Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:10

Zojuist zag ik foto's van het centrum van Luik voorbijkomen. De berichten klinken niet goed.

Heftig Emori, midden in de nacht naar het hotel begreep ik? Fijn dat jullie nu letterlijk hoog en droog staan, maar leuk is anders.

Het aantal dodelijke slachtoffers loopt maar op, al meer dan veertig in Duitsland las ik. Bizar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:11

pmarena schreef:
Jeetje....ik vraag me af hoe het bij de BoeBaDoe farm in Beringe is.... daar hebben wij gereserveerd voor een weekendje binnenkort. Iemand die dat weet toevallig, die regio...?

Ik werk in Beringe bijna naast de boerderij. Veel regen maar te doen. Denk dat je wel veel modder moet verwachten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:15

8nnemiek schreef:
Jee, die foto's, Zebrastreep := Was dat allemaal weiland, of ook wegen?

Dat is geen Schin op Geul meer maar Geul op Schin :Y)

Voornamelijk weiland en tuinen. Wegen zijn ook wel afgesloten maar zover zijn we niet gekomen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:26

pmarena schreef:
Jeetje....ik vraag me af hoe het bij de BoeBaDoe farm in Beringe is.... daar hebben wij gereserveerd voor een weekendje binnenkort. Iemand die dat weet toevallig, die regio...?

Beringe zelf zit wel een stukje van de Maas toch?

Hier vlakbij de Maas en de maatregelen zijn serieus. Morgen gaat de kelder vol met water voor tegendruk en de oprit vol met klei. Wegen zijn afgezet, vee wordt verhuisd en er zijn wegmarkeringen geplaatst. Voor mij de 1e keer echt hoogwater/serieuze dreiging. Ben benieuwd. Ben blij dat de paarden droog staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:27

Dioxide schreef:
Stad Luik wordt inmiddels geevacueerd wegens een dam die op breken staat is het laatste nieuws hier...

Welke dam is dat? Ik vind er niks over terug, alleen dat er geevacueerd wordt omdat de Maas uit de oevers treedt. Is er risico ivm de kerncentrale?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:27

cursebreaker schreef:
JudithGigi schreef:
Vanmorgen even wezen rampen toeristen bij het pontje bij berg aan de Maas. Op deze plek staat normaal een bank, en meeeters lager begint de Maas pas, heel bizar..[ [url=m/hz8Jxk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je nog op tijd geweest want ze zetten momenteel zelfs ME in om de zogenoemde ramp toeristen te weren. :j

Voor ons is het inderdaad maar een paar straten lopen maar ze kwamen hier toenstraks zelfs nog met de auto de (afgezette!) parkeerplaats op rijden om te kijken :')

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:43

_San87_ schreef:
Dioxide schreef:
Stad Luik wordt inmiddels geevacueerd wegens een dam die op breken staat is het laatste nieuws hier...

Welke dam is dat? Ik vind er niks over terug, alleen dat er geevacueerd wordt omdat de Maas uit de oevers treedt. Is er risico ivm de kerncentrale?

Het zou om de Monsin dam gaan wat ik hier hoor. Nog niks over risico kerncentrale gehoord eigenlijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 17:44

Ik las net dat mensen in Luik wordt verzocht om weg te gaan of naar een hogere verdieping in huis, dat water komt dan als ik het goed heb begrepen ook straks naar Limburg, please correct me if I'm wrong

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:47

Dioxide schreef:
_San87_ schreef:

Het zou om de Monsin dam gaan wat ik hier hoor. Nog niks over risico kerncentrale gehoord eigenlijk.

Okay, thanks. Ik vind alsnog geen enkele nieuwsberichten erover, kan dat?

germie

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:49

Mijn zusje moest ook van de camping af, die zat in de buurt van Nijmegen wegens de Waal waar het waterpeil stijgt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:50

Ik zag in de extra journaals hier bij ons in BE echt hallucinante beelden van Pepinster o.a.
15 huizen ingestort, mensen vermist in die regio, zodiacs die kapseizen met brandweermannen aan boord, hele gezinnen die van 6u vanochtend op hun dak zitten, een boer die al 24u non-stop in de weer is om mensen met zijn traktor en hijsbak uit de ramen te plukken,...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210715_92660430

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:51

In de liveblog van VRT NWS staat van alles over Luik: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/15 ... donderdag/

Citaat:
"We hopen echt dat we binnen een paar uur weer kunnen ademen, maar de piek is nog niet bereikt." De kades langs de Maas worden afgesloten. Er wordt vooral gevreesd voor de situatie aan de stuwdam van Monsin, die momenteel hersteld wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:52

Op de website van onze gemeente staat nu het volgende:
“ Dringend advies tot evacuatie voor inwoners Roosteren en omstreken

Vanwege het toenemende risico op overstroming van de Maas luidt het dringende advies voor evacuatie aan alle inwoners die woonachtig zijn in het gebied tussen de Maas en Julianakanaal. Dit betreft de buurtschappen en dorpen Illikhoven, Visserweert, Aasterberg, Kokkelert en Roosteren.

