Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:23

elnienjo schreef:
Wat betreft wonen ben ik het daarmee eens; het woongenot is groter alleen vind ik.
Maar om voor andermans kinderhobby te moeten meebetalen, daar vind ik wel wat van. Als je een paard (of ander duur iets) wil, dan kun je ook niet bij de staat aankloppen om een deel voor je te betalen en de verzorging deels voor je uit handen te nemen.

Wie gaat jouw aow betalen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:25

elnienjo schreef:
996981 schreef:
Daarbij is Elnienjo pro eigen keuze, eigen schuld toch? :D je kiest er zelf voor alleen te zijn. Eigen keuze dus dat je “overal de hoofdprijs voor betaald”

Wat betreft wonen ben ik het daarmee eens; het woongenot is groter alleen vind ik.
Maar om voor andermans kinderhobby te moeten meebetalen, daar vind ik wel wat van. Als je een paard (of ander duur iets) wil, dan kun je ook niet bij de staat aankloppen om een deel voor je te betalen en de verzorging deels voor je uit handen te nemen.

Ben je bekend met de piramide van Maslov?

Afbeelding

Dat is een sociologisch theorie die er vanuit gaat
Dat mensen bepaalde basisbehoeften hebben, en dat bepaalde behoeften pas optreden als een andere behoefte vervuld is. Bestaanszekerheid staat hier op 2. Na het vervullen van fysieke levensbehoeften als eten en drinken.

Het willen van kinderen is geen hobby, het heeft vanuit de evolutie voor gezorgd dat ons “ras” bestaanszekerheid heeft. Dit zit nog steeds in ons systeem/instinct.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:32

elnienjo schreef:

Dat doen we dus ook niet per se voor de ouders, maar vooral ook voor de kinderen en de maatschappij :)

En jij bent gewoon kind geweest en hebt daar dus ook van geprofiteerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:33

elnienjo schreef:
996981 schreef:
Daarbij is Elnienjo pro eigen keuze, eigen schuld toch? :D je kiest er zelf voor alleen te zijn. Eigen keuze dus dat je “overal de hoofdprijs voor betaald”

Door die andermans kinderen, krijg jij later zorg als het nodig is, rijdt de buschauffeur je naar de bejaardensoos of komt de huismeester je lampje vervangen, enz.
Zonder kinderen is er geen toekomst en zullen er zeker vele buitenlanders geïmporteerd moeten worden, om in jouw woorden te blijven ;)

Wat alleen wonen betreft, misschien moet je toch eens een huisgenoot gaan zoeken, moet je je sowieso aanpassen/flexibel zijn en komt het misschien je humeur ten goede.
Je reageert altijd zo zuur en negatief, dat kan niet gezond zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:36

Electra63 schreef:
Zonder die andermans kinderen, krijg jij later zorg als het nodig is, rijdt de buschauffeur je naar de bejaardensoos of komt de huismeester je lampje vervangen, enz.
Door kinderen is er geen toekomst en zullen er zeker vele buitenlanders geïmporteerd moeten worden, om in jouw woorden te blijven ;)

Wat alleen wonen betreft, misschien moet je toch eens een huisgenoot gaan zoeken, moet je je sowieso aanpassen/flexibel zijn en komt het misschien je humeur ten goede.
Je reageert altijd zo zuur en negatief, dat kan niet gezond zijn.

Sociale contacten staat op 3 in de piramide. De kans dat Elnienjo aangenamer wordt naarmate er meer sociaal contact is met anderen is inderdaad groot :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:40

996981 schreef:
Badeendje schreef:
Prima deze cijfers, maar de discussie gaat hier niet over, het gaat over echtscheidingen en het al dan niet subsidiëren hiervan.

Volgens mij is dit een algemeen politiek discussie topic? De discussie over echtscheidingen en het financieren daarvan opent deuren voor andere politieke discussies?

