Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:28

Pipodipo schreef:
IMANDRA schreef:
Kijken naar veranderingen door de tijden heen is anders een best goede indicatie dat het nu helemaal mis aan het gaan is.

Behalve dan dat je geen betrouwbare gegevens hebt om mee terug te kijken.

Is het een schatting? Tuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed onderbouwd en onderzocht is. De veranderingen door de tijden heen, bijv. van temperatuur, zijn vrij goed terug te vinden (bomen, koraal, sediment, fossielen etc).

@Askja: Zeker. Ik noem het alleen om te illustreren dat het nu echt 1 minute to twelve is als het ware, omdat het nu wel echt drastisch is qua klimaat. We moeten gewoon wat gaan doen, en als sommige mensen dan wat minder te besteden hebben zodat we de aarde kunnen behouden voor toekomstige generaties en dieren, dan zij het zo.

@mvdende: Dan ben je heel egoïstisch ja. Dat de mens ten onder gaat is 1 ding, maar door ons gaan ook veel diersoorten verloren die zich, in een wereld zonder mensen, prima aan hadden kunnen passen aan de veranderingen. En doordat bepaalde diersoorten verloren gaan, is de aarde nog slechter af. Als 1 diersoort uitsterft heeft dit gevolgen voor de hele voedselketen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:38

mvdende schreef:
Misschien ben ik wel egoïstisch, maar wat is het drama dat er geen volgende generatie meer komt? Zo snel dat onze kleinkinderen de ondergang mee maken gaat het ook weer niet. Maar alle diersoorten sterven een keer uit. Waarom wij dan niet? Wat maakt ons zoveel belangrijker dan de rest van de aarde?

Jup je bent egoïstisch :=
Zou je het tof hebben gevonden als onze voorouders 500 jaar geleden zo zouden hebben gedacht en iedereen om je heen langzaam sterft omdat de planeet het niet aan kan???

mvdende

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:43

Waarom vinden mensen zichzelf zo belangrijk? Waarom zijn wij belangrijker voor de aarde dan een olifant of haai? Wij slopen de aarde alleen maar.

Dat er nu diersoorten uitsterven door onze toedoen is natuurlijk verschrikkelijk en dus absoluut niet de bedoeling.

Daarom denk ik dat de aarde beter af is zonder mens. Maar dat is mijn mening.

Zullen we weer on topic gaan en het over de energie kosten houden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:46

Yonker schreef:
mvdende schreef:
Misschien ben ik wel egoïstisch, maar wat is het drama dat er geen volgende generatie meer komt? Zo snel dat onze kleinkinderen de ondergang mee maken gaat het ook weer niet. Maar alle diersoorten sterven een keer uit. Waarom wij dan niet? Wat maakt ons zoveel belangrijker dan de rest van de aarde?

Zou je het tof hebben gevonden als onze voorouders 500 jaar geleden zo zouden hebben gedacht en iedereen om je heen langzaam sterft omdat de planeet het niet aan kan???

Denkfout. Als onze voorouders 500 jaar geleden hadden gezorgd dat er geen volgende generatie kwam, dan waren het niet onze voorouders. Sterker nog, dan was er geen 'ons'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:47

mvdende schreef:
Waarom vinden mensen zichzelf zo belangrijk? Waarom zijn wij belangrijker voor de aarde dan een olifant of haai? Wij slopen de aarde alleen maar.

Dat er nu diersoorten uitsterven door onze toedoen is natuurlijk verschrikkelijk en dus absoluut niet de bedoeling.

We zijn met teveel, akkoord, maar het is nog niet te laat om iets te doen. En hopelijk is dat dan een les voor volgende generaties.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:52

mvdende schreef:

Wij zijn ook niet belangrijker. Maar diersoorten sterven door ons toedoen wel uit, en als we dat enigszins kunnen stoppen of terugdraaien, dan moeten we dat doen. We zijn er immers slim genoeg voor. Als het klimaat op de 'normale' manier verandert hebben veel diersoorten de kans om zich aan te passen en dus wordt onnodig uitsterven voorkomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:54

Graag over weer ontopic over energie besparing :) hoe boeiend de discussie ook is, een ander topic zou misschien wel leerzaam zijn erover

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:56

oomens schreef:
Yonker schreef:

Denkfout. Als onze voorouders 500 jaar geleden hadden gezorgd dat er geen volgende generatie kwam, dan waren het niet onze voorouders. Sterker nog, dan was er geen 'ons'.

