Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:42

https://www.facebook.com/SpiritScienceO ... 822328341/

Ik krijg hem niet als afbeelding gedeeld, maar goed, deze kwam voorbij bij iemand die ik ken en niet gelooft in vaccineren, COVID en de veiligheid van 5G en gaat dus over gezond verstand. Hoe gaan jullie om met mensen in je omgeving die erg overtuigd zijn van het feit dat zij wel de wijsheid in pacht hebben en de meerderheid van de mensheid vanuit dat oogpunt dus niet?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:44

Omdat het hier vanavond wat stiller was ben ik verder gaan googlen en kwam deze tegen, vrij vertaald in mijn eigen woorden: Belgie bestaat niet, het land en alle historie van Belgie is verzonnen.
https://zapatopi.net/belgium/

Ik ben er nog niet uit of dit nu echt een complot theorie is, of van iemand met veel fantasie, ik ben nog niet klaar met lezen maar ik wou hem alvast delen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:58

Astorga, het lijkt me lastig als een familielid of goede vriend in de ban raakt van complottheorieën. Omdat dit de hele relatie aantast. Het lijkt me vergelijkbaar met lid worden van een sekte, of radicaliseren op geloofsgebied.
Je wordt dan door diegene gedegradeerd tot ongelovige.

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:12

oomens schreef:
Askja schreef:
?
Slechte timing en doet m.i. ook geen recht aan het verloop van de discussie.

Helaas een terugkerend fenomeen. In plaats van de trol te jorissen, wordt (alweer!) gevraagd om diegene maar gewoon te negeren. Tegelijkertijd wordt een oproep in het topic om dat dan maar massaal te gaan doen, waarschijnlijk als een persoonlijke aanval opgevat door datzelfde moderatorteam.

Kennelijk is niet ingrijpen zó ontzettend belangrijk, dat het daarbij geen probleem is om je forum een verzamelplaats van de wildste samenzweringstheorieën te laten worden.

Eens, ik heb een beetje een déja vu. Je mag kennelijk al je ongefundeerde onzin een topic inflikkeren en vervolgens stelselmatig alle regels voor een fatsoenlijke discussie negeren. Degenen die iemand daarop aanspreken zijn vervolgens de boosdoeners?

oomens schreef:
Wie zegt er eigenlijk dat de moderators wel echt zijn, en dat het niet gewoon een aantal functionarissen zijn van de geheime wereldregering die als enige doel hebben de forumgebruikers rustig en gedwee te houden?

En ons bespioneren vanwege al onze informatie? En ons nu monddood maken!? DENK NA!!

@Telpeva: Die was ik ook tegengekomen! Beetje in dezelfde categorie als Bielefeld denk ik. Ik heb toch echt een tijdje in Belgie gewerkt.... maar nu ik er achteraf over nadenk.... was het wel Belgie? <<)

@Astorga is lastig hoor! Een goede vriend van ons is ook helemaal into de complottheorieen. Luistert Podcasts van Jensen en gelooft in het hele Bill Gates Wil Ons Dood en 5G verhaal en alle overheden willen superveel macht. Hij roept de hele tijd ook "Dit is toch niet normaal" en "Denk nou is na!!" dus mijn vriend en ik hebben een tijdje flauw iedere ochtend tegen elkaar geroepen "WORD NOU IS WAKKER!". Discussie is eigenlijk niet echt mogelijk want het verzand dus heel snel in "geloof je me niet?? Wat ben je toch naief!" en "Ja maar dit dan! Dat is toch niet normaal!!".