Oh ja uiteraard! Alleen het punt waar ik op reageerde ging over echtscheidingen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:41

996981 schreef:
Sociale contacten staat op 3 in de piramide. De kans dat Elnienjo aangenamer wordt naarmate er meer sociaal contact is met anderen is inderdaad groot :D

Nee dankje, ik ben asperger, heb niet zoveel met mensen op.

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:50

Ook de meeste mensen met Asperger hebben behoefte aan fijne sociale contacten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:56

elnienjo schreef:
996981 schreef:

Dat wist ik niet.
Ik zal daar in het vervolg rekening mee houden, als ik jouw berichten lees.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:58

elnienjo schreef:
996981 schreef:

Het verklaard misschien wel enigszins je “asociale” (in de echte betekenis van het woord, dus weinig rekeninghoudend met anderen) denkwijze over bepaalde zaken. Nu ik dit weet kan ik gevoelsmatig beter met je harde oordelen omgaan :)

Volgens mij is het goed om in je achterhoofd dat ook jij baat hebt bij de huidige inrichting van bijvoorbeeld het zorgsysteem, ook al voelt dit niet altijd zo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:04

Ja, ik ben me ervan bewust dat ik zelf ook een zorgvraag heb, dat botst inwendig ook met mijn behoefte aan solisme.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:16

elnienjo schreef:
Ja, ik ben me ervan bewust dat ik zelf ook een zorgvraag heb, dat botst inwendig ook met mijn behoefte aan solisme.

Maar dat is jouw behoefte aan solisme. Het meerendeel van de mensen heeft juist de behoefte aan een sociale omgeving, omringt door familie, vrienden, een partner en kinderen. Omdat dit biologisch zo is geregeld. Probeer dat te begrijpen en je maakt het ook jezelf een stuk makkelijker er aangenamer volgens mij :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:21

996981 schreef:
elnienjo schreef:

Maar dat is jouw behoefte aan solisme. Het meerendeel van de mensen heeft juist de behoefte aan een sociale omgeving, omringt door familie, vrienden, een partner en kinderen. Omdat dit biologisch zo is geregeld. Probeer dat te begrijpen en je maakt het ook jezelf een stuk makkelijker er aangenamer volgens mij :)

Ik begrijp dat ook meestal wel, alleen nu met de pandemie snap ik niet dat mensen toch zo bij elkaar blijven klitten. Van hen wordt nu een korte tijd een aanpassing verwacht (wellicht hooguit een jaartje) terwijl als je juist niet tegen sociale conventies kan zoals ik (en vast meer mensen met iets in het spectrum) wordt je al vanaf een jaar of 4/5 tegennatuurlijk behandeld door de aanwezigheidsplicht op school.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:42

Karl66 schreef:
Iemand in het laagste economische groep betaalt procentueel gezien gemiddeld meer belasting van zijn inkomen dan iemand in de hoogste economische groep. Ook als je kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en tegemoetkoming en de gerechtskosten meeneemt. Het komt er dus vooral op neer dat de lage inkomens meebetalen aan de belastingvrijstellingen van de hoge inkomens. Als die hoge inkomens dat dure huis zonder hypotheekrenteaftrek niet meer kunnen betalen, dan zouden ze best kleiner kunnen gaan wonen...

Dat klopt niet volgens mij, heb je daar bronnen van? Ik kon alleen dit vinden maar kan er weinig over vinden op internet.

Citaat:
Aan alle lasten tezamen zijn de hoogste inkomens 55 procent van hun bruto-inkomen kwijt. Bij de laagste inkomens gaat het om ruim 40 procent.

Citaat:
In totaal werd 223 miljard euro geïnd aan belastingen, premies en lokale heffingen in 2013. Hiervan kwam bijna de helft, 107 miljard euro, voor rekening van de hoogste inkomens. De laagste inkomens betaalden met bijna 9 miljard euro 4 procent van de totale lasten. De indirecte belastingen bedroegen 36 miljard euro. Hiervan betaalden de hoogste inkomens 11 miljard en de laagste inkomens 4 miljard.

