Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:04

Dat zou kunnen, maar helaas zijn best wat werkgevers nu weer zo ingesteld dat ze verplicht naar kantoor moeten komen. Mijn man bijvoorbeeld mag niet meer thuiswerken en moet weer 5 dagen in de week verplicht op kantoor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:11

Ik had vroeger gewoon een fiets op het station staan omdat ik inderdaad werkte bij een bedrijf dat op een industrieterrein lag. Tegenwoordig kosten (evt elektrische) vouwfietsjes ook geen vermogen meer. Er zijn altijd wel oplossingen te vinden.
Hoeveel mensen verhuizen er wel niet vanwege hun werk, of zoeken een nieuwe baan die dichter bij huis is? Een paard kun je ook dichter bij huis stallen. Luxe voor mij als ruiter vind ik minder belangrijk dan een goede plek voor mijn paard, en een simpele stal met veel weidegang is gelukkig haast overal wel te vinden binnen een half uurtje rijden. De eerste paar stallen waar mijn paard stond waren niet ideaal, maar ik kon er wel met de fiets heen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:13

Cer schreef:
Ik vind overigens wel dat best veel mensen nog best veel kms rijden... er wordt de afgelopen jaren toch al best wel aangedrongen op minder rijden en minder benzine verbruik?

Je kan dat niet generaliseren Cer.
De huizenmarkt nodigt ook al jaren niet uit tot verhuizen elke keer als er wat in werkomstandigheden verandert.
Daarbij; de meeste vinex locaties dwingen méér kms. af.
Idem thuiswerken: Covid-nood brak wet en was het hele gedrag van de maatschappij anders, maar nu is er hooguit een déél wat thuis kan blijven werken en ook weer gewoon meer aanwezigheid nodig.

Zelfs in een klein land als NL tikt het flink aan als je niet dichtbij je werk woont, familie aan de andere kant van het land hebt en je paard ergens in het buitengebied lekker in het groen staat.

Ik ben het met je eens dat de individuele burger keuzes kan maken; beter op zou moeten leten met verplichtingen, doch veel langere termijn keuzes kunnen helemaal niet zo makkelijk economisch verantwoord veranderd worden.
Lang niet alles behoort op de burger afgewenteld te worden door de overheid om dan vervolgens wel de kas laten rinkelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:15

Nou ja, ik vind het toch wel gek dat iemand gedurende covid wel thuis kon werken (omdat het moest) en dat werkgevers nu weer willen dat die mensen op kantoor gaan zitten...
Of mensen moeten thuis de kantjes eraf gelopen hebben...

Ik rij momenteel ook veel met de auto, dat is omdat ik zelf een keus gemaakt heb. Die dure benzinekosten betaal ik dus ook... Maar ik ga wel kijken hoe ik dat straks weer kan minderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:18

Cer schreef:
Nou ja, ik vind het toch wel gek dat iemand gedurende covid wel thuis kon werken (omdat het moest) en dat werkgevers nu weer willen dat die mensen op kantoor gaan zitten...

Ik rij momenteel ook veel met de auto, dat is omdat ik zelf een keus gemaakt heb. Die dure benzinekosten betaal ik dus ook... Maar ik ga wel kijken hoe ik dat straks weer kan minderen..

Tja dat zijn werkgevers die het ten tijde van COVID ook 3x niks vonden en steeds pushten tot op kantoor komen.

En nu het thuiswerkadvies eraf is de kans gegrepen hebben om kantoor weer te verplichten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:24

8nnemiek schreef:
en een simpele stal met veel weidegang is gelukkig haast overal wel te vinden binnen een half uurtje rijden.

In de Randstad??? en daar wonen de meeste mensen.

@all er is nu een probleem in de snelheid waarmee reiskosten stijgen en de termijn waarop fundamentele aanpassingen mogelijk zijn.
Daarbij is het huisvestingsbeleid van de NL overheid volstrekt tegengesteld aan mobiliteit van arbeid.
Dat de meeste mensen de paasei strak naar de nering zetten is óók al beleid en maakt op korte termijn flexibel investeren in een duurdere auto of verhuizing lastig. De wegenbelasting op verschillende motoren is ook een voorbeeld van geprogrammeerde ´keuzes´.
De meest mensen zítten gewoon tussen ´a rock and a hard place´, kúnnen niet op korte termijn bij dit soort plotselinge kostenstijgingen aanpassen. Net zo min als de meeste bedrijven doch díe kunnen veel doorberekenen in de prijs wat dan de burger die niet kan aanpassen weer moet betalen...
En de overheid ..... heeft financiële meevallers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:26