Wat ik ook lastig vind is dat iedereen Super Kritisch moet zijn, maar eigenlijk vooral op de Grote Vijand die wordt benoemd. Want er mag zeker geen kritiek worden geleverd op de theorieeen die de wereld in worden geholpen (zie bijvoorbeeld een Janet Ossebaard). Je moet eigenlijk kritiekloos meepraten. Dan wordt de slachtofferkaart getrokken (jullie hebben geen respect voor mijn mening!) en gaat het al heel snel over de vorm en niet over de inhoud.

rien10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:22

Oh, maar dan zeg ik ook keihard “nee, ik heb geen respect voor je mening”.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:24

Maar dat moet dus wel van de modopmerking.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:27

Ja weet ik. En jullie weten ook dat ik af en toe fel uit de hoek kan komen en vreselijk kan drammen als ik daar zin in heb (zie 4 x de vraag die onbeantwoord blijft, herhalen). Ik wordt ook wel door mods teruggeroepen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:33

Ik snap ook vaak niet waarom. Waarom een nepruimteschip in een studio filmen en dan uitzenden om ons te laten geloven dat we naar het ISS zijn gegaan. En dan het ISS zelf, dat ook niet bestaat.
Als je een leuke film wil maken dan ga je toch lekker naar Hollywood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:58

Dat dus. Denk dat de mensen die beweren dat de maanlanding etcetera niet echt zijn, op school nooit in natuurkunde examen hebben gedaan en gewoon echt geen idee hebben hoe het allemaal werkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:05

Ik ben een beetje 50/50 over de maanlanding om eerlijk te zijn. Het was natuurlijk een machtsvertoon wedstrijdje met de Russen in een tijd dat kleurentelevisie nog niet eens gangbaar was.
Anderzijds denk ik ook weer, tja, waarom zou het ook nep zijn? Waarom zo veel moeite (en tijd en een hele hoop geld waarschijnlijk) steken in een leugen.

Maar eigenlijk kan het me bar weinig schelen of het echt of nep was.

Ik had dan ook maar een 6 op mijn natuurkunde examen :') :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:11

Ik ben blij te zien dat er een modopmerking staat.
Wat laat, maar wel blij.
Ik was aan het bij lezen, mijn mond zakte echt open.

Wat een verschrikkelijk nare sfeer in dit topic.
1 (vaste) kliek, 1 mening.
En elk die anders denkt word belachelijk gemaakt.
Niet per se bokkers, maar algemeen worden mensen die niet jullie mening hebben weggezet als alles wat maar slecht en dom is.
Worden jullie daar zelf beter van? heb je dat nodig om je ego op te krikken of hoe moet ik dat zien?

Ja kom maar op om nu mijn bericht aan te vallen, maar toch, lees eens even terug naar de sfeer die jullie gezamenlijk in het topic maken, om dan ook nog even over de mods te zeikenplassen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 10:17

_Penotti schreef:
Ik ben blij te zien dat er een modopmerking staat.
Wat laat, maar wel blij.

Wat een verschrikkelijk nare sfeer in dit topic.
1 (vaste) kliek, 1 mening.
En elk die anders denkt word belachelijk gemaakt.
Niet per se bokkers, maar algemeen worden mensen die niet jullie mening hebben weggezet als alles wat maar slecht en dom is.
Worden jullie daar zelf beter van? heb je dat nodig om je ego op te krikken of hoe moet ik dat zien?

Ja kom maar op om nu mijn bericht aan te vallen, maar toch, lees eens even terug naar de sfeer die jullie gezamenlijk in het topic maken, om dan ook nog even over de mods te zeikenplassen.

Hoezo nare sfeer, er zijn enkele mensen of beter gezegd eentje die gewoon aan het rellen is . En ik heb duidelijk aangegeven dat iedereen , op en buiten bokt mag geloven wat hij wil. Echter, wanneer je losse flodders plaatst die echt te belachelijk zijn voor woorden dan krijg je daar opmerkingen over. En diegene doet dat niet alleen hier maar overal. En dat vind ik het gevaarlijk want verdachtmakingen, zelfs leugens verspreiden is gevaarlijk. Maar ga er van uit dat deze persoon geen podium meer krijgt en gewoon genegeerd word. Het is prima dat mensen zich dingen afvragen en dat vertellen en dan kun je ook een normaal antwoord verwachten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:21

Zij kwam pas op bladzijde 7. Daarvoor was de sfeer al naar.
Ja en toen sloeg de vlam helemaal in de pan.
Daarom de verbazing pas de vorige pagina de mod opmerking.
Nog meer verbazing dat daar negatief op geregeerd werd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:49

Askja schreef:
De eerste conspiracy theory over de demonstraties in de VS is ook alweer opgedoken:
Citaat:
Some influential right-wing figures have made unfounded claims that the Hungarian-American billionaire George Soros is "funding" the demonstrations.

