Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:01

pien_2010 schreef:
Enzino de teloorgang van de VS is allang bezig en versneld door Trump.

Klopt, die teloorgang is begonnen op 15 augustus 1971. Maar dit is wel het moment waar het duidelijk is geworden voor de wereld dat Amerika niet langer de belangrijkste speler is op het gebied van veiligheid. Economisch zullen ze hun toppositie waarschijnlijk verliezen in 2032 aan China.

En mooi dat je aangeeft dat Trump het versneld zou hebben. Ik kan me voorstellen dat die toevoeging erg belangrijk voor je is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:06

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Maar het is vast makkelijk praten voor jou en Trump, zo vanaf de zijlijn. Biden is nu het gezicht omdat hij president is, maar dat wil niet zeggen dat alleen hij verantwoordelijk is voor deze rotzooi, dat het alleen zíjn schuld is of alleen van zijn administratie.

De situatie in Afghanistan is een opeenvolging van de keuzes en regelingen van de presidenten Bush tot en met Biden. Allemaal hebben ze linksom of rechtsom aan deze situatie bijgedragen.

Het is net zo makkelijk voor mij om te praten vanaf de zijlijn als het voor jou is.

De terugtrekking zelf is volledig in handen van Biden geweest, hij is al 7 maanden president en had dit gewoon beter moeten regelen.

Dat vorige presidenten verantwoordelijkheid delen voor het "verliezen van de oorlog" klopt volledig, maar niemand zegt hier toch ook wat anders???

Ik maak ook verder geen hele stellige statements over een (enkele) verantwoordelijke vanuit mijn zijlijn, of dat Biden op zou gaan stappen, of het niet uit zou houden, of mentaal slecht zou zijn, of dat Biden enkel en alleen verantwoordelijk is voor verslechterde relaties... wat jij wel doet. Jij loopt continu te bashen op Biden, maar als je eerlijk naar de situatie keek zou je óók o.a. Trump verantwoordelijk moeten houden voor de mislukte uittrek (dus niet alleen het verliezen van de oorlog).

"Hij is al 7 maanden president en had dit gewoon beter moeten regelen". Dit bedoel ik. Dát is makkelijk praten vanaf de zijlijn. Weet jij veel waar hij allemaal mee heeft moeten vechten intern, qua oude wetten/regelingen/situaties van Bush/Obama/Trump die hij moest fixen. Wat voor tegengas hij had vanuit andere mensen/afdelingen. Zeven maanden is helemaal niet zo lang als je het hebt over dat soort zaken. Zeker niet als Trump in zijn periode bepaalde regelingen (volledig dan wel deels) heeft uitgekleed en dat invloed heeft op Biden's termijn. Dus nee, Biden had het terugtrekken niet bepaald 'volledig in handen'. Daarmee zeg ik niet dat Biden het niet (veel) beter had moeten doen, maar dat je de fouten van de uittrek niet enkel aan Biden kan toeschrijven. Dat doe jij wel steeds.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:07

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Klopt, die teloorgang is begonnen op 15 augustus 1971. Maar dit is wel het moment waar het duidelijk is geworden voor de wereld dat Amerika niet langer de belangrijkste speler is op het gebied van veiligheid. Economisch zullen ze hun toppositie waarschijnlijk verliezen in 2032 aan China.

En mooi dat je aangeeft dat Trump het versneld zou hebben. Ik kan me voorstellen dat die toevoeging erg belangrijk voor je is.

Net als jouw continue toevoegingen die Biden helemaal neerhalen belangrijk voor jou lijken te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:21

IMANDRA schreef:
Weet jij veel waar hij allemaal mee heeft moeten vechten intern, qua oude wetten/regelingen/situaties van Bush/Obama/Trump die hij moest fixen. Wat voor tegengas hij had vanuit andere mensen/afdelingen.

Dat is rijk van iemand die er geen moeite mee heeft gehad maanden lang Trump te bashen (en erbij heeft gestaan toen andere bokkers dat deden), vooral gegeven hij erg weinig aanhang had binnen de bureaucratie in Washington. Ik neem dus aan dat je nu ook spijt hebt dat je hem zo aangevallen hebt in discussies zonder dat je weet hoeveel tegengas hij wel niet heeft gehad en hoeveel troep hij wel niet heeft moeten opruimen van Obama.

Nee hoor, wat mij betreft kan je Trump afrekenen op al zijn resultaten, en moet je hetzelfde doen met Biden. Dat is wel zo consequent.