Dringende advies
Als u in bovengenoemde dorpen woont, loopt u het risico dat uw woning onder water komt te staan. Zorg er daarom voor uw eigen veiligheid voor dat u vanavond, vannacht en een groot deel van morgen verblijft in een ander onderkomen bij vrienden of familie. Het dringende advies is duidelijk: bereid u voor op evacuatie. Denk hierbij aan onderstaande zaken voordat u uw woning verlaat:

• Berg waardevolle spullen veilig en hoog op
• Schakel gas en elektriciteit uit
• Vermijd zoveel mogelijk contact met water en ondergelopen straten
• Let goed op openliggende putten of ronddrijvende putdeksels
• Help kwetsbare buren en ouderen met evacueren.

Definitief besluit
Het verzoek aan de inwoners van Roosteren en omstreken om hun woning te verlaten is een dringend advies. Vanavond om 20.30 uur wordt dit dringende advies opnieuw onder de loep genomen en wordt besloten of dit advies wordt omgezet in een officieel bevel tot evacuatie.”

Vreselijk
En ze verwachten de hoogste waterstand in deze regio pas morgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:55

Pandora2 schreef:
Ik zag in de extra journaals hier bij ons in BE echt hallucinante beelden van Pepinster

Die beelden van Pepinster zijn om te huilen. Ik zag ze in de liveblog. Mensen op daken en reddingsbootjes door de 'straten'. Zo onwerkelijk. ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:01

Echt nooit gezien zoiets hier in ons land.
De reddingsacties gaan ook heel moeizaam door het snel stromende water.
De franse en italiaanse brandweer zijn ook in de regio met zodiacs en heli's om te helpen.

In die ingestorte huizen waren om en bij de 30 personen aanwezig, maar voor zover bekend is iedereen tijdig in veiligheid kunnen komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:01

Karin schreef:
In de liveblog van VRT NWS staat van alles over Luik: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/15 ... donderdag/

Citaat:
"We hopen echt dat we binnen een paar uur weer kunnen ademen, maar de piek is nog niet bereikt." De kades langs de Maas worden afgesloten. Er wordt vooral gevreesd voor de situatie aan de stuwdam van Monsin, die momenteel hersteld wordt.

Ik had m net gevonden, niet goed gelezen. Thanks!

Heftig allemaal... Geen woorden voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:02

Aan alle mensen die het betreft, ik hoop dat iedereen de waarschuwing om naar elders te gaan heel serieus neemt. En dat het iedereen lukt een veilig heenkomen te realiseren voor mens en dier.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:02

Emori schreef:
Wallendorf. Hotel waar we zaten ook geëvacueerd en staat nu ook onder water.
Bij toeval werd er een camper aangeboden en staan nu bij mensen op hun oprit in de camper <3
Staan nu aardig end de heuvel op. Water stijgt nog steeds
[ [url=m/7DHIes.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/O6CQW0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb de beelden van de webcam gezien van deze camping, ze hebben hun caravans volgens mij niet weggehaald.. Ik zat al langer webcams van Luxemburg ye kijken omdat wij daar als het goed is over 3 weekjes naar toe gaan (naar Ermsdorf).

https://www.windy.com/nl/-Webcams/Duits ... 66,6.284,5

Echt vreselijk dit.. Limburg heeft volgens mij ook nog eens alle regen erbij gekregen die wij vannacht hadden en dat was nogal wat..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:05

Echt naar die beelden ..lijkt wel uit een film over het einde vd wereld ;( ;(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 18:05

Ik vraag me wel af is het niet nodig om nu vast meer militairen die kant uit te sturen? Er is vanavond volgens mij crisisberaad, is dat niet wat laat? Ik heb geen idee hoor maar dat zegt mijn gevoel :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:06

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:10

Vroeger zagen we dit soort zaken op teevee in verre landen.

Tegenwoordig ook in de Lage Landen bij de Noordzee. |(

We hebben een nieuw klimaat...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:10

Echt vreselijk. Wát een ramp. De beelden zijn als uit een film.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:12

Weet iemand hoe het zit net over de Duitse grens bij Meppen/Haselunne?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:14

Vreselijk al die vermisten en doden in Duitsland en België ;(