Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:09

Maar om nou zoveel geld terug te vorderen en een boete te geven gaat erg ver zo gaan mensen verder in de vernieling zeg maar
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 29-12-20 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Vjestagirl schreef:
Pareltjes schreef:
Ik denk dat de discussie veel basaler is:

Mag een rechter beslissen dat een moeder haar kind in nood géén mag eten brengen omdat dit dit tegen zg wetten van bijstandsuitkering is?

Als alle moeders bijstandskinderen eten brengen hoeft de bijstand uiteindelijk niet verder omhoog ( spaart belastinggeld )

Als eten als inkomen wordt gezien ipv van een noodzakelijke eerste levensbehoefte waar blijven we dan.

Los van of in deze case er wel of niet iemand heeft gefraudeerd het gaat om het feit dat een rechter kennelijk vind dat de wet wordt overtreden door je kind in nood voedsel te schenken. Een RECHTER lieve mensen!! Die gaan toch over goed en fout? Als een rechter al dusdanig is verhard dat er absurde wetten tot op de mm worden nageleefd zónder enige vorm van medeleven van de situatie dan is de rechtstaat NL echt het spoor bijster.

Niet alle moeders van bijstandskinderen brengen ze boodschappen. Je krijgt bijstand als laatste vangnet, omdat je geen andere optie hebt. Als je moeder je eten brengt heb je dus wel een andere optie dan je eten kopen van de bijstand, en hoeft de staat je dus geen geld te geven voor eten. Kun je nog steeds de bijstand nodig hebben voor je huur of je GWL, maar dus niet voor eten.

Overigens is het absoluut niet het werk van een rechter om medeleven te tonen. Het het is werk van een rechter om te kijken hoe wat jij doet je verhoudt tot de wet.

Ah dat antwoord verwachtte ik al. Een rechter is tot op zekere hoogte vrij de wet af te zwakken daar waar nodig of onredelijk. Deze rechter vind deze zaak dus kennelijk “ normaal” en past de letterlijke letter van de wet toe. We hebben mensenlijke rechters zodat er “ menselijk “ recht kan worden gesproken. Indien er niet “ menselijk “ recht hoeft te worden gesproken kunnen we de rechters beter vervangen door computers. Die zijn nl veel beter in exact regeltjes te volgen.

Dat jij schrijft dat het niet aan een rechter is medeleven te tonen vind ik ernstig, en een typisch beeld van de verharding in Nederland. De wet aan je kant impliceert niet automatisch dat je ook gelijk hebt.

Magrathea

janderegelaa schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ik vind deze situatie echt vreselijk voor die mevrouw. Dit voorbeeld, de toeslagenaffaire en alle andere ingewikkelde toeslagen en potjes hebben ervoor gezorgd dat ik voorstander ben van een basisinkomen voor iedereen. Een heel helder kader voor wie daarvoor in aanmerking komt en verder schaffen we alle toeslagen af. Scheelt enorm veel fraude en kosten die gemaakt worden om dit op te sporen en uit te betalen.

Het experiment in Finland met een basisinkomen is mislukt en stopgezet. In de onderstaande link kun je lezen waarom en ook waarom het in Nederland ook niet gaat werken. En ook dat het in Nederland 75 miljard meer kost per jaar dan de uitkeringen ons kosten.
https://www.sociaalweb.nl/blogs/een-bas ... -overbodig

Ik heb dat onderzoek volgens mij gelezen. Dit was best een slecht onderzoek, het was op een heel korte termijn, had een hele specifieke doelgroep, en er is alleen gekeken naar of deze mensen vaker gingen werken. Wat prima is, als dat is wat je wil onderzoeken, maar dan moet je het niet zo uit context trekken. De mensen die deelnamen waren o.a. ouders die nu meer tijd hadden om voor hun kinderen te zorgen. Overigens nam bij iedereen de stress af en het levensgeluk toe.
Wat de man in jouw linkje trouwens ook niet meeneemt is het geld dat je bespaart doordat je heel veel diensten en medewerkers niet meer nodig hebt.

