Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Dat zou de ideale wereld zijn inderdaad maar tot die tijd is het handiger als je voor jezelf op kunt komen.
Niet iedereen wil ook een leven zonder hokjes. Een van de redenen waarom sommige mensen op jonge leeftijd in de stress raken in de keuzestress.
We moeten ook kunnen respecteren dat er mensen zijn die waarde hechten aan hun veilige hokje.
Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, ook dat is voor mij feminisme. Het met elkaar diepgrondig oneens zijn is helemaal prima.
irmaz schreef:Mindim schreef:Dat vind ik een mooie, de weerbaarheid vergroten en daar hebben heel veel kids wat aan later.
Je kinderen meegeven dat ze niet hoeven meelopen met de kudde, als het niet hun ding is, open kunnen zijn over sexualiteit thuis, een veilige haven creeeren waar een kind zich niet veroordeeld voelt om zijn/ haar keuzes, leren hoe je je medemens behandeld en dat je mag zeggen als je het ergens niet mee eens bent. Ik vind dat veel belangrijkere zaken dan of je kind nu met een pop of auto speelt.
Jazeker, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het zou toch mooi zijn wanneer de maatschappij de veilige haven is, dat de kudde ruimte biedt aan iedereen? Dat iedereen echt dezelfde kansen krijgt om zichzelf te worden en zijn? En niet opgedeeld in hokjes met verschillende spelregels?
Jis_ schreef:Ik moest oa op de middelbare met werkweek een straatje leggen, kreeg er een dikke 9 voor, het is niet dat vrouwen het niet kunnen en dat moet zeker gezegd worden, je moet het alleen dan nog wel leuk vinden om dat als werk te gaan doen.
Ben wel blij dat ik daarmee in aanraking ben geweest.
Cer schreef:Ik vind het dan opvallend dat er staat “…jongens (geen make up hoor)” alsof dat toegelicht moet wordenif so if not - zou t niet uit moeten maken toch?
Edit: typfout
irmaz schreef:Superleuk dat jullie allemaal karwijtjes hebben gedaan maar wat wil je daar mee zeggen?
Ik heb ook wel eens meegeholpen met het maken van bloemstukjes voor de buurtkerst
BeFunny schreef:Ik denk dat er in de zorg vooral vrouwen werken omdat mannen er niet vaak voor kiezen. Het zelfde dus als bij vrouwen in de bouwdaar kunnen we allerlei dingen bij bedenken en verzinnen.
Het gaat erom dat men gewoon het beroep moet kunnen doen die hij of zij wil.
pien_2010 schreef:Cer schreef:Ik vind het dan opvallend dat er staat “…jongens (geen make up hoor)” alsof dat toegelicht moet wordenif so if not - zou t niet uit moeten maken toch?
Edit: typfout
Scherp!
Seksisme zit in ons allemaal, dus ook in mij. Ik had beter aanhakend bij de voorbeelden van Mindim kunnen schrijven "ze doen alles wat vrouwen doen behalve opmaken".
Dat was beter geweest want als zij zich wel zouden opmaken zou ik daar ook niet mee zitten hoor.
Ik geloof niet dat we over schuld praten en jammer vind ik het dat de discussie met dit soort opmerkingen als een nachtkaarsje uit gaat terwijl er over feminisme, ongelijkheid, rollenpatronen, seksisme etc nog zoveel is te schrijven, ontdekken, verbeteren etc.
Die is wel heel naar.Citaat:Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen
Sizzle schreef:Het fenomeen blijft hoe dan ook bestaan, het verschuift alleen.
Ik hoor nog zo‘n masterstudent zeggen dat wetenschap vanaf promotie hoger echt een typisch vrouwen baantje is![]()
Hij als man moet immers geld naar huis zien te brengen.
Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen![]()
Het werkbereik verranderd wellicht maar de mens zoekt toch hokjes.
Mindim schreef:Sizzle schreef:Het fenomeen blijft hoe dan ook bestaan, het verschuift alleen.
Ik hoor nog zo‘n masterstudent zeggen dat wetenschap vanaf promotie hoger echt een typisch vrouwen baantje is![]()
Hij als man moet immers geld naar huis zien te brengen.
Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen![]()
Het werkbereik verranderd wellicht maar de mens zoekt toch hokjes.
Mijn man is kapitein in de containervaart, had zijn haren altijd lang en heeft tattoos, men vroeg hem standaard waar de kapitein was, nu zijn haar kort is, zien ze hem ineens als kapitein. De hokjesgeest is overal en die ga je idd ook niet kwijtraken.
Sizzle schreef:Oh echt, geniaal. Mijn stiekume hokjesgeest zou hem juist als een kapitein zien, soort zeerover![]()
We hebben er al eens samen over mijn vriendin geschreven die een hoge functie had in de scheepvaart. Ze geeft nu les aan de zeevaartschool. Haar dochtertje weet uiteraard niet beter dan dat varen ook voor vrouwen kan zijn en toch noemt ze het de jongensschool waar ze lekkere dingen toegestopt krijgt van de grote jongens als haar school en opvang door covid weer eens dicht was en moeder wel les moest geven.
Asciugamano schreef:Citaat:Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.
Sorry hoor maar is dat niet een kwestie van die (jouw) man opvoeden?
Asciugamano schreef:Citaat:Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.
Sorry hoor maar is dat niet een kwestie van die (jouw) man opvoeden?
pien_2010 schreef:DE feiten (ik heb niet alles genoemd want daar is het onderwerp te groot voor)
We (de vrouwenbeweging en daar reken ik de mannen bij die zich aansloten) hebben natuurlijk ook wel al veel bereikt. Denk maar aan:
1. ONderwijs voor vrouwen ( Aletta Jacobs in 1871 de eerste Nederlandse die echt officieel toegelaten wordt aan een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Ruim twee eeuwen hiervoor volgde de beroemde Anna Maria van Schurman, enigszins in het geheim, al colleges aan de universiteit van Utrecht.);
2. Kiesrecht voor vrouwen (Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten niet zelf stemmen. In 1919 kregen vrouwen het felbegeerde actief kiesrecht, waardoor ze zelf mochten stemmen.)
3. Abortus wetgeving (Abortus in Nederland is officieel toegestaan vanaf 1984 na verschillende maatschappelijke discussies en strijd vanuit de vrouwenbeweging.)