Leefgeld

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:17

Shaggy09 schreef:
Lusitana schreef:
Het is jou diepgewortelde geloof dat je niet gelukkig kunt zijn als je arm bent. Dat is materialistisch denken en dat kun je niet zomaar veranderen. Maar het zorgt ervoor dat we hier en daar volkomen langs elkaar heenpraten.
Je hoeft niet persoonlijk te worden en je hoeft het niet met me eens te zijn een topic is gewoon een verzameling gedachtes en meningen met onderbouwingen en iedereen kan eruithalen wat ze willen...

Ik wordt helemaal niet persoonlijk, het valt me gewoon op dat er best laconiek wordt gedaan over arm zijn. Het is niet gewoon even met je beste been uit bed stappen en positief blijven, als dat de key was om gelukkig te worden dan speelde geld inderdaad geen rol.

Ik ben inderdaad best materialistisch dat durf ik gerust te zeggen. Maar ook mensen die niet materialistisch zijn hebben geld nodig. Zeggen dat arm zijn allemaal wel meevalt vind ik respectloos.
Meermaals voor een ander bepalen dat diegene in armoede leeft én hoe diegene dat moet ervaren, dát is pas respectloos.

Shaggy09

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:22

Ik bepaal dat niet hoor, ik vind dat de situatie die Lusitana beschrijft pure armoe is. En een paar anderen met mij zo te lezen.

Hoe zij dat ervaart moet ze zelf weten, ik vind het alleen jammer dat ze denkt dat met een fake smile opzetten en alles optimistisch bekijken het allemaal wel meevalt. Dat is vaak namelijk niet zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:27

Sunrise19 schreef:
Iemand bepaald wat je eet, iemand bepaald wat je krijgt aan geld, iemand bepaald of je een bepaalde uitgave mag doen, iemand bepaald hoeveel je mag tanken. Zo makkelijk is het dus, dat er een ander de regie over jou leven heeft. Want zo voelt het wel voor de meeste mensen die ik spreek. Die worden geleefd, zeker de mensen met bewind die het niet treffen dat ze een goede hebben.

Hier wilde ik nog even op terug komen. Het verlies van autonomie - dat gebeurt bijvoorbeeld ook als je dakloos bent en afhankelijk wordt van voorzieningen - hakt heel erg in op iemands gemoedstoestand. Er is onderzoek gedaan naar wat er mentaal met mensen gebeurt als ze hun huis kwijt raken. Je komt in een andere state of mind terecht, waardoor mensen soms ook niet meer goed tot actie komen.

Ik vind dat je hele goede berichten plaatst Sunrise, en ik herken direct dat jij uit de praktijk spreekt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:54

Shaggy09 schreef:
Ik bepaal dat niet hoor, ik vind dat de situatie die Lusitana beschrijft pure armoe is. En een paar anderen met mij zo te lezen.

Hoe zij dat ervaart moet ze zelf weten, ik vind het alleen jammer dat ze denkt dat met een fake smile opzetten en alles optimistisch bekijken het allemaal wel meevalt. Dat is vaak namelijk niet zo.
Pardon?! Hoe weet jij of zij een fake smile opzet?

Echt, dit slaat werkelijk waar nergens op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:28

Ailill schreef:
Shaggy09 schreef:

Pardon?! Hoe weet jij of zij een fake smile opzet?

Echt, dit slaat werkelijk waar nergens op.

Als ik zo vrij mag zijn; ik denk dat dit een beetje een miscommunicatie is. Volgens mij wil Shaggy alleen aangeven dat het in een moeilijke situatie niet altijd lukt om oprecht vrolijk en optimistisch tegen de dag aan te kijken, je schouders eronder te zetten en te denken "wat heb ik een rijk leven". Volgens mij bedoeld Shaggy dit niet specifiek te projecteren op Lusitana.

Als ik ernaast zit, corrigeer me, en vergeet wat ik gezegd heb ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:30

Precies wat Nikass zegt.

