De rellen in nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:22

Wat ik me oprecht afvraag...

Hoe kom je zó boos? Hoe komt het dat je denkt dat dit gerechtvaardigd is ? Dat slopen van andermans eigendommen en/of onderneming oké is?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:23

Ik denk dat ze nu een groter podium krijgen hoor nu het in alle media is.

Dido2316

Re: De rellen in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:26

Zo, ik ben weer bijgelezen. Wij zijn blij dat schoonpa weer veilig thuis is, zeker na berichten dat meerdere agenten gewond zijn geraakt. Al met al hebben we niet zo'n beste nacht achter de rug dus...

Kleurtje of geen kleurtje maakt me oprecht geen reet uit, dit doe je gewoon niet. Volgens mij is een groot gedeelte ook nog eens onder invloed van van alles en nog wat en dan escaleert het alleen maar verder. Ik ben echt niet voor de dienstplicht, maar voor dit soort figuren mag hij van mij vandaag nog ingevoerd worden. Ook als dat betekent dat ik zelf dan ook moet.
Het vervelende is dat de politie gewoon de capaciteit niet heeft om ze allemaal op te pakken en vast te houden. De meesten zouden volgens mij niets anders willen, maar het gaat gewoon niet (lang leve de bezuinigingen in de publieke sector).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:28

LiselotZorro schreef:
Ik kreeg al eerder heel bokt over me heen, maar dat maakt me niet uit.

De Nederlandse overheid, politie, het hele rattenplan heeft dit zelf veroorzaakt.

Al die mensen die er van genieten dat iemand haar schedel breekt, die vinden dat het leger maar moet gaan schieten, dat is pas echt primitief, bedroevend laag niveau.

De rellen zijn een logisch gevolg van een op een stapeling van wanbeleid en flaters. Je oogst wat je zaait, wie wind zaait zal storm oogsten etc. Hoe je het ook wil noemen. Nu lekker een grote mond hebben gaat hier echt niet aan helpen. Natuurlijk is het goed dat mensen via beeldmateriaal opgespoord gaan worden, maar dat is geen oplossing.

Rattenplan?
Rataplan bedoel je. Creatief met taal :D

Ik word een beetje moe van mensen die menen dat deze rellen een symptoom zijn van terechte onvrede over de overheid, dat die het aan zichzelf te wijten heeft.
Dat veronderstelt a. dat alle relschoppers dezelfde motieven hebben, wat niet waar is. Het gaat van doorgeslagen viruswappies tot extreemrechts tot hooligans tot sensatiezoekers. En b. dat het gedrag slechts een symptoom is, in plaats van een probleem op zich.
Het IS een probleem op zich dat bepaalde groepen een aanleiding zoeken om los te gaan tegen alles en iedereen, en elkaar hiertoe via social media opstoken. Als het niet om de avondklok is, dan is het wel om een vuurwerkverbod. En de volgende keer is het weer iets anders. Het korte lontje en gebrek aan beschaving is het probleem, niet de overheid.

Er zijn genoeg mensen bij wie het emmertje momenteel ook overloopt vanwege corona. Die gaan alleen geen bushokjes slopen, piano's aan gort trappen, winkels plunderen, agenten belagen en gericht met stenen naar verslaggevers gooien. Dat heet beschaving, je inhouden en je houden aan de basisregels van de samenleving.
Het huidige probleem is wat mij betreft dan ook vooral hoe kan al het tuig zo snel mogelijk opgespoord en berecht worden. En de vraag rijst ook of er misschien een volgende keer zwaardere middelen ingezet moeten worden in zo'n situatie, om te voorkomen dat onschuldige middenstanders hun winkel gesloopt en leeggeplunderd zien worden omdat bepaalde types 'problemen hebben met de avondklok'.

Wat mij betreft krijgen die gasten een avondklok voor de rest van hun leven opgelegd.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:30

Helemaal met bovenstaande bericht van Askja eens!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:31

Muurp schreef:

Hoe kom je zó boos? Hoe komt het dat je denkt dat dit gerechtvaardigd is ? Dat slopen van andermans eigendommen en/of onderneming oké is?

