Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:30

We zouden eens af moeten van het idee dat alle dagen vlees eten de standaard is, en dan vooral het goedkope vlees in de supermarkt. Import van vlees aan strenge banden en focussen op het Nederlandse product waarbij dierenwelzijn hoger de standaard wordt. Utopie waarschijnlijk. Geen goedkoop supermarkt vlees meer, maar gecontroleerd vlees van bedrijven die bewust met het welzijn van de dieren bezig zijn. Een mens mag dromen. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:31

DuoPenotti schreef:
of juist dierenliefhebbers.

De vraag is er, dan doe je het meer diervriendelijk in Nederland, of je stopt hier, de vraag blijft en doet het veel minder diervriendelijk in het buitenland.

Wie is er dan uiteindelijk de dierenliefhebber?

Nee, totale drogreden. Je kan iets kwaadaardigs niet goedpraten omdat het elders nóg erger is. En mensen die voor de stemlozen opkomen wappies noemen: totaal respectloos en bovendien getuigt het niet van veel denkvermogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 09:34

Ja dat denk ik dus precies van jou bailey, kan die nu niet nadenken dat het niet stopt bij onze grens, totaal geen denkvermogen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:34

Het gaat er niet zozeer om dat er een voorbeeld gesteld moet worden voor het buitenland. Het gaat erom wat wij als maatschappij zélf voor maatstaven stellen aan dierenwelzijn.

En daarbij, je maakt mij niet wijs dat de agrarische sector meteen instort als er geen varkensstaarten meer afgesneden mogen worden en dierverblijven meer ruimte/mogelijkheid moeten bieden voor natuurlijk gedrag. Koeienboeren hoeven zich volgens mij al helemaal geen zorgen te maken over deze wet, en toch lees ik hier vanuit die hoek dingen als 'dit gaat weer levens kosten'. Hoe dan? Als jij je bedrijf qua dierwelzijn op orde hebt hoef je volgens mij van deze wet niks te vrezen.

Wat jij ook zegt Cer, goede post.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:34

Vlees als luxe product: ik ben helemaal voor +:)+
Nu heb ik ook niet veel keus in een land waar dit eigenlijk al het geval is, maar ik zou ook niet meer anders willen.
De koeien die in onze vriezer liggen hebben met hun moeder op de wei gelopen en hebben een naam.

Een wet tegen het houden van een konijn in zijn uppie in een hokje had al 20 jaar eerder moeten komen. Dat is in Zwitserland ook al heel lang strafbaar. Net als het verbod op een paard in zijn eentje aan huis (nee dat betekend niet automatisch dat ze perse samen op de wei gepleurd moeten worden).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:42

Askja schreef:
Het gaat er niet zozeer om dat er een voorbeeld gesteld moet worden voor het buitenland. Het gaat erom wat wij als maatschappij zélf voor maatstaven stellen aan dierenwelzijn.

En daarbij, je maakt mij niet wijs dat de agrarische sector meteen instort als er geen varkensstaarten meer afgesneden mogen worden en dierverblijven meer ruimte/mogelijkheid moeten bieden voor natuurlijk gedrag. Koeienboeren hoeven zich volgens mij al helemaal geen zorgen te maken over deze wet, en toch lees ik hier vanuit die hoek dingen als 'dit gaat weer levens kosten'. Hoe dan? Als jij je bedrijf qua dierwelzijn op orde hebt hoef je volgens mij van deze wet niks te vrezen.

Wat jij ook zegt Cer, goede post.

oké, als koeienboerin dan...
als deze wet gaat betekenen dat er niet meer onthoornd mag worden gaat dit gevaarlijke situaties opleveren voor koeien en boeren. ik zie het voordeel daarvan dus niet.
als de kalveren bij de koeien gehouden moeten worden gaat dit zeker gevaarlijke situaties opleveren voor de kalveren en de boeren, ik zie het voordeel daarvan dus ook niet.
als dit betekent dat koeien verplicht naar buiten moeten, onder alle weersomstandigheden is dit ook niet beter voor dierenwelzijn.

bovendien is het investeren in aanpassingen aan prima stallen niet te doen met de huidige opbrengstprijzen. investeren om een niet bestaand probleem te moeten oplossen.

