Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:31

Hadden we niet allemaal afgesproken om niet meer op DP te reageren?
Of geldt dat slechts in één topic en is het daarbuiten ineens wel iemand waarmee te discussiëren valt?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:32

ruitje schreef:
Ik vind het heel heftig dat vrouwen nu op bijv Tiktoc filmpjes maken met ' ik woon in die en die staat en als je hulp nodig hebt met 'camperen' , stuur mij een berichtje'

Er is nu gewoon een netwerk aan het ontstaan bij vrouwen onderling, lijkt the handsmaide tail wel...

In de decennia voor de Amerikaanse burgeroorlog had je de zogenaamde Underground Railroad. Dat was een netwerk van sluiproutes en onderduikadressen waar ontsnapte slaven uit de zuidelijke staten gebruik van konden maken om naar het noorden van de VS (en Canada, toen noordelijke staten wettelijk verplicht werden om ontsnapte slaven op te pakken) te vluchten. Daar doet dit me enorm aan denken.

superpony schreef:
Vrijdag volgde ik half een gesprek op tv dat in Amerika ook het stemrecht voor de vrouw en het homohuwelijk niet is vastgelegd in de grondwet en het zo terug gedraaid kan worden.........Forgive me, if I'm wrong hoe het was, volgde het half en nu een beetje spijt en wil het even terugkijken.

Er kan vanalles teruggedraaid worden, inderdaad onder meer het homohuwelijk. Van stemrecht weet ik niet hoe dat zit. Sowieso is dit weer een bewijs over hoe verrot de Amerikaanse politiek en het rechtssysteem zijn. Iemand kan president worden met een minderheid van stemmen en vervolgens rechters voor het leven benoemen. Juist vanwege dat laatste zal er altijd een politieke kleur aan die benoemingen zitten: benoem een relatief jonge rechter die de partijlijn volgt en je bent de komende 20-30 jaar min of meer verzekerd van rechters die volgens de partijlijn beslissen.

Ik hoop dat de Amerikaanse kiezers het keihard afstraffen bij de midterms later dit jaar, maar dat kan nog wel eens een tegenvaller worden ben ik bang.

Op Glastonbury werd er ook de nodige aandacht aan geschonken afgelopen weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:42

Appeltje_1 schreef:
enzino schreef:
Als je dat oprecht wilt weten dan is het misschien verstandiger gewoon met een simpele open vraag te beginnen zoals: "zou je dat verder toe willen lichten?". Dat lijkt me beter werken dan een complete vragenlijst met "als je daar nee op antwoord, wat vind je dan van dit hypothetische rampscenario waar je impliciet mede verantwoordelijk voor bent?" (gechargeerd).

Maar je licht niks toe. Er worden normale vragen gesteld, uit interesse. Maar je reageert niet. En dan zeg jij, oh wat een fijne discussie. Imo is het heel normaal om geïrriteerd te raken als mensen maar steeds de vraag ontwijken.

Maar oké, licht je beeld dan eens toe? En niet in 2 zinnen, daar hebben we niks aan.

Edit:
Al die hypothetische rampscenario's zijn niet zo hypothetisch. Waarom denk jij dat al die abortussen gepleegd worden, omdat ze het zo geweldig leuk vinden om te doen? 8)7

Je haalt me door de war met iemand die anti-abortus is, maar ik snap je punt.

Als er geen antwoorden komen dan is het toch gewoon klaar? Dan hoeven toch niet 12 mensen vragen te stellen en gaan we toch niet 10 posts opvullen met verontwaardigde berichten dat er geen antwoorden komen?

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:46

enzino schreef:

Als er geen antwoorden komen dan is het toch gewoon klaar? Dan hoeven toch niet 12 mensen vragen te stellen en gaan we toch niet 10 posts opvullen met verontwaardigde berichten dat er geen antwoorden komen?

Sorry Enzino, dit was naar Dinopino gericht, excuus!

Maar ja, je hebt gelijk. Maar als iemand wel steeds reageert op mensen maar niet op vragen, is het toch wel vervelend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:48

Appeltje_1 schreef:
enzino schreef:

Sorry Enzino, dit was naar Dinopino gericht, excuus!