Cer schreef:

en wat kan de werknemer daar aan veranderen? Jij wijst dáár de vinger naar; dat díe veel kms maakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:28

Nou, meer huizen in de landelijke gebieden! Hoeven die mensen ook minder ver te reizen :j

Gekheid.. ja het is duur, maar een auto/paard is op zich best luxe toch?
Op het moment dat je aan het werk bent om je benzine kosten te betalen om naar je werk te gaan rijden, dan wordt het wel een rare situatie denk?

Citaat:
Jij wijst dáár de vinger naar; dat díe veel kms maakt.
nee nee HC, dat maak jíj ervan. Ik wijs niks, ik vind het gewoon gek... :j (ja, van die werkgever ja)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:29

Cer schreef:
Nou, meer huizen in de landelijke gebieden! Hoeven die mensen ook minder ver te reizen :j

Op het moment dat je aan het werk bent om je benzine kosten te betalen om naar je werk te gaan rijden, dan wordt het wel een rare situatie denk?

Citaat:
nee nee HC, dat maak jíj ervan. Ik wijs niks, ik vind het gewoon gek... :j (ja, van die werkgever ja)

Als ik nu naar mijn werk moet, 176 km heen en terug, dan krijg ik 9 cent per kilometer. Dus er moet geld bij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:35

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
en een simpele stal met veel weidegang is gelukkig haast overal wel te vinden binnen een half uurtje rijden.

In de Randstad??? en daar wonen de meeste mensen.

Daarom zei ik 'haast overal' :Y)
En ook vanuit de meeste plekken in de randstad zijn mooie stallen te bereiken binnen een half uurtje. Je betaalt er de hoofdprijs, dat wel, maar wellicht nog steeds goedkoper dan dagelijks een half uur extra moeten rijden met de huidige brandstofprijzen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:36

Ik zou dolgraag dichter bij mijn werk gaan wonen om het aantal gereden km’s flink te reduceren maar dat is compleet onbereikbaar geworden met de huidige woningmarkt. :+ Werk dan maar dichter bij huis zoeken is in mijn geval ook niet mogelijk of ik moet compleet switchen van vakgebied. Baal er echt van, het aantal uren per week dat ik werk om überhaupt op werk te kunnen komen wordt steeds groter zo en ergens steekt dat wel.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:37

Cer, er zijn ook mensen die bijvoorbeeld in de detachering werken. Ik kan niet voor elke opdracht door het land heen verhuizen om vervolgens na 6 maand wèèr te verhuizen :+ Nu krijgen wij allemaal de optie tot een leaseauto met tankpas hoor, maar het dichtbij werk wonen is niet altijd van toepassing.

Tegenwoordig werk ik intern en 90% vanuit huis, dus dat scheelt wel. Mijn paarden staan wel op 20 en 30 km afstand, bewust voor gekozen. En nee dat ga ik niet fietsen en met het OV kom ik er niet eens denk ik _O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:58

Cer schreef:

Citaat:

Dan gaan landelijke gebieden verstedelijken. Daarvoor woon je niet landelijk natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:58

Cer schreef:

en dat kan je op korte termijn veranderen?
Dát is nu het grote probeem.

Citaat:
Citaat:

Jij merkt wel degelijk op dat jij vindt veel mensen hier veel kms maken terwijl er al jaren op minder aangedrongen wordt >;)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-03-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:01

Cer schreef:
Op het moment dat je aan het werk bent om je benzine kosten te betalen om naar je werk te gaan rijden, dan wordt het wel een rare situatie denk?ja

Voor de overheid zal dat een worst zijn; is het een ideaal model voor de staatskas.
Loonbelasting, accijns gemaximaliseerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:03

Huertecilla schreef:
Jij merkt wel degelijk op dat jij vindt veel mensen hier veel kms maken terwijl er al jaren op minder aangedrongen wordt >;)

HC, quote dan jouw eigen hele regel.. jij had het specifiek over de werkgevers / werknemers in deze, kijk maar:
Citaat:
en wat kan de werknemer daar aan veranderen? Jij wijst dáár de vinger naar; dat díe veel kms maakt.

Dus ik zeg dat de werknemer niks kan veranderen... als de werkgever verplicht om naar kantoor te komen. Maar dat is niet altijd het geval..