Ik denk zelf dat de overgang naar een basisinkomen het lastigste is. Als we met een vingerknip het konden invoeren scheelt dat een hoop problemen. En ik denk dat de samenleving erg lang moet acclimatiseren.

Suzanne F.

Zelfs als je iets verkoopt op Marktplaats moet je het nog op geven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:10

Apple schreef:
Het komt er eigenlijk op neer dat je voor de Bijstand er voor moet zorgen dat alles er een beetje logisch uit ziet op je bankafschriften. Inkomen, toeslagen, huur, energie, zorgverzekering, boodschappen.

Het komt nog wel voor dat iemand in de bijstand een auto rijdt die op naam staat van een moeder/vader/vriend, maar dat zie je verder niet terug in de bankafschriften. Op die manier had de moeder haar dochter wellicht kunnen helpen.

Als moeders alle boodschappen doet dan valt dat op (en niet af en toe wat toestopt zoals vaker zal gebeuren).

Pas op dat je niet opvalt in de algoritmes...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:11

Gini schreef:
In je laatste post wel, in je post van gisteren op tijdstip 20:48 en in je post van gisteren op tijdstip 21:03 niet. Daarmee, 80 jaar terugkatapulteren en de hele geschiedenis van op de eerste rij zelf beleven, zou je snel van dat soort dergelijke misselijkmakende vergelijkingen genezen zijn. Discussieer inhoudelijk of discussieer niet, maar dit soort inhoudsloze 'opruierij' hoort niet op Bokt.

Ik heb haar daar persoonlijk geen nazi genoemd. Dat ze zich daardoor aangesproken voelt kan ik niks aan doen. Ik heb alleen maar gezegd dat ik mij aan een bepaalde soort mentaliteit stoor. Een mentaliteit van klikken en je medemens verraden die probeert om ook nog een beetje uit het leven te halen is aan mij niet besteed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:14

Loretta schreef:
Gini schreef:
In je laatste post wel, in je post van gisteren op tijdstip 20:48 en in je post van gisteren op tijdstip 21:03 niet. Daarmee, 80 jaar terugkatapulteren en de hele geschiedenis van op de eerste rij zelf beleven, zou je snel van dat soort dergelijke misselijkmakende vergelijkingen genezen zijn. Discussieer inhoudelijk of discussieer niet, maar dit soort inhoudsloze 'opruierij' hoort niet op Bokt.

Ik heb haar daar persoonlijk geen nazi genoemd. Dat ze zich daardoor aangesproken voelt kan ik niks aan doen. Ik heb alleen maar gezegd dat ik mij aan een bepaalde soort mentaliteit stoor. Een mentaliteit van klikken en je medemens verraden die probeert om ook nog een beetje uit het leven te halen is aan mij niet besteed.

Joh, heb je Devics berichten uberhaupt gelezen? Haar werk is om fraudeurs op te sporen. En ja, dat betekent dat sommige mensen onderzocht worden die geen fraudeur zijn. Als je dat van tevoren wist hoefde je dat hele onderzoek niet te doen :') :') :') da's toch niet zo ingewikkeld om te begrijpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:17

Loretta schreef:
Ik heb haar daar persoonlijk geen nazi genoemd. Dat ze zich daardoor aangesproken voelt kan ik niks aan doen.

Daar kan je alles aan doen.

Door normaal te discussiëren en dergelijke absurde vergelijkingen te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:22

Mensen kunnen zo makkelijk oordelen
Totdat je zelf met deze materie wordt geconfronteerd
En heus als je vanaf je 18e zelf je zaken altijd op orde hebt gehad en je ineens buiten je schuld op je 56ste bij de Gemeente langs mag gaan om je hand op te houden.
En je met de billen bloot moet en ze vallen over een spaarpolis die een bedrag heeft van rond de 2900 euro. Totdat je het woord bruteren laat vallen dan snappen ze ineens dat niet iedereen zich laat intimideren. Bah. -:(- -:(- .