Wij zorgen 24/7/365 goed voor onze koeien, staan dag en nacht klaar, gaan nooit op vakantie, alles in het teken voor het welzijn van de dieren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:12

juval schreef:
Kinke schreef:
kan de bv Nederland ook zonder al die inkomsten? en al die bedrijven die op de fles gaan, inclusief toeleveranciers. Waar gaan al die mensen werken?

alles bij elkaar goed voor zo'n 600.000 arbeidsplaatsen. Elke boer houdt 10 mensen aan het werk.
https://www.parool.nl/nieuws/dit-draagt ... 0Nederland.

pmarena, als jij vindt dat ik zo onethisch bezig ben, dan nodig ik je van harte uit om op ons bedrijf te komen kijken. }:0

Waar zeg ik precies dat jij onethisch bezig bent :?
Ik heb geen idee wat jij doet :)

Natuurlijk zijn er zat bedrijven met dieren die heel goed hun best doen.
Gelukkig +:)+

Maar jij bent vast ook niet gek en beseft ook wel dat er toch ontzettend veel dieren in NL zijn die een klöteleven hebben omdat ze zich moeten aanpassen aan de behoeftes van de mens op een manier waardoor er geen ruimte meer is voor hun eigen basisbehoeftes :(:)

Vooralsnog gaat het om wat meer ruimte willen scheppen voor die dieren om hun soorteigen gedrag te vertonen, dat is toch geen onredelijke eis?

Goed beschouwd is het wanstaltig dat we het überhaupt met zijn allen zo ver hebben laten komen dat het nu via een wet afgedwongen moet worden om dieren een béétje dierwaardig te houden, dat mensen zelf niet het fatsoen hebben om de dieren onder hun verantwoordelijkheid wat lùcht te geven :(:)

Nee, natuurlijk heeft niet elk dier het slecht.
Maar er zijn er teveel die het wèl slecht hebben en als daar een wet voor nodig is om hen een béétje meer kwaliteit van leven te geven dan kan je dat als dierenliefhebber toch alleen maar toejuichen.

Natuurlijk moeten daar kaders voor komen waardoor het voor zowel dieren als houders een leefbare situatie wordt. Maar het belang van de dieren mag toch wel iets meer afgedwongen gaan worden bij degenen die daar zelf niet genoeg mee bezig zijn :(:)

Ik snap de "paniek" over wat er allemaal wel niet uit voort zou kunnen komen. Maar vindt het wel heel bijzonder dat de meest spectaculaire scenario's bedacht worden (waar nog helemaal geen sprake van is) en omdat dat misschien eventueel wel eens zou kunnen gebeuren, moet die wet de deur uit?

Hoe stellen jullie dan voor dat je af gaat dwingen dat die dieren uit de voorbeelden eindelijk een beter leven gaan krijgen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:19

je vergeet een heel belangrijk ding Pmarena, jij leeft niet zo en maakt dus niet mee welke idioterie er de laatste jaren al bedacht wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:30

Dan ben ik heel benieuwd, als stedeling:
juval schreef:
oké, als koeienboerin dan...
als deze wet gaat betekenen dat er niet meer onthoornd mag worden gaat dit gevaarlijke situaties opleveren voor koeien en boeren. ik zie het voordeel daarvan dus niet.

Die horens hebben ze van nature toch? Hoe gaan ze daar onderling mee om dan? En wanneer worden die hoorns een gevaar? Als ze niet in een goede groep staan (bijv onderlinge strijd ofzo?) of als ze te dicht bij elkaar komen (omdat t geen sociale dieren zijn ofzo)? Hoe werkt dat bij koeien in een kudde?

Citaat:
als de kalveren bij de koeien gehouden moeten worden gaat dit zeker gevaarlijke situaties opleveren voor de kalveren en de boeren, ik zie het voordeel daarvan dus ook niet.

Hoe lang zouden die kalveren bij die koeien moeten blijven, volgens de 'nieuwe wet'.. En wat is het gevaar om ze bij elkaar te houden?

Citaat:
als dit betekent dat koeien verplicht naar buiten moeten, onder alle weersomstandigheden is dit ook niet beter voor dierenwelzijn.
Wat is het verschil daarin tussen koeien en paarden?

Citaat:
bovendien is het investeren in aanpassingen aan prima stallen niet te doen met de huidige opbrengstprijzen. investeren om een niet bestaand probleem te moeten oplossen.

Maar zou dat wel kunnen als de prijzen beter zouden zijn? Dus als je wel genoeg verdient om die aanpassingen te doen, en om bijv minder koeien te hebben?

