Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:44

In dit geval is het niet voor woningbouw maar om twee natuurgebieden waar het bedrijf midden in ligt te koppelen.
Het is een spagaat en ik ben blij dat ik niet in die omgeving sta met mijn paard want het is een ingrijpend gebeuren.
Als paardeneigenaar zeg ik nee, als natuurliefhebber zeg ik misschien wel ja.. Al zou ik meer van een compromis zijn.

Maar dit soort dingen zijn nóóit simpel!

De paardenhouderij zou de hand in eigen boezem moeten steken.
Als dingen in de basis niet uit te leggen zijn aan een leek moet je je afvragen of het wel juist is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:46

Dat er aan de diverse vormen van misstanden wat gedaan moet worden is iedereen het, in mindere of meerdere mate misschien wel over eens, maar hoe wil je dat gaan handhaven. Daarnaast is er een groep die paarden als een economisch win model zien en bij deze groep ligt elke vorm van wetgeving al wat moeilijker in mijn beleving.
Wetgeving is leuk, maar zonder handhaving stelt het allemaal helemaal niets voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:03

De groep van het economisch verdienmodel is misschien ook wel de groep met de beste lobby en meeste middelen?

In de sport is uit de school klappen voor profs lastig. Bijten in de hand die je voedt etc
Als andere mensen dan wat zeggen orden ze afgeschilderd als leken die er niets van weten want ze zijn geen profs. Zo blijft de cirkel rond.. Maar de dieren trekken aan het kortste eind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:05

Ayasha schreef:
Tiggs schreef:
In de roeisport wordt vanwege veiligheid op een wedstrijd íedere boot, íedere keer dat die het water opgaat (meestal 2x per dag; voorwedstrijd en finale) gecontroleerd op een aantal veiligheidsaspecten. Waarom kan dat op een dressuur- of springwedstrijd inderdaad niet? (niet een boot controleren :') maar bijvoorbeeld neusriem, bit en sporen)

Dat kan gewoon en "gebeurt" al maar je moet ook een official hebben die een gevestigde naam durft uit sluiten voor een te strakke neusriem.... Anders kunnen ze nog vijf keer per wedstrijd controleren, dan helpt het niet.

Hier gebeurt dat gelukkig wel gewoon en is er ook weleens een bondsboot uitgesloten omdat hun boot te licht was (heeft niet eens met veiligheid te maken en gebeurt pas na de race bij steekproef).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:46

fransje23 schreef:
De groep van het economisch verdienmodel is misschien ook wel de groep met de beste lobby en meeste middelen?

In de sport is uit de school klappen voor profs lastig. Bijten in de hand die je voedt etc
Als andere mensen dan wat zeggen orden ze afgeschilderd als leken die er niets van weten want ze zijn geen profs. Zo blijft de cirkel rond.. Maar de dieren trekken aan het kortste eind.

Dit is helaas zo..ik heb me ook jarenlang op de vlakte gehouden want het is allemaal ons kent ons in de paardenwereld en als je er in wilt werken kun je maar beter de wat stevigere meningen voor je houden. Kijk ook maar naar wat er met Rien vd Schaft is gebeurd, uberdom hoe dat is gegaan..die had voor een verandering kunnen zorgen maar de KNHS stond niet achter hem.

En dan heb je nog mensen die wel willen maar het gewoon niet kunnen, als je 20 paarden op een dag moet doen en niet genoeg verdiend om personeel in te huren dan gaat dat zich ook wreken qua verzorging en welzijn. Dan is het ook gewoon veel makkelijker als de paarden op stal staan, is minder werk.

En op sommige stallen is het normaal, hier in de buurt een bedrijf met 5 sterren..pension, training, hengsten, manege. Ontzettend mooi, staan enorm veel paarden en er is bedroevend weinig weiland/ paddocks..af en toe staat er eentje alleen buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:24

Ayasha schreef:
Popstra schreef:
Nogmaals als de sport word verboden, mag niemand meer op zn paard zitten.

Denk dat velen zich dat nog niet helemaal beseffen

Ik voor één zou het missen maar mijn paarden zouden gewoon blijven. Als je dat niet kan zeggen zonder te liegen dan heb je IMO niks in de paardensport te zoeken. En ja, ik weet dat ik nu tegen heel veel schenen ga schoppen.

Ik heb daar oprecht praktische bezwaren tegen.
eentje gaat dan modder vet worden. Of die mag nooit meer op gras en dan vind hij zichzelf zeker weten heeeeel zielig.
eentje gaat dan heel snel af takelen. Die is 26 en nu nog topfit omdat hij 3 keer in de week gegymnatstiekt wordt. En nee, dat lukt me niet vanaf de grond. Want ook even lekker echt je benen strekken in galop hoort daar bij.
En één gaat het werken zelf echt heel erg missen. Type: 'hold my beer' als ze een hindernis ziet en heel veel werk en looplust. Daar kan ik op een fietsje aan de hand ook echt niet aan voldoen.

