Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:31

Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Ik denk juist dat het racisme groter wordt. Mensen die ik vanaf mijn kindertijd als gewone westerse Nederlander beschouwde (alles uit Surinaams/Antilliaanse hoek) blijken onze Nederlandse tradities te haten en trekken de discriminatiekaart. Ze stellen mij diep teleur en ik zie ze dus niet meer automatisch als westerling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:31

Asciugamano schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk voel je je er niet goed bij. Tuurlijk is het niet leuk. Maar dat een persoon geen relatie met je wil om je handicap is geen discriminatie. En al helemaal geen discriminatie met racistische grondslag. Sorry.

Dit topic gaat over racisme.
Jij hebt t over discriminatie. ;)

Omdat Moonfish t over discriminatie heeft wanneer ze door een man wordt afgewezen om haar handicap.

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:32

Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Het is een begin, Loretta. ;)
Zou t niet mooi zijn als we deze ‘kleinigheid’ konden oplossen en dan, stap voor stap, alle andere problemen waar jij nu aan denkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:33

elnienjo schreef:
Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Ik denk juist dat het racisme groter wordt. Mensen die ik vanaf mijn kindertijd als gewone westerse Nederlander beschouwde (alles uit Surinaams/Antilliaanse hoek) blijken onze Nederlandse tradities te haten en trekken de discriminatiekaart. Ze stellen mij diep teleur en ik zie ze dus niet meer automatisch als westerling.

Ben je nu racist geworden?

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:33

_San87_ schreef:
[

Dat zou je ook zo kunnen zien.
Maar dat is geen racisme. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:36

Asciugamano schreef:
_San87_ schreef:
[

Dat zou je ook zo kunnen zien.
Maar dat is geen racisme. ;)

Ja, dat is wat ik zeg. En ook geen discriminatie met racisme als grondslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:42

ben ik een racist omdat ik in het verleden een kwartetspel met 'n zwarte piet had, omdat we gingen zwarte pieten in plaats van kwartetten

hoe kan ik mijn verleden weg zetten??
ik heb het nooit bewust gedaan om zwarte mensen te kwetsen, het was een spelletje

tolerantie en verdraagzaamheid is lastig als het niet van twee kanten komt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:46

MCE schreef:
ben ik een racist omdat ik in het verleden een kwartetspel met 'n zwarte piet had, omdat we gingen zwarte pieten in plaats van kwartetten

hoe kan ik mijn verleden weg zetten??
ik heb het nooit bewust gedaan om zwarte mensen te kwetsen, het was een spelletje

Voortschrijdend inzicht? :)

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:50


Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:52

Ja die link zie ik dus even niet... maar dat kan aan mijn beperkte inzicht liggen..

NB, soms vind ik de lijn tussen racisme en pesten ook een beetje onduidelijk

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:22

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Het is een begin, Loretta. ;)
Zou t niet mooi zijn als we deze ‘kleinigheid’ konden oplossen en dan, stap voor stap, alle andere problemen waar jij nu aan denkt?


Ik denk helaas ook niet dat het veel gaat oplossen, was het maar zo
Alleen dat een groep mensen nu hun gelijk heeft gekregen en dat duidelijk is dat volharding in Nl wel ergens toe gaat leiden.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:34

Ik heb net even, in het kader van inlezen, een paar filmpjes zitten kijken over de intocht van 2019 en ik heb daar niet meer begrip van gekregen voor KOZP eigenlijk..

De mensen die staan te demonstreren, beide kanten, zien er heel eng uit.
Verder lijken volwassenen van beide kanten ineens te weten wat kinderen ergens van vinden en hoe ze zich voelen.. ik krijg sterk het gevoel dat t een en ander wellicht ingefluisterd is..
En ik zie een hele delegatie aan roetveegpieten.. wat is nu nog het probleem dan?

Hoe zou het er trouwens uitzien als de pieten, of de helpers, gespeeld worden door louter gekleurde mensen..
zoals bijv op curacao..
https://www.youtube.com/watch?v=jERXmmrY8HE

https://www.youtube.com/watch?v=Jhhg3hS2wsE

Ik vind gouden piet, en glitterpiet geniaal, en het mooist op een donkere huid eigenlijk.. (mag ik dat zeggen eigenlijk?)

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:38

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Het is een begin, Loretta. ;)
Zou t niet mooi zijn als we deze ‘kleinigheid’ konden oplossen en dan, stap voor stap, alle andere problemen waar jij nu aan denkt?


1 van de problemen is juist de polarisatie van de maatschappij. die is nog nooit zo groot geweest. de zwarte pieten discussie maakt het alleen nog maar erger.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:39

Citaat:
Omdat Moonfish t over discriminatie heeft wanneer ze door een man wordt afgewezen om haar handicap.