According to these claims, Mr Soros' motive for "paying up" protesters is to instigate a "race war" and bring President Trump's government down.

Supporters of QAnon - a conspiracy theory about a "deep state" secret coup against Donald Trump - have shared similar claims.

Since then, more than a million posts and memes on Facebook, Twitter and Instagram have repeated allegations about Mr Soros paying agitators to cause trouble.

(Bron:BBC News)
En uiteraard zullen Rusland en China er ook wel iets mee te maken hebben.

Ja hoor Rusland is ook al genoemd vanuit het democratische kamp, samen met de rechtsextremistische blanken. Onder het motto, de demonstranten demonstreren voor een rechtvaardige zaak, dus zij zijn de goeden en kunnen dus geen slechte dingen doen.

Dat is het nadeel van een zo extreem gepolariseerde samenleving, het moet altijd de schuld van de andere kant zijn. Jouw eigen kant is namelijk de goede kant.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:35

Ik ben in dat licht benieuwd of Trump zelf nog met de een of andere conspiracy theory komt inzake de huidige onrust. Iets met de Clintons en/of de Obama's en hun geheime netwerk, of iets van die strekking.

-Penotti, jij draagt met de toon van jouw hierboven geplaatste posts ook niet bepaald bij aan een goede sfeer in het topic, vind je wel?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:35

Klopt, ben ik helemaal met je eens Akja, ga dat ook niet ontkennen.

Ik was aan het bij lezen. Ik wilde netjes gaan antwoorden op dingen,maar echt mijn mond zakte open.
En dan ook nog de sneer naar de moderators.
Hoe moet je dan nog gaan reageren in een topic dat alleen maar negatief is?
Niet, daar had ik voor kunnen kiezen, maar wilde toch echt de vragen stellen die ik heb gedaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:05

-Penotti, ik vind jouw vaststelling dat het topic alleen maar negatief is, erg kort door de bocht en ook erg subjectief (maar dat mag).
De opmerking richting moderators is geen sneer (want niet persoonlijk bedoeld) maar kritiek op de m.i. nogal trage, passieve en selectieve wijze van modereren in dit topic. In de zin dat de door jou genoemde andersdenkende volop de ruimte krijgt het topic naar haar hand te zetten terwijl diegenen die vervolgens tegengas geven en herhaaldelijk tevergeefs om nadere uitleg/bronnen vragen vooral respect moeten blijven tonen.
Modereer dan helemaal niet, vind ik persoonlijk ook best, iedereen hier kan prima voor zichzelf opkomen, en meelezers kunnen ook het kaf wel van het koren scheiden.

Zo, en nu graag weer on topic.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:33

In het kader van Amerika, wel bijzonder dat de resultaten van autopsie van de autoriteiten anders zijn dan die uitgevoerd zijn in opdracht van de familie. Zulk soort dingen werken conspiracies ook wel in de hand.. Autoriteiten die eigenbelang boven algemeen belang stellen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:42

Helemaal eens met Askja, mooi verwoord. Ik vind het topic en de psychologie van complotdenken machtig interessant. Ik stoor me dan weer aan het stelselmatig negeren van regels het voeren van een fijne en inhoudelijke discussie. Imho is de moderatie niet alleen onhandig getimed maar ook onjuist - "trollen" krijgt de ruimte.

