Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:40

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:51

Lagere Belasting op arbeid? -O- lekker dan, ben je als onvrijwillig niet werkende zonder verdiencapaciteit alsnog de pineut als andere maatregelen alleen de allrarmsten gaan ondersteunen. En volhouden tot volgend jaar hoe je dat dan ook voor elkaar moet krijgen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:56

Ja, geen woord over AOW of arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Zouden die meestijgen/minder belasting over geheven gaan worden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:59

karuna schreef:
Lagere Belasting op arbeid? -O- lekker dan, ben je als onvrijwillig niet werkende zonder verdiencapaciteit alsnog de pineut als andere maatregelen alleen de allrarmsten gaan ondersteunen. En volhouden tot volgend jaar hoe je dat dan ook voor elkaar moet krijgen?

Maar mensen krijgen blijkbaar ook extra toeslagen. Daar komen de meeste werkenden niet voor in aanmerking, en jij waarschijnlijk wel. Jij kreeg ook die energie bijdrage toch? Dus als beide groepen worden geholpen is dat top?

Fijn dat vermogenden en bedrijven meer belast worden. Vraag me wel af wat de grens is van “vermogend” en of bedrijven dat niet gewoon doorberekenen in hun producten zodat consumenten alsnog duurder uitzijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:01

karuna schreef:

Zou mooi zijn dat de werkende man ook wat tegemoetkoming krijgt.
Voor velen ook moeilijk met Rondkomen.
En zij vielen buiten de boot met de energie compensatie.
En veel krijgen geen toeslagen.
Die draaien voor de volle mep op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:09

Bovendien is 1,2 miljoen mensen nogal veel, ondersteun je deze niet dan komen ze ondanks werken op den duur netto op bijstandsniveau. Waarom zouden ze dan nog willen werken? Of je ondersteund deze hartwerkende minima groep die ook betaald voor uitkering van een ander, of je gaat ze op den verliezen op de arbeitsmarkt door overbelasting.
Tot zover vind ik dat niet zo raar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:15

Sizzle schreef:
Bovendien is 1,2 miljoen mensen nogal veel, ondersteun je deze niet dan komen ze ondanks werken op den duur netto op bijstandsniveau. Waarom zouden ze dan nog willen werken? Of je ondersteund deze hartwerkende minima groep die ook betaald voor uitkering van een ander, of je gaat ze op den verliezen op de arbeitsmarkt door overbelasting.
Tot zover vind ik dat niet zo raar.

Dit en wat Imandra zegt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:29

:n Ik krijg niks zit daar 125 euro bruto per jaar te hoog voor. -O- Pies buiten elke toeslag of financiele hulp. Maar heb ook geen recht op de arbeidskorting waardoor ik dus meer belasting betaal en minder overhoud dan een werkende met hetzelfde inkomen. En krijg te horen red uzelf maar wij kunnen niets voor u doen zolang er geen schulden zijn.

IMANDRA schreef:
karuna schreef:

Maar mensen krijgen blijkbaar ook extra toeslagen. Daar komen de meeste werkenden niet voor in aanmerking, en jij waarschijnlijk wel. Jij kreeg ook die energie bijdrage toch? Dus als beide groepen worden geholpen is dat top?

Fijn dat vermogenden en bedrijven meer belast worden. Vraag me wel af wat de grens is van “vermogend” en of bedrijven dat niet gewoon doorberekenen in hun producten zodat consumenten alsnog duurder uitzijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:38

Misschien eerst eens afwachten wat de grens wordt. Kan me voorstellen dat -gezien veel mensen in de problemen komen- dat ze die misschien wel iets oprekken. Of iets anders qua maatregel erbij doen.

Voor zover ik kan lezen willen ze wel proberen om iedereen te helpen die in de problemen komt, en niet specifieke groepen. Al zal je altijd houden dat er net een paar mensen nét buiten te boot vallen, hoe zuur ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:50

elnienjo schreef:
Ja, geen woord over AOW of arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Zouden die meestijgen/minder belasting over geheven gaan worden?

