Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:47

pien_2010 schreef:
Dinopino dit is Russchische propaganda waarvan bewezen is dat dit niet waar is. Er is zelfs een hart verscheurend filmpje opgedoken waarin werd beweerd dat een 3 jarig kind van alles werd aangedaan (tot en met kruisiging toe). Dit verhaal werd zo overtuigend door een "ooggetuigen" verteld. Ook hiervan is het bewezen dat het gewoon niet waar is. Notabene door een Russische journalist die afgereisd is naar dat gebied en zelfs de overheid heeft dit toegegeven ( niet van harte)..

Ach, Dinopino neemt het net als Putin/Trump/Baudet niet zo nauw met de waarheid :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:01

Ik heb dit filmpje gezien, maar heeft er al een betrouwbare bron bevestigd dat het echt is?

Ik hoop maar dat er toch een oplossing gevonden kan worden waarbij beide partijen geen gezichtsverlies lijden en er dus akoord mee kunnen gaan, hoewel ik zelf niet zie hoe. Als je weet dat rusland vind dat de geen inch afspraak echt bestaat, heeft oekraïne imo zijn eigen graf gegraven maar achteraf is het natuurlijk makkelijk praten.

Ik drink altijd uit de kraan en heb zodoende weinig drinken in huis, ik besef me op dit moment wel dat dat eigenlijk niet slim is, omdat het sowieso altijd verstandig is om voor een paar dagen eten en drinken in huis te hebben. Ook al begrijp ik nu dat de kans op een succesvolle cyber aanval op drinkwater systemen klein is. Dat eten heb ik wel, maar goed misschien wat extra drinken nog halen dan. Mijn vriend vond het suf geloof ik, die zei lachend haal dan maar bier. :') Over hongersnood maak ik me als laatste zorgen, eten genoeg in nederland. Dan zou ik me drukker maken over een atoombom op je kop/ww3. Maar ook dat doe ik niet, want why worry als je er zelf geen invloed op hebt. Wel bedankt voor het lachen allemaal, ik heb nu een beeld van een militair die met een jazz ten strijde moet trekken. :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:05

Maar hoe zit het met de Russische bevolking? Snap dat die direct gestraft worden als ze iets zeggen, maar als je een enquête zou houden, hoeveel procent is dan precies voor Poetin?
Wat ik hoor zijn de Russen hier ook helemaal niet blij mee. En staan veel hier ook niet achter, wat te zien is in de protesten. Maar toch leven ze al jaren onder zijn juk.
Net zoals wat er in China gebeurd. Eigenlijk bizar dat dat gewoon nog steeds kan met alles wat we weten en wat er gebeurd is. Het is super ingewikkeld, maar het is eigenlijk van de zotte dat dit nog kan.

Wat hier al gezegd wordt, de haven van Rotterdam kan maar zo ‘collateral damage’ worden…
Het is zo bizar. Heb het idee dat we al jaren in een soort van Truman Show (de film) leven en dat dit allemaal toch niet echt kan zijn. De pandemie, de oorlogen… de wereld is gek…

BigOne

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:13

De oudere Russen geloven bijna alles wat Poetin zegt. De jongeren veel minder want die hebben met internet veel meer toegang tot andere nieuwsbronnen. Wanneer je alleen tv kijkt zie je de staatspropaganda.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:20

bigone schreef:
Danique, ik snap je volkomen, je vriend staat er anders in neem ik aan?

God-zij-dank niet!! Ben vrijwilliger bij Amnesty, denk echt niet dat ik bij hem had kunnen zijn anders :’) . Hij is onwijs geïnteresseerd in geopolitiek. Al heel lang.
Hij zoekt best neutraal naar antwoorden gezien hij een relatie heeft met het land. In zekere zin geloof ik ook wel dat er meer aan vooraf gegaan is dan wij weten er zeker een trigger was. Amerika is net zo vuil als Rusland (en dan bedoel ik niet specifiek enkel in deze situatie). Ik geloof niet dat Rusland zo opeens ff een tank bij wijze van de grens over knalde omdat ze terug wilde naar oude glorie dagen. Niet dat ik het goed wil praten. In tegendeel. Hij zit meer in de materie dan ik. Ik ga niet zijn woorden vertalen want dan leg ik het vast onhandig uit haha.Wellicht kan ik hem eens vragen het mij goed uit te leggen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:23

Zo bedoelde ik het ook, dat je vriend er anders instaat dan zijn moeder.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 00:33

Gypsy schreef:
Ik heb dit filmpje gezien, maar heeft er al een betrouwbare bron bevestigd dat het echt is?