Ontopic: ik vond nog een (sorry) youtube video waar een aantal experts (echte, die werken bij universiteiten ;)) meer uitleggen over de psychologie van conspiracy theories. Ook hier komt weer naar voren dat complotdenken inderdaad een soort coping is om om te gaan met complexe situaties waar je geen invloed in hebt. In plaats van dat iemand zich neerlegt bij het feit dat hij of zij het niet snapt wordt een verhaal "verzonnen" met een hele duidelijke Vijand.

En daarbij wil ik niet denigrerend zijn over het niet snappen - de wereld is veel te groot en complex om alles te snappen, dat is hartstikke logisch. Daarom hebben we gelukkig experts die ieder op hun eigen vakgebied de wereld een beetje begrijpelijker maken. En daarin ook samenwerken. De meeste complotdenkers hebben dat vertrouwen in de experts niet (want wie weet waar die enge lui in hun witte jassen allemaal mee bezig zijn in die overheidsgebouwen?) waardoor ze terugvallen op dingen die je wél snapt (je omgeving, een podcast of boek bijvoorbeeld).

Ik vond de video heel boeiend, je kan hem hier vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=JpInOs1Fyno

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:00

Ik vind het ook erg interessant waarom mensen besluiten om in zo'n complottheorieën te gaan geloven.
Maar dan denk ik.. als je een lastige kwestie simpeler wil maken om het te kunnen begrijpen.. wát is er dan simpeler aan een platte aarde tov een ronde aarde. Hoe kunnen mensen dat logischer vinden?
Ik snap dat men dat vroeger dacht.. toen zag je de zee, en daar achter niks meer, dus daar houdt het op en val je eraf. Dat idee was gewoon gebaseerd op visuele perceptie. Maar tegenwoordig zien we gewoon de ronding van de aarde als je hoog genoeg zit.
En er zijn zo veel meer van die theorieën die bepaalde feiten of gebeurtenissen helemaal niet logischer maken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:06

Maar wat als er ook experts zijn die aan de toedracht twijfelen?

Dus niet toevallig je buurman die pakketbezorger is.
Dan gaat het niet over het niet snappen in wat er gebeurt, dan gaat het om dat je de ene verklaring logischer vind dan de andere.
Beide door experts gebracht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:08

_Penotti schreef:

Dan gaat het niet over het niet snappen in wat er gebeurt, dan gaat het om dat je de ene verklaring logischer vind dan de andere.

Welke toedracht bedoel je precies?
Overigens is de ene expert de andere niet

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:13

Magrathea schreef:
_Penotti schreef:

Welke toedracht bedoel je precies?
Overigens is de ene expert de andere niet

Welke toedracht maakt eigenlijk niet uit. Oke de platte aarde daar gelaten :+
Of dat nu 9/11 is of nu het virus of, de wolf, welke gebeurtenis ook.
Je hebt experts die zeggen, dit is er gebeurd of staat ons de wachten, terwijl andere weer net zo hard zeggen, nee hoor kan niet.

En ik ken geen van die experts echt, dus moet het sowieso maar geloven.
En dan ga ik uit wat voor mij het meest logische lijkt, als leek.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 02-06-20 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:14

Ik ben nog nooit een expert tegen gekomen die een complottheorie volledig kan verklaren en bewijzen.
Goede wetenschappers staan normaal gesproken ook open voor andere theorieën en andere manieren van kijken naar een probleem. Daarom veranderen inzichten nog wel eens. Kijk naar voeding; wat er wel of niet gezond is of kankerverwekkend is verandert continue. Er worden zo veel onderzoeken gedaan.
Het is prima om open te staan voor andere theorieën, maar sommige zijn gewoon zo slecht dat ze direct ontkracht kunnen worden. En dat zijn dan juist de theorieën waar dat soort mensen mee aan de haal lijken te gaan.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-06-20 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:16

Ik ben ze ook nooit tegengekomen. Heb wel van ze gelezen :D
En dat was zeer uitgebreid en gestaafd met feiten.