Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:of juist dierenliefhebbers.
De vraag is er, dan doe je het meer diervriendelijk in Nederland, of je stopt hier, de vraag blijft en doet het veel minder diervriendelijk in het buitenland.
Wie is er dan uiteindelijk de dierenliefhebber?
Askja schreef:Het gaat er niet zozeer om dat er een voorbeeld gesteld moet worden voor het buitenland. Het gaat erom wat wij als maatschappij zélf voor maatstaven stellen aan dierenwelzijn.
En daarbij, je maakt mij niet wijs dat de agrarische sector meteen instort als er geen varkensstaarten meer afgesneden mogen worden en dierverblijven meer ruimte/mogelijkheid moeten bieden voor natuurlijk gedrag. Koeienboeren hoeven zich volgens mij al helemaal geen zorgen te maken over deze wet, en toch lees ik hier vanuit die hoek dingen als 'dit gaat weer levens kosten'. Hoe dan? Als jij je bedrijf qua dierwelzijn op orde hebt hoef je volgens mij van deze wet niks te vrezen.
Wat jij ook zegt Cer, goede post.
juval schreef:Kinke schreef:kan de bv Nederland ook zonder al die inkomsten? en al die bedrijven die op de fles gaan, inclusief toeleveranciers. Waar gaan al die mensen werken?
alles bij elkaar goed voor zo'n 600.000 arbeidsplaatsen. Elke boer houdt 10 mensen aan het werk.
https://www.parool.nl/nieuws/dit-draagt ... 0Nederland.
pmarena, als jij vindt dat ik zo onethisch bezig ben, dan nodig ik je van harte uit om op ons bedrijf te komen kijken.
juval schreef:oké, als koeienboerin dan...
als deze wet gaat betekenen dat er niet meer onthoornd mag worden gaat dit gevaarlijke situaties opleveren voor koeien en boeren. ik zie het voordeel daarvan dus niet.
Citaat:als de kalveren bij de koeien gehouden moeten worden gaat dit zeker gevaarlijke situaties opleveren voor de kalveren en de boeren, ik zie het voordeel daarvan dus ook niet.
Wat is het verschil daarin tussen koeien en paarden?Citaat:als dit betekent dat koeien verplicht naar buiten moeten, onder alle weersomstandigheden is dit ook niet beter voor dierenwelzijn.
Citaat:bovendien is het investeren in aanpassingen aan prima stallen niet te doen met de huidige opbrengstprijzen. investeren om een niet bestaand probleem te moeten oplossen.
Dat geloof uiteraard meteenCitaat:Wij zorgen 24/7/365 goed voor onze koeien, staan dag en nacht klaar, gaan nooit op vakantie, alles in het teken voor het welzijn van de dieren.
Cer schreef:Nou ja het kan toch zijn dat nederlands product een luxe product wordt. Dat zou k graag zien. Maar dan wel tegelijkertijd geen import meer.
(wat de economische gevolgen zijn, zal blijken... dat zal best pittig zijn, maar dat maakt dan even niet uit)
pmarena schreef:Ik snap de "paniek" over wat er allemaal wel niet uit voort zou kunnen komen. Maar vindt het wel heel bijzonder dat de meest spectaculaire scenario's bedacht worden (waar nog helemaal geen sprake van is) en omdat dat misschien eventueel wel eens zou kunnen gebeuren, moet die wet de deur uit?
Hoe stellen jullie dan voor dat je af gaat dwingen dat die dieren uit de voorbeelden eindelijk een beter leven gaan krijgen?
Amber_anne schreef:Sunnda schreef:Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.
De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.
Behalve natuurlijk degene die procederen.
Dus wat vind jij dat we moeten doen? Niks?
Laat al die dieren maar creperen hier want anders dan gaat het naar het Oostblok....
We zijn toch ook ooit gestopt met legbatterij kippen? Die boeren waren ook niet blij, kost te veel geld etc etc
Kinke schreef:je vergeet een heel belangrijk ding Pmarena, jij leeft niet zo en maakt dus niet mee welke idioterie er de laatste jaren al bedacht wordt.
Leo schreef:En dat ons gemiddelde dierenwelzijn hoger ligt dan een ander land betekent toch niet dat we daarom niet verder moeten / mogen ontwikkelen voor meer welzijnWat een rare gedachtengang??
DuoPenotti schreef:Leo schreef:En dat ons gemiddelde dierenwelzijn hoger ligt dan een ander land betekent toch niet dat we daarom niet verder moeten / mogen ontwikkelen voor meer welzijnWat een rare gedachtengang??
maar dat zegt ook niemand.
Maar we moeten wel met de beide voeten op de grond blijven staan en laten we eerlijk zijn dat staan ze bij PvdD niet.
Cer, vraag aan jou
Mogen we hengsten nog castreren?
Ze in natuurlijk staat houden geeft vaak vechtpartijen, ze castreren kan bijna alles bij elkaar.
Van mij is dat wel te vergelijken met de hoorns.
DuoPenotti schreef:Cer, vraag aan jou
Mogen we hengsten nog castreren?
Ze in natuurlijk staat houden geeft vaak vechtpartijen, ze castreren kan bijna alles bij elkaar.
Van mij is dat wel te vergelijken met de hoorns.
Popstra schreef:De horens bij koeien hebben ook een mooie functie, namelijk het ongeboren kalf voorzien van mineralen. Als die horens er af gaan dan worden die mineralen uit de hoef onttrokken wat weer slechte voeten geeft. Ik heb eens gezien dat een biologische boer daarom er voor koos om koeien niet te onthoornen. Het scheelde ook dat er dan geen medicijnen of supplementen gegeven hoefde te worden.