[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:06

Relaxed schreef:
Ik heb gestudeerd en werk keihard voor mijn centen, ik zou niet weten waarom 'arm' daarvan mee moet profiteren.. Ik vind nog steeds dat niet werken in Nederland teveel loont, van mij mogen de uitkeringen lager en korter (let wel, bij werkloosheid.. Niet bij ziekte) er is werk genoeg, maar teveel werk waar Nederlanders zich te goed voor voelen.

Eens met je eerste gedeelte in ieder geval, werk zelf ontzettend hard met twee banen naast een studie en kan daardoor ook veel. Maar daar werk ik dus voor... Ik heb natuurlijk nog eea aan voordeel als student, maar als ik zie hoeveel belasting mijn ouders en vriend betalen vind ik echt niet dat werken in NL altijd loont :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:06

irmaz schreef:
Hoe vaak kom jij bij de voedselbank dan dat jouw observatie iets waard is?

Deze veralgemenisering van mensen die rond moeten komen van een uitkering omdat ze te lui zijn of zich te goed voelen om te werken is precies de manier waarop de hele toeslagenaffaire is ontstaan. Mensen (en dan blijkbaar vooral mensen met een migratie achtergrond) die toeslagen aan moeten vragen zouden in grote getale fraudeurs zijn.
Voor WW kom je alleen in aanmerking als je daadwerkelijk gewerkt hebt dus het lijkt me best redelijk dat de lengte van een WW-uitkering afhankelijk is van de hoeveelheid jaren dat je gewerkt hebt. Neem daarbij dat mensen die op latere leeftijd werkloos worden vaak moeilijker aangenomen worden bij een andere werkgever.

En houdt er ook rekening mee dat drastisch uithollen van de WW-uitkering gevolgen gaat hebben voor de hypotheek toekenning, een bank gaat echt geen geld uitlenen aan iemand die grote risico loopt zijn baan te verliezen en dan binnen 2 maanden zijn hypotheek niet meer kan betalen. Dit kan worden opgelost door het voor werkgevers moeilijker te maken om mensen te ontslaan, maar ik geloof niet dat de VVD-stemmers daar zo voor zijn :+

Over het stukje voedselbank, ik heb er verschillende projecten in gedaan en ook een aantal keer dagen meegelopen. Maar ik kan natuurlijk nooit weten hoe het in heel NL gesteld is.

Mijn inziens zou het minder makkelijk moeten zijn om een uitkering te kunnen trekken, of te frauderen. Ik heb het echt regelmatig gezien en ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die heel de dag niets doen en toch iedere maand een flink bedrag krijgen. (Ik heb het niet over uitkering door ziekte of andere gegronde zaken)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:07

Bonna schreef:
Dat hard werken moet lonen ben ik met je eens, maar dat geldt ook voor mensen die hard werken in de zorg, of in het onderwijs. Mensen die hard werken als schoonmaakster, of in de horeca. Mensen die meer dan fulltime in de logistiek werken, of andere banen hebben waarbij echt niet gezegd kan worden dat ze 'alleen maar op hun luie reet zitten'. En toch loont voor veel van dit soort beroepen 'hard werken' veel minder dan voor andere beroepen. Armoede betreft echt niet alleen mensen die niet willen werken, of niet 'hard genoeg' werken. Het treft ook mensen die ondanks hun harde werk nog steeds niet normaal rond kunnen komen. Als rijke mensen dan 50 % van hun inkomen moeten afstaan zodat andere mensen die hard werken ook een normaal leven kunnen hebben, dan lijkt mij dat meer dan terecht. Al die mensen werken namelijk hard. En al die mensen zijn mensen, en hebben recht op een fatsoenlijk bestaan.

En zonder die harde werkers ligt alles plat!

Ook heel veel werkende mensen zijn arm! Snap dat het moeilijk te begrijpen is maar het is wel zo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:08

fransje23 schreef:
Bonna schreef:
Dat hard werken moet lonen ben ik met je eens, maar dat geldt ook voor mensen die hard werken in de zorg, of in het onderwijs. Mensen die hard werken als schoonmaakster, of in de horeca. Mensen die meer dan fulltime in de logistiek werken, of andere banen hebben waarbij echt niet gezegd kan worden dat ze 'alleen maar op hun luie reet zitten'. En toch loont voor veel van dit soort beroepen 'hard werken' veel minder dan voor andere beroepen. Armoede betreft echt niet alleen mensen die niet willen werken, of niet 'hard genoeg' werken. Het treft ook mensen die ondanks hun harde werk nog steeds niet normaal rond kunnen komen. Als rijke mensen dan 50 % van hun inkomen moeten afstaan zodat andere mensen die hard werken ook een normaal leven kunnen hebben, dan lijkt mij dat meer dan terecht. Al die mensen werken namelijk hard. En al die mensen zijn mensen, en hebben recht op een fatsoenlijk bestaan.