Citaat:
Huishoudens in de hoogste inkomensgroep droegen in 2014 ruim een kwart van hun bruto-inkomen af aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen. De druk was flink lager bij huishoudens met de laagste inkomens: van hun bruto-inkomen leverden zij 7,3 procent in. Dat de druk bij hen zo laag is, hangt uiteraard voor een belangrijk deel samen met het progressieve belastingstelsel. Daarbij komt dat betrekkelijk veel huishoudens in de lage inkomensgroepen van een uitkering of pensioen leven. Ontvangers van AOW zijn veel minder kwijt aan premies volksverzekering, omdat zij geen AOW-premie meer betalen, maar alleen nog premies voor Anw en AWBZ.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26 ... -belasting

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:38

Het verschil zit erin dat de hoogste inkomens veel meer aftrekposten hebben en meestal wordt de BTW niet als belasting meegenomen, terwijl het gewoon een belasting is, waar de lagere inkomensgroepen in verhouding veel meer aan meebetalen.

We hebben bij een eerdere verkiezingsronde, vier of acht jaar geleden, die discussie al een keer gehad en toen heb ik dat allemaal uitgezocht. De links daarvan heb ik dus niet meer paraat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:44

Electra63 schreef:
Door die andermans kinderen, krijg jij later zorg als het nodig is, rijdt de buschauffeur je naar de bejaardensoos of komt de huismeester je lampje vervangen, enz.
Zonder kinderen is er geen toekomst en zullen er zeker vele buitenlanders geïmporteerd moeten worden, om in jouw woorden te blijven ;)

Dat arbeid van elders importeren heeft 2 grote problemen. 1. Er moet elders genoeg overschot zijn die naar een ander land wil verhuizen (al dan niet tijdelijk) 2. die mensen moeten het werk wat hier open staat willen en kunnen doen. Dat betekent o.a. taal beheersen en genoeg van de cultuur begrijpen om aan te sluiten op de klanten. Die vijver is niet zo groot en krimpende naar mate de geboortecijfers overal ter wereld dalen en de welvaart (en dus goede banen) in steeds meer landen bereikbaar worden.

Het op goed geluk de poort open zetten zoals nu de methode is, werkt niet. We zien die mensen om verschillende redenen grotendeels juist in ons sociale vangnet terecht komen, terwijl het de bedoeling was dat zij hier zouden gaan werken en daarmee juist bijdragen aan het financieren van dat vangnet. Voeg daar economische crisis & verminderde groei aan toe en je moet noodgedwongen blijven bezuinigen, terwijl de vraag naar hulp vanuit dat vangnet stijgende blijft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:57

Karl66 schreef:
Het verschil zit erin dat de hoogste inkomens veel meer aftrekposten hebben en meestal wordt de BTW niet als belasting meegenomen, terwijl het gewoon een belasting is, waar de lagere inkomensgroepen in verhouding veel meer aan meebetalen.

We hebben bij een eerdere verkiezingsronde, vier of acht jaar geleden, die discussie al een keer gehad en toen heb ik dat allemaal uitgezocht. De links daarvan heb ik dus niet meer paraat.

Btw staat er wel bij in de link. Ik kan mij voorstellen dat lagere inkomens ook juist weer veel toeslagen ontvangen bijv?

Ik vind het persoonlijk jammer dat je het niet opzoekt, ik kan dit soort topics echt boeiend vinden omdat ik dan iets kan leren wat buiten mijn eigen kennis/denkbeelden ligt.