Ik denk dat je je de verkeerde vraag stelt :-) ik geloof oprecht niet dat de mensen die gaan rellen en slopen boos zijn. Ik denk dat dat hooligans zijn, die gewoon een reden zochten om te kunnen rellen, en ieder moment aangrijpen om te kunnen rellen en slopen.
Ik vraag me eerder af, waar in de opvoeding is het mis gegaan, en hoe kunnen we ervoor zorgen dat zulke laagbegaafde wezens zich niet verder voort kunnen planten......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:33

Muurp schreef:

Ik denk dat er nu (gisterenavond) heel veel mensen tussen zaten die niet eens heel boos zijn. Ja iedereen vind de maatregelen kl***, maar op youtube zag ik vooral jochies die de rellen wel heel tof vinden. Sensatie, adrenaline, werd vaak genoemd. De oorspronkelijk demonstraties zijn voor sommige gewoon een excuus om nu los te gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:42

Jessix schreef:
Muurp schreef:

Ik denk dat er nu (gisterenavond) heel veel mensen tussen zaten die niet eens heel boos zijn. Ja iedereen vind de maatregelen kl***, maar op youtube zag ik vooral jochies die de rellen wel heel tof vinden. Sensatie, adrenaline, werd vaak genoemd. De oorspronkelijk demonstraties zijn voor sommige gewoon een excuus om nu los te gaan.

Net zoals bij de bestorming van het Capitool. Daar werd aan zo'n stuk tuig gevraagd waarom ze dit nu eigenlijk deden en die antwoordde doodleuk '' How should I know ? '' ... :x

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:44

Muurp schreef:

Dat is de verkeerde vraag. Mensen rellen namelijk niet omdat ze boos zijn, net zoals ze in Haren bij Project X niet gingen rellen omdat ze boos waren, net zoals ze in Hoek van Holland bij het strandfeest niet gingen rellen omdat ze boos waren, net zoals ze bij de voetbalwedstrijden niet gaan rellen omdat ze boos zijn. Ze gaan rellen omdat ze zin in rellen hebben. Door te focussen op het boos zijn los je dat dus niet op.

Ik snap de emotie om deze mensen hard aan te pakken, maar in de praktijk is het gewoon veel verstandiger om te deëscaleren. Hard aanpakken voelt goed, maar daarmee ontwikkel je alleen maar een spiraal van geweld, waardoor er nog meer gereld wordt en er nog meer schade ontstaat. Vandaar ook dat de politie zoveel mogelijk probeert te deëscaleren.

Na dit soort rellen zie je altijd dat een deel, de meelopers, weer vrij snel op straat staat als ze opgepakt waren. Maar je ziet ook dat een deel, de aanstichters en de mensen die voor ernstigere zaken gepakt zijn, gewoon een verlengd voorarrest krijgen. Het is echt niet zo dat al die relschoppers vandaag weer fluitend naar huis kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:44

Ik denk dat in dit verhaal de noemer groepsgedrag een grote boosdoener is. Als je eenmaal hebt besloten de straat op te gaan omdat je het niet eens bent met de avondklok, en je bevindt je plotseling in een drukke menigte die dingen vernielt, dan ben je ineens anoniem en zoek je al dan niet bewust de grens op.
Zelfstandig denken is er dan niet meer bij. Kuddegedrag is wat dat betreft doodeng, mensen gaan zo ver over hun eigen grenzen heen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:45

Pandora2 schreef:
Net zoals bij de bestorming van het Capitool. Daar werd aan zo'n stuk tuig gevraagd waarom ze dit nu eigenlijk deden en die antwoordde doodleuk '' How should I know ? '' ... :x

Ja dat, echt een antwoord van hoog niveau. :')

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:55

@ Karl66, het zal je winkel maar zijn, of je auto. De schade die aangericht wordt is niet anoniem, het raakt mensen in hun bestaansmogelijkheden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:07

Karl66 schreef:
Muurp schreef:

Dat is de verkeerde vraag. Mensen rellen namelijk niet omdat ze boos zijn, net zoals ze in Haren bij Project X niet gingen rellen omdat ze boos waren, net zoals ze in Hoek van Holland bij het strandfeest niet gingen rellen omdat ze boos waren, net zoals ze bij de voetbalwedstrijden niet gaan rellen omdat ze boos zijn. Ze gaan rellen omdat ze zin in rellen hebben. Door te focussen op het boos zijn los je dat dus niet op.

Ik snap de emotie om deze mensen hard aan te pakken, maar in de praktijk is het gewoon veel verstandiger om te deëscaleren. Hard aanpakken voelt goed, maar daarmee ontwikkel je alleen maar een spiraal van geweld, waardoor er nog meer gereld wordt en er nog meer schade ontstaat. Vandaar ook dat de politie zoveel mogelijk probeert te deëscaleren.