Dat ze hier verder gewoon mogen blijven als ze a. oud zijn b. niet echt geschikt zijn voor de wedstrijdsport is ook een feit. Maar helemaal niet meer rijden gaat echt een verschraling worden voor de levens van mijn paarden die ik niet kan oplossen met grondwerk, longeren en een rondje fietsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:19

Dat zal dan wat creativiteit vragen, pol013.

Maar de meeste paarden kunnen, mits de huisvesting en het rantsoen passend is, prima leven zonder ooit bereden te worden.
:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:28

fransje23 schreef:
Dat zal dan wat creativiteit vragen, pol013.

Maar de meeste paarden kunnen, mits de huisvesting en het rantsoen passend is, prima leven zonder ooit bereden te worden.
:)

Dat dus. Je hoeft er niet op te gaan zitten om ze mentaal bezig te houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:04

Mentaal. Ik heb het juist over fysiek.
Ik vind alleen in de wei staan, Zeker als ik creatief moet gaan worden in aanbieden van ruimte ivm te dik worden, een verschraling van het leven van mijn paarden.
En dan hebben wij niet eens echt weinig ruimte.

Eens flink galopperen doet ze echt gruwelijk goed. En daar fiets ik niet tegenop.

Ik had het niet over 'de meeste' paarden. Ik beschrijf juist per paard wat ze dan te kort komen. En dat verschilt per paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:05

pol013 schreef:
Ik vind alleen in de wei staan, Zeker als ik creatief moet gaan worden in aanbieden van ruimte ivm te dik worden, een verschraling van het leven van mijn paarden.

Eens flink galopperen doet ze echt gruwelijk goed. En daar fiets ik niet tegenop.

En dat kan niet zonder er op te gaan zitten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:11

Ayasha schreef:
pol013 schreef:

En dat kan niet zonder er op te gaan zitten?

Zoals je dat kunt over een mooi breed bospad? Alleen als we renbanen gaan verhuren om paarden vrij te laten galopperen. En dan moeten ze weer een uur op de trailer voor zoiets.

Dan vind ik een zadel op hun rug toch net effe wat makkelijker.

Maar ik vind wat uurtjes met mij werken echt een prima deal om dan vervolgens lekker overdag op de wei te kunnen staan en echt gras te kunnen eten. Ipv het hele leven doorbrengen in een sonja bakker omgeving.

Ayasha
Blogger

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:22

Dat jij dat vindt kan ik me zo voorstellen. :D Natuurlijk vindt iemand die rijdt dat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:25

pol013 schreef:

Ik had het niet over 'de meeste' paarden. Ik beschrijf juist per paard wat ze dan te kort komen. En dat verschilt per paard.

De goede deal is wel een eenzijdige afspraak natuurlijk. :)

Bij voldoende ruimte in de huisvesting is er ook ruimte voor een flinke galop.
Althans als ik de kudde bij ons door de wei zie denderen wel.

Het probleem is dat mensen allemaal voor zichzelf redeneren dat hun precies die uitzondering hebben. Uitzonderingen bestaan maar dat is niet 98% van de populatie.

Goed management betekent dus ook een weidebeheer met minder voedingsrijke beplanting /gras. Er zijn heus wel mogelijkheden maar dat vraagt creativiteit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:28

Hmja maar paarden hebben vaak ook wel baat bij goede training, ik merk dat bij dieren doordat ze daar beter door in hun vel komen te zitten, het fijn vinden om te werken en heerlijk ontspannen gaan briesen en loslaten.

Kun je ook wel met longeren bereiken, maar alleen longeren wordt ook saai..afwisseling is belangrijk en voor sommige paarden doet een andere omgeving ook wonderen voor het mentale gedeelte. Dus lekker galloperen over de hei of in het bos. Die ruimte om dat in een wei te doen hebben we niet meer in Nederland.

Ik snap heel goed wat Poll zegt, het is allemaal niet zo eenzijdig..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:40

Ik merkte ook wel dat mijn Sjimpie het heerlijk vond om eens vol gas over een lange zandpad te knallen.
Die ging zo gruwelijk hard.
Ja dat deed hij ook wel eens in de wei en ondanks dat hij altijd best wat ruimte heeft mogen hebben in de wei is dat niks in vergelijking met een paar kilometer over een pad vlammen.
Dus ja begrijp wel wat ze zegt.
De paarden die ik nu heb hebben die behoefte niet, als die eens 100 meter hard gaan, desnoods een keer terug, is het ze wel genoeg dus aan de wei hebben die voldoende.