In de liefde ligt het ingewikkeld.

Maar vanwege je handicap afgewezen worden voor een baan waar je wel degelijk geschikt voor bent is discriminatie. (Toegegeven: niet op grond van "ras", achtergrond, geaardheid etc - maar wel verboden.)

En vijftig jaar geleden speelde ik ook dat kaartspelletje 'Zwarte Piet'.
Vaagjes staat mij bij dat ZP de joker was.
:') ...ik vind zelluf niet dat ik nu racist ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Omdat Moonfish t over discriminatie heeft wanneer ze door een man wordt afgewezen om haar handicap.


In de liefde ligt het ingewikkeld.

Maar vanwege je handicap afgewezen worden voor een baan waar je wel degelijk geschikt voor bent is discriminatie. (Toegegeven: niet op grond van "ras", achtergrond, geaardheid etc - maar wel verboden.)

En vijftig jaar geleden speelde ik ook dat kaartspelletje 'Zwarte Piet'.
Vaagjes staat mij bij dat ZP de joker was.
:') ...ik vind zelluf niet dat ik nu racist ben.

Dat klopt. Maar het gaat niet om een baan, ze had het specifiek over de liefde.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:57

Wat ik md dan afvraag: als je zelf ook discriminatie ervaart, dan zou elk initiatief om iets discriminerend uit te bannen toch iets zijn om toe te juichen?

Leed is geen wedstrijdje. Ende bestrijding van leed is niet of-of.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:00

Loretta schreef:
Asciugamano schreef:

Het is een begin, Loretta. ;)
Zou t niet mooi zijn als we deze ‘kleinigheid’ konden oplossen en dan, stap voor stap, alle andere problemen waar jij nu aan denkt?


1 van de problemen is juist de polarisatie van de maatschappij. die is nog nooit zo groot geweest. de zwarte pieten discussie maakt het alleen nog maar erger.

Dat komt voornamelijk omdat mensen gewoon niet meer kunnen stilstaan bij gevoelens van een ander. Accepteren dat iets wat altijd als normaal beschouwd is, misschien toch niet zo normaal is.

Ik denk dat de Zwarte Pieten discussie heel mooi weergeeft waar het mis gaat en het zou mooi zijn wanneer wij daar met zijn allen van leren.

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:09

Cer schreef:
Ja die link zie ik dus even niet... maar dat kan aan mijn beperkte inzicht liggen..

NB, soms vind ik de lijn tussen racisme en pesten ook een beetje onduidelijk

Jij zou dergelijk gedrag niet corrigeren?
Wat denk je dat er dan gebeurt, op den duur?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:14

De discussie geeft een aantal dingen weer inderdaad. Nl het superieure gedrag van 'tolerante' mensen tov anderen.

En de link die met blackface gelegd wordt, die ik nog niet helemaal gevonden heb (maar dat ligt aan mij) ..
En het leert me dat sommige mensen het fijn lijken te vinden om ruzie te maken, gewoon omdat het kan.

En even hoor:
Citaat:
Jij zou dergelijk gedrag niet corrigeren?
heb je ENIG idee wat je hiermee suggereert, Asciugamano? Werkelijk??
Zou je even precies willen aangeven waar ik dat zeg, graag :j En anders even ophouden met mij van dingen te beschuldigen, alsjeblieft... :)

(en dan tel ik nu de 3e of 4e keer dat sommige mensen een beschuldiging of veronderstelling ergens heen mogen gooien, gewoon omdat het kan :j )

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:15

Ik vind het vooral bijzonder dat het nog steeds speelt omdat het begon door Quinsy Gario. Omdat hij dacht op deze manier een schadevergoeding eruit kon trekken.
Een profiteur van de samenleving en ondertussen enkel maar liep te schoppen wegens zijn onvrede in vanalles. (IPV gewoon werken!)

"Niemand" dacht aan rasisme.

Mensen die gekwetst zijn, zouden eens even moeten nadenken en het misschien wat luchtiger moeten bekijken. Zwarte piet is namelijk positief.
Kindervriend en geeft kadootjes...

Mijn donkere vrienden zijn pro zwarte piet, juist omdat ze het veel te ver gezocht vinden. Ze lijken er niet op en de mini kinderen die een foutje maken, die zijn juist positief over hun donkere kleur. Mijn vrienden vinden dat grappig en kletsen dan leuk tegen die kindjes <3

Heel de discussie zorgt juist voor 2 kampen en wakkert de discriminatie aan.
Bijzonder ook dat veel blanke mensen zo lopen te protesteren tegen zwarte piet :wow:

Iedereen kan zich bij vanalles gekwetst voelen, misschien eens wat meer relativeren...