Citaat:
Wij zorgen 24/7/365 goed voor onze koeien, staan dag en nacht klaar, gaan nooit op vakantie, alles in het teken voor het welzijn van de dieren.
Dat geloof uiteraard meteen :j
maar als ik het allemaal zo lees, zijn koeien helemaal niet zo geschikt om te houden eigenlijk?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:33

Cer schreef:
Nou ja het kan toch zijn dat nederlands product een luxe product wordt. Dat zou k graag zien. Maar dan wel tegelijkertijd geen import meer.

(wat de economische gevolgen zijn, zal blijken... dat zal best pittig zijn, maar dat maakt dan even niet uit)

Wanneer dat een serieuze overweging gaat worden. Gaan de economische gevolgen wel degelijk een rol spelen. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is maar er zal toch serieus over het nieuwe verdienmodel nagedacht moeten worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:38

pmarena schreef:
Ik snap de "paniek" over wat er allemaal wel niet uit voort zou kunnen komen. Maar vindt het wel heel bijzonder dat de meest spectaculaire scenario's bedacht worden (waar nog helemaal geen sprake van is) en omdat dat misschien eventueel wel eens zou kunnen gebeuren, moet die wet de deur uit?

Hoe stellen jullie dan voor dat je af gaat dwingen dat die dieren uit de voorbeelden eindelijk een beter leven gaan krijgen?

Dat komt gewoon omdat deze wet zo weinig is afgekaderd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:41

werkt heel simpel bij koeien in een kudde. Er wordt regelmatig geknokt om de rangorde te bepalen. Bij ons zijn het de oudere dames die de baas zijn, als ze tenminste een pittig karakter hebben.
Ik vind dat bij koeien er eerder geknokt wordt dan bij paarden. Die hebben genoeg momenten waarbij ze boos kijken of flink met de staart zwiepen of anders dreigen en dan is het conflict weer vermeden. Bij koeien loopt het imo eerder uit op een knokpartij.
Heb een keer mogen aanschouwen dat toen we een koe met kalf naar de wei hadden gebracht in de veewagen en we de klep los maakten, 1 van de dames in de wei gericht op haar af kwam, haar van de klep schepte en zo het prikkeldraad in smeet. Gelukkig liep het allemaal goed af, anders hadden we ook een probleem gehad ivm haar kalf.
Dit is een voorbeeld van wat krassen, ze hebben dat bijna allemaal wel. Gelukkig nog nooit meegemaakt dat er een buikwand of ader sneuvelde
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:44

Amber_anne schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.

Dus wat vind jij dat we moeten doen? Niks?

Laat al die dieren maar creperen hier want anders dan gaat het naar het Oostblok....

We zijn toch ook ooit gestopt met legbatterij kippen? Die boeren waren ook niet blij, kost te veel geld etc etc

Een keer naar het buitenland gaan en je realiseren dat NL een schattig stadsparkje is en niet het middelpunt van de wereld en dat hier het dierenwelzijn gigantisch hoog ligt. Geloof me, ga een keer naar Zuid-amerika, het Midden-Oosten, Afrika.. dan springen de tranen pas in je ogen.[/quote]

Mijn vraag was wat jij vindt dat we moeten doen?

Ik weet goed genoeg dat Nederland niet het middelpunt is van de wereld, maar ik weet ook dat dierenwelzijn ergens moet beginnen. En dat is bij een eerste wereld land.
Wij behandelen honden bijvoorbeeld toch ook niet zoals veel derde wereld landen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:46

En dat ons gemiddelde dierenwelzijn hoger ligt dan een ander land betekent toch niet dat we daarom niet verder moeten / mogen ontwikkelen voor meer welzijn :? Wat een rare gedachtengang??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:46

Kinke schreef:
je vergeet een heel belangrijk ding Pmarena, jij leeft niet zo en maakt dus niet mee welke idioterie er de laatste jaren al bedacht wordt.

Dat vergeet ik helemaal niet. Daarom zeg ik ook dat ik de "paniek" an sich wel snap :)
Ik kom regelmatig op boerderijen en hoor daar genoeg om te beseffen dat het geen makkie is met al die steeds veranderende regels.

Maar het gaat niet (alleen) om boerderijen hier. En een wet die bedoeld is om dieren met een klöteleven te helpen, is in principe toch een GOED initiatief? Met nee-nee-nee-kan-niet-wil-niet-mag-niet-te moeilijk- te lastig blijft het voor die dieren waardeloos.