Ailil ik weet niet precies waarom maar je impliceert inderdaad alsof ik persoonlijk
op Lusitana doel. Dat is niet zo. Ik zeg niet dat zij een fake smile opzet, ik zeg dat
haar posts op die manier doen overkomen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:20

Ik ben niet het onderwerp.
Ik kan er niks aan doen dat Shaggy09 dingen in mijn posts leest die er niet staan of niet begrijpt wat ik zeg. Maar het over mij hebben moet gewoon stoppen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 06:06

Jij bent ook niet het onderwerp Lusitana. Ik snap goed wat Shaggy bedoelt. Een mens kan inderdaad tevreden zijn met weinig maar je hoeft niet materialistisch ingesteld te zijn om geestelijk toch keihard geraakt te worden door te leven in een situatie waarin je geconfronteerd wordt met leefgeld. Je kinderen die niet mee kunnen naar feestjes of uitjes, geen fatsoenlijke kleding, altijd stress over onvoorziene kosten en daarbij: iemand anders heeft controle over jouw leven.

8nnemiek praat zo ontzettend makkelijk, vind het eigenlijk elitair overkomen. Ja sommige mensen hebben schulden die ze zelf hebben gemaakt. Maar niet iedereen is even intelligent, heeft overzicht over de keuzes die ze gemaakt hebben. Of denk je dat heel Amerika achterlijk is toen dat onderuit ging door al die subprime hypotheken? Waren ook veel mensen slecht voorgelicht, dat is in NL ook gebeurd. Tegenwoordig is het moeilijker om te lenen, en gelukkig maar. Kinderopvangtoeslag wordt opgelost, zeggen ze. Fijn, maar voorlopig zitten die mensen met het gezeik.

Nee, armoede is niet fijn. Leven onder curatele is heel zwaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 06:46

Het is zeker niet mijn bedoeling om elitair over te komen. Ik zeg ook telkens weer dat het vreselijk moet zijn om dakloos te zijn en zeker als je dan ook nog geweigerd wordt bij de opvang. Dat zou niet moeten kunnen.
Dat topic over de daklozen heb ik gelezen, heel triest, maar ook weer iemand die door omstandigheden net buiten de regels valt en daardoor geen uitkering kreeg. Het gros zou in dat geval wel hulp krijgen gelukkig.

Ik denk dat we gewoon een ander beeld hebben bij armoede. De een vindt het al armoede als je geen geld hebt voor een vakantie, of voor nieuwe kleding of meubels, of een auto.. De ander vindt het pas armoede als je geen geld hebt voor je primaire levensbehoeften; geen onderdak, geen schoon drinkwater, te weinig voedsel, geen sociale contacten, geen zorg, geen kleding.

Ik kom niet uit een rijk gezin. Onze verwarming stond altijd op 17, hoger was te duur. Wij kregen pepernoten met sinterklaas, en een kleurboekje, terwijl klasgenootjes een gameboy kregen. Als ik naar feestjes ging mocht ik iets uitzoeken voor 5 gulden om kado te doen. Gevarieerd eten was er al helemaal niet bij, we leefden op witbrood met jam of pindakaas en aardappeltjes met erwtjes en worteltjes, en we dronken water en thee. Áls we al op vakantie gingen, dan was dat in de stacaravan van het werk van mijn vader, een uurtje rijden van thuis. Niet eens aan de Nederlandse kust want ook dat was te duur. Mijn zusje kreeg nooit nieuwe kleding, die droeg mijn kleding op. Ik droeg tweedehands kleertjes. Voor ons was dat doodnormaal, wij waren zo gelukkig en hebben nooit gevraagd om meer.
Misschien is het dan wat beter voor te stellen. Ik vind dat geen armoede, wij hadden alles wat we nodig hadden om gelukkig te zijn.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:01

Even de hele discussie overgeslagen. Mensen in de schuldsanering krijgen meestal 50 euro voor de 1e persoon, daarna 10 euro voor iedere extra persoon. Daar moet niet alleen het eten van betaald worden, maar ook verzorgingsproducten, luiers, schoonmaakmiddelen, medicijnen, uitstapjes, kadootjes, benzine, de fietsenmaker, kapper enz.
Dat is echt geen vetpot hoor. Uiteraard leer je leven naar je budget maar als je meer gewend was is het echt puzzelen om hiermee uit te komen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 07:41

Blijf wel bewust van het verschil tussen bewind en de schuldsanering. Beide hebben een bewindvoerder maar zijn niet hetzelfde.

In de schuldsanering wordt niet automatisch budgetbeheer of bewind gevoerd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:07

8nnemiek schreef:
Ik heb van dichtbij gezien dat iemand de zorgtoeslag van een heel jaar moest terugbetalen omdat ze in December toeslagpartners werden..