Maar ja, je hebt gelijk. Maar als iemand wel steeds reageert op mensen maar niet op vragen, is het toch wel vervelend.

Zeker omdat dàt uiteindelijk dus de mensen zijn zoals die in de SC die de rechten van vrouwen afnemen.

Of de mensen die staan te protesteren bij een abortuskliniek...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:51

Ik vind dit een slechte zaak. Wie zijn die mensen die denken over het vrouwenlichaam te beslissen?
Er gaan allerlei dingen komen en vrouwen gaan naar heftigere en meer illegalere middelen grijpen.
Laat iedereen lekker zelf over zijn eigen lichaam beslissen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 11:57

enzino schreef:
Als je dat oprecht wilt weten dan is het misschien verstandiger gewoon met een simpele open vraag te beginnen zoals: "zou je dat verder toe willen lichten?". Dat lijkt me beter werken dan een complete vragenlijst met "als je daar nee op antwoord, wat vind je dan van dit hypothetische rampscenario waar je impliciet mede verantwoordelijk voor bent?" (gechargeerd).

Niet mee eens. Ik probeer gewoon wat vragen te stellen waar ik benieuwd naar ben en waar ik graag toelichting op zou krijgen, als de persoon dat wil doen. Als ik vraag “zou je het toe willen lichten” krijg je mogelijk algemenere antwoorden (bijv: “ik vind dat leven bij conceptie begint” of “al het leven is waardevol”) maar dan kom je m.i. niet tot de kern van de denkwijze. Dit is efficiënter en volgens mij op een nette, geïnteresseerde manier verwoord. Mocht dat toch niet zo overkomen, zo is het wel bedoeld.

Ik bedoel het niet als rampscenario en ik wil ook niet stellen dat zoiets waarschijnlijk is. Ik ben gewoon benieuwd hoe die logica werkt waarom die wel op het een maar niet op het ander toepasbaar is.

Als mensen daar niet op willen reageren is dat hun goed recht. Hooguit herhaal ik het een keer omdat er overheen wordt gepraat en iemand het wellicht over het hoofd zag, maar that’s it.

@Marjo: ik denk het ook. Het is natuurlijk een heel nobel en goed streven dat al het leven beschermd moet worden, maar helaas is het niet zo zwart-wit en is het juist heel genuanceerd en afhankelijk van de context. Je komt al snel voor keuzes te staan die beide gewoon flinke nadelen hebben, en je als het ware tussen twee kwaden moet kiezen. Als de wereld perfect was had ik ook veel minder moeite met een verbod op abortus (want dan zou de situatie daaromheen optimaal voor hulp zijn ingericht). Of als technologie verder was: stel je kan het bevruchte embryo zonder nadelen voor de moeder eruit kan halen en het kan laten ontwikkelen in een kunstmatige baarmoeder (of welwillende draagmoeder) mits daar geen nadelen wbt ontwikkeling van het embryo/kind aankleven, dan vind ik het een goed en nobel iets om dat leven te beschermen. Maar helaas is dat niet zo.

Aan de andere kant, in een perfecte wereld is dat verbod niet eens nodig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:05

IMANDRA schreef:
enzino schreef:

Niet mee eens. Ik probeer gewoon wat vragen te stellen waar ik benieuwd naar ben en waar ik graag toelichting op zou krijgen, als de persoon dat wil doen. Als ik vraag “zou je het toe willen lichten” krijg je mogelijk algemenere antwoorden (bijv: “ik vind dat leven bij conceptie begint” of “al het leven is waardevol”) maar dan kom je m.i. niet tot de kern van de denkwijze. Dit is efficiënter en volgens mij op een nette, geïnteresseerde manier verwoord. Mocht dat toch niet zo overkomen, zo is het wel bedoeld.

Ik bedoel het niet als rampscenario en ik wil ook niet stellen dat zoiets waarschijnlijk is. Ik ben gewoon benieuwd hoe die logica werkt waarom die wel op het een maar niet op het ander toepasbaar is.

Als mensen daar niet op willen reageren is dat hun goed recht. Hooguit herhaal ik het een keer omdat er overheen wordt gepraat en iemand het wellicht over het hoofd zag, maar that’s it.