Het doet me denken aan van die stalhouders met 50 paarden op een hectare. Die dieren kunnen jaarrond een uurtje per dag op de paddock / in de stapmolen. En voor de rest in een vooral niet al te groot hok zodat er genoeg paarden op het terrein kunnen want anders vindt de stalhouder het niet rendabel.

Die stalhouder doet wellicht zijn stinkende best, geeft alle paarden misschien zelfs wel een aai voordat 'ie naar bed gaat 's avonds :=

Die schiet dan in de paniek van ojee dat kan toch niet dat er strengere regels komen?
Waar moeten al die paarden naartoe dan? Ik kan ze niet meer buiten zetten, zou het héél graag willen maar het gaat gewoon niet, ik kan daar niets aan veranderen / niet mijn schuld / het is nu eenmaal niet anders / het is de schuld van de boer naast ons die zijn land niet wil verkopen / het komt door de grond die slecht is want dan wordt alles vertrappeld/ enz. enz.

Terwijl de reden dat het niet kan, gewoon is dat er teveel paarden op een te kleine oppervlakte neergezet zijn. Er is een situatie ontstaan die überhaupt al niet had horen te ontstaan als je daadwerkelijk diervriendelijk wilde werken.

En als je daadwerkelijk goede intenties hebt dan zou je er zelf al iets aan veranderen en niet allerlei excuses gaan zoeken waarom het ècht niet kan.

Moet je dan ook maar zeggen:

- nee het is niet fair om van zo'n bedrijf te eisen dat ze veranderen
- want ze hebben letterlijk de ruimte niet
- als ze die wel hadden dan zouden ze het meteen doen! Het is geen onwil
- Want pas nog investeringen gedaan aan de stallen / terrein, toen mocht het wel!
- Want waar moeten die paarden dan heen, wie weet komen ze nog slechter terecht!
- Wat moet die stalhouder nou, zijn gezin kan toch niet zonder die inkomsten....

En weet ik wat allemaal. Klinken op zich als hele valide punten.....maar die paarden die daar staan, staan al veel te lang weg te kwijnen in hun hokken en schieten er geen snars mee op :(:) Die hadden daar überhaupt al niet moeten staan als de stalhouder en de eigenaren zich zelf een beetje druk hadden gemaakt om het welzijn van die dieren.

Vinden jullie dan dat dit soort situaties maar voort moeten blijven bestaan "want elders krijgen ze het misschien nog slechter".

En zou je zelf zo'n paardenhouderij op je terrein willen?

Ik zou daar zelf niet tegenaan willen kijken op mijn terrein, paarden die er zo treurig bij staan :(:)
En ik denk dat (vrijwel?) iedereen hier in dit topic dat ook goed kan begrijpen en dat ook niet op eigen terrein, vanuit je ramen zou willen zien dag-in-dag-uit?

Maar als we dan als land zouden zeggen dat we dit soort dierenleed niet in ons land willen, dan zou je ineens iets verkeerds doen want dan heb je oogkleppen op en elders is het erger?

Dus zelf wil je het niet, maar als land moeten we het wel accepteren?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-06-21 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:49

Over de koeien, lopen bij vlees rassen de kalveren niet altijd bij de moeders?
En in de biologisch-dynamische veehouderij worden koeien niet onthoornd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:50

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:53

Misschien is er wel een bedrijf wat iets kan doen met beschermhoezen voor hoorns, als het blijkbaar zo onmogelijk is om koeien in hun natuurlijke staat te houden (wat ik echt een hele rare zin vindt)..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 11:08

Leo schreef:
En dat ons gemiddelde dierenwelzijn hoger ligt dan een ander land betekent toch niet dat we daarom niet verder moeten / mogen ontwikkelen voor meer welzijn :? Wat een rare gedachtengang??

maar dat zegt ook niemand.
Maar we moeten wel met de beide voeten op de grond blijven staan en laten we eerlijk zijn dat staan ze bij PvdD niet.

Cer, vraag aan jou
Mogen we hengsten nog castreren?
Ze in natuurlijk staat houden geeft vaak vechtpartijen, ze castreren kan bijna alles bij elkaar.