Ik snap ook wel dat het op korte termijn niet te veranderen is, maar autorijden wordt al langere tijd ontmoedigd... volgens mij...

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:03

Cer schreef:

Ik werk in de buitendienst, paard staat op 30 minuten en ga ik 2x per dag heen ivm zelf binnen/buiten zetten. Stallen hier in de omgeving komen ze in de winter niet buiten, zomer max een uurtje.
Ik heb een pup, dus die gaat mee in de auto, dan is de fiets of scooter sowieso geen optie.
Idem voor zakelijke afspraken door heel Nederland. Tijdens COVID hebben we dit heel veel vanuit huis gedaan maar klanten willen je soms toch echt zien en de situatie daar inschatten is toch wel belangrijk. Dat gaat nu eenmaal niet vanuit huis altijd.

Mijn werk zit in Nijmegen, daar ben ik maar 1x per 2 weken, is ruim drie uur rijden heen en terug.

Familie woont deels in het oosten, ook minimaal 2 uur rijden. Daarnaast heb ik ook vrienden aan die kant.

Met het openbaar vervoer is het bij allemaal geen optie, dan ben ik en dubbel zo lang onderweg en er zijn niet eens lijnen.

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Nu heb ik een leaseauto, dus dat scheelt enorm. Maar de prijzen, echt absurd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:10

Cer schreef:

Ik heb gedurende covid ook 1,5 jaar thuis zitten werken. En als ik dat wil mag ik nu ook volledig thuiswerken. Ik heb een collega die dat ook doet. Maar ik kies ervoor om weer deels op kantoor te zijn, omdat ik zie dat in de fabriek en op het terrein gedurende mijn afwezigheid de naleving van de regels en procedures wel aan slijtage onderhevig is geweest. Ik ben dus weer begonnen met regelmatig rondjes lopen om de procedures en werkmethoden weer extra onder de aandacht te brengen. En daarvoor zal ik toch echt op locatie moeten zijn.

En zo zijn er meer onderwerpen waarbij het gewoon handig is om even samen ter plekke te kijken wat er aan de hand is en zo tot een conclusie en verbetering te komen. Dat is telefonisch of via Teams en met foto's toch minder makkelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:11

ik hoef het niet uitgelegd te krijgen hoor :j
het is meer dat ik verbaasd was dat er toch nog zoveel gereden wordt, terwijl het al heel lang ontmoedigd wordt..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:14

Cer schreef:
Ik snap ook wel dat het op korte termijn niet te veranderen is, maar autorijden wordt al langere tijd ontmoedigd... volgens mij...

en het huisvestingsbeleid stimuleert dat, maakt dat mogelijk of wat?

Kijk Cer, het is het zóveelste voorbeeld van een overheid die wat politiek corrects roept over wat de burger moet doen zonder zelf de daarvoor benodigde randvoorwaarden te scheppen.

Ja, de overgrote meerderheid van de mesnen zou eens wat mínder ver meten springen dan hun polstok lang is, de paasei eens mínder naar de nering moeten zetten, maar vanuit de overheid is er een beleid van consumptiemaatschappij, van lenen stimuleren.
Je ziet het nu ook.
De enige die op grote schaal op korte termijn kan aanpassen bij de grote plotselinge stijging van de energiekosten is de overheid. En die? Kassaaaa *\%/*

Je kan alleen maar hópen dat de individuele burger een :)* op gaat over hun eigen belangen versus die van de overheden.
Maar ja, dat is met de covid-klucht ook niet gebeurd :x

Nú zijn simpelweg heel veel mensen fors meer geld kwijt zonder dat ze daar op korte termijn veel aan kunnen doen. Tis wel rúk en niet de schuld van die individuele burger nú.

Mijn hémel zeg 8)7 de woordcorrectie hier is van ze zótte aan het worden |o
Taalverarming geïllustreerd; verplícht :roll:
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-03-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:15

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Op het moment dat je aan het werk bent om je benzine kosten te betalen om naar je werk te gaan rijden, dan wordt het wel een rare situatie denk?ja

Voor de overheid zal dat een worst zijn; is het een ideaal model voor de staatskas.
Loonbelasting, accijns gemaximaliseerd.

Dat zou eigenlijk vanuit de werkgever moeten komen vind ik..

