Citaat:
"Relaxed" zegt:
Hoe kun je nou van 5% bruto 10% netto maken? Dat is wel heel creatief rekenen..
"Mizora" zegt:
Als je van 100 euro bruto 5 euro extra inlevert, boven op de 40 tot 50 euro die je toch al inlevert, ga je van 50 tot 60 euro netto naar 45-55 euro netto.
Dat is 8.5-10%.
Relaxed zegt:
Ik ben financieel heel goed onderlegd en zit ook aardig in de salarissen.. Je zit nu bedragen te vergelijken met percentages dat gaat al nooit op. 5 euro bruto inleveren is hooguit 3 euro netto.. Netto kan nooit meer zijn dan bruto.
Bedragen en percentages zijn wel degelijk te combineren. Dat is juist de hele truc van percentages, dat je die kan inzetten op complete bedragen.
Maar 5 euro bruto is 3 euro netto komt van een loonsverlaging met dezelfde belastingspercentages. Dat is niet wat ik zeg: ik zeg hetzelfde loon met hoger belastingspercentages.
Het bruto loon verandert niet, enkel het netto loon.
De belastingschalen gaan absoluut (als in niet relatief) 5% omhoog. Ze worden dus grofweg 45 en 55% in plaats van 40 en 50%.
Als iemand 3000 euro verdient, dan draagt hij daar nu grofweg 40% van af, dus blijft er netto 1800 euro over. Als hij, om meer geld naar de zorg te laten gaan, daar straks 45% van moet afdragen, blijft er netto 1650 euro over. 1800/(1800-1650) = 12% ingeleverd.
Ik zie graag hoe je van een bruto salaris van 3000 euro, vallend onder de belastingschaal van 40% die met het extra geld voor de zorg naar 45% moet om het te bekostigen, het slechts 3% van het netto salaris zou inleveren (dus ipv 1800 dan 1746 euro verdienen).