Ik ook. Wij hebben sinds eind augustus een partnerschap en ik kan het hele jaar 2019 terug betalen, omdat mijn vriend zijn inkomen erbij geteld wordt. En met zijn inkomen heb ik recht op 0.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:20

Klopt, zo werkt dat, en ik vind het een belachelijke regel -O-
Mijn zusje trouwde in Juli, en moest ook een half jaar aan zorgtoeslag terug betalen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:28

8nnemiek schreef:
Mijn zusje trouwde in Juli, en moest ook een half jaar aan zorgtoeslag terug betalen..

Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:31

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.

Bovendien: als ze voor het huwelijk al samenwoonde dan heeft ze die periode in mijn ogen onterecht gebruik gemaakt van de zorgtoeslag. Wat mij betreft zou ze alles over de hele periode van samenwonen mogen terug betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:48

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:49

Je kan op de website van de BD van die vragen invullen.
Hebben wij ook gedaan omdat vriend fulltime werkt, ik nog studeer, maar wel samenwonen.

Liever stopzetten dan terugbetalen :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:51

Waar ook veel mensen geen rekening mee houden is dat je zelf zeg maar verantwoordelijk bent voor je stukje toeslagen. Dus als je meer denkt te gaan verdienen moet je dit ook doorgeven. Zo kom je ook niet voor grote verassingen te staan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:53

Veel mensen beseffen zich niet dat de toeslag die ontvangt altijd een voorschot is en dat je er pas "recht" op hebt als je inkomen definitief is vastgesteld. Als je rond kan komen zonder dan zou ik ook altijd adviseren het pas aan te vragen als je inkomen vast staat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:56

Yonker schreef:
Veel mensen beseffen zich niet dat de toeslag die ontvangt altijd een voorschot is en dat je er pas "recht" op hebt als je inkomen definitief is vastgesteld. Als je rond kan komen zonder dan zou ik ook altijd adviseren het pas aan te vragen als je inkomen vast staat.

Probleem is dat dit gewoon automatisch gaat. Dus je hebt zelf niet in de gaten dat dit word veranderd.
Het zou waarschijnlijk handiger zijn als je bijvoorbeeld een mailtje krijgt dat je inkomen is aangepast door de bd

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 10:57

Yonker schreef:

De grootste grap vind ik nog dat het omslachtiger is om hem stop te zetten als je dus niet het risico wilt lopen om terug te moeten betalen. Wij hebben het beide stopgezet, omdat wij waarschijnlijk toeslagpartners worden dit jaar. Hoe vaak er wel niet gevraagd of we dat wel zeker wisten, dat we ook een verwacht salaris in konden geven en blabla. Ik snap wel dat dat voor veel mensen dan logischer lijkt om het door te laten lopen en dan uiteindelijk dus weer een bedrag moeten terug betalen, bovenop alle andere lasten en van een al niet hoog inkomen. Dan kom je er dus niet uit en alleen maar dieper in

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:18

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.

Ik geef simpelweg mijn mening... je hebt minder kosten als je samenwoont en profiteert mee van het inkomen van de ander. Samenwonen is goedkoper dan alleen.
Dus: als een stel samenwoont, wat mij betreft ook automatisch toeslagpartner ja. Tenzij er sprake is van een verhuursituatie oid.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:21

Ik vind het vooral krom dat overheidsinstellingen als DUO er als de kippen bij zijn als er iets veranderd in je salaris maar instellingen als zorgverzekering je het wel weer handmatig moet veranderen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:24

@achterom, wij hebben aparte rekeningen en betalen onze eigen lasten. Vriend betaald alle vaste kosten. Ik kom zonder toeslag tekort, dus moet hij nu bijspringen naast alle vaste kosten. Hij moet nu dus en mijn verzekering betalen en de terugbetaling

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:25

magda_90 schreef:
Ik vind het vooral krom dat overheidsinstellingen als DUO er als de kippen bij zijn als er iets veranderd in je salaris maar instellingen als zorgverzekering je het wel weer handmatig moet veranderen.

Ik denk dat je de bd bedoelt? Ik heb namelijk nog nooit mijn inkomen door moeten geven aan de zorgverzekering