Wanneer ben je rijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:32

tengeltje11 schreef:
Maar dat is ook vaak het ding. Veel echte rijken zijn ook zo rijk geworden door grote risico’s te nemen. Sommigen zijn veel verloren, anderen hebben veel gewonnen.

Nee. Veel 'echte' rijken zijn zo rijk geworden doordat ze veel geluk hebben gehad met speculaties. Maar het werkelijke risico is niet heel erg groot. Glazenwassers en politieagenten lopen aanzienlijk meer risico's.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:33

tengeltje11 schreef:
Maar dat is ook vaak het ding. Veel echte rijken zijn ook zo rijk geworden door grote risico’s te nemen. Sommigen zijn veel verloren, anderen hebben veel gewonnen.

Dat is een eigen keuze. Er zijn ook mensen die minder te beleggen hebben en wel het risico nemen en geluk hebben.

Niemand zegt dat je het niet mag proberen en wie niet wint, niet waagt.

Altijd makkelijk ook om rijken te verwijten dat ze grotere risico’s kunnen nemen…. Voor sommigen kan het even veel pijn doen als ze mis investeren hoor….

Met een goede vermogensbeheerder loop je echt niet meer risico dan Jan Modaal die op de goede gok een mixfondsje bij de bank kiest hoor.

Ik heb een jaar op de beleggingsafdeling van een grote bank gezeten en via derivaten kan je de risico's gewoon minimaliseren. Als je dat interessant vind lees je dan in op opties, futures en swaps

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:47

Tango1979 schreef:
En vergeet het forfaitair rendement in box 3 niet!! Je betaalt niet over je werkelijk rendement.

Als jij 12% rendement uit beleggingen maakt, betaal je dus niet over die 12% belasting, maar slechts over 4 %.

En voor wie is die 4% gunstig? Nou voor diegene die veel risico kunnen nemen met (een deel van) hun beleggingsvermogen. Want hoe hoger het risico hoe meer kans op een hoog rendement. Iemand die 50.000 max kan beleggen, zal veel minder risico willen lopen (gemiddeld gezien) dan iemand die 500.000 belegd.

Dus wie profiteert van ons box 3 stelsel? Juist ja, de rijksten.

Een rekenvoorbeeldje gesimplificeerd want ook box 3 kent schijven en vrijstellingen:

Ik maak 10% rendement op 500.000 dat is 50.000. Ik betaal belasting over 4% forfaitair rendement dat is 20.000

Daar betaal ik m'n box 3 tarief van 31% over. Dat is 6.200 best weinig, aangezien m'n werkelijke rendement 50.000 was toch?

Ik betaal dus geen 31% over m'n rendement, maar maar 12%.

Dus in verhouding betalen de rijksten zeker niet de meeste belasting. In percentages uitgedrukt juist vaker minder dan de minder gefortuneerde medemens.

Maar zoals ik al zei is hier momenteel heel veel gedoe over, na de Kerst-arresten van de Hoge Raad.

Edit: we kunnen hier dus een hele discussie over houden, maar dat heeft niet veel zin aangezien het op de schop zal gaan.

Tango1979

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:06

Gelukkig wel ja, want het huidige systeem is natuurlijk verre van fair. Er gaat een herstel komen voor diegene die teveel belasting hebben betaald. Maar natuurlijk geen naheffing voor diegene die veel te weinig belasting hebben betaald.

En dan nog wordt er in het nieuwe stelsel uitgegaan van standaardrendementen. Dus je betaalt geen belasting over je werkelijk rendement.

Met goed vermogensbeheer is het niet zo moeilijk om boven gemiddeld te renderen. Dus het nieuwe stelsel wordt eerlijker, maar nog steeds zullen rijkere minder belasting procentueel betalen gemiddeld gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:08

Ik had echt iets financieels moeten gaan studeren … geeeen idee waar het de laatste paar berichten over gaat :')

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:10

Cer schreef:
Ik had echt iets financieels moeten gaan studeren … geeeen idee waar het de laatste paar berichten over gaat :')

Sorry mijn stokpaardje :D Ik ben zo'n nerd die into belastingen, boekhouden, verzekeren en vermogensbeheer is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:13

Tango1979 schreef:
Cer schreef:

Sorry mijn stokpaardje :D Ik ben zo'n nerd die into belastingen, boekhouden, verzekeren en vermogensbeheer is.

Ga vooral door hoor! Heel interessant, ik moet t alleen 6x lezen .. en misschien snap ik t dan :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:47

Cer schreef:

Haha ik las ook mee vanwege de verschillende meningen maar nu gaat het wel heel diep :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 22:49

Vanaf welk bedrag laten ze je eigenlijk toe bij vermogensbeheer?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:11

Cer schreef:

haha je haalt de woorden uit mijn mond. _/-\o_

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:02

Myfairytale schreef:
Vanaf welk bedrag laten ze je eigenlijk toe bij vermogensbeheer?