Van mij is dat wel te vergelijken met de hoorns.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:09

Ja maar nogmaals: het is toch niet de PvdD die dit (alleen) doet. :? Echt ik begrijp het oprecht niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:33

De horens bij koeien hebben ook een mooie functie, namelijk het ongeboren kalf voorzien van mineralen. Als die horens er af gaan dan worden die mineralen uit de hoef onttrokken wat weer slechte voeten geeft. Ik heb eens gezien dat een biologische boer daarom er voor koos om koeien niet te onthoornen. Het scheelde ook dat er dan geen medicijnen of supplementen gegeven hoefde te worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:44

DuoPenotti schreef:
Leo schreef:

maar dat zegt ook niemand.
Maar we moeten wel met de beide voeten op de grond blijven staan en laten we eerlijk zijn dat staan ze bij PvdD niet.

Cer, vraag aan jou
Ze in natuurlijk staat houden geeft vaak vechtpartijen, ze castreren kan bijna alles bij elkaar.

Hengsten onderling zonder merries om te imponeren en over te ruzien, zijn een behoorlijk gezapig theekransje. ZIjn hengstenhouders die tegen problemen aan lopen omdat geen merrie gelijk staat aan geen zin en dus ook niet willen springen voor kwakje.

En het zou mij niet verbazen als de grootte van de kudde er wat mee te maken heeft (naast de ruimte), voor paarden is ideale max. 6-8 dieren. Bij meer valt zo'n kudde in deelkuddes uit elkaar. Ook al hebben de meeste paarden in een kudde wel 1-2 vaste vriendjes. Als ik zie hoe het werkt bij mijn schapen qua familiebanden en cohesie in de kudde langs die lijnen, dan is onverwant bij elkaar ook een lastige. Kort gezegd : het hangt er nogal van af hoe groot de ruimte is, hoe die is ingedeeld, of en hoe de dieren verwant zijn, geslachtmix (en wat staat er aan de andere kant van het hek) en totaal aantal dieren. Of : niet alles zal elkaar (altijd) aardig vinden, zeker als er bv factor mens bij komt met aandacht/eten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:45

Wel of geen hoorns. Alles ligt nog open.
De wet is veel te ruim gekaderd. Wanneer de minister besluit dat koeien wel van hun hoorns ontdaan mogen worden dan is dat weer een onderwerp om mee naar de rechter te stappen. En zo moet de rechter dadelijk de kaders van de wet in gaan vullen. Wanneer je dat een wenselijke ontwikkeling vindt dan vraag ik me toch af of je wel begrijpt echt waar het over gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:47

DuoPenotti schreef:
Cer, vraag aan jou

Even ter verduidelijking.. ik probeer mezelf te informeren over het houden van koeien. Ik heb ze nl niet dus ik weet niet hoe dat werkt. Het is dus niet zo dat van mij wel of iets niet mag :) Ik probeer te begrijpen wat dat wetsvoorstel (of die aangenomen wet) inhoudt en wat de gevolgen zouden kunnen zijn en wat er nu wel kan wat straks niet meer kan en waarom dingen dan niet kunnen..

Hengsten casteren? Of honden casteren /steriliseren en katten enzo.. dat is dan in dezelfde lijn zoals jij het wil stellen denk ik?

Sja, geen idee. Ik ben geen voorstander van hengsten houden, ik denk dat veel hengsten echt een poedersuiker leven hebben :j Ruinen daarintegen kunnen inderdaad veel gezelliger dingen doen. Maar als er een voorstel gaat komen dat dieren niet meer 'verminkt' mogen worden, dan zal daar ook iets mee gedaan moeten worden. Ik ben dan wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met het terugbrengen van het totale dierenbestand (waarvan ik denk dat dat best kan gaan gebeuren). Want dan is het risico op meer dieren nl wel groter, als ze nog vruchtbaar zijn... toch?

Vwb de hengsten.. ja, als die niet in een kudde kunnen (sommigen kunnen blijkbaar wel in een groep, ik heb geen idee, nooit geprobeerd, maar dan heb je wel steeds meer paarden uiteindelijk en dat is ook niet wenselijk volgens mij) dan moet je ze wellicht niet mogen houden. En als ze niet geruind mogen worden, dan houdt t op.. toch?

Ik weet nog steeds niet precies waar die wet betrekking op heeft trouwens hoor.. Tot nu toe weet ik dat het kleine hokjes zijn, en varkensstaarten.. maar ook hoorns dus? Oh ja en snavels toch?
Of is dat wat er bedoelt is dat het nog niet omkadert is ? Dat dat er niet duidelijk in staat?