En zonder die harde werkers ligt alles plat!

Ook heel veel werkende mensen zijn arm! Snap dat het moeilijk te begrijpen is maar het is wel zo.

Ik vind het belachelijk dat de meest cruciale banen zoals de zorg of de docenten nog steeds onderbetaald zijn. Zonder hen hebben we een heel groot probleem.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:11

Bonna schreef:
Zonnetje81 schreef:
Oh dus als je veel meer inkomen hebt moet je daarom maar de helft afgeven omdat een ander minder inkomen heeft. Hard werken voor een betere baan loont dan niet....je wordt dan afgestraft. En thuis gaan zitten niksen strijk je even een flink bedrag op. Lekker krom.

edit:
en dat iemand zijn ouders veel meer geld heeft wil niet zeggen dat ze dat geld als water uitgeven en delen met het kind. Dus ook maar een aanname dat je bevoorrecht bent in een rijker gezin.

Dat je iets wilt doen aan excessen, dat zou kunnen, maar dat moet toch niet ten koste gaan van mensen die ook gewoon een bijdrage leveren? Het is de arrogantie van het privilege om te denken dat alles wat ons toekomt door onszelf komt, en niet door een privilege/geluk dat we hebben.

Ik kan me echt totaal niet vinden in je reactie. Mijn vader werkt in de logistiek, mijn moeder in de zorg. Werken allebei hard, veel en al hun hele leven in zware beroepen. En ze verdienen echt zeer prima.
Dat iemand die als schoonmaker werkt zonder opleiding bijvoorbeeld minder verdient dan iemand met een universiteitsdiploma is toch verder ook logisch? Ik vind dat mijn salaris niet hoeft te compenseren voor dat van een ander. Als het echt nodig is, moet er natuurlijk een vangnet zijn, maar dat is er ook.

Shaggy09

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:14

November108 dat geld niet voor iedereen zo.
Ik denk dat het probleem is dat iedereen (inclusief mijzelf) binnen zijn eigen referentiekaders kijkt naar hoe dingen zijn geregeld. Logisch ook, want je weet waarschijnlijk niet beter.
Maar niet iedere situatie, niet iedere functie is hetzelfde.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:14

Citaat:
"Relaxed" zegt:
Hoe kun je nou van 5% bruto 10% netto maken? Dat is wel heel creatief rekenen..

"Mizora" zegt:
Als je van 100 euro bruto 5 euro extra inlevert, boven op de 40 tot 50 euro die je toch al inlevert, ga je van 50 tot 60 euro netto naar 45-55 euro netto.

Dat is 8.5-10%.

Relaxed zegt:
Ik ben financieel heel goed onderlegd en zit ook aardig in de salarissen.. Je zit nu bedragen te vergelijken met percentages dat gaat al nooit op. 5 euro bruto inleveren is hooguit 3 euro netto.. Netto kan nooit meer zijn dan bruto.

Bedragen en percentages zijn wel degelijk te combineren. Dat is juist de hele truc van percentages, dat je die kan inzetten op complete bedragen.

Maar 5 euro bruto is 3 euro netto komt van een loonsverlaging met dezelfde belastingspercentages. Dat is niet wat ik zeg: ik zeg hetzelfde loon met hoger belastingspercentages.

Het bruto loon verandert niet, enkel het netto loon.

De belastingschalen gaan absoluut (als in niet relatief) 5% omhoog. Ze worden dus grofweg 45 en 55% in plaats van 40 en 50%.

Als iemand 3000 euro verdient, dan draagt hij daar nu grofweg 40% van af, dus blijft er netto 1800 euro over. Als hij, om meer geld naar de zorg te laten gaan, daar straks 45% van moet afdragen, blijft er netto 1650 euro over. 1800/(1800-1650) = 12% ingeleverd.

Ik zie graag hoe je van een bruto salaris van 3000 euro, vallend onder de belastingschaal van 40% die met het extra geld voor de zorg naar 45% moet om het te bekostigen, het slechts 3% van het netto salaris zou inleveren (dus ipv 1800 dan 1746 euro verdienen).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:15

Bonna schreef:
Zonnetje81 schreef:
Oh dus als je veel meer inkomen hebt moet je daarom maar de helft afgeven omdat een ander minder inkomen heeft. Hard werken voor een betere baan loont dan niet....je wordt dan afgestraft. En thuis gaan zitten niksen strijk je even een flink bedrag op. Lekker krom.

edit:
en dat iemand zijn ouders veel meer geld heeft wil niet zeggen dat ze dat geld als water uitgeven en delen met het kind. Dus ook maar een aanname dat je bevoorrecht bent in een rijker gezin.

Dat je iets wilt doen aan excessen, dat zou kunnen, maar dat moet toch niet ten koste gaan van mensen die ook gewoon een bijdrage leveren? Het is de arrogantie van het privilege om te denken dat alles wat ons toekomt door onszelf komt, en niet door een privilege/geluk dat we hebben.

Dat er wat belastingverschil is daar heb ik geen probleem mee maar wel dat er mensen zijn die uitkering trekken en de ene na de andere toeslag krijgen en daarmee hetzelfde verdienen als iemand die hard werkt in de schoonmaak. Maar het kan niet zo zijn dat ik een studie etc bekostig, jaren niet kan werken ivm die studie om vervolgens 'bijna alles' af te geven omdat er van die uitkeringstrekkers zijn die 1200 euro in de schoot geworpen krijgen. En die zijn er echt nog een hele hoop.

Edit :

En inhaken op het onderwijs, die mensen moeten niet zeuren wij verdienen boven modaal! Al dat gejank van docenten en leraren dat ze te weinig verdienen....ECHT ONZIN!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:19

November108 schreef:
Ik kan me echt totaal niet vinden in je reactie. Mijn vader werkt in de logistiek, mijn moeder in de zorg. Werken allebei hard, veel en al hun hele leven in zware beroepen. En ze verdienen echt zeer prima.
Dat iemand die als schoonmaker werkt zonder opleiding bijvoorbeeld minder verdient dan iemand met een universiteitsdiploma is toch verder ook logisch? Ik vind dat mijn salaris niet hoeft te compenseren voor dat van een ander. Als het echt nodig is, moet er natuurlijk een vangnet zijn, maar dat is er ook.

Eens! Ik werk veel met minima gezinnen en zie echt wel veel kansen om hun situatie te verbeteren. Toch zit dat er bij veel gezinnen gewoon niet in. Gelukkig is daar inderdaad een vangnet voor en zelfs nog veel manieren voor iets extra’s.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 10-03-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:19

Shaggy09 schreef:
November108 dat geld niet voor iedereen zo.
Ik denk dat het probleem is dat iedereen (inclusief mijzelf) binnen zijn eigen referentiekaders kijkt naar hoe dingen zijn geregeld. Logisch ook, want je weet waarschijnlijk niet beter.
Maar niet iedere situatie, niet iedere functie is hetzelfde.

Natuurlijk heb je gelijk qua referentiekaders maar als ik even zoek naar gemiddelde salarissen zie ik bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... eraar.html

Dit zijn toch geen lage salarissen? :o?

Edit:
Omdat in het artikel stond dat een Verzorgende op MBO-niveau minder verdient, dus ook even opgezocht
https://www.werkzoeken.nl/salaris/verzorgende-ig/
Laatst bijgewerkt door November108 op 10-03-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:20

Mizora schreef:
Citaat:
"Relaxed" zegt:
Hoe kun je nou van 5% bruto 10% netto maken? Dat is wel heel creatief rekenen..

"Mizora" zegt:
Als je van 100 euro bruto 5 euro extra inlevert, boven op de 40 tot 50 euro die je toch al inlevert, ga je van 50 tot 60 euro netto naar 45-55 euro netto.

Dat is 8.5-10%.

Relaxed zegt:
Ik ben financieel heel goed onderlegd en zit ook aardig in de salarissen.. Je zit nu bedragen te vergelijken met percentages dat gaat al nooit op. 5 euro bruto inleveren is hooguit 3 euro netto.. Netto kan nooit meer zijn dan bruto.

Bedragen en percentages zijn wel degelijk te combineren. Dat is juist de hele truc van percentages, dat je die kan inzetten op complete bedragen.

Maar 5 euro bruto is 3 euro netto komt van een loonsverlaging met dezelfde belastingspercentages. Dat is niet wat ik zeg: ik zeg hetzelfde loon met hoger belastingspercentages.

Het bruto loon verandert niet, enkel het netto loon.

