gereageerd. Waarmee ze eigenlijk zichzelf niet serieus nemen (belangrijk vinden), dus hoe kun je van hen verwachten dat ze wel hun nek uitsteken voor een land ver weg?
Lees 1984 van George Orwell en je krijgt een aardig idee hoe het werkt.

Het meest verrassend wat ik in het artikel las is de zin:
Citaat:
De laatste druppel was om door Moskou te rijden en me plotseling te realiseren dat er geen files waren, en toen ik zag dat mijn co-working-kantoor bijna leeg was,

Hij zegt hier m.i. eigenlijk mee dat Rusland opgehouden is om als gewoon land te bestaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:12

996981 ik begrijp je vraag niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:14

pien_2010 schreef:
996981 ik begrijp je vraag niet?

Ik snap jou vraag niet :) wie anders dan de inlichtingendienst zou moeten rapporteren over bevindingen die ze doen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:18

pien_2010 schreef:

Dat heb ik me ook afgevraagd. Wat een mogelijkheid is is dat de VS een soort Moskou-propaganda techniek probeert door verschillende verhalen de wereld in te helpen. Hetzlefde zag je ook gebeuren met de eerste aanslagen op de Krim, daar was het eerst niet Ukraïne, later wel en toen toch weer niet en uiteindelijk toch wel.

Ik denk dus dat het niet waar is dat Ukraïne achter de aanslag zit maar dat Rusland dit zelf heeft gedaan. Dan is het bericht van de VS mbt Ukraïne het meeste waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:20

Ik vermoed hierom :
Citaat:
De ondoorzichtigheid van de Oekraïense besluitvorming is de Amerikanen al langer een doorn in het oog. Op politiek niveau oefent de VS druk uit op president Zelenski om meer van zijn plannen te delen met de VS. Eerder al klaagden de Amerikanen erover dat ze in deze oorlog beter op de hoogte waren van de Russische plannen dan van de Oekraïense.

M.a.w. controlfreaks die ergens geen controle over hebben.
Operational security van Oekraine is kennelijk goed (noodzakelijk!), maar dat betekent ook dat alle mogelijk lekken afgedicht zijn incl. die via buitenlandse diensten. En ook dat is noodzakelijk.
Uitgangspunt dat ik eens in een fantasy serie tegen kwam : "three can keep a secret if two are dead". (3 mensen kunnen geheim bewaren als er 2 dood zijn), Oekraine is goed in zijn mond houden en dat is frustrerend als je voor inlichtingen eigenlijk afhankelijk bent van mensen die juist hun mond voorbij praten. Even goed zouden ze staan te stuiteren als een van hun eigen mensen hetzelfde doet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:24

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Dat heb ik me ook afgevraagd. Wat een mogelijkheid is is dat de VS een soort Moskou-propaganda techniek probeert door verschillende verhalen de wereld in te helpen. Hetzlefde zag je ook gebeuren met de eerste aanslagen op de Krim, daar was het eerst niet Ukraïne, later wel en toen toch weer niet en uiteindelijk toch wel.

Ik denk dus dat het niet waar is dat Ukraïne achter de aanslag zit maar dat Rusland dit zelf heeft gedaan. Dan is het bericht van de VS mbt Ukraïne het meeste waard.

Klinkt logisch dit.

996981 je vraag was onduidelijk en ik zelf denk dat dit bericht niet klopt. Ik vind het ook niet zo'n onschuldig bericht, en op twitter is er nogal wat kritiek op alleen krijgt dat nauwelijks aandacht.

Hidde Bouwmeesters is erg kritisch en noemt dit soort berichtgeving zelfs gevaarlijk en verwacht dat Rusland dit tot eigen voordeel aan gaat wenden. We wachten het even af.

tamary dat is wat ik als eerste dacht. Omdat de USA veel geld erin pompt vinden ze dat ze ook tot de hoed en de rand op de hoogte horen te zijn van Oekraïne die dat dus heeft afgeschermd . Dat laatste valt wellicht→ en ik denk dat dit zo is→ niet in goede aarde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:35

tamary schreef:
Ik vermoed hierom :
Citaat:
De ondoorzichtigheid van de Oekraïense besluitvorming is de Amerikanen al langer een doorn in het oog. Op politiek niveau oefent de VS druk uit op president Zelenski om meer van zijn plannen te delen met de VS. Eerder al klaagden de Amerikanen erover dat ze in deze oorlog beter op de hoogte waren van de Russische plannen dan van de Oekraïense.

M.a.w. controlfreaks die ergens geen controle over hebben.
Operational security van Oekraine is kennelijk goed (noodzakelijk!), maar dat betekent ook dat alle mogelijk lekken afgedicht zijn incl. die via buitenlandse diensten. En ook dat is noodzakelijk.
Uitgangspunt dat ik eens in een fantasy serie tegen kwam : "three can keep a secret if two are dead". (3 mensen kunnen geheim bewaren als er 2 dood zijn), Oekraine is goed in zijn mond houden en dat is frustrerend als je voor inlichtingen eigenlijk afhankelijk bent van mensen die juist hun mond voorbij praten. Even goed zouden ze staan te stuiteren als een van hun eigen mensen hetzelfde doet

Ik denk dat de VS veel makkelijkere (en minder riskante) leverage over Ukraïne heeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:38