Ik ben dus echt benieuwd hoe het zit met die verdeling in belastingen in NL, er zou toch ergens een berekening gemaakt moeten kunnen worden? Inclusief inderdaad aftrekposten, belastingvoordelen maar ook toeslagen die ontvangen worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:05

Welke aftrekposten naast bijv hypotheekrente? Maar er staat ook wel tegenover dat hogere inkomens minder heffingskorting krijgen, volgens mij. Ik krijg zelf bijvoorbeeld veel meer korting dan mijn man. (meestal, zijn inkomen fluctueert nogal).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:14

Jullie gaan snel :j

NPS schreef:
Citaat:
@pien - je hebt helemaal gelijk dat degenen die het hardst werken vaak niet proportioneel beloond worden. Dat mag écht anders en er mag meer geluisterd worden naar de mensen op de werkvloer (en vandaar dat ik ook links zal blijven stemmen ;)). Met name zorg- en onderwijspersoneel mag wat mij betreft meer verdienen en het management een beetje minder. Maar - ook hier ligt het genuanceerder. Als je in een staalfabriek werkt is dat een keuze, je kan ook ergens anders gaan werken of je laten omscholen. Er zijn mensen die zich drie slagen in de rondte werken en nog steeds niks kunnen betalen, wat echt niet ok is, maar er is toch echt ook een groep mensen die altijd gewoon net een beetje meer willen hebben dan ze kunnen betalen. Kijk eens naar een dubbeltje op zijn kant. Vaak zijn dat geen schrijnende verhalen maar mensen die allemaal bull die ze niet nodig hebben kopen, vaak op afbetaling ook nog en daardoor grote schulden hebben. Denk ook private lease - ik kan eigenlijk geen auto betalen maar doe het lekker toch, want wil nou eenmaal ene nieuwe auto rijden. Je hebt altijd een keuze om dingen anders te doen. Een gedeelte is pech, een gedeelte is ook echt gewoon zeer onverstandige keuzes maken.

Klopt NPS. Waarbij sommige mensen in de schuldsanering minder keuzes hebben als wij denken en andere meer keuzes hebben dan wij denken. Van beiden kan ik heel veel voorbeelden aanhalen. Ik ga met je mee, mensen kopen soms dingen dat ik denk: "What the Fu.." :oo
Het probleem is in een discussie met mij. Dat ik 42 jaar heb gewerkt. En hard en soms 2 à 3 banen tegelijk. Dat ik in de hulpverlening in de meest brede zin van het woord heb gewerkt dus wat je kunt lezen van mensen die volkomen uit de bood zijn gevallen in het labour (zwerf) circuit terecht zijn gekomen, in de schuldsanering, in de medische zorg, zelfstandig in het begeleiden van (meestal de beter gesitueerde mensen) etc etc :list: .
Dat heeft mijn kijk op zaken heel erg beïnvloed.
Ik heb dus mensen meegemaakt in het zwerfcircuit (leefde op de straat) die van zeer hoog → zeer diep zijn gevallen waar ik van geleerd heb als iemand maar genoeg pech en tegenslag heeft dan vallen alle systemen op een gegeven ogenblik en loopt dus iemand op straat. WTF→ want hij kwam wel van een super luxe villa vandaan.
Dat heeft mij nederig gemaakt. Ik ken die verhalen heel erg goed. En heb geleerd niets menselijks is ons vreemds. Er zijn mensen die niet omvallen en toch veel mee maken, er zijn mensen die vrij snel opmvallen met minder meemaken, en er zijn mensen die super tof zijn, intelligent en toch omvallen. En waarom→ omdat al jaren alles mis gaat wat mis kan gaan en vaak ook iets waar die mensen niets aan kunnen doen.
Ik heb geleerd dat er mensen zijn waarvoor de rode loper uitlag en die het fantastisch hadden kunnen hebben maar het dus niet hebben vanwege allerlei redenen (in mijn ogen "eigen schuld" stomme keuzes") maar er zijn werkelijk mensen en te grote groep, die echt zoveel tegenslag hebben. Waarbij ik het zelf ook niet meer begrijp dat ze omvallen en dat is zo vreselijk sneu.

Dus ja, ik ben het met je eens, en nee het klopt echt niet altijd.