Volgens mijn mis jij volledig het punt hier ;)
Er is altijd een generatie de klos, en dat is niet leuk, want wat nou als jij die generatie was? Ik vind het persoonlijk egoïstisch om zelf maar te denken ja ik heb het goed en de generatie na ons ziet maar hoe of wat. Of dat nu onze voorouders van 500 jaar geleden waren, of onze ouders, of wat dan ook dat maakt niet uit. Het gaat om het punt wat ik maak. Niet om dat ik een denkfout zou maken volgens jou.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:11

karuna schreef:
Graag over weer ontopic over energie besparing :) hoe boeiend de discussie ook is, een ander topic zou misschien wel leerzaam zijn erover

Het is ontopic. Het topic gaat over de oplopende energiekosten, en die hebben een oorzaak: het klimaat. Besparen van energie is er ook een onderdeel van, maar klimaat ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:15

Maar of mensen mogen uitsterven of juist niet nee dat was niet mijn discussiedoel van het topic :)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:16

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:18

IMANDRA schreef:
karuna schreef:

Het is ontopic. Het topic gaat over de oplopende energiekosten, en die hebben een oorzaak: het klimaat. Besparen van energie is er ook een onderdeel van, maar klimaat ook.

Het is wel bizar om te zien dat er nog steeds mensen geloven dat het iets uit maakt voor het klimaat om de mensen die echt niet anders kunnen dan gas gebruiken om die te gaan belasten. Dit heeft meer weg van mensen beroven inplaat van iets voor het klimaat te doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:22

Loretta schreef:
Het is wel bizar om te zien dat er nog steeds mensen geloven dat het iets uit maakt voor het klimaat om de mensen die echt niet anders kunnen dan gas gebruiken om die te gaan belasten. Dit heeft meer weg van mensen beroven inplaat van iets voor het klimaat te doen.

Er zijn echt maar heel weinig mensen die niet anders kunnen dan zoveel gas blijven gebruiken als ze nu doen. De overgrote meerderheid is heel goed in staat om hun gasverbruik (iets) te verminderen, en een forse prijsverhoging is een zetje in die richting. Mensen doen het misschien liever niet, leveren liever geen comfort en luxe in en investeren er liever niet in, maar echt, de meeste mensen kúnnen het wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:23

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Alle kleine beetjes helpen, en mensen zullen toch hun gewoonten moeten veranderen. Gas moet uiteindelijk weg, en dit is een incentive om dat te doen. De meeste mensen kunnen prima geld opzij zetten om te sparen voor maatregelen, ze kiezen er alleen niet voor (zoals de discussie met Germie liet zien). Wat Oomens zegt inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:41

Maar oomens, ik verbruik nauwelijks gas en toch mijn rekening vliegt omhoog. Omdat de vaste niet te beinvloeden kosten fors verhoogd zijn. Dat motiveert mensen niet dan.

Daarnaast en dat vind ik nog steeds vreemd hoe groter de verbruiker hoe minder ze betalen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:55

Ik zou ook niet weten hoe ik het hier anders moest verwarmen. Ik zit al niet erg warm. Maar ik vraag me af of ik met een elektrisch kacheltje niet nog duurder uit ben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:03

IMANDRA schreef:
Alle kleine beetjes helpen, en mensen zullen toch hun gewoonten moeten veranderen. Gas moet uiteindelijk weg, en dit is een incentive om dat te doen. De meeste mensen kunnen prima geld opzij zetten om te sparen voor maatregelen, ze kiezen er alleen niet voor (zoals de discussie met Germie liet zien). Wat Oomens zegt inderdaad.

KLeine beetjes helpen niet echt hoor. De maatregel om de belasting te verhogen doet niks met het verbruik of gedrag van mensen. Het is alleen een manier om het markteffect te omzeilen. Bij een maatregel om alleen de tarieven te verhogen kan het gebeuren dat de aanbieders gaan concurreren op de prijs en mensen gaan overstappen etc. Dat werkt prijsverlagend en dat is dus niet de bedoeling als je de consument meer wil laten betalen. Meer betalenzonder er iets voor terug te krijgen is trouwens geen incentive.

Heeft er iemand trouwens een volledig electrische auto in privebezit?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:06

Ik vond anders het idee van een "belastingstelsel" voor energieverbruik best goed, weet niet meer wie het opperde. :j Dus per X verbruik betaal je een klein bedrag, alles wat Y erboven zit meer, en daarboven nóg meer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:08

Pipodipo schreef:
IMANDRA schreef:

KLeine beetjes helpen niet echt hoor. De maatregel om de belasting te verhogen doet niks met het verbruik of gedrag van mensen. Het is alleen een manier om het markteffect te omzeilen. Bij een maatregel om alleen de tarieven te verhogen kan het gebeuren dat de aanbieders gaan concurreren op de prijs en mensen gaan overstappen etc. Dat werkt prijsverlagend en dat is dus niet de bedoeling als je de consument meer wil laten betalen. Meer betalenzonder er iets voor terug te krijgen is trouwens geen incentive.

Heeft er iemand trouwens een volledig electrische auto in privebezit?

Daar ben ik het dus niet mee eens. Je ziet in dit topic al dat mensen na gaan denken over hun energieverbruik, om te kijken naar andere opties zodat ze straks minder duur uit zijn. Dat is precies wat iedereen zou moeten doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:12

Magrathea schreef:
Ik vond anders het idee van een "belastingstelsel" voor energieverbruik best goed, weet niet meer wie het opperde. :j Dus per X verbruik betaal je een klein bedrag, alles wat Y erboven zit meer, en daarboven nóg meer.