Toen ik bij Fin. en beleggingsadvies zat zo'n 15 jaar geleden was het dacht ik rond de 80k jaarinkomen of een vrij vermogen vanaf een ton ofzo. Maar dan krijg je niet echt echt vermogensadvies, maar wel meer "aandacht"

Bij echt vermogensadvies denk ik wel aan minst3ns een miljoen vrij vermogen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 05:46

In mijn ogen ben je rijk als je geen berekeningen hoeft te maken voor grote uitgaves. Ik zelf het een modaal inkomen (ca 38.000) in m’n eentje maar betaal dus ook alles alleen en geloof me, dat is ook passen en meten… bijzonder dat er enkele mensen zijn die denken dat dat al onder rijk valt… ik heb niet heel veel te klagen, heb een koopwoning etc, maar ik geef er ook (te) veel voor op… heb een baan met 24 uur inzetbaarheid en je gezondheid leidt daar extreem onder. Als ik een partner had gehad, dan had ik meer financiële vrijheid en was ik sowieso minder gaan werken of een andere baan.

De rijken betalen procentueel veel te weinig belasting vergeleken met de lagere inkomens, het is een klein verschil. Dat zou vanaf een bepaald inkomen wel wat hoger mogen liggen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:21

Ik lees al even mee en heb er ook even over nagedacht en vind het erg lastig.
Heel veel mensen in dit topic komen met een subjectieve lijn tussen arm/rijk en wordt er vervolgens vaak nog een uitzondering gemaakt voor de persoon zelf.
Daarbij, ik denk dat heel erg veel mensen paardeneigenaren ook zien als rijk, hoe vaak ik dat al wel niet naar me toegeroepen heb gekregen op de universiteit of in vriendengroepen.
Ik heb zelf 5 paarden, zijn er inderdaad veel, maar ik laat verder ook alles er voor schieten. Zelden op vakantie, weinig nieuwe aankopen in kleding of iets dergelijks, ik ga nooit uit en wij gaan nooit uit eten. Ik laat er dus ook heel erg veel voor om het te kunnen bekostigen, maakt mij dat rijk? In mijn ogen niet.

Ik denk dat ik iemand rijk vind als die persoon meer dan 100.000eu in het jaar verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:37

Rennie89 schreef:
In mijn ogen ben je rijk als je geen berekeningen hoeft te maken voor grote uitgaves. Ik zelf het een modaal inkomen (ca 38.000) in m’n eentje maar betaal dus ook alles alleen en geloof me, dat is ook passen en meten… bijzonder dat er enkele mensen zijn die denken dat dat al onder rijk valt… ik heb niet heel veel te klagen, heb een koopwoning etc, maar ik geef er ook (te) veel voor op… heb een baan met 24 uur inzetbaarheid en je gezondheid leidt daar extreem onder. Als ik een partner had gehad, dan had ik meer financiële vrijheid en was ik sowieso minder gaan werken of een andere baan.

De rijken betalen procentueel veel te weinig belasting vergeleken met de lagere inkomens, het is een klein verschil. Dat zou vanaf een bepaald inkomen wel wat hoger mogen liggen.

Hoezo betalen die procentueel minder belasting over hun inkomen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:16

Mindim schreef:
Rennie89 schreef:

Hoezo betalen die procentueel minder belasting over hun inkomen?

Ze zegt niet minder, ze zegt te weinig.

Persoonlijk vind ik het misdadig om meer dan de helft van iemands inkomen af te pakken :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:36

Nederlanders met een modaal inkomen in NL behoren tot de rijkste 3,5% van de wereldbevolking.

Als je een alleenstaande eenverdiener bent die €46.000 netto verdient op jaarbasis maak je deel uit van de rijkste 1% van de wereld.

In dat licht zijn heel veel Nederlanders rijk. En dat zijn we ook. Al voelt dat misschien niet altijd zo, omdat de kosten in Nederland ook hoog zijn

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:40

Vaak wordt er over vermogen meerdere malen belasting betaald. Bijvoorbeeld het vermogen op je spaarrekekening: eerst betaal je loonbelasting/inkomstenbelasting om het te verdienen en daarna nog eens jaarlijks vermogensbelasting.
Over een erfenis is door degene die het geld verdient heeft al loonbelasting/inkomstenbelasting (en soms ook vermogensbelasting) betaald en mag door diegene die erft weer erfbelasting betaalt worden.
Als je winst maakt in je bedrijf betaal je VPB en om het prive te krijgen betaal je nog weer dividendbelasting en als je het prive hebt betaal je weer vermogensbelasting.
Over je woning betaal je overdrachtsbelasting en je eigen woning(en) telt ook jaarlijks weer mee bij je inkomstenbelasting. De waarde van je huis is ook bepalend voor je WOZ en gemeentelijke belastingen. Dus duur huis is ook meer betalen aan (indirecte) belastingen.

Dus roepen dat rijkere personen niet voldoende bijdragen, is wat kort door de bocht. Vermogen en (dure)huizen zijn belast, inkomen is belast en met vermogen heb je, heel terecht, geen enkele recht op voorzieningen en toeslagen.