En nu is het helaas Biden zijn beurt verantwoording te moeten nemen. Dat is namelijk onderdeel van zijn baan.

IMANDRA

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:32

Je hebt bashen en je hebt bekritiseren. Groot verschil.

Er zit ook een groot verschil in de dingen die Trump aangerekend kunnen worden (waarin vooral hij en zijn regering verantwoordelijk voor waren), en de situatie waar jij Biden nu primair voor verantwoordelijk houdt.

En weinig aanhang? Trump had de republikeinen mee. Hij had relatief "weinig" tegengas als je kijkt naar de verhoudingen in de senaat etc, vergeleken met bijv. de laatste 4 jaar van Obama. Of de situatie met Biden nu (nét aan 51-50). Bovendien heeft Trump vaker uitspraken gedaan waar 'we' daar Trump op bekritiseerden. Uitspraken die 100% uit zijn mond kwamen en dus hém aan te rekenen zijn. En dat is vaak waar het in dat desbetreffende topic over ging. Maar jij was het nooit met dat soort kritiek eens, want dan waren wij gewoon 'anti-trump'. Ik chargeer even, maar Trump kon het amper fout doen in jouw ogen. Zo kwam het in ieder geval op mij over ;). Maar goed, dat was dus echt een ander soort situatie dan nu met Biden. Appels met peren vergelijken.

Er is Biden zeker wat aan te rekenen hier, dus kritiek is zeker terecht, maar de manier waarop jij het omschrijft en beargumenteert is gewoon hypocriet en niet terecht.

Maar goed, het heeft ook niet zo veel zin om te discussieren over de discussie want we hebben gewoon totaal andere zienswijzen dus we gaan het daar toch niet over eens worden. Als jij mijn argumenten af wil doen als Biden-fangirl AKA Trump-basher, dan moet je dat vooral doen. Of het terecht is, is een tweede.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:34

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

De toevoeging over Trump was een reactie op jouw post waarin je Biden de schuld geeft vd teloorgang vd VS. Dus volledig to the point als reactie op jouw post Jouw pot verwijt de ketel opmerking (zie vetgedrukte) is een nare indirecte opmerking gast , waarmee je insinueert dat ik hetzelfde doe als jij (nl bashen van Trump).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:45

IMANDRA schreef:
Je hebt bashen en je hebt bekritiseren. Groot verschil.

Ja, het verschil is of het binnen jouw wereldbeeld past of niet.

Maar dit is geen topic over mij, maar over Afghanistan. Voer je persoonlijke gesprekken maar via PB, dan kan je hier inhoudelijk beginnen. Wil je niet meer van mij horen dan blokkeer je me maar. Als ik kritiek op Biden zijn aanpak heb dan post ik het gewoon hier.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:50

IMANDRA schreef:
"Hij is al 7 maanden president en had dit gewoon beter moeten regelen". Dit bedoel ik. Dát is makkelijk praten vanaf de zijlijn
Dat is het altijd. Daarbij, de stelling dat Biden dit beter had moeten regelen lijkt mij een realistische constatering, geen Biden-bashing.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:10

Askja, ik geloof niet dat we daarover van mening verschillen. Ik ben zelfs heel boos geweest op Biden, totdat ik me later realiseerde dat deze terugtrekking niet goed verlopen is, alleen dat dit hem nu niet tot de grote schoft, boeman, banketstaaf etc maakt die hiervoor allemaal verantwoordelijk is.
De Russen zijn in mijn ogen niet voor niets zo stil, want die hebben ook al hun vingers gebrand aan dit land met zijn Taliban.

Je kunt Biden niet alles in de schoenen schuiven. De analist gaf gisteren aan op TV, dat het heel moeilijk is met een partij als de Taliban om het goede te doen. Want die partij wil gewoon niet het goede doen, en dan ook nooit. En arme mensen die zo bang zijn nu, en terecht, want iedereen die de Taliban gevolgd heeft is bang, en dat heeft niets met cultureel verschil etc te maken tussen hen en ons. want dit gaat vele male verder wat die gasten doen en gaat in tegen alle basale rechten van de mens. Dat heeft ook niets meer te maken met de religieuze saus die daar overheen gegoten wordt want heeft niets met religie te maken. HET MAG GEWOON NIET!