Ik hoop maar dat er toch een oplossing gevonden kan worden waarbij beide partijen geen gezichtsverlies lijden en er dus akoord mee kunnen gaan, hoewel ik zelf niet zie hoe. Als je weet dat rusland vind dat de geen inch afspraak echt bestaat, heeft oekraïne imo zijn eigen graf gegraven maar achteraf is het natuurlijk makkelijk praten.

Ik drink altijd uit de kraan en heb zodoende weinig drinken in huis, ik besef me op dit moment wel dat dat eigenlijk niet slim is, omdat het sowieso altijd verstandig is om voor een paar dagen eten en drinken in huis te hebben. Ook al begrijp ik nu dat de kans op een succesvolle cyber aanval op drinkwater systemen klein is. Dat eten heb ik wel, maar goed misschien wat extra drinken nog halen dan. Mijn vriend vond het suf geloof ik, die zei lachend haal dan maar bier. :') Over hongersnood maak ik me als laatste zorgen, eten genoeg in nederland. Dan zou ik me drukker maken over een atoombom op je kop/ww3. Maar ook dat doe ik niet, want why worry als je er zelf geen invloed op hebt. Wel bedankt voor het lachen allemaal, ik heb nu een beeld van een militair die met een jazz ten strijde moet trekken. :+

Ik dus ook. Drink 99% van het vocht wat ik op een dag binnen krijg gewoon kraanwater.

Ben vanmiddag even 2 sixpacks 2L flessen kraanwater wezen halen in België (buitenland is met flessenwater altijd goedkoper dan Nederland en reed toch langs de supermarkt daar na het tanken)

Niet persé ivm Oekraïne, maar het kan altijd eens gebeuren dat er een waterstoring ontstaat. Al dan niet door een Dudley, Eunice of Franklin :+ en dan is een beetje drinkwater op voorraad hebben wel verstandig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:36

In geval van nood hebben we bij de paarden een grondwaterpomp, dus verdrogen zal ik niet. Verhongeren mogelijk wel, de moestuin was niet echt een succes en op munt en pompoensoep kan je niet echt leven. Hoewel, de courgettes gingen ook lekker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:50

Sla is ook een makkelijke plant (uitzondering met een persoon :') ). :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:51

eilleen333 schreef:
In geval van nood hebben we bij de paarden een grondwaterpomp, dus verdrogen zal ik niet. Verhongeren mogelijk wel, de moestuin was niet echt een succes en op munt en pompoensoep kan je niet echt leven. Hoewel, de courgettes gingen ook lekker.

Heb je ook stroom dan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:25

_San87_ schreef:
Kan je het ze kwalijk nemen? Nee, toch. Die mensen lezen en zien ook hoe het er in de 'vrije' wereld aan toe gaat, dat willen zij ook.

Als die Russen massaal zouden willen verwestersen, waarom vechten ze dan niet tegen hun regering ipv tegen Oekraine?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:28

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
Kan je het ze kwalijk nemen? Nee, toch. Die mensen lezen en zien ook hoe het er in de 'vrije' wereld aan toe gaat, dat willen zij ook.

Als die Russen massaal zouden willen verwestersen, waarom vechten ze dan niet tegen hun regering ipv tegen Oekraine?

Omdat je vermoord of lang in gevangenis beland?

De oude generatie kijkt vaak alleen staat niuews en krijgt daarom niet het juiste informatie binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:31

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Er zijn binnen 1 dag (!) al 1700 russen opgepakt die protesteerden tegen de oorlog.

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat helaas niet vanzelfsprekend is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:37

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Omdat de repressie enorm is want ze leven in een dictatuur.
De jonge vrouw uit Moskou vertelde me dat er dappere mensen zijn maar dat de meeste doodsbang zijn, waaronder zij.
De oppositie is snoeihard neergeslagen en hun leider is eerst vergiftigd en toen dat niet lukte opgesloten in een kamp onder erbarmelijke toestanden.
Te gemakkelijk gedacht vanuit onze veilige westerse stoel Elnienjo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:45

Ik denk dat ik geen antwoord meer hoef te geven. Zie hierboven.