Zo even samengevat uit het artikel :
verhoogt het kabinet het minimumloon volgend jaar met 10 procent, een forse stijging.
zorgtoeslag en de huurtoeslag omhoog, net als het kindgebonden budget en de AOW-uitkeringen.
‘structurele veranderingen in het belastingstelsel’, ingrepen die ook in de jaren na 2023 zullen blijven gelden. Dat ziet onder meer op het verlagen van de belasting op arbeid, het tarief in de eerste schijf, voor inkomens tot zo'n 70.000 euro, gaat omlaag. Daarentegen gaan de lasten voor vermogenden en bedrijven wel omhoog
Ook gaat de belasting die onder meer energiebedrijven betalen, de mijnbouwheffing, omhoog.

Maar tenzij de gemeentes wat kunnen, is het inderdaad volhouden tot de salarissen, etc. in januari op de rekening staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:53

Stijging van de zorgtoeslag als in bij een hoger inkomen krijg je ook? Of alleen het bedrag verhogen van diegene die al krijgen? Van alle maatregelen zou ik dan alleen iets hebben aan de lagere % inkomensbelasting en dat pas het jaar erop mogelijk tenzij ik komend jaar weer vooruit moet betalen aan ze. En tot die tijd volhouden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:00

Ben ik nu zo dom? Over welke belasting hebben ze het? De normale inkomensbelasting? Want die 1e schijf heeft iedereen toch mee te maken? Of je nu werkt of een uitkering hebt? Dus hoezo niks voor die groepen wat karuna en elnienjo schrijven, dat klopt dan toch niet? Naast de rest wat er in het artikel beschreven wordt

Of begrijp ik het zo verkeerd? :+ Sorry, hoofd werkt niet mee dus krijg het niet zelf voor elaar

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:27

Die inkomstenbelasting werd daarna pas vrijgegeven. Zodoende was dat nog niet bekend. Alleen heb ik daar als bruto krijger pas het jaar erop wat aan -O- tenzij ik vooruit moet gaan betalen dan betaal ik minder dan nu iedere maand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:19

Ze kunnen moeilijk een landelijk beleid maken met een extra zijbeleid voor Karuna.
Uitzonderingen vallen nooit in een landelijk beleid, het zou echter wel fijn (en kosten/personeel besparend) zijn dat er minder bureaucratie zou zijn voor uitzonderingen, dat wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:21

Je schrijft zelf lagere belasting voor arbeid? Daarom vraag ik, dat is toch gewoon inkomstenbelasting waar iedereen profijt van heeft. Nav jouw bericht dus, niet dat je het niet wist nog want je schreef het zelf? Daarom vroeg ik of ik het nu zo verkeerd interpreteer

Heel veel dingen komen achteraf pas. Ik ben elke maand ook extra veel geld kwijt wat pad het jaar erna gedeeltelijk verrekend wordt. Dat is balen maar wel hie het vaak werkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:25

elnienjo schreef:

AOW stijgt mee met de 10% loonsverhoging minimum loon volgend jaar

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 13:26

Tot 70.000 inkomen is in elk geval lekker ruim gerekend daar zit ik nog ruim onder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:36

Als je kijkt dat voorschotten voor energie al makkelijk oplopen naar 500, 600 tot 800 euro. San snap je toch niet dat er zo enorm gedraald wordt met maatregelen.

In Januari zitten er een hoop huishoudens in de schulden. Daarbij hebben ze de afgelopen maanden uit hun neus zitten vreten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:39

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... 16-miljard

Inmiddels alle maatregelen op een rij. De zorg en huurtoeslag en de 1300 euro extra gaan over de inkomens die het nu al krijgen. De groep er net boven heeft daar dus weer niks aan. -O- minimum loon omhoog is voor bijstand en aow ook goed, alleen de wao ers of mensen biven het minimum loon hebben daar niks aan die gaan niet mee omhoog. :n

Arbeidskorting verder omhoog, fijn voor de werkenden. De ikb lijkt iets lager te worden maar hoeveel geen idee :?

De brandstof en energie korting gaat nog even door. Dat is wel fijn maar geen woord over een maximum of zo.

Voor zzp ers is het minder leuk, de aftrek gaat versneld eraf. Hogere inkomens en bedrijven gaan meer betalen.

Maar helaas voor de waoers en andere arbeidsongeschikten verandert er eigenlijk niet veel als je net boven die rottige je krijgt hulp grens zit. |( Oftewel je kunt niks doen om meer geld te verdienen. Betaald al meer belasting dan de werkenden hoewel je er niks aan kunt doen dat je niet werkt maar enige tegemoedkoming net boven die rotgrens heb je niks aan.