@Marjo: ik denk het ook. Het is natuurlijk een heel nobel en goed streven dat al het leven beschermd moet worden, maar helaas is het niet zo zwart-wit en is het juist heel genuanceerd en afhankelijk van de context. Je komt al snel voor keuzes te staan die beide gewoon flinke nadelen hebben, en je als het ware tussen twee kwaden moet kiezen. Als de wereld perfect was had ik ook veel minder moeite met een verbod op abortus (want dan zou de situatie daaromheen optimaal voor hulp zijn ingericht). Of als technologie verder was: stel je kan het bevruchte embryo zonder nadelen voor de moeder eruit kan halen en het kan laten ontwikkelen in een kunstmatige baarmoeder (of welwillende draagmoeder) mits daar geen nadelen wbt ontwikkeling van het embryo/kind aankleven, dan vind ik het een goed en nobel iets om dat leven te beschermen. Maar helaas is dat niet zo.

Aan de andere kant, in een perfecte wereld is dat verbod niet eens nodig.

Waar is in jouw verhaal de lichamelijke integriteit gebleven? Je kunt niet beschikken over de cellen in andermans lichaam als je onder dwang iemands foetus elders zou willen laten uitbroeden. Als ik kindvrij wil blijven dan bedoel ik daarmee ook dat ik niet wil dat er een nakomeling van mij rondloopt.

IMANDRA

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 12:10

Dat is zeker iets waar dan over nagedacht moet worden. Het was even een eerste idee waarbij ik denk, oké dan zou ik misschien minder moeite hebben met. Maar je hebt helemaal gelijk, blijft een belangrijk punt en zoiets zou ik persoonlijk ook alleen willen wanneer het vrijwillig is. Maar in de extreem hypothetische situatie van een embryo kunnen “uitbroeden”: als het heel eenvoudig en makkelijk is dat embryo eruit te laten halen en op te laden groeien, verwacht ik dat de meeste mensen dat wellicht wel zouden doen ipv abortus. Maar de mensen die dat niet willen mogen idd niet verplicht worden. Goede opmerking :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:16

Appeltje heb je een vraag aan mij gericht? Wat wil je weten? Wat mijn argumenten zijn om blij te zijn dat de arbortus gedeeltelijk wordt afgeschaft?

Mij is in de reacties na mijn post nog geen vraag toen opgevallen. Wat is je vraag? Jij bent voor arbortus, dat is dan ook geen probleem. In Nederland is het volgens mij niet verboden.

Ik heb het topic niet doorgelezen,mij viel alleen jouw vraag op dat van die 8% niemand reageert. En dan doe je het , dan ben je een trol en nog wat. in de reactie van Urbanus is mij geen vraag opgevallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:17

Dinopino schreef:
Appeltje heb je een vraag aan mij gericht? Wat wil je weten? Wat mijn argumenten zijn om blij te zijn dat de arbortus gedeeltelijk wordt afgeschaft?

Mij is in de reacties na mijn post nog geen vraag toen opgevallen. Wat is je vraag? Jij bent voor arbortus, dat is dan ook geen probleem. In Nederland is het volgens mij niet verboden.

Ik heb het topic niet doorgelezen,mij viel alleen jouw vraag op dat van die 8% niemand reageert. En dan doe je het , dan ben je een trol en nog wat. in de reactie van Urbanus is mij geen vraag opgevallen.

Waarom ben jij tegen abortus? Ben je dat ook echt in alle gevallen, of zit er wel een nuance in :)?

Marjo

Dinopino schreef:

Kijk even in de post van IMANDRA.

Dinopino

Urbanus schreef:
Dinopino schreef:
Heerlijk om me hier te mogen melden. Ik vier het dat die wet is aangenomen. Ben blij dat iedereen die hier is geboren kon worden. Vier het leven.

[ [url=m/zYVdkj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is hier de vraag?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:19

Als je zegt “heerlijk om me hier te mogen melden” bij dit onderwerp, dan ben je hier echt alleen om te trollen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:20

Summerfly schreef:
Dinopino schreef:
Heerlijk om me hier te mogen melden. Ik vier het dat die wet is aangenomen. Ben blij dat iedereen die hier is geboren kon worden. Vier het leven.