De belastingschalen gaan absoluut (als in niet relatief) 5% omhoog. Ze worden dus grofweg 45 en 55% in plaats van 40 en 50%.

Als iemand 3000 euro verdient, dan draagt hij daar nu grofweg 40% van af, dus blijft er netto 1800 euro over. Als hij, om meer geld naar de zorg te laten gaan, daar straks 45% van moet afdragen, blijft er netto 1650 euro over. 1800/(1800-1650) = 12% ingeleverd.

Ik zie graag hoe je van een bruto salaris van 3000 euro, vallend onder de belastingschaal van 40% die met het extra geld voor de zorg naar 45% moet om het te bekostigen, het slechts 3% van het netto salaris zou inleveren (dus ipv 1800 dan 1746 euro verdienen).

Kijk, nu kan ik je volgen.. Dat was me uit je eerdere posts echt niet duidelijk. Je zei namelijk niets over belastingen, enkel bruto/netto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:20

Ik denk dat er meer bezuinigd kan worden op allerlei overbodige management-tussenlagen en adviesbureautjes

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:22

Een leraar middelbaar onderwijs zit op een 4300 euro bruto per maand als ze in de LB (gewone schaalklasse) zitten op de laatste trede 12 jaar na start in het onderwijs. Iedereen zit in minimaal een LB schaal, je kan dan naar een LC of LD gaan maar dat is op sommige scholen moeilijk. Je hebt 12 weken vakantie (ja dat is tijd voor tijd) je bent regelmatig om 15 uur en soms eerder thuis. Je kan je eigen werktijd indelen. Maar goed ik kom uit het bedrijfsleven en de vastgeroeste docenten die van school naar studie naar werken op school zijn gegaan klagen het hardste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:23

elnienjo schreef:
Ik denk dat er meer bezuinigd kan worden op allerlei overbodige management-tussenlagen en adviesbureautjes

Absoluut.. Heb bij een zorginstelling gewerkt en het management rn ondersteuning is een vreselijk dikke laag :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:26

Shaggy09 schreef:
Ik vind het belachelijk dat de meest cruciale banen zoals de zorg of de docenten nog steeds onderbetaald zijn. Zonder hen hebben we een heel groot probleem.

Ik werk in het onderwijs en ik krijg mijn geld echt niet op gemaakt hoor. En dat met 4 dagen werken.
Ik werk wel in het voortgezet onderwijs en er is inderdaad een groot verschil met basisonderwijs, maar docenten in het VO verdienen echt meer dan prima.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:29

Goof schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik werk in het onderwijs en ik krijg mijn geld echt niet op gemaakt hoor. En dat met 4 dagen werken.
Ik werk wel in het voortgezet onderwijs en er is inderdaad een groot verschil met basisonderwijs, maar docenten in het VO verdienen echt meer dan prima.

Inderdaad zoals ik hier boven schreef. Als wij onderbetaald zijn nou dan weet ik het niet meer hoor......
Basisonderwijs schijnt helemaal niet zoveel te schelen, een vriendin van me werkt op een basisschool. Dat scheelt iets maar geen 100den euro's netto.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:34

@zonnetje: Ik beweer niet dat iedereen in het onderwijs het slecht heeft, sterker nog: ik denk dat er daar indrdaad best wel veel mensen werken die het eigenlijk gewoon prima hebben. Maar mijn punt ging over de relatie tussen hard werken en geld en die is er echt niet zo duidelijk als veel mensen die 'hard werken en geld hebben' beweren.

Daarnaast help het de discussie wel heel erg als we niet af gaan op anekdotisch bewijs. Natuurlijk zijn er in alle sectoren mensen die het (meer dan) prima hebben, maar er zijn er ook heel veel die dat niet hebben. Ja daar is een vangnet voor, maar die bekostigen we met belastingen en ik vind dat een goed iets. Vergeet ook niet dat armoede meer is dan het wel/niet hebben van geld. Het hebben van een netwerk, ervaring met instanties, mentale ruimte om iets aan te pakken, opleiding, en achtergrond spelen ook allemaal mee. Dan kan een vangnet er wel zijn en kunnen wij wel denken dat dat genoeg is, maar de toegang er toe is nog steeds vaak heel moeilijk. Zie bijvoorbeeld de toeslagenaffaire..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:43

Zonnetje81 schreef:
Een leraar middelbaar onderwijs zit op een 4300 euro bruto per maand als ze in de LB (gewone schaalklasse) zitten op de laatste trede 12 jaar na start in het onderwijs. Iedereen zit in minimaal een LB schaal, je kan dan naar een LC of LD gaan maar dat is op sommige scholen moeilijk. Je hebt 12 weken vakantie (ja dat is tijd voor tijd) je bent regelmatig om 15 uur en soms eerder thuis. Je kan je eigen werktijd indelen. Maar goed ik kom uit het bedrijfsleven en de vastgeroeste docenten die van school naar studie naar werken op school zijn gegaan klagen het hardste.