En ook de arbeidskorting voor werkenden is pas effectief merkbaar het jaar erna oftewel in 2024. Net als de ikb voor de bruto krijgende mens.

Voor mij en andere net iets teveel krijgende zieken verandert er dan gewoon niks in vergelijk met nu en moet ik me maar zien te redden met de torenhoge prijzen en alle stijgende lasten.

En het nog proberen vol te houden tot volgend jaar. Terwijl in augustus al gebleken is dat alles weer meer dan 13% duurder is geworden %)
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-08-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:57

karuna schreef:

Inmiddels alle maatregelen op een rij. De zorg en huurtoeslag en de 1300 euro extra gaan over de inkomens die het nu al krijgen. De groep er net boven heeft daar dus weer niks aan. -O- minimum loon omhoog is voor bijstand en aow ook goed, alleen de wao ers hebben daar niks aan die gaan niet mee omhoog. :n

Arbeidskorting verder omhoog, fijn voor de werkenden. De ikb lijkt iets lager te worden maar hoeveel geen idee :?

De brandstof en energie korting gaat nog even door. Dat is wel fijn maar geen woord over een maximum of zo.

Voor zzp ers is het minder leuk, de aftrek gaat versneld eraf. Hogere inkomens en bedrijven gaan meer betalen.

Maar helaas voor de waoers en andere arbeidsongeschikten verandert er eigenlijk niet veel als je net boven die rottige je krijgt hulp grens zit. |( Oftewel je kunt niks doen om meer geld te verdienen. Betaald al meer belasting dan de werkenden hoewel je er niks aan kunt doen dat je niet werkt maar enige tegemoedkoming net boven die rotgrens heb je niks aan.

En ook de arbeidskorting voor werkenden is pas effectief merkbaar het jaar erna oftewel in 2024. Net als de ikb voor de bruto krijgende mens.

Voor mij en andere net iets teveel krijgende zieken verandert er dan gewoon niks in vergelijk met nu en moet ik me maar zien te redden met de torenhoge prijzen en alle stijgende lasten.

En het nog proberen vol te houden tot volgend jaar. Terwijl in augustus al gebleken is dat alles weer meer dan 13% duurder is geworden %)

Het is wederom too little too late.

Ik blijf me er over verbazen hoe de kabinetten Rutte het toch steeds weer in alles maar dan ook alles klaar krijgen om zo gigantisch achter de feiten aan te kopen.

Het enige wapenfeit van Rutte is dat hij er voor weet te zorgen dat Nederland hoge macro economische cijfers wet te schrijven. Hoe het met de reële economie gaat dat boeit Den Haag niet zoveel. Het is gewoon een door en door corrupte bende.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:12

Nou ik kan me best voorstellen dat het lang duurt om zoiets op te kunnen stellen. Want, wat doe je en wat voor effecten heeft datgene, heeft het geen averrechtse effecten, waar haal je het geld vandaan wat je wil gaan inzetten (en je kan het maar 1x uitgeven), jaag je de groep waarvan je het geld weghaalt niet verder in het harnas en -in het geval van bedrijven- jaag je ze dan niet uit Nederland weg wat weer kan resulteren in mindere economische situaties en dus meer problemen, en als je ze niet weg wil jagen en toch meer wil belasten, hoeveel ga je dan pakken. Waar trek je alle grenzen qua belasting en toeslagen etc etc.
Je wil minder afhankelijk worden van Rusland en rusland niet verder helpen, maar anderzijds zit je met je bevolking die het moeilijk krijgt.

Zijn ook relatief veel mensen die daar bovendien ook mee eens moeten zijn, en/of een andere visie hebben op wat je moet doen om de huidige vele problemen aan te pakken.

Zo veel verschillende problemen en aspecten waar je allemaal rekening mee moet houden. Én zorgen dat je allemaal eens bent over die aanpak.