Zoals ook de opmerking dat wijd verbreid is bij echtscheidingen → waar twee kijven hebben twee schuld. INderdaad vaak wel. Maar ik ken genoeg situaties waarbij dat echt en totaal niet klopt. Waarbij één de ander helemaal leegzuigt eigenlijk wel met behoorlijk psychopathisch gedrag. Of anders gezegd er zijn daders en er zijn slachtoffers. Helaas.
Alleen er zijn ook mensen die het samen kapot maken.

Dat maakt deze discussies over allerlei zo lastig. Je kunt er niet één plaatje op plakken. Mensen zijn ingewikkeld en gecompliceerd en soms totaal niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:28

Mooie post pien :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:34

Citaat:
Hoe kan het dat iemand die heel weinig verdient of niet goed met geld om kan gaan, wel geld heeft om te trouwen, maar niet om te scheiden?

Dat is heel simpel : trouwen is gratis.
Elke gemeente is verplicht om tenminste 1x per week een moment te hebben waarop gratis getrouwd kan worden. (Laten we zeggen maandag om 9.00 op het stadhuis.)
Voor wie dat wil is de zegen van de dominee ook gratis.

De toeters en bellen zijn dan de enige kosten en je kunt kiezen voor een klein gezelschap en wat creativiteit.

Scheiden is een contract ontbinden en dat heeft voeten in de aarde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:51

tamary schreef:
Electra63 schreef:

Dat arbeid van elders importeren heeft 2 grote problemen. 1. Er moet elders genoeg overschot zijn die naar een ander land wil verhuizen (al dan niet tijdelijk) 2. die mensen moeten het werk wat hier open staat willen en kunnen doen. Dat betekent o.a. taal beheersen en genoeg van de cultuur begrijpen om aan te sluiten op de klanten. Die vijver is niet zo groot en krimpende naar mate de geboortecijfers overal ter wereld dalen en de welvaart (en dus goede banen) in steeds meer landen bereikbaar worden.

Het op goed geluk de poort open zetten zoals nu de methode is, werkt niet. We zien die mensen om verschillende redenen grotendeels juist in ons sociale vangnet terecht komen, terwijl het de bedoeling was dat zij hier zouden gaan werken en daarmee juist bijdragen aan het financieren van dat vangnet. Voeg daar economische crisis & verminderde groei aan toe en je moet noodgedwongen blijven bezuinigen, terwijl de vraag naar hulp vanuit dat vangnet stijgende blijft.

Er is een verschil tussen vluchtelingen en arbeids - of kennismigranten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:56

mysa schreef:
Welke aftrekposten naast bijv hypotheekrente? Maar er staat ook wel tegenover dat hogere inkomens minder heffingskorting krijgen, volgens mij. Ik krijg zelf bijvoorbeeld veel meer korting dan mijn man. (meestal, zijn inkomen fluctueert nogal).

Aftrekposten voor hogere inkomens in loondienst zijn er amper, wel natuurlijk voor ZZP-'ers of DGA's.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:12

Citaat:
Dat is heel simpel : trouwen is gratis.
Elke gemeente is verplicht om tenminste 1x per week een moment te hebben waarop gratis getrouwd kan worden. (Laten we zeggen maandag om 9.00 op het stadhuis.)
Voor wie dat wil is de zegen van de dominee ook gratis.

De toeters en bellen zijn dan de enige kosten en je kunt kiezen voor een klein gezelschap en wat creativiteit.

Scheiden is een contract ontbinden en dat heeft voeten in de aarde.

Dit is eigenlijk best een interessant punt en tegenstelling.
Als het ontbinden van zo'n contract zo ingewikkeld is, waarom is het afsluiten van dat contract dan gratis?
Of andersom, als we als samenleving zo'n contract zo belangrijk vinden dat mensen het gratis kunnen afsluiten, waarom regelen we dan ook niet dat ontbinden ook gratis kan (binnen redelijke grenzen)?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:17

De huwelijkse voorwaarden zijn niet gratis en die vormen het contract.