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:21

Ik kan niet geloven, hoe racisme door sommigen hier gebagatelliseerd wordt. De discussie van zondag en maandag gemist over donkere voetballers? En kijk eens op sociaal media als er een politiek besluit wordt genomen. Werkelijk alles is de schuld van migranten en asielzoekers.
Ik vind het triest als mensen dan zeggen dat zij ook weleens gepest zijn omdat ze dik of blond waren.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 19-11-19 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:22

Over 2 weken is deze storm ook weer voorbij...begint volgend jaar september wel weer ergens.....

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:29

Cer schreef:
De discussie geeft een aantal dingen weer inderdaad. Nl het superieure gedrag van 'tolerante' mensen tov anderen.

En de link die met blackface gelegd wordt, die ik nog niet helemaal gevonden heb (maar dat ligt aan mij) ..
En het leert me dat sommige mensen het fijn lijken te vinden om ruzie te maken, gewoon omdat het kan.

En even hoor:
Citaat:
Jij zou dergelijk gedrag niet corrigeren?
heb je ENIG idee wat je hiermee suggereert, Asciugamano? Werkelijk??
Zou je even precies willen aangeven waar ik dat zeg, graag :j En anders even ophouden met mij van dingen te beschuldigen, alsjeblieft... :)

(en dan tel ik nu de 3e of 4e keer dat sommige mensen een beschuldiging of veronderstelling ergens heen mogen gooien, gewoon omdat het kan :j )

Wie kruipt er nu in een slachtofferrol? ;)

Het was een oprechte vraag!
We hadden toch al vastgesteld dat een klein kind, dat haar klasgenootje ‘zwarte Pietje’ noemt, onschuldig is? Dat waren we toch eens?
Dan is mijn vraag aan jou wat je dan vervolgens zou doen? Ik suggereer niks, dat is jouw invulling, denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:36

sneeuwpop schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat het nog steeds speelt omdat het begon door Quinsy Gario. Omdat hij dacht op deze manier een schadevergoeding eruit kon trekken.
Een profiteur van de samenleving en ondertussen enkel maar liep te schoppen wegens zijn onvrede in vanalles. (IPV gewoon werken!)

"Niemand" dacht aan rasisme.

Mensen die gekwetst zijn, zouden eens even moeten nadenken en het misschien wat luchtiger moeten bekijken. Zwarte piet is namelijk positief.
Kindervriend en geeft kadootjes...

Mijn donkere vrienden zijn pro zwarte piet, juist omdat ze het veel te ver gezocht vinden. Ze lijken er niet op en de mini kinderen die een foutje maken, die zijn juist positief over hun donkere kleur. Mijn vrienden vinden dat grappig en kletsen dan leuk tegen die kindjes <3

Heel de discussie zorgt juist voor 2 kampen en wakkert de discriminatie aan.
Bijzonder ook dat veel blanke mensen zo lopen te protesteren tegen zwarte piet :wow:

Iedereen kan zich bij vanalles gekwetst voelen, misschien eens wat meer relativeren...

De discriminatie en het racisme is er al.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:40

...al ben ik geneigd te zeggen dat omdat de NPO de bocht genomen heeft 'enkel nog roetveegpieten', we het ergste zo'n beetje wel gehad hebben.

Al past het geweld in Den Haag tegen nota bene een besloten vergadering niet in deze optimistische verwachting.

Ik vind het zorgelijk "dat mensen vinden dat hun tradities worden afgepakt".
Wat deze mensen precies vonden van het Sinterklaas journaal...?
Ik vind: we hadden een prachtige landelijke intocht in Apeldoorn met stoom en roet.

@ Cer: idd "liggen pesten en discrimineren dicht bij elkaar".
Scherpe scheidslijnen bestaan hier niet. Een onderdeel van pesten is: de groep spreekt om haar moverende redenen af "dat Jantje de pineut is". Waarom? "Daarom."
Mogelijk omdat Jantje rood haar heeft, mogelijk omdat zijn ouders naar de verkeerde kerk gaan, mogelijk is de groep een club werkende mannen en Jantje een vrouw en dan heet t sexisme, en als Jantje de pineut moet zijn vanwege kroeshaar heet t racisme....
(Ook een onderdeel van pesten: de pesters hameren er op 'dat het maar een grapje is, dat je niet zo moet zeuren, geen gevoel voor humor hebt, je je niet zo aan moet stellen etc etc etc.)