Voor particulieren of ook voor het bedrijfsleven? Voordeel van grootverbruik ontzien is wel dat het totale verbruik lager is. Een grote hoogoven, cementfabriek of aluminiumfabriek verbruikt waanzinnig veel energie ja, maar die opknippen in vier, vijf, zes kleinere fabrieken die dan ieder net niet in de hoogste schijf zouden vallen, verhoogt het totale energieverbruik bij gelijkblijvende productie nog meer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:14

IMANDRA schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je ziet in dit topic al dat mensen na gaan denken over hun energieverbruik, om te kijken naar andere opties zodat ze straks minder duur uit zijn. Dat is precies wat iedereen zou moeten doen.

Precies. De reden doet er niet zoveel toe. Het maakt niet uit of mensen hoofdzakelijk uit idealisme zuiniger doen of omdat ze anders niet meer rondkomen. Het belangrijkste is dát we allemaal zuiniger doen. Helaas zijn er te weinig mensen die puur uit idealisme handelen, en dus is enige (financiële) dwang noodzakelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:18

IMANDRA schreef:

Alleen wat zijn dan die opties. Voor veel mensen is er gewoon geen alternatief dan de CV ketel. Misschien de nog veel vervuilendere houtkachel, maar die past helaas niet in mijn huis. En volgens mij ben ik met een straalkacheltje nog veel duurder uit

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:26

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Alleen wat zijn dan die opties. Voor veel mensen is er gewoon geen alternatief dan de CV ketel. Misschien de nog veel vervuilendere houtkachel, maar die past helaas niet in mijn huis. En volgens mij ben ik met een straalkacheltje nog veel duurder uit

Radiatorfolie, dubbel glas, beter isoleren, trui aandoen, fleecedekentjes, verwarming uit als je weg bent, verwarming lager als je wel thuis bent etc. Dat is voor iedereen anders en afhankelijk van de woonsituatie en financiële situatie. Bij mij thuis hebben we de verwarming eigenlijk alleen aan als het écht koud is in huis. Voor de rest hebben we een lekkere warme trui aan (kleed me om als ik thuis kom) en zitten we, als we tv kijken, altijd onder een fleecedekentje in de winter. Maar: ik woon dus wel in een appartement waarbij dat kan. Een extra dekentje is voor mijn situatie dus goed, maar kan voor de jouwe misschien minder effectief zijn.

Er zijn genoeg alternatieven, zowel goedkoop als duur. Je hele energiesysteem in huis aanpassen is natuurlijk het beste, maar als je daar het geld niet voor hebt kan je prima andere dingen doen. En zoals al eerder werd gezegd: je kan ook prima gaan sparen voor een ingrijpende verandering in je huis, zoals het vervangen van een CV ketel. De meeste mensen hebben best ruimte om wat geld aan de kant te zetten elke maand. Hoe snel je het dan bij elkaar hebt is natuurlijk weer afhankelijk van je situatie.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-12-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:26

...er zijn wel opties mbt isoleren, maar wellicht heb he dat al uitgebreid gedaan.

Ipv een straalkachel koop je liever een infraroodpaneel - en elke Nederlander kan zonnepanelen kopen, ook al is je eigen dak daar niet geschikt voor / wil de huurbaas niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 13:58

Imandra lekker gemakkelijk gezegd,

Maaaaaaar mijn huis is enorm goed geisoleerd door vorige bewoner. Dubbele muur isolatie vloer, dak. Dubbel glas. Ik heb 12 panelen op het dak liggen een extra zuinige cv ketel, houtkachel stook niet warmer dan 16,5 tot 17 graden overdag als ik thuis ben. Douche kort. Overal waterbesparende dingen, regenton buiten, tuin zo ingericht op waterafvoer. Scheid mijn afval zodat ik alleen hondenpoepzakjes, toiletemmerinhoud en de stofzuiger inhoud (bewust stofzakloze stofzuiger zodat ik geen zakken verspil) over is als rest afval. Meer kan ik niet doen. En niet uit geld maar uit principe overweging. Gooi niks weg als het repareerbaar is. Koop lokaal waar kan. Eet zo veel seizoensgroente uit nl of europa. Niet ieder seizoen een nieuwe outfit. Let op kinderarbeid dingen. Bestel niet oneindig op internet om alles terug te sturen weer

Maar mijn kosten voor alles blijven stijgen en stijgen voor energie, water, vuilverwerking enz. Dus zeg maar waar en hoe ik mijn kosten kan drukken?

Janneke infrarood panelen hier geen plaats voor. Heb weinig bruikbare wand en daar moet ik al kast, tv, tafel neerzetten. Rest is raam of schuifdeur of glaswand. -O-