Vier het leven! Ook als:
De vrouw overlijdt door complicaties in de zwangerschap of de geboorte
De vrouw opgepakt wordt doordat haar miskraam als abortus word gerekend
De vrouw de rest van haar leven moet zorgen voor een ernstig gehandicapt kind wat ze geforceerd heeft moeten baren
De vrouw getraumatiseerd de rest van haar leven naar het product van haar verkrachting/incest moet kijken
Het kind door de vrouw opgegeven wordt voor adoptie en totdat het volwassen is in het traumatische jeugdzorg systeem terechtkomt
Het kind opgroeit in een gezin waar het compleet ongewild is met alle mentale trauma’s tot gevolg.
Vul maar aan.

Wat moet je een verschrikkelijke plaat voor je kop hebben om deze wet te vieren. Zum kotsen.

Wat is hier de vraag of is dit meer een mening over mij geven aan de hand van de boven genoemde punten? Wat kan ik hierop antwoorden? ja ik heb een plaat voor mijn hoofd want of nee ik heb geen plaat voor mijn hoofd?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:23

Niobe dat heerlijk sloeg op de te verwachten reacties van bepaalde bokkers, die zoals ze ook schrijven, altijd op mij reageren en zelden inhoudelijk. Tot nu toe is mij niet opgevallen dat iemand überhaupt geïnteresseerd is waarom ik dit goedkeur? En zo kan je ook niet over de argumenten discussieren en is het duidelijk waarom voor de rest van de 8% niemand zal reageren. Maar je hebt gelijk, dat heerlijk had ik beter even toe kunnen lichten. Het geeft de ruimte om voor bepaalde bokkers op mij los te gaan en daarbij het inhoudelijke van een discussie totaal vermijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:24

Marjo Imandra weet dat ik haar posten niet lees omdat die meestal bestaan uit ellelange quotes, die ik moet beantwoorden, maar visa versa niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 12:25

Dinopino schreef:
Marjo Imandra weet dat ik haar posten niet lees omdat die meestal bestaan uit ellelange quotes, die ik moet beantwoorden, maar visa versa niet.

Zo lang is deze post niet, enkel wat vragen, en die ellenlange posts destijds waren uitleg. Hoe bedoel je visa versa niet? Ik probeer initieel altijd goed in te gaan op jouw reacties of vragen.m

Edit: volgens mij gaan de meeste vragen juist inhoudelijk? Ik snap je opmerking daarover niet
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-06-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:27

Dinopino schreef:
Tot nu toe is mij niet opgevallen dat iemand überhaupt geïnteresseerd is waarom ik dit goedkeur?

_San87_ schreef:
Dinopino schreef:

Waarom ben jij tegen abortus? Ben je dat ook echt in alle gevallen, of zit er wel een nuance in :)?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:29

Dinopino schreef:

Hmm, of komt het omdat die bestaan uit goed onderbouwde argumenten, met uitleg en duidelijk geformuleerde zinnen waar jij niets tegenin kan brengen?
Ik vind dat je erg kinderachtig binnenkomt namelijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:30

oomens schreef:
Hadden we niet allemaal afgesproken om niet meer op DP te reageren?
Of geldt dat slechts in één topic en is het daarbuiten ineens wel iemand waarmee te discussiëren valt?

Ik wist het niet, excuses. Ik ga wel weer naar mijn kraamwebspin kijken in de tuin.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:32

Marjo dat mag je vinden. Maar heb je ook een vraag aan mij of wil je alleen je mening geven? San ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord? Heb namelijk het gevoel dat dat bij de meeste niet is. Dan mag je me gerust een pb sturen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:35

echt zo laf, altijd het hoogste woord hebben maar nooit fatsoenlijk antwoorden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:38

Kinke wat wil je weten? Stel een vraag?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:38

Dinopino schreef:
Kinke wat wil je weten? Stel een vraag?

En wees daarbij eerlijk, ben je echt geïnteresseerd in een toelichting?