Edit: ohhh de hoorns zijn nog helemaal niet zeker...
maar goed, is het met die staarten van die varkens dus net zo? Of moeten dan de tanden eruit zodat ze elkaar niet meer kunnen beschadigen.. Ik heb geen flauw idee hoe dat zit bij varkens.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:47

Popstra schreef:
De horens bij koeien hebben ook een mooie functie, namelijk het ongeboren kalf voorzien van mineralen. Als die horens er af gaan dan worden die mineralen uit de hoef onttrokken wat weer slechte voeten geeft. Ik heb eens gezien dat een biologische boer daarom er voor koos om koeien niet te onthoornen. Het scheelde ook dat er dan geen medicijnen of supplementen gegeven hoefde te worden.

Onzin. De ringen in de hoorns komen er tijdens de dracht omdat er mineralen die anders in de hoorngroei gaan nu naar het kalf gaan. De mineralen zelf komen niet uit de hoorns.

@Cer
En koeien hebben van nature hoorns? Wij (boerin hier, we melken 100 koeien) zijn nu bezig met het fokken van hoornloosheid in de koppel, juist omdat er in de toekomst wellicht een verbod komt op onthoornen. Bij heel veel genen zie je dat het 'oer'gen, het basisgen, dominant is over de mutaties. Hoornloosheid is jawel, dominant! Dus je kunt je afvragen of de hoorns er van nature op zitten, of vroegen door mensen erop gefokt zijn. Vroeger als lastdier en met de stallen van vroeger (grup) was het handig om koeien met hoorns te hebben. Je kon ze er goed aan vast maken. Beetje een kip-of-het-ei verhaal. Sterker nog, er zijn 2 verschillende typen hoornloosheid (runderen van Afrikaanse oorsprong hebben het gen op een ander chomosoom liggen, uiting is hetzelfde) en beide zijn dominant.

Koeien botsen met elkaar als ze de rangorde bepalen, als een lager geplaatste koe op de plek staat te vreten waar een hogergeplaatste wil eten of als er bijvoorbeeld gedronken wil worden. Dominante koeien zijn vaak ook niet de liefste, die zoeken zwakkeren soms bewust op. Ook in de weide.

Kalf bij de koe, ik hou ze er twee dagen bij. Daarna erbij weg, waarom? Een kalf die bij de koe blijft wordt niet mak, dit is dan ook de hoofdreden waarom praktisch elk bedrijf die dit probeert ermee stopt. Je komt de stal binnen, en álle kalveren schieten omhoog en rennen weg. Probeer een dier dat zo bang voor je is maar fatsoenlijk te verzorgen. Dat wordt leuk als ze bijvoorbeeld een pootprobleem hebben, hoe wil je ze in de bekapbox krijgen? Die slopen de box en daarmee zichzelf. Daarnaast kun je de groei en welzijn van het kalf (wat mak is omdat het bij leeftijdsgenootjes loopt, en jou associeert met voeding) goed bijhouden. Door ze apart van de oudere dieren te huisvesten krijgen ze de kans een goed immuumsysteem op te bouwen.
Dat ik ze er 2 dagen bij houdt is al een risico, ik zie vaak een dipje in de ontlasting rond dag 8-10; cryptosporidium. Maar omdat ik mijn kalveren hard (veel dikke melk) voer, worden ze er nooit ziek van. Ook hebben wij wel gehad dat een koe op een kalf gaat liggen (dood kalf als gevolg). Ze drinken niet altijd bij de koe, maar zolang de koe om het kalf geeft laat ik haar erbij en geef ik melk met de fles. Als een koe het kalf niet wil/negeert haal ik het wel eerder weg, dan is het nut er niet. Maar dat gebeurd bij ons in de stal 2 a 3x per jaar.

Als wij zouden kunnen leven van 50 koeien, graag! En ik weet dat wij niet de enige zijn die er zo over denken.

Koeien jaarrond buiten kunnen koeien prima aan, lekker vinden ze het niet en er zijn situaties waarbij ze serieus ziek kunnen worden (met de natte poten continu in de drek; klauwproblemen bijvoorbeeld). Daarnaast vertrappen ze het land bij nat weer, wat ervoor zorgt dat wij geen gras voor ze in kunnen kuilen omdat de grasmatten helemaal kapot zijn. Van november tot februari is er geen grasgroei, en gras moet een basis hebben (namelijk, blad) om te kunnen groeien. Als je de koeien eruit doet, grazen ze het te kort en snijd je jezelf en daarmee de koeien figuurlijk in de vingers.

Sorry Juval dat ik voor je antwoord, als je er anders over denkt quote je Cer zelf ook nog maar even :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt