Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:34

Dat zou de ideale wereld zijn inderdaad maar tot die tijd is het handiger als je voor jezelf op kunt komen.

Niet iedereen wil ook een leven zonder hokjes. Een van de redenen waarom sommige mensen op jonge leeftijd in de stress raken in de keuzestress.
We moeten ook kunnen respecteren dat er mensen zijn die waarde hechten aan hun veilige hokje.
Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, ook dat is voor mij feminisme. Het met elkaar diepgrondig oneens zijn is helemaal prima.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:49

Sizzle schreef:
Dat zou de ideale wereld zijn inderdaad maar tot die tijd is het handiger als je voor jezelf op kunt komen.

Niet iedereen wil ook een leven zonder hokjes. Een van de redenen waarom sommige mensen op jonge leeftijd in de stress raken in de keuzestress.
We moeten ook kunnen respecteren dat er mensen zijn die waarde hechten aan hun veilige hokje.
Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, ook dat is voor mij feminisme. Het met elkaar diepgrondig oneens zijn is helemaal prima.

Je moet ook anderen niet willen veranderen. En open staan voor elkaars mening ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:59

Er was een keer lang geleden een topic op bokt van iemand die de meningen van haar moeder erg aantrok. Een andere bokker had op een gegeven moment een hele mooie uitspraak die ik niet meer precies op het woord kan naschriiven maar het kwam er op neer dat TS nu zelf een volwassen vrouw was met haar eigen meningen. Haar meningen mogen prima afwijken en in contrast zijn met je moeder. Op den duur moet je stoppen met in het verleden blijven hangen maar zelf gaan leven ipv in de kind rol blijven hangen. Je kan mening van de ander prima respecteren maar ook gewoon naast je neer leggen als die mening niet die van jou is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-02-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:01

irmaz schreef:
Mindim schreef:
Dat vind ik een mooie, de weerbaarheid vergroten en daar hebben heel veel kids wat aan later.
Je kinderen meegeven dat ze niet hoeven meelopen met de kudde, als het niet hun ding is, open kunnen zijn over sexualiteit thuis, een veilige haven creeeren waar een kind zich niet veroordeeld voelt om zijn/ haar keuzes, leren hoe je je medemens behandeld en dat je mag zeggen als je het ergens niet mee eens bent. Ik vind dat veel belangrijkere zaken dan of je kind nu met een pop of auto speelt.

Jazeker, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het zou toch mooi zijn wanneer de maatschappij de veilige haven is, dat de kudde ruimte biedt aan iedereen? Dat iedereen echt dezelfde kansen krijgt om zichzelf te worden en zijn? En niet opgedeeld in hokjes met verschillende spelregels?

Dat zou prachtig zijn, maar ik vrees onrealistisch, De maatschappij zal nooit een veilige haven worden, daarvoor leven er te veel mensen met te veel verschillende overtuigingen en meningen en normen en waarden. Die ga je niet met de neuzen een zelfde kant uitkrijgen. Als je de wereld zou zien door een bril van hoe het zou moeten zijn, dan is de wereld en de mensheid best lelijk.

Zolang mensen happy zijn met hun bestaan of dat nu een hokjes bestaan is of niet, traditioneel of niet, werkend of niet, zolang ze maar gelukkig zijn met hun leven, dan heb je al heel wat gewonnen tegenwoordig. Zolang vrouwen gebukt gaan in hun relatie of in hun werk of beknot worden in hun vrijheden en kansen, dan is dat nooit goed, maar dat is het voor niemand. Elk mens heeft recht op een fijn leven, vrij van oordeel en pijn, in welke vorm dat zij dat willen gieten, is ieders eigen keus. En wanneer dat niet is volgens de principes van een ander, dan is dat jammer dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:04

Ik vind het dan opvallend dat er staat “…jongens (geen make up hoor)” alsof dat toegelicht moet worden :) if so if not - zou t niet uit moeten maken toch?

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:06

Ik moest oa op de middelbare met werkweek een straatje leggen, kreeg er een dikke 9 voor, het is niet dat vrouwen het niet kunnen en dat moet zeker gezegd worden, je moet het alleen dan nog wel leuk vinden om dat als werk te gaan doen.

Ben wel blij dat ik daarmee in aanraking ben geweest.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:06

Cer schreef:
Ik vind het dan opvallend dat er staat “…jongens (geen make up hoor)” alsof dat toegelicht moet worden :) if so is not zou t niet uit moeten maken toch?

+:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:14

Jis_ schreef:
Ik moest oa op de middelbare met werkweek een straatje leggen, kreeg er een dikke 9 voor, het is niet dat vrouwen het niet kunnen en dat moet zeker gezegd worden, je moet het alleen dan nog wel leuk vinden om dat als werk te gaan doen.

Ben wel blij dat ik daarmee in aanraking ben geweest.

Ik heb als 17 jarige ook terassen gelegd met grindtegels :j
Ik werkte toen als vakantiebaantje bij een hovenier waar ik mezelf binnen 2 weken opgewerkt had van plantjes potter tot werk bij de klant aan huis. De baas van de firma had zand ingeladen om een vijfer te vullen en ik zei met mijn bemoeizuchtigheid dat dit echt te weinig was. Hij keek me aan, krapte op zijn hoofd en zij: kom maar mee dan. En ja het was te weinig _O- Daarna mocht ik echt overal mee naar toe.
Ze hadden daar nog nooit een vrouw bij gehad, laat staan een jong meisje, maar ik heb dat geen minuut gevoeld of gemerkt. Dat is toch wel al haast 20 jaar geleden.
Zou ik een baan willen in de sector? No way.
Is dat iemand zijn schuld: nope

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:21

Cer schreef:
Ik vind het dan opvallend dat er staat “…jongens (geen make up hoor)” alsof dat toegelicht moet worden :) if so if not - zou t niet uit moeten maken toch?

Scherp!

Seksisme zit in ons allemaal, dus ook in mij. Ik had beter aanhakend bij de voorbeelden van Mindim kunnen schrijven "ze doen alles wat vrouwen doen behalve opmaken".
Dat was beter geweest want als zij zich wel zouden opmaken zou ik daar ook niet mee zitten hoor.

Ik geloof niet dat we over schuld praten en jammer vind ik het dat de discussie met dit soort opmerkingen als een nachtkaarsje uit gaat terwijl er over feminisme, ongelijkheid, rollenpatronen, seksisme etc nog zoveel is te schrijven, ontdekken, verbeteren etc.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:24

Superleuk dat jullie allemaal karwijtjes hebben gedaan maar wat wil je daar mee zeggen?
Ik heb ook wel eens meegeholpen met het maken van bloemstukjes voor de buurtkerst :\

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:34

irmaz schreef:
Superleuk dat jullie allemaal karwijtjes hebben gedaan maar wat wil je daar mee zeggen?
Ik heb ook wel eens meegeholpen met het maken van bloemstukjes voor de buurtkerst :

Karweitjes niet echt..was gewoon school

Dat ik het niet zo gek vind dat vrouwen niet los gaan op banen als stratenmaker, dat dat nu niet zozeer te maken heeft met, kan je dit wel meisje? Ga jij nou maar lekker de zorg in, daar zijn jullie goed in, denk ik. Blijk ook niet de enige te zijn met die ervaring, vind ik leuk en is toch alleen maar goed? Mag dit nog meer, vast wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:43

BeFunny schreef:
Ik denk dat er in de zorg vooral vrouwen werken omdat mannen er niet vaak voor kiezen. Het zelfde dus als bij vrouwen in de bouw :j daar kunnen we allerlei dingen bij bedenken en verzinnen.

Het gaat erom dat men gewoon het beroep moet kunnen doen die hij of zij wil.

Onderstreping van mij, J2

Het initiatief in de onderstreepte zin lijkt vooral bij de mannen te liggen.
'Omdat ze niet kiezen voor de zorg, doen vrouwen dat.'
Zeker in de onderbetaalde functies is dat denk ik de nuchtere waarheid.

Dat staat haaks op het idee dat iedereen moet kunnen doen wat hij/zij/them wil.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:00

Als mensen iets niet kennen zal de kans dat ze dat kiezen vrijwel 0 zijn. Dat wil niet zeggen dat iedereen die kennis maakt met een bepaalde werkzaamheid daar dan ook meteen zijn beroep van wil maken hè.

Het devies is dus zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met zo veel mogelijk werkzaamheden.
Dus als van de 1000 jongens die kennis maken met een verzorgend beroep er 2 zo enthousiast worden dat ze er voor kiezen is dat toch een mooi resultaat? Ik denk dat van de 1000 meisjes die kennis maken met een verzorgend beroep er ook maar een paar werkelijk voor zullen kiezen.

Ik ben er eigenlijk voor dat alle jongeren een jaar in de verschillende hands-on banen stage zouden moeten gaan lopen om daar de meer fysiek gerichte skills te leren. In plaats van de vroegere dienstplicht.

Ik kan metselen, lassen, timmeren, tegelen, vrachtwagen rijden en breien, borduren, spinnen en mijn eigen brood bakken. Zou ik van 1 van die dingen mijn beroep willen maken? Ja hoor best wel. Maar ik kon ook goed leren en dat verdient een stuk beter :=
O ja en kerststukjes maken natuurlijk, maar daar zou ik absoluut niet mijn beroep van willen maken, wat een gefrut >;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:26

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:34

pien_2010 schreef:
Cer schreef:

Scherp!

Seksisme zit in ons allemaal, dus ook in mij. Ik had beter aanhakend bij de voorbeelden van Mindim kunnen schrijven "ze doen alles wat vrouwen doen behalve opmaken".
Dat was beter geweest want als zij zich wel zouden opmaken zou ik daar ook niet mee zitten hoor.

Ik geloof niet dat we over schuld praten en jammer vind ik het dat de discussie met dit soort opmerkingen als een nachtkaarsje uit gaat terwijl er over feminisme, ongelijkheid, rollenpatronen, seksisme etc nog zoveel is te schrijven, ontdekken, verbeteren etc.

Ik weet niet wat je bedoelt met schuld en nacht kaarsje maar ik bedoelde puur en alleen aan t geven dat het er stiekum in sluipt.. niks meer en niks minder .. :)
Dus dat het zo makkelijk gaat terwijl er niks mee bedoelt wordt.. althans, ik kan me niet voorstellen dat jij een probleem zou hebben als je zonen make up zouden dragen :j

Dus meer een slip of the tongue / finger dan dat het echt iets betekent (komt wat kort over omdat ik op mn telefoon typ, excuus :) )
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-22 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:34

Het fenomeen blijft hoe dan ook bestaan, het verschuift alleen.
Ik hoor nog zo‘n masterstudent zeggen dat wetenschap vanaf promotie hoger echt een typisch vrouwen baantje is _O-
Hij als man moet immers geld naar huis zien te brengen.

Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen _O-

Het werkbereik verranderd wellicht maar de mens zoekt toch hokjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:53

Cer mijn opmerking ging totaal niet over jou. Sorry want zo leek het wel. Ging meer om de discussie in het algemeen die wat minder over feminisme aan het gaan was.
Ik vond jouw opmerking juist erg to the point!

Citaat:
Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen
Die is wel heel naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:59

Sizzle schreef:
Ik hoor nog zo‘n masterstudent zeggen dat wetenschap vanaf promotie hoger echt een typisch vrouwen baantje is _O-

Of mijn buitenlanderhatende stalgenoot: ja artsen, dat zijn echt van die baantjes die buitenlanders voor ons opknappen _O-

Mijn man is kapitein in de containervaart, had zijn haren altijd lang en heeft tattoos, men vroeg hem standaard waar de kapitein was, nu zijn haar kort is, zien ze hem ineens als kapitein. De hokjesgeest is overal en die ga je idd ook niet kwijtraken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:05

Oh echt, geniaal. Mijn stiekume hokjesgeest zou hem juist als een kapitein zien, soort zeerover :D

We hebben er al eens samen over mijn vriendin geschreven die een hoge functie had in de scheepvaart. Ze geeft nu les aan de zeevaartschool. Haar dochtertje weet uiteraard niet beter dan dat varen ook voor vrouwen kan zijn en toch noemt ze het de jongensschool waar ze lekkere dingen toegestopt krijgt van de grote jongens als haar school en opvang door covid weer eens dicht was en moeder wel les moest geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:12

Mindim schreef:
Sizzle schreef:

Mijn man is kapitein in de containervaart, had zijn haren altijd lang en heeft tattoos, men vroeg hem standaard waar de kapitein was, nu zijn haar kort is, zien ze hem ineens als kapitein. De hokjesgeest is overal en die ga je idd ook niet kwijtraken.

Haha dat doet me denken aan mijn werktijd in het verpleeghuis. We hadden een aantal vrouwelijke artsen en 1 mannelijke arts van tegen pensioenleeftijd.
De artsen hadden elke week visiteronde. Steevast was het in vakantieperiodes zo dat dan eens de mannelijke arts kwam waarnemen. En dan hoorde je: nou ja zeg, ik ben hier al 6/8/10/12/etc weken, komt er nu eindelijk eens een arts bij mij langs. :+
En dan zei ik wel eens; maar de arts van de afdeling ziet u toch elke week?
Nee, die jonge meiden zijn gewoon z’n hulpjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:23

Sizzle schreef:
Oh echt, geniaal. Mijn stiekume hokjesgeest zou hem juist als een kapitein zien, soort zeerover :D

We hebben er al eens samen over mijn vriendin geschreven die een hoge functie had in de scheepvaart. Ze geeft nu les aan de zeevaartschool. Haar dochtertje weet uiteraard niet beter dan dat varen ook voor vrouwen kan zijn en toch noemt ze het de jongensschool waar ze lekkere dingen toegestopt krijgt van de grote jongens als haar school en opvang door covid weer eens dicht was en moeder wel les moest geven.

Zijn bijnaam was "de viking" :')

Ik zat op de havo bij de zeevaartschool in en dan zag je het verschil wel erg tussen havovrouw en zeevaartschoolvrouw zeg maar.
Ik was meer het zeevaartschooltype :')

Niet veel vrouwen gedijen fijn tussen enkel mannen in een kleine ruimte. Sommigen prima, maar het kan ook de nodige spanningen opleveren. Het kunnen ook behoorlijke rauwdouwers zijn, daar moet je wel tussen passen en tegen kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:16

Wat ik een beetje mis in de discussie hoe kinderen tegen elkaar zijn, zoals ik mij mijn school kan herinneren werd iedereen die een beetje "anders" was eigenlijk al vrij snel gepest of uitgekotst. Kinderen kunnen enorm hard zijn voor elkaar..dus als een jongen dan in een jurk aan komt of met make up wordt dit daar al niet geaccepteerd. Sommige gaan zichzelf dan express onderscheiden omdat ze graag anders willen zijn, maar anderen gaan zich anders voordoen dan ze zelf zijn om er maar bij te kunnen horen.

Deze hokjes en kadering begint dus al bij kinderen, hoe komt dat dan? en hoe kan dat veranderd worden? En pesten gebeurd ook bij volwassenen.

"Eerst de kennis: wat is de oorsprong en de sociale functie van pesten nou eigenlijk? Pesten is zo oud als de mensheid zelf. Op een heel primitieve manier zorgt pesten namelijk voor stabiliteit en (schijn)veiligheid in een leefgroep die bepaalde vaardigheden ontbeert.

Er zijn twee stappen die we als primitieve mensen kunnen zetten:

Allereerst hebben we, vanuit zowel het individuele- als groepsperspectief, behoefte aan een ’ander’ (dit woord zal ik consequent blijven gebruiken). Als we namelijk weten wie de ander is, dan kunnen we ook bepalen wie we zelf zijn. Het helpt ons om onze eigen identiteit vorm te geven. Hoe duidelijker het verschil, hoe sterker we onze identiteit ervaren, hoe zelfverzekerder we ons kunnen voelen. Kunnen. Want wanneer we in onze kern onzeker zijn, dan hebben we versterking nodig. Deze versterking vinden we dan in de vorm van groepen waarin we zoveel mogelijk gelijk zijn aan de andere groepsleden. Een groep die een gezamenlijk norm en een duidelijke ander kent. Samen zijn we dan veilig in onze groep. Een groep waarin we zelf normaal zijn.

En de ander? Tja, die bestempelen we voor het gemak dan maar even als abnormaal.

"Maar 'labelen als abnormaal' is nog geen pesten”, hoor ik u denken. "Het zien van het verschil tussen een rood en een groen stoplicht, noem je ook discrimineren (het zien van het verschil tussen het een en het ander) en dat ik dit verschil kan waarnemen zorgt ervoor dat ik nog leef."

Klopt. Het is het beginpunt van het proces. Pas bij de tweede stap, wordt het proces mogelijk schadelijk. Pas wanneer er een (negatieve) waarde wordt toegekend aan hetgeen werd onderscheiden. Wanneer de factor ‘angst' een rol gaat spelen: bang om zelf de ander te worden, bang om uit de groep gestoten te worden, bang voor de pijn die hoort bij die nare positie. Op het moment dat ik hiervoor vrees, zal ik de ander zo negatief mogelijk willen labelen. Want hoe meer iedereen ervan overtuigd is dat de ander niet in onze groep hoort, hoe zekerder ik mij ben van mijn eigen veilige plekje. Hoe duidelijker de ander uitgesloten wordt van groepsdeelname, hoe meer agressie tegen de ander geuit wordt, hoe groter de kans dat ik in de groep mag blijven, hoe groter de kans dat het destructieve gedrag van mijn groepsgenoten niet mijn richting uit zal komen. Mocht ikzelf nou ook nog eens een nare achtergrond hebben, met daaruit voortvloeiend de behoefte om mij op anderen af te reageren (in de andere gevallen was ikzelf object van destructief gedrag van een ander), dan heb ik hier een ‘veilige' situatie om mijn opgekropte gevoelens af te reageren. Het levert me mogelijk zelfs statusverhoging op.

Op individueel niveau levert het pesten de pesters dus in ieder geval tijdelijke veiligheid en een stevige verbinding op met andere pesters. Veel beloning dus. Zeker voor mensen die zich (gemakkelijk) onzeker voelen over zichzelf. De gepeste ondervindt vooral nadelen. De nadelen die zo ver kunnen gaan als depressie, trauma, automutilatie en soms ook zelfmoord. De gevolgen kunnen dus onomkeerbaar zijn of behoeven op zijn minst veel herstelwerk; degene die gepest werd zal zijn schade een plaats moeten geven. In relatie tot de pesters, binnen zichzelf en binnen toekomstige/ nieuwe relaties met individuen en vooral groepen".

Bron:https://www.lerenoverleven-oics.nl/blog/wat-is-de-oorsprong-en-de-sociale-functie-van-pesten-nou-eigenlijk

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:40

Asciugamano schreef:
Citaat:
Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.

Sorry hoor maar is dat niet een kwestie van die (jouw) man opvoeden?

Wat? Opvoeden?...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:45

Asciugamano schreef:
Citaat:
Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.

Sorry hoor maar is dat niet een kwestie van die (jouw) man opvoeden?

Het gaat niet om mijn man (gelukkig) maar ik ga er vanuit dat je een relatie met een volwassen man hebt, die hoef je niet op te voeden. Het is een liefdesrelatie en ik ben z’n moeder niet :+
In een relatie zijn en samen een huishouden voeren moet je samen leren, het is niet dat de vrouw dat vanzelf weer en de man helemaal niet. Dus de man kan mi ook niet zomaar denken dat de vrouw het wel allemaal regelt. Toen wij gingen samenwonen hebben we gesprek gehad over hoe we dit gingen aanpakken :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:43

pien_2010 schreef:
DE feiten (ik heb niet alles genoemd want daar is het onderwerp te groot voor)

We (de vrouwenbeweging en daar reken ik de mannen bij die zich aansloten) hebben natuurlijk ook wel al veel bereikt. Denk maar aan:

1. ONderwijs voor vrouwen ( Aletta Jacobs in 1871 de eerste Nederlandse die echt officieel toegelaten wordt aan een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Ruim twee eeuwen hiervoor volgde de beroemde Anna Maria van Schurman, enigszins in het geheim, al colleges aan de universiteit van Utrecht.);
2. Kiesrecht voor vrouwen (Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten niet zelf stemmen. In 1919 kregen vrouwen het felbegeerde actief kiesrecht, waardoor ze zelf mochten stemmen.)
3. Abortus wetgeving (Abortus in Nederland is officieel toegestaan vanaf 1984 na verschillende maatschappelijke discussies en strijd vanuit de vrouwenbeweging.)

Mooi je inzet vroeger en nu en de kennis die je over het onderwerp hebt.

Je vergeet een heel belangrijke wetswijziging van eigenlijk zo kortgelden dat jouw moeder en mijn oma er nog mee te maken hadden. De totaal absurde wet dat vrouwen die huwden handelingsonbekwaam werden. Afgelopen jaar was er wat aandacht voor omdat het 70 jaar geleden was dat de wet werd afgeschaft.