Een oplossing wat betreft de accijns zou misschien gewoon een vast bedrag per liter zijn ipv een percentage.. Over een liter betaal je zoveel cent accijns en belasting, ongeacht de marktprijs.. dat zou volgens mij veel gunstiger zijn voor ons, en de overheid heeft een stabieler inkomen uit brandstof.. win-win..

Dat er hier een hoop belasting wordt geheven is niet voor niks natuurlijk.. we hebben hier het beste vangnet ter wereld, nauwelijks faillisementen door corona dankzij alle staatssteun, en een hoop toeslagen en subsidies en uitkeringen waar ze in andere landen alleen van kunnen dromen.. Een prima zorgstelsel, goede wegen en verbindingen.. Ik zou mijn huis in ieder geval niet willen verruilen voor een huisje op een spaanse berg, hooguit voor het uitzicht :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:19

8nnemiek schreef:
we hebben hier het beste vangnet ter wereld,

>;)

Denemarken is nota bene op spuugafstand :)*

Prima zorgstelsel? Dat schrijf je na de ontluisterende covid-klucht met droge ogen????
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-03-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:20

Eve_16 schreef:
Cer schreef:

Ik werk in de buitendienst, paard staat op 30 minuten en ga ik 2x per dag heen ivm zelf binnen/buiten zetten. Stallen hier in de omgeving komen ze in de winter niet buiten, zomer max een uurtje.
Ik heb een pup, dus die gaat mee in de auto, dan is de fiets of scooter sowieso geen optie.
Idem voor zakelijke afspraken door heel Nederland. Tijdens COVID hebben we dit heel veel vanuit huis gedaan maar klanten willen je soms toch echt zien en de situatie daar inschatten is toch wel belangrijk. Dat gaat nu eenmaal niet vanuit huis altijd.

Mijn werk zit in Nijmegen, daar ben ik maar 1x per 2 weken, is ruim drie uur rijden heen en terug.

Familie woont deels in het oosten, ook minimaal 2 uur rijden. Daarnaast heb ik ook vrienden aan die kant.

Met het openbaar vervoer is het bij allemaal geen optie, dan ben ik en dubbel zo lang onderweg en er zijn niet eens lijnen.

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Nu heb ik een leaseauto, dus dat scheelt enorm. Maar de prijzen, echt absurd.

Maar dat is toch grotendeels luxe? Een paard en een pup?

Ik woon en werk in de randstad en hier is het ov gelukkig extreem goed. Ik ben met de auto langer onderweg dan met het ov, zodra er een klein beetje file staat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:36

Huertecilla schreef:
8nnemiek schreef:
we hebben hier het beste vangnet ter wereld,

>;)

Denemarken is nota bene op spuugafstand :)*

Prima zorgstelsel? Dat schrijf je na de ontluisterende covid-klucht met droge ogen????

In Denemarken hoeft een werknemer een zieke maar drie weken door te betalen, en na 120 dagen mogen ze diegene ontslaan. Daar is alles ook niet perfect.

En ja, ons zorgstelsel en vooral de manier waarop ze corona hebben bestreden daar is echt weinig op aan te merken, hoe hard je ook je best blijft doen.
Bekijk deze tabel eens, en vergelijk eens hoe Nederland het doet tov al die andere landen met veel besmettingen.. Hier zijn véél minder mensen overleden, allemaal te danken aan de goede aanpak en de hoge vaccinatiegraad: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:44

Cer schreef:
ik hoef het niet uitgelegd te krijgen hoor :j
het is meer dat ik verbaasd was dat er toch nog zoveel gereden wordt, terwijl het al heel lang ontmoedigd wordt..

Ja, dat ontmoedigen is heel leuk in de randstad met iedere 10 minuten een tram/bus/metro.

Maar buiten die randstad wordt al decennia bezuinigd op OV, zijn er gebieden waar alleen 's morgens en 's middags rond de spits 1x per uur een bus rijdt. En als je geluk hebt bestaat er nog zoiets als een belbus. Waar de supermarkt niet om de hoek zit maar op 10 km afstand. Dan kan de overheid ontmoedigen wat ze willen, maar als ze niet met een goed en betaalbaar OV-alternatief komen dan zit je gewoon aan een auto vast.
En dat OV-alternatief komt er niet, want al die lijnen zijn uitbesteed aan commerciële partijen met een winstoogmerk. En dat betekent te dun bevolkt = te weinig mensen = te weinig inkomen = onrendabele lijn = schrappen.