Dat neemt niet weg, dat de terugtrekking nu wel heel snel allemaal gegaan is met alle consequenties van dien en ik hou mijn hart vast voor de tijd na 31 augustus. Ze redden het nooit om iedereen die daar risico loopt weg te krijgen op tijd en mijn hart huilt nu al voor al het drama dat zal gaan plaats vinden en voorzichtig uit de beeld van de camera al begonnen is.

Voor al die ellende is vooral de Taliban verantwoordelijk en niemand anders, laat dat vooral duidelijk zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:16

pien_2010 schreef:
Askja, ik geloof niet dat we daarover van mening verschillen. Ik ben zelfs heel boos geweest op Biden, totdat ik me later realiseerde dat deze terugtrekking niet goed verlopen is, alleen dat dit hem nu niet tot de grote schoft, boeman, banketstaaf etc maakt die hiervoor allemaal verantwoordelijk is.
De Russen zijn in mijn ogen niet voor niets zo stil, want die hebben ook al hun vingers gebrand aan dit land met zijn Taliban.

Je kunt Biden niet alles in de schoenen schuiven. De analist gaf gisteren aan op TV, dat het heel moeilijk is met een partij als de Taliban om het goede te doen. Want die partij wil gewoon niet het goede doen, en dan ook nooit. En arme mensen die zo bang zijn nu, en terecht, want iedereen die de Taliban gevolgd heeft is bang, en dat heeft niets met cultureel verschil etc te maken tussen hen en ons. want dit gaat vele male verder wat die gasten doen en gaat in tegen alle basale rechten van de mens. Dat heeft ook niets meer te maken met de religieuze saus die daar overheen gegoten wordt want heeft niets met religie te maken. HET MAG GEWOON NIET!

Dat neemt niet weg, dat de terugtrekking nu wel heel snel allemaal gegaan is met alle consequenties van dien en ik hou mijn hart vast voor de tijd na 31 augustus. Ze redden het nooit om iedereen die daar risico loopt weg te krijgen op tijd en mijn hart huilt nu al voor al het drama dat zal gaan plaats vinden en voorzichtig uit de beeld van de camera al begonnen is.

Voor al die ellende is vooral de Taliban verantwoordelijk en niemand anders, laat dat vooral duidelijk zijn.

Helemaal mee eens :j

Askja schreef:
IMANDRA schreef:
"Hij is al 7 maanden president en had dit gewoon beter moeten regelen". Dit bedoel ik. Dát is makkelijk praten vanaf de zijlijn
Dat is het altijd. Daarbij, de stelling dat Biden dit beter had moeten regelen lijkt mij een realistische constatering, geen Biden-bashing.

Die constatering an sich wel ja. En ik zeg ook nergens dat Biden het niet beter had kunnen regelen, enkel dat hij niet de enige 'boosdoener' is hierin. Waar Enzino wel op aan lijkt te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:06

Daar lijkt ik helemaal niet op aan te sturen. Maar hoe je het ook went of keert, hij is de president en daarmee verantwoordelijk. Bovendien lijkt het erop dat hij wel degelijk een persoonlijk aandeel in dit fiasco had, en dat moet hem aangerekend worden, zoals bijvoorbeeld dat hij vergeten was de rest in te lichten dat ze gingen terugtrekken en dat hij geen gehoor gaf aan de telefoontjes van Boris Johnson. Of toen hij een maand geleden riep dat zijn inlichtingendienst helemaal niet zei dat het Afghaanse leger zo om zou rollen, terwijl er artikelen genoeg zijn dat ze dit wel degelijk zeiden. Of is hij opeens niet meer verantwoordelijk voor zijn eigen woorden, het niet terugbellen van andere wereldleiders, of plannen communiceren naar bondgenoten? Hij is hier of direct zelf voor verantwoordelijk, of indirect omdat zijn staf dan onbekwaam is.

Onderdeel van het president zijn is dat je verantwoordelijk bent. En daar zal hij nu mee om moeten gaan. Hij kan die schuld op zich nemen, of het afschuiven op zijn legerleiding of andere afdelingen. Het lijkt erop dat generaal Milley al met vervroegd pensioen zal gaan hierover, maar dat komt later wel naar buiten als het allemaal voorbij is. Helaas is de VP niet erg geliefd, anders zou het logisch zijn als hij hier over zou aftreden (mijn mening).