Ik snap het wel. Je hoopt anders, dat ze snel en recht door zee kunnen gaan regeren, dat ze knopen snel doorhakken en met concrete plannen komen, maar ik snap echt prima dat zulke dingen lang duren. Ik zou er echt niet willen zitten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 15:21

karuna schreef:

Inmiddels alle maatregelen op een rij. De zorg en huurtoeslag en de 1300 euro extra gaan over de inkomens die het nu al krijgen. De groep er net boven heeft daar dus weer niks aan. -O- minimum loon omhoog is voor bijstand en aow ook goed, alleen de wao ers of mensen biven het minimum loon hebben daar niks aan die gaan niet mee omhoog. :n

Ik ben een leek, maar als alle inkomens onder de 70.000 belastingverlaging krijgen dan heeft de middengroep er toch juist ook wat aan? Maar wat is het percentage van die belastingverlaging?
En zijn IVA en AOW niet gekoppeld aan t minimumloon dus zouden die toch ook stijgen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:27

De middengroep werkend wao en netto hun inkomen krijgen van de baas heeft er wat aan, maar onbekend hoeveel dat gaat schelen. De arbeidskorting merk je pas het jaar erop met de belastngaangifte. De mensen die hun inkomen bruto krijgen en niet vooraf betalen merken pas bij de aangifte het jaar erop hoeveel ze minder hoeven te betalen, en moeten tot die tijd gewoon de volle oude hoeveelheid opzij zetten om niet te kort te komen mogelijk. Oa mensen met een allimentatie krijgen hun geld bruto en moeten afdragen bij de aangifte. Dat is best een grote groep mensen vermoed ik. Net als de zzp er die soms ook maar op modaal zit,

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:30

IMANDRA schreef:
Nou ik kan me best voorstellen dat het lang duurt om zoiets op te kunnen stellen. Want, wat doe je en wat voor effecten heeft datgene, heeft het geen averrechtse effecten, waar haal je het geld vandaan wat je wil gaan inzetten (en je kan het maar 1x uitgeven), jaag je de groep waarvan je het geld weghaalt niet verder in het harnas en -in het geval van bedrijven- jaag je ze dan niet uit Nederland weg wat weer kan resulteren in mindere economische situaties en dus meer problemen, en als je ze niet weg wil jagen en toch meer wil belasten, hoeveel ga je dan pakken. Waar trek je alle grenzen qua belasting en toeslagen etc etc.
Je wil minder afhankelijk worden van Rusland en rusland niet verder helpen, maar anderzijds zit je met je bevolking die het moeilijk krijgt.

Zijn ook relatief veel mensen die daar bovendien ook mee eens moeten zijn, en/of een andere visie hebben op wat je moet doen om de huidige vele problemen aan te pakken.

Zo veel verschillende problemen en aspecten waar je allemaal rekening mee moet houden. Én zorgen dat je allemaal eens bent over die aanpak.

Ik snap het wel. Je hoopt anders, dat ze snel en recht door zee kunnen gaan regeren, dat ze knopen snel doorhakken en met concrete plannen komen, maar ik snap echt prima dat zulke dingen lang duren. Ik zou er echt niet willen zitten.

Ze zijn 2 maanden met vakantie geweest. En dan is het ook nog eens zo dat alles pas in Januari in kan gaan omdat het bij de uitvoerende instanties nog steeds niet op orde is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:44

karuna schreef:
De middengroep werkend wao en netto hun inkomen krijgen van de baas heeft er wat aan, maar onbekend hoeveel dat gaat schelen. De arbeidskorting merk je pas het jaar erop met de belastngaangifte. De mensen die hun inkomen bruto krijgen en niet vooraf betalen merken pas bij de aangifte het jaar erop hoeveel ze minder hoeven te betalen, en moeten tot die tijd gewoon de volle oude hoeveelheid opzij zetten om niet te kort te komen mogelijk. Oa mensen met een allimentatie krijgen hun geld bruto en moeten afdragen bij de aangifte. Dat is best een grote groep mensen vermoed ik. Net als de zzp er die soms ook maar op modaal zit,

Hoezo merk je de arbeidskorting het jaar erop pas? Die wordt bij mij gewoon maandelijks al doorberekend hoor.

Mensen die het bruto krijgen weten het nu toch ook en zetten het weg. Zodra de nieuwe percentages bekend zijn, kunnen ze daar rekening mee houden. Snap dus niet waarom zij naar jouw idee nog de volle mep moeten wegzetten tot volgend jaar.