Om drie uur vrij? Lachen. Die vakanties zijn er door het jaar heen echt uitgewerkt, tot laat ouderavonden , proefwerken nakijken, lessen voorbereiden , vergaderen en zo zullen er nog veel dingen zijn. Mijn dochter klaagt niet maar echt zij werkt vier dagen officieel en ook nog minimaal een dag extra thuis . En zo werken ze de vakanties er uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:45

bigone schreef:
Zonnetje81 schreef:

Om drie uur vrij? Lachen. Die vakanties zijn er door het jaar heen echt uitgewerkt, tot laat ouderavonden , proefwerken nakijken, lessen voorbereiden , vergaderen en zo zullen er nog veel dingen zijn.

Waar staat er dat je vrij bent? Ik ben blij dat ik het allemaal niet als zwaar zie en de plussen er van kan zien van de vrijheden die we als docent hebben. En daar krijgen we een rijkelijk salaris voor!!!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:09

elnienjo schreef:

Dat denk ik ook :j

Van die managers dier perse ergens een plasje over moeten doen en iets veranderen om daarna weer meteen te vertrekken naar hun nieuwe uitdaging en de werkvloer mag het puin ruimen.

Berdien

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:17

Ik zag iets van BIJ1 voorbij komen door iemand op FB, en heb hun programma er eens bij gepakt. Nou :=

Iedereen een 30-urige werkweek met behoud van loon. Menstruatieverlof voor vrouwen. Onbetaald werk dat nu nog als 'vrouwenwerk' wordt gezien zoals huishoudelijke taken wordt betaald werk. Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Hou even op met me :') Wat een waanzinnig programma, wie trapt daar in? Er staat overigens niet bij door wie dit allemaal betaald gaat worden, en ook hoe dingen geregeld kunnen gaan worden. Maar het trekt vast stemmers..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:24

Berdien schreef:
Ik zag iets van BIJ1 voorbij komen door iemand op FB, en heb hun programma er eens bij gepakt. Nou :=

Iedereen een 30-urige werkweek met behoud van loon. Menstruatieverlof voor vrouwen. Onbetaald werk dat nu nog als 'vrouwenwerk' wordt gezien zoals huishoudelijke taken wordt betaald werk. Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Hou even op met me :') Wat een waanzinnig programma, wie trapt daar in? Er staat overigens niet bij door wie dit allemaal betaald gaat worden, en ook hoe dingen geregeld kunnen gaan worden. Maar het trekt vast stemmers..

BIJ1 is echt de grap van de eeuw, maar had ook niet anders verwacht met mevrouw Simons. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:27

Berdien schreef:

Nou ja, ik heb me niet verdiept in hun programma maar opzich wordt het wel eens tijd voor een echte emancipatie van de vrouw.

Vrouwen worden toch wel vaak gezien dat ze niet werken (dat ze een huishouden draaien is geen werk) mantelzorgen voor ouders is geen werk. Als je er iemand voor inhuurt, schoonmaker, kinderopvang of thuiszorg, dan is het wel werk.

Mannen werken en vrouwen hebben een deeltijdbaantje. Ik zie dat enorm veel om me heen. Vrouwen worden geacht verzorgende taken meer op zich te nemen dan mannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:29

November108 schreef:
Ik ben bestuurskundige en ik kies zeer bewust voor de VVD hoor, ik weet opzich wel wat van politiek en machtsdenken en theorieën af, dus weinig intrappen bij :'). Dat jij van mening bent dat de marktwerking in de zorg weg zou moeten en de inkomens verdeeld moeten worden ben ik het grondig mee oneens, maar dat mag en dan ga ik niet insinueren dat je dan maar trapt in 'de leugens van links' of wat anders spannends wat flink klinkt.

Verdiep je eens goed zou ik zeggen ;)

Ik zeg niets over inkomens die verdeeld moeten worden, wel dat de marktwerking in de zorg weg moet en de macht van de farmaceutische bedrijven weg zou moeten.

Werken moet lonen en gestimuleerd worden, belastingen eerlijker en beter verdeeld etc.