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:37

Als we met vingers gaan wijzen naar Trump of Biden mogen we dit niet vergeten:

Afbeelding

Ik ben het eens met wat Pien eerder heeft gezegd, de grootste schuld ligt bij de Taliban. Ik vrees voor de mensen die niet tijdig geëvacueerd kunnen worden. Ergens vind ik het toch vreemd dat de ambassades al ruim een maand (!) papier aan het vernietigen waren om sporen te wissen i.v.m. mogelijke evacuaties en dat deze dan pas zo laat op poten wordt gezet. Ik vind het vreemd dat mevrouw Kaag hier niet veel meer op aangesproken wordt, zeker gezien haar eigen achtergrond als ambtenaar bij BuZa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:55

Lau07 schreef:
(...)

Als dat een goed punt is, dan mogen we dit vast ook niet vergeten:

Afbeelding

Wat is je punt precies? Dat Trump mede verantwoordelijk is voor het "verliezen van de oorlog" in Afghanistan? Zijn we het daar niet allemaal mee eens hier? Net zoals elke andere president tijdens de bezetting van Afghanistan, inclusief Obama (en zijn VP) en Bush. Heeft die gevatte Andrea Junker daar ook een leuke tweet over?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:13

Lau07 schreef:
mysa schreef:
Te droevig voor woorden: gisteravond een uit de hand gelopen protest bij een opvanglocatie voor Afghanen. Met leuzen als 'Eigen volk eerst' en zo.

Walgelijk, maar niet geheel onbegrijpelijk. Ik doe vrijwilligerswerk waarbij ik de zwakkeren/onderkant van de samenleving van juridisch advies voorzie, en hun positie is de afgelopen jaren (sinds 2008 eigenlijk) enorm verslechterd. Ik begrijp best dat als je zelf niet tot nauwelijks kan rondkomen, en met moeite steun van de overheid ontvangt, je erg argwanend kijkt naar de opvang van 'vreemdelingen'.

Ja, ik snap het en ik ben het er niet mee eens.

We hebben al jarenlang rechtse kabinetten, die bang zijn voor onze plaatselijke populisten.

De rechtse kabinetten (Rutte II vond ik ook rechts) doen zoals dat gaat : mensen aan de onderkant laten barsten. En nauwelijks tegengas geven aan racisme etc.
(Pechtold deed het wel heel consequent, de rest niet.)

De populisten geven de buitenlanders de schuld. Terwijl ze als de (ultra) rechtse partijen die ze zijn lekker meewerken aan het afknijpen van de zwakkeren in de samenleving.

Het is mensen tegen elkaar uitspelen.
("Bah.")

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:21

Lau07 schreef:

[ [url=m/wxJiA4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben het eens met wat Pien eerder heeft gezegd, de grootste schuld ligt bij de Taliban. Ik vrees voor de mensen die niet tijdig geëvacueerd kunnen worden. Ergens vind ik het toch vreemd dat de ambassades al ruim een maand (!) papier aan het vernietigen waren om sporen te wissen i.v.m. mogelijke evacuaties en dat deze dan pas zo laat op poten wordt gezet. Ik vind het vreemd dat mevrouw Kaag hier niet veel meer op aangesproken wordt, zeker gezien haar eigen achtergrond als ambtenaar bij BuZa.

Natuurlijk ligt de grootste schuld bij de Taliban. Dat staat hier toch niet ter discussie? Dat is toch een open deur van jewelste? Tenzij je de Taliban (en het islamisme in het algemeen) uitsluitend ziet als een onvermijdelijk product van westers imperialisme/inmenging in het Midden-Oosten.

Eens dat Kaag ook wel wat uit te leggen heeft.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:27

Askja schreef:
Lau07 schreef:

[ [url=m/wxJiA4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Natuurlijk ligt de grootste schuld bij de Taliban. Dat staat hier toch niet ter discussie? Dat is toch een open deur van jewelste? Tenzij je de Taliban (en het islamisme in het algemeen) uitsluitend ziet als een onvermijdelijk product van westers imperialisme/inmenging in het Midden-Oosten.

Eens dat Kaag ook wel wat uit te leggen heeft.

Het ging mij vooral omdat Biden vs. Trump gezeur. Dat met vingers wijzen heeft helemaal geen zin meer, want het is een domino-effect. De een besluit wat, daarop neemt de ander weer een zekere beslissing etc. en zo zet je zonder het direct door te hebben iets in werking. Zoveel actoren, die zoveel beslissingen hebben genomen dat je echt niet zomaar een schuldige aan kan wijzen.