Na dit soort rellen zie je altijd dat een deel, de meelopers, weer vrij snel op straat staat als ze opgepakt waren. Maar je ziet ook dat een deel, de aanstichters en de mensen die voor ernstigere zaken gepakt zijn, gewoon een verlengd voorarrest krijgen. Het is echt niet zo dat al die relschoppers vandaag weer fluitend naar huis kunnen.

Een corrigerend vingertje en foei zeggen gaat dit echt niet stoppen. Wat mij betreft mogen ze hard aangepakt worden. En nee daarmee bedoel ik niet dat ze door een politie of me lens geslagen dienen te worden.
Maar hun daden behoren wel serieuze gevolgen te hebben qua straffen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:10

sterregoud schreef:
@ Karl66, het zal je winkel maar zijn, of je auto. De schade die aangericht wordt is niet anoniem, het raakt mensen in hun bestaansmogelijkheden.

Dat klopt, maar met escaleren zorg je er alleen maar voor dat er meer schade wordt aangericht. Daarom is deëscaleren beter, ook al bevredigt dat de woede van de mensen die zich doodergeren aan de rellen minder. Het doel tijdens zo'n rel is namelijk zo weinig mogelijk schade. En dan moet je ze achteraf, gewoon via de rechtbank zoals je dat in een rechtstaat doet, berechten en via de rechter aanpakken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:12

Volgens mij is er niet één oplossing... De-escaleren is altijd de wens, maar is zeker niet altijd de oplossing.
En hoe je het ook wendt of keert; er zijn altijd mensen die niet blij zijn met de werkwijze...

In dit geval is het volgens mij ''zacht waar kan, hard waar nodig'' van toepassing. Stap een is mensen uit elkaar drijven en naar huis sturen, maar bij het bewust blijven negeren van aanwijzingen moet het ook een keer klaar zijn. En bij vandalisme zou er niet eens een waarschuwing moeten komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:18

Nou dat de-escaleren heeft goed gewerkt zeg....

Dus wat blijft er over, echt hard aanpakken, niet half dagje vast.
Maar dat ze er echt last van hebben.
Nu vast tot einde lock down, hebben ze meteen geen last meer van die avond klok, mogen ze ook voor 21.00 niet meer naar buiten :+

En ja laat ze maar vergoeden wat ze vernielen plus inzet politie betalen.
Ja dat gaat in de cijfers lopen, laat ze hun hele leven er maar voor betalen, geen recht op kwijtschelding.
Ja dat is zeer zwaar. Wat ze nu doen ook. Dus gepaste straf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:20

Natuurlijk zet de politie ME, paarden, honden en waterkanonnen in. Op het moment dat dit nodig is, moet dat gewoon gebeuren. Maar zelfs dan zal de politie proberen zoveel mogelijk te deëscaleren. Pas als het niet meer kan, zullen ze harder ingrijpen en helaas kan het op dit moment regelmatig niet anders.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:22

LiselotZorro schreef:
Ik kreeg al eerder heel bokt over me heen, maar dat maakt me niet uit.

De Nederlandse overheid, politie, het hele rattenplan heeft dit zelf veroorzaakt.

Al die mensen die er van genieten dat iemand haar schedel breekt, die vinden dat het leger maar moet gaan schieten, dat is pas echt primitief, bedroevend laag niveau.

De rellen zijn een logisch gevolg van een op een stapeling van wanbeleid en flaters. Je oogst wat je zaait, wie wind zaait zal storm oogsten etc. Hoe je het ook wil noemen. Nu lekker een grote mond hebben gaat hier echt niet aan helpen. Natuurlijk is het goed dat mensen via beeldmateriaal opgespoord gaan worden, maar dat is geen oplossing.

Ik ben het hier ook mee eens, en nee: je praat het dan niet goed. Maar dit is een monster dat de overheid zelf heeft gecreëerd. Er is namelijk een verschil tussen de oorzaak begrijpen of het ermee eens zijn.

Al jaren rommelt het. Politici ruien de boel op, laten zich negatief uit over de media. Op social media verenigen dit soort mensen zich die elkaar alleen maar op lopen te fokken.

De laatste maanden wordt de onrust alleen maar groter. De NOS haalt zelfs de belettering van bussen en journalisten zijn steeds vaker doelwit van bedreiging. Complotwappies verenigen zich en gaan op zoek naar 'eigen' nieuwsbronnen. Je krijgt verdeeldheid. Deze mensen volgen het mainstream nieuws niet en krijgen keer op keer te horen dat corona 'maar een griepje is' of nog erger: een hoax.