We weten allemaal, behalve Enzino dan, wat Poetin doet met de oppositie en mensen die hem tegenspreken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:02

mensen, vergeten jullie niet dat de info en beelden die wij hier krijgen ook niet 'neutraal' zijn, maar Westers gekleurd?
Mijn dochter haar partner is een Russisch meisje. Ze woont in Siberië, maar is nu hier met een studentenvisum. Ze heeft contact gehad met haar ouders, en de oorlog is een ramp voor de Russische mensen. De roebel is al met meer dan 25% gezakt. Er is een run op de banken. De beurzen zijn gecrasht. De mensen willen die oorlog helemaal niet, maar niemand durft iets te zeggen. Bovendien kan het kind nu ook niet meer naar haar ouders toe, want dan mag ze nooit meer terugkomen. Haar Russische bankpas werkt niet meer. België heeft ook besloten om alle visa voor Russen te weigeren en de bestaande niet te verlengen. Geen enkele Rus mag België nog in. Mijn dochter en haar vriendin vrezen dat ze zal gedeporteerd worden als haar visum verlopen is. Ik hoop dat België humaan genoeg zal zijn om geen mensen gedwongen terug te sturen naar een land in oorlog.
Verder vrees ik ook dat Rusland door het Westen onder embargo zal geplaatst worden. Ze gaan met een ernstige sanctie moeten komen om hem te stoppen.
Een navo lidstaat aanvallen zou niet zo slim zijn, want de navo staat militair veel sterker dan Poetin. Maar ik durf op dit moment niet te zeggen wat Poetin van plan is. Ik had ook al niet verwacht dat ze effectief zouden aanvallen, gezien dit in mijn ogen voor hem weinig voordelen biedt.
Ook is het af te wachten wat de Chinees gaat doen. Denk voorlopig niets.
En de vriendschap tussen Trump en Poetin is ook een zorgwekkend iets...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:07

Precies de bedoeling, helaas voor de Russische mensen maar de manier om Poetin aan te pakken gaat via opstand onder eigen bevolking.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:12

En zoals altijd is de gewone mens de dupe. -O-

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:13

bigone schreef:
Precies de bedoeling, helaas voor de Russische mensen maar de manier om Poetin aan te pakken gaat via opstand onder eigen bevolking.

Wat een makkelijke uitspraak 8)7

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:17

Ja, het is een makkelijk uitspraak maar wel de waarheid. Des meer problemen hij in eigen land krijgt, des minder kan hij in andere landen doen.

Ja op dit moment zijn de Russische mensen ook de dupe. Maar laat ons nu eerlijk zijn. Wat is erger, niet je familie zien maar dat ze wel safe zijn of met je familie zijn maar de bomben vliegen om je oren?

Hulde aan alle Russische die opstaat voor dit, dat zal niet makkelijk zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:17

bigone schreef:

Maar dat is in werkelijkheid niet haalbaar.

Als eerste de oudere generatie heeft amper besef wat er nu werkelijk gebeurt, die ziet alleen wat Rusland wilt dat ze zien op tv. Daardoor staat een groot deel nog achter Poetin.
De jongere generatie weet meer, dankzij oa internet.
Maar demonstreren/ protesteren/opstaan tegen het geweld wordt zo ontiegelijk hard tegen opgetreden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:22

Eerder waren er berichten over dat de haven van Rotterdam gebruikt zou gaan worden om dingen voor de oorlog te gaan verschepen, weet iemand wanneer dat zou zijn? Kan dat nu al verwacht worden, of is dat alleen wanneer er ook navo landen aangevallen zouden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:22

Telpeva schreef:
Eerder waren er berichten over dat de haven van Rotterdam gebruikt zou gaan worden om dingen voor de oorlog te gaan verschepen, weet iemand wanneer dat zou zijn? Kan dat nu al verwacht worden, of is dat alleen wanneer er ook navo landen aangevallen zouden worden?

Dat kon nu al verwacht worden dat je verplaatsingen ziet. Omdat ze zich wel voorbereiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:25

Ik vraag me af hoeveel mensen nog met een protest bordje in den Haag gaan staan als het risico groot is dat je daar terplekke je dood vind of een tijdje in de cel verdwijnt waar je blauw uit komt.
Het is makkelijk zeggen dat je maar in opstand moet komen. Ik denk dat ik ook niet zo dapper ben dat ik mijn leven wil geven voor de onbekende toekomst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:26

Opstand onder eigen bevolking...er zijn er nu al 1800 opgepakt die stonden te demonstreren.
Grote kans deze eerst een flink pak slaag krijgen voor ze weer los komen.
Ze zijn daar niet mals tegen opstandelingen. Je word zo gemarteld met soms uiteindelijk de dood als gevolg.

Laatst nog gezien een man die vertelde hoe hij gemarteld werd. Kreeg een bezemsteel in zijn kont geduwd terwijl hij op zijn rug lag met zijn benen omhoog vast gebonden aan de tralies.

Denk dat velen het in opstand komen wel uit hun hoofd laten