Ik vind de gevolgen van dit Afghanistan debacle veel interessanter. Zo komt er nu vanuit de EU een breder geluid voor het vormen van een zogenaamd "EU leger", iets waar Frankrijk al jaren voor strijdt omdat dit zou bewijzen dat we als EU niet te afhankelijk van andere legermachten (VS, NATO) zouden moeten zijn.

Als er nu al een kabinet was gevormd, was de minister van BuZa hier allang keihard op aangesproken. In dat opzicht vind ik het ontzettend vreemd dat er niet veel meer naar Kaag wordt gekeken en dat zij hier niet veel harder op wordt aangesproken. Zij houdt zich momenteel vooral met de formatie bezig, heb ik het idee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:33

Lau07 schreef:
Zo komt er nu vanuit de EU een breder geluid voor het vormen van een zogenaamd "EU leger", iets waar Frankrijk al jaren voor strijdt omdat dit zou bewijzen dat we als EU niet te afhankelijk van andere legermachten (VS, NATO) zouden moeten zijn.
Interessant, en ik zou daar zeker een voorstander van zijn.

Kaag komt inderdaad niet uit de verf. Mee eens. Ik zit ook op haar te wachten. Of gebeurt het allemaal achter gesloten deuren en horen we dit later? Laten we het hopen, maar ik ben er niet gerust op eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:36

Lau07 schreef:
Het ging mij vooral omdat Biden vs. Trump gezeur. Dat met vingers wijzen heeft helemaal geen zin meer, want het is een domino-effect. De een besluit wat, daarop neemt de ander weer een zekere beslissing etc. en zo zet je zonder het direct door te hebben iets in werking. Zoveel actoren, die zoveel beslissingen hebben genomen dat je echt niet zomaar een schuldige aan kan wijzen.

(...)

Als er nu al een kabinet was gevormd, was de minister van BuZa hier allang keihard op aangesproken. In dat opzicht vind ik het ontzettend vreemd dat er niet veel meer naar Kaag wordt gekeken en dat zij hier niet veel harder op wordt aangesproken. Zij houdt zich momenteel vooral met de formatie bezig, heb ik het idee.

Wacht eens even, moeten we nou wel of niet met vingertjes wijzen? Of moet alleen naar Kaag gekeken worden, en niet naar Biden? Je lijkt jezelf een beetje tegen te spreken.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:44

enzino schreef:
Lau07 schreef:

(...)

Wacht eens even, moeten we nou wel of niet met vingertjes wijzen? Of moet alleen naar Kaag gekeken worden, en niet naar Biden? Je lijkt jezelf een beetje tegen te spreken.

Ik spreek mezelf niet tegen, jij begrijpt niet wat ik bedoel. Dat is iets heel anders :D
Wat betreft het debacle Afghanistan vind ik dat er niet met vingers kan worden gewezen. Wat betreft het falende evacuatiebeleid van de Nederlandse overheid vind ik dat er wél met vingers mag worden gewezen, daar dit nu op dit moment direct te herleiden is naar de Nederlandse overheid (want ambtenaren hebben de evacuatie voorbereid).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:57

Alleen is het punt Lau, dat België en Nederland wel afhankelijker zijn van andere grote landen zoals VS, Frankrijk en Duitsland. Mijn man zei dit gisteren tegen mij, met dezelfde vragen als die jij hebt, en dat is natuurlijk ook zo.
Ik las wel dat er ook meer leger ingezet gaat worden voor de evacuatie (Nederlanders) zodat deze de mensen kunnen ophalen uit de steden maar dat ze gezien de veiligheid van de mensen waarom het gaat niet teveel mededelingen daaromtrent willen doen. Kan ik ook me weer iets bij voorstellen.
Ik denk dat het oordeel pas later geveld kan worden. Voor nu duim ik voor iedereen daar die in die spannende moeilijke situatie hun werk moeten doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:58

pien_2010 schreef:
En arme mensen die zo bang zijn nu, en terecht, want iedereen die de Taliban gevolgd heeft is bang, en dat heeft niets met cultureel verschil etc te maken tussen hen en ons. want dit gaat vele male verder wat die gasten doen en gaat in tegen alle basale rechten van de mens. Dat heeft ook niets meer te maken met de religieuze saus die daar overheen gegoten wordt want heeft niets met religie te maken.
Ja, het gaat in tegen alle basale rechten van de mens.

En ja, het heeft wel degelijk iets te maken met religie, en met cultuur.

