Tango1979 schreef:En vergeet het forfaitair rendement in box 3 niet!! Je betaalt niet over je werkelijk rendement.
Als jij 12% rendement uit beleggingen maakt, betaal je dus niet over die 12% belasting, maar slechts over 4 %.
En voor wie is die 4% gunstig? Nou voor diegene die veel risico kunnen nemen met (een deel van) hun beleggingsvermogen. Want hoe hoger het risico hoe meer kans op een hoog rendement. Iemand die 50.000 max kan beleggen, zal veel minder risico willen lopen (gemiddeld gezien) dan iemand die 500.000 belegd.
Dus wie profiteert van ons box 3 stelsel? Juist ja, de rijksten.
Een rekenvoorbeeldje gesimplificeerd want ook box 3 kent schijven en vrijstellingen:
Ik maak 10% rendement op 500.000 dat is 50.000. Ik betaal belasting over 4% forfaitair rendement dat is 20.000
Daar betaal ik m'n box 3 tarief van 31% over. Dat is 6.200 best weinig, aangezien m'n werkelijke rendement 50.000 was toch?
Ik betaal dus geen 31% over m'n rendement, maar maar 12%.
Dus in verhouding betalen de rijksten zeker niet de meeste belasting. In percentages uitgedrukt juist vaker minder dan de minder gefortuneerde medemens.
Maar zoals ik al zei is hier momenteel heel veel gedoe over, na de Kerst-arresten van de Hoge Raad.
Edit: we kunnen hier dus een hele discussie over houden, maar dat heeft niet veel zin aangezien het op de schop zal gaan.