Edit
Ik vergat ook nog te melden dat sinds dit jaar de prepensioenen niet meer opgemaakt te hoeven worden maar dat je ze bij de OP kan zetten.
50 euro per maand uitgesteld loon aan de Gemeente gaan inleveren _-:(

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:24

Er zullen deze crisis nog wel meer mensen kennis mogen maken met de fijne wetten rondom uitkeringen, maar idd ze zullen het eerst zelf moeten ondervinden.

NL is een wild westen aan het worden, degene met het grootste pistool en de grootste bende achter zich geschaard heeft gelijk. Ik vraag me steeds vaker af hoe het zover heeft kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:28

Door mensen als Wilders een podium te geven.
Roepen dat het Kabinet een stel aso's zijn maar wel voor de Participatiewet heeft gestemd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-20 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:30

Morganlefay schreef:
Roepen dat het Kabinet een stel aso's zijn maar wel dat ie voor de Participatiewet heeft gestemd.

Dat is ook de pest met Wilders. Hij zegt het ene maar doet het ander. Dat is al jaren zo. Wilders stemt vaak gewoon met de VVD mee en tegen zijn eigen partijprogramma.

Anoniem

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:32

Ja en het zorgt ervoor dat de mensen die niet verder dan hun neus lopen te zeuren of te miepen ondertussen de boel flink verziekt hebben in dit land.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:48

Loretta schreef:
Morganlefay schreef:
Roepen dat het Kabinet een stel aso's zijn maar wel dat ie voor de Participatiewet heeft gestemd.

Dat is ook de pest met Wilders. Hij zegt het ene maar doet het ander. Dat is al jaren zo. Wilders stemt vaak gewoon met de VVD mee en tegen zijn eigen partijprogramma.

Buiten je achterlijke Duitsland vergelijkingen waar je niets van weet ben je dus ook politiek een kneus. De PVV heeft tegen de Participatiewet gestemd.

https://nos.nl/l/614063

Wilders is op sociaal gebied namelijk hartstikke links.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:52

Sorry voor dat laatste over wilders. Ik ben het inmiddels tegen gekomen.

By the way: Wie is er hier nu persoonlijk aan het worden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:57

Even dat stukje teruglezen over welk deel het van PW er wordt verwezen.
Arbeidshandicap........................

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:00

Morganlefay schreef:
Even dat stukje teruglezen over welk deel het van PW er wordt verwezen.
Arbeidshandicap........................

Politieke kneus nummer 2. Dat was een onderhandelpunt tussen partijen. De PVV heeft tegen deze wet gestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:01

Loretta schreef:

Daar zou ik als ik jou was maar niet over beginnen ... :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:03

Loretta schreef:

Ik, maar nog niet half zo persoonlijk als jij met je Stasi en Nazi gewauwel. Mijn opmerking tegen jou klopt namelijk en de jouwe niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:04

Ok, nu weer terug on topic mensen?

Lijkt me fijner eigenlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:05

Mag dit geharrewar per pb? Of nog beter stoppen? Het voegt niets toe en geeft alleen maar irritatie.

Does lief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:06

Wie is er begonnen

Loretta

janderegelaa schreef:
Loretta schreef:

Ik, maar nog niet half zo persoonlijk als jij met je Stasi en Nazi gewauwel. Mijn opmerking tegen jou klopt namelijk en de jouwe niet.

Ten eerst heb ik Devic nergens persoonlijk genoemd.

Anoniem

Sorry Karuna maar dit kon je op 10 vingers uittellen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:08

janderegelaa schreef:
Loretta schreef:

Ik had het fout over de PVV. Kan gebeuren toch. De PVV stemt anders wat vaak met de VVD mee in dergelijke zaken. Ze zijn niet altijd even links als in dit geval.