En dan leven we nu in een tijd waarin je langzaam steeds minder mag. In een land als Nederland is dat onwijs lastig te verkroppen, want mensen in dit land krijgen een nogal vrije opvoeding. Mensen mogen niet meer naar de kroeg, sporten kan niet meer, je kunt niet meer naar een voetbalwedstrijd en ga zo maar door. Er is geen uitzicht, om ons heen gaan landen een stuk sneller vaccineren en eerlijk is eerlijk: het coronabeleid van de overheid is niet bepaald daadkrachtig. Het sukkelt maar een beetje door met maatregelen.

Kortom: de groep die nu de boel terroriseert is een groep die 1) een uitlaatklep nodig heeft en 2) simpelweg geen draagvlak heeft voor de maatregelen. De mens is vrij egocentrisch en come on: we doen alsof we beschaafd zijn maar we zijn gewoon echt nog holbewoners.

En nee: ik zeg niet dat het maar normaal is om de boel kort en klein te slaan maar ik ben wel oprecht verbaasd dat mensen zo verbaasd/naïef zijn dat zoiets in Nederland kan gebeuren. We voelen ons zo verdomd verheven over bijvoorbeeld de VS en doen alsof we het allemaal zo goed voor elkaar hebben, maar is dat echt wel zo? Kijk eens hoe traag er gevaccineerd wordt? Het testbeleid is ruk en ze krijgen het virus ook lang niet onder controle.

We doen het écht niet goed en we staan gewoon voorlul. Ik denk dat we als Nederland echt eens een eerlijker zelfbeeld moeten hebben. Met je 'intelligente' lockdown. Het toppunt van Nederlandse arrogantie.
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 26-01-21 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:24

Ik ben voor de-escaleren zolang het kan. Maar ik zou wel graag zien dat de mensen die opgepakt zijn ook echt gestraft worden. En inderdaad niet weer na een halve dag op straat staan. Ook de boete voor de avondklok kan wat mij betreft omhoog. Misschien houdt dat de meelopers wat eerder tegen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:29

Ik hoop vooral dat de vernielingen financieel verhaald kunnen worden op deze raddraaiers. Anders draaien we er met z'n allen voor op als belastingbetalers. Denk ook dat je ze daarmee het zwaarste straft. Zoiets gaat iemand direct en persoonlijk raken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:40

De krakersrellen in Amsterdam waren echte veldslagen met pantserwagens. Zo ver is het nog niet gelukkig.

Deventer had het goed aangepakt. Massaal uitgerukt en de eerste samenscholing meteen uit elkaar halen. Daar bleef het rustig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:54

Jessix schreef:
Ik ben voor de-escaleren zolang het kan. Maar ik zou wel graag zien dat de mensen die opgepakt zijn ook echt gestraft worden. En inderdaad niet weer na een halve dag op straat staan. Ook de boete voor de avondklok kan wat mij betreft omhoog. Misschien houdt dat de meelopers wat eerder tegen.

Een hoge pakkans in combinatie met consequent straffen is de beste manier om criminaliteit aan te pakken. Dat is hier niet anders. Dus ja, graag voor de rechter brengen, dus ja, graag straffen en dus ja, graag de schade laten betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:59

Sansevieria schreef:
hwn schreef:
Ik schrik hier toch van, ik dacht altijd dat de Nederlanders nuchterder en toleranter waren dan de Belgen. Een goede maand geleden vond ik het al belachelijk dat jullie Nederlanders zo zaten te mekkeren over de mondkapjes, terwijl wij Belgen die intussen al maanden gewend zijn. En nu dit... Jullie hebben daar toch een stelletje idioten rondlopen hoor (waarbij ik natuurlijk niet "de" Nederlanders bedoel, voor alle duidelijkheid)

Dit schrijft een van mijn belgische vrienden op zijn FB tijdlijn:
DOORBRAAK in het onderzoek naar het crapuleus gedrag dat Brussel de laatste weken (maanden) teisterde en momenteel zich zoals een virus over Nederlands grondgebied verspreid heeft.
Het is genetisch ....

[ [url=m/miOZlY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die schrijft ook dat men (ook in oa Brussel) al veel eerder harder had moeten doorpakken.

Ik vind deze vergelijking,hoe grappig ook, een belediging voor de apen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:10

Vraagje, ik krijg nu van meerdere personen dat er berichten zijn om te rellen in mijn wijk. Hoe serieus zouden jullie die berichten nemen? Want op sommige plekken was er niks aan de hand en op andere breekte de pleuris uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:12

ik zou melding doen bij de politie. En zelf lekker binnen blijven :)