Dus waar moeten de rijkeren/veel verdieners dan nog meer over betalen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:32

BoktVerlaten schreef:
Vaak wordt er over vermogen meerdere malen belasting betaald. Bijvoorbeeld het vermogen op je spaarrekekening: eerst betaal je loonbelasting/inkomstenbelasting om het te verdienen en daarna nog eens jaarlijks vermogensbelasting.
Over een erfenis is door degene die het geld verdient heeft al loonbelasting/inkomstenbelasting (en soms ook vermogensbelasting) betaald en mag door diegene die erft weer erfbelasting betaalt worden.
Als je winst maakt in je bedrijf betaal je VPB en om het prive te krijgen betaal je nog weer dividendbelasting en als je het prive hebt betaal je weer vermogensbelasting.
Over je woning betaal je overdrachtsbelasting en je eigen woning(en) telt ook jaarlijks weer mee bij je inkomstenbelasting. De waarde van je huis is ook bepalend voor je WOZ en gemeentelijke belastingen. Dus duur huis is ook meer betalen aan (indirecte) belastingen.

Dus roepen dat rijkere personen niet voldoende bijdragen, is wat kort door de bocht. Vermogen en (dure)huizen zijn belast, inkomen is belast en met vermogen heb je, heel terecht, geen enkele recht op voorzieningen en toeslagen.

Dus waar moeten de rijkeren/veel verdieners dan nog meer over betalen?

Helemaal mee eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:47

Ik was anders heel verbaasd toen ik erachter kwam dat iemand met een dure woning VEEL meer belasting terug kreeg, dan ik destijds met mijn goedkope appartementje.
Hoe meer geld je hebt, hoe meer voordelen.
Als jij je verzekeringspremie of abonnementsgeld per jaar vooruit kan betalen, krijg je korting. Als je iets op afbetaling moet betalen betaal je in verhouding meestal meer.
Als je geld hebt kun je bij je zorgverzekering een hoog eigen risico nemen. Als je bijna nooit ziek bent betaal je dan lekker weinig premie. Maar als je dat risico niet kunt nemen omdat je dan een eventuele rekening niet kan betalen, of als je de pech hebt niet gezond te zijn, dan geen eigen risico en wel een dure aanvullende verzekering.
En alsnog kun je fysiotherapie, orthopedie, Mensendieck etc grotendeels zelf betalen. Dus als je niet zoveel geld hebt dan ga je maar niet en wordt je gezondheid, en daarmee ook je levenskwaliteit, steeds slechter.
Het is niet voor niets zo dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer. Ons land gaat steeds meer op Amerika lijken wat dat betreft.

Dus ik ben er zeker voorstander van dat de mensen die zoveel bezitten dat ik niet eens zou weten hoe je het ooit op zou kunnen maken, extra mogen bijdragen. Sterker nog; dat lijkt me nou het grootste voordeel van rijk zijn: dat je wat hebt om weg te geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:50

Dat komt omdat je ook veel meer belasting vooruit betaald. (Inkomen, vermogen, woningwaarde).
Dus als je meer vooruit betaald krijg je ook meer terug.
Het is ook niet dat je het "krijgt" hè van de belastingdienst... die denkfout maken veel mensen. Het is puur wat je "te veel betaald" hebt en terug krijgt.

Dus stel iemand betaald 2000 en krijgt eind van het jaar 10% terug. Dat is dan 200.
De rijke heeft 20.000 betaald, en krijgt dan dezelfde 10% terug, dus 2000.
Dat voelt dan als veel meer, maar het is hetzelfde percentage van de inleg waar die die persoon al betaald heeft.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:52

c_alsemgeest schreef:
Dat komt omdat je ook veel meer belasting vooruit betaald. (Inkomen, vermogen, woningwaarde).
Dus als je meer vooruit betaald krijg je ook meer terug.
Het is ook niet dat je het "krijgt" hè van de belastingdienst... die denkfout maken veel mensen. Het is puur wat je "te veel betaald" hebt en terug krijgt.

Dat zijn ze bovendien aan het afbouwen. Wat ik terecht vind, ondanks dat ik het voordeel zelf ook heb.

Edit: en hoe meer je huis waard is, hoe hoger je eigenwoningwaardeforfait.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:08

verootjoo schreef:

Persoonlijk vind ik het misdadig om meer dan de helft van iemands inkomen af te pakken :=

En ik vind dat iedereen na een bepaald vermogen (pak een paar miljoen euro) 100% belast mag worden op zijn inkomsten uit arbeid/dividenden/huur/...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:12

Schemerdier schreef:
verootjoo schreef:

En ik vind dat iedereen na een bepaald vermogen (pak een paar miljoen euro) 100% belast mag worden op zijn inkomsten uit arbeid/dividenden/huur/...

Dus stel, ik heb een hele goede baan/inkomen, meerdere bedrijven opgebouwd en ik verdien meer dan 2 miljoen dat ik de rest helemaal in moet leveren? Dat ik niet geld mag sparen om iets extra's op te bouwen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:13

Wat moet je nog extra hebben als je al een paar miljoen bezit :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:14

Ik vraag me wel af, als je meer dan 100 miljoen euro hebt.. wat moet je daar dan nog mee? hoeveel extra's wil je dan nog opbouwen, waarvoor?
Ik meen dat serieus.. dat krijg je toch nooit op?