Hier in Nederland hebben veel liberale moslim-meiden niet voor niets nog steeds te maken met de dubbele moraal van hun islamitische ouders/familie: mannen zijn stoer als ze het met meerdere vrouwen doen, vrouwen zijn ho*ren als ze het met meerdere jongens doen, ueberhaupt doen, of zelfs alleen maar vriendschappelijk met mannen omgaan. Ik wil het boek van Lale Gül over dit onderwerp graag nog lezen. Hoe de Taliban en andere extreme islamisten met vrouwen omgaan, zou je kunnen zien de uiterste consequentie van deze dubbele moraal. Het islamisme kun je daarbij weliswaar beschouwen als een aberratie van de oorspronkelijke islam, feit is wel dat (net als in het christendom) de vrouw binnen de islam van oudsher een ondergeschikte rol inneemt.
Dus ik zou niet willen beweren dat het helemaal niets met religie te maken heeft.
Het tragische is dat het juist de moderne, gematigde moslims zijn die hier het meest van te lijden hebben.

Maargoed, dit is verder misschien een discussie die beter in een ander topic gevoerd kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:59

Askja schreef:
Maargoed, dit is verder misschien een discussie die beter in een ander topic gevoerd kan worden.

Dat denk ik wel. Ik kijk daar anders nl tegen aan. Waarbij het wel duidelijk is voor mij, dat de islam dringend aan een verlichting toe is, zoals ook het Chirstendom heeft ondergaan, want dat was in de middeleeuwen even barbaaars en alles wat god verboden heeft werd toen ook gedaan door mannen in lange jurken in naam van die God.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:11

Lau07 schreef:
Ik spreek mezelf niet tegen, jij begrijpt niet wat ik bedoel. Dat is iets heel anders :D
Wat betreft het debacle Afghanistan vind ik dat er niet met vingers kan worden gewezen. Wat betreft het falende evacuatiebeleid van de Nederlandse overheid vind ik dat er wél met vingers mag worden gewezen, daar dit nu op dit moment direct te herleiden is naar de Nederlandse overheid (want ambtenaren hebben de evacuatie voorbereid).

Oh, in dat geval had ik het inderdaad volledig verkeerd begrepen.

Het lijkt er dus op dat we het eens zijn dat het weinig zinvol is om de schuld voor de mislukte bezetting van Afghanistan neer te leggen bij Bush, Obama, Trump, of Biden, en we zijn het eens dat het wel zinvol is om de schuld van de compleet mislukte evacuatie ergens neer te leggen (bij Biden voor Amerika en in het algemeen, dat is tenminste hoe ik het zie, en mogelijk bij Kaag voor het Nederlandse gedeelte mits ze de schuld niet simpelweg afschuift op Biden die niemand op de hoogte had gesteld van zijn plannen).

Ik denk dat ik op het verkeerde been was gezet omdat jij er een tweet bij haalde die de schuld bij Trump neer probeerde te leggen, wat past bij de modus operandi van enkele andere mensen die Biden proberen te beschermen door schuld naar Trump te schuiven, niet doorhebbende dat het probleem de uitvoering van de evacuatie zelf was en niet het verlaten van Afghanistan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:25

Mij heeft het enorm verbaasd dat men zo laat is begonnen met die evacuatie. Dat begrijp ik nog steeds niet en vooral daar lag en ligt mijn boosheid. Alleen voor het hier en nu is dat geen vraag om het waarom te beantwoorden, want er zijn nog maar 5 à 6 dagen en alles moet er nu op gericht zijn om zoveel mogelijk mensen er weg te krijgen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:26

enzino schreef:
"...wat past bij de modus operandi van enkele andere mensen die Biden proberen te beschermen door schuld naar Trump te schuiven, niet doorhebbende dat het probleem de uitvoering van de evacuatie zelf was en niet het verlaten van Afghanistan."

Als dit jouw afdronk is van de discussie hier in het topic dan kleurt jouw mening van Biden&Trump héél erg hoe je reacties van andere opvat. Want nee, die (ongenuanceerde) opvatting klopt niet. Niemand 'beschermt' Biden, niemand legt de schuld hoofdzakelijk bij Trump. Er is alleen opgemerkt dat (oa. in de artikelen die ik deelde) dat de fouten die gemaakt zijn, óók die rondom de evacuatie, niet allemaal 100% bij Biden liggen. Maar dat, óók bij de evacuatie, ook al dingen in gang gezet zijn door Biden's voorgangers die invloed hebben gehad op de manier waarop het is/moest verlopen.