Een paard fijn gereden heeft geen hekel aan zijn werk.
En doen zelfs graag opdrachtjes voor je.
Dat de meeste zonder kunnen, ja vast.
Maar het is niet alleen maar slecht of onderdanig oid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:44

Veel paarden zijn ook juist gefokt om training asn te kunnen. Die maak je ook niet gelukkig met enkel lanterfanten op een wei. Als de paardensport eindigd zullen er met de jaren ook steeds minder paarden zijn natuurlijk.
Heel het fokken gaat dan op zijn gat.

Echt het is zo makkelijk gezegt dat de paardensport maar moet stoppen. Niet nadenkend over wat een invloed dit gaat hebben op alles daaromheen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:45

Er zullen andere soort paarden gefokt gaan worden.
Meer rustige in de kop denk ik.
Want dat is de doelgroep die dan over blijft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:47

Ik geloof oprecht niet dat paarden die niet meer worden bereden en met goed management gehouden worden massaal gaan wegkwijnen.

Daarbij de de dieren die rijden en trainen onder het zadel gewend zijn zullen bij een verbod langzaam verdwijnen.
De nieuwe generaties weten dan niet wat het is en zullen ook niet kunnen gaan missen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:47

Maar is dat erg, dat het fokken op zn gat gaat of dat de sport minder wordt?

Dingen met vee worden gewoon langzaamaan opgedoekt.. of t nu boeren zijn of sport dieren... In de veeindustrie gaat ook veel geld om, en dat moet toch echt minderen, dan wel weg.. Waarom zou dat voor de paardensport niet hoeven gelden?
Politiepaarden hebben ook 'werk', heel nuttig werk, en dat ligt ook onder vuur, net als politiehonden ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:49

En ook die bravere paarden kunnen vervelend worden bij minder uitdaging..en ook die moeten gewoon getraind en opgevoed worden.

Inderdaad voor sommige paarden is het echt een uitlaatklep om over de hei te knallen, en juist ook die afwisseling houdt het werk leuk. Ik ben weleens na mijn Z dressuurproeven met hoedje en al lekker gaan uitgalloperen op de wei daarna, dat was de grootste beloning die ik mijn paard kon geven want dat vond ie prachtig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:50

Popstra schreef:
Veel paarden zijn ook juist gefokt om training asn te kunnen. Die maak je ook niet gelukkig met enkel lanterfanten op een wei. Als de paardensport eindigd zullen er met de jaren ook steeds minder paarden zijn natuurlijk.
Heel het fokken gaat dan op zijn gat.

Dat laatste is toch geen probleem voor de paarden?

Lanterfanten is ook een menselijke interpretatie en ook zonder rijden kan er genoeg met paarden om ze eventueel extra uitdagingen te geven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:50

@fransje
Wegkwijnen zullen ze niet, maar een lolletje zoals hard over een zandpad knallen lopen ze dan wel mis.
Dat zou ik voor die paarden ook zonde vinden.

Maar idd, die paarden gaan dan niet meer gefokt worden, maar meer paarden zoals die ik nu heb, die hebben daar idd minder behoefte aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:51

fransje23 schreef:
Ik geloof oprecht niet dat paarden die niet meer worden bereden en met goed management gehouden worden massaal gaan wegkwijnen.

Daarbij de de dieren die rijden en trainen onder het zadel gewend zijn zullen bij een verbod langzaam verdwijnen.
De nieuwe generaties weten dan niet wat het is en zullen ook niet kunnen gaan missen.

Dat dus. Bij dergelijke "maatregelen" is er veelal een overgangsmaatregel. :) Er kan dan prima in gevoerd worden dat paarden die nog niet beleerd zijn of geboren zijn na jaar X (kwestie van te voorkomen dat men massaal jaarlingen gaat beleren.) niet meer gereden mogen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:51

Cer schreef:
Maar is dat erg, dat het fokken op zn gat gaat of dat de sport minder wordt?

Dingen met vee worden gewoon langzaamaan opgedoekt.. of t nu boeren zijn of sport dieren... In de veeindustrie gaat ook veel geld om, en dat moet toch echt minderen, dan wel weg.. Waarom zou dat voor de paardensport niet hoeven gelden?
Politiepaarden hebben ook 'werk', heel nuttig werk, en dat ligt ook onder vuur, net als politiehonden ..

Ik vind het erg ja, niemand legt het fokken van mensen aan banden want imo een veel groter probleem is. :+

Paarden hebben altijd een rol gespeeld in het leven van de mens, dat is niet voor niets.

Waarom zou je dingen willen verbieden die leuk kunnen zijn voor de dieren? dat snap ik niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:52

Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.