Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Roulette_

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:44

Wat de 'gezonde' optie precies is blijft alleen enorm subjectief. Er zijn onderzoeken te vinden voor beide kanten (permanent zomertijd levert de gemiddelde persoon bijvoorbeeld honderden extra zonuren op per jaar en zonlicht is gezond), maar in principe zijn ook die onderzoeken meestal onvolledig, omdat je niet zo maar voor een deel van de mensen op lange termijn de tijd aan kunt passen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:46

Hoe zou zomertijd in de winter honderden uren extra zon opleveren? Zon gaat niet vaker schijnen omdat het "zomertijd" heet. :D ook worden de dagen niet langer, en ook de daglicht tijd blijft gelijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:49

karuna schreef:
Hoe zou zomertijd in de winter honderden uren extra zon opleveren?

Omdat je dan niet ligt te slapen terwijl de zon al schijnt.

Als de zon om 4 uur al op is dan liggen de meeste nog te slapen.

Er komen uiteraard niet echt meer daglicht uren bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:59

Maar in de winterperiode raak je die uren ook weer kwijt ivm werk/school enz omdat de zon veel later opkomt dan en je vooral binnenzit in de daglicht periode. Donker in zomertijd dan vanaf half 6?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:12

karuna schreef:
Maar in de winterperiode raak je die uren ook weer kwijt ivm werk/school enz omdat de zon veel later opkomt dan en je vooral binnenzit in de daglicht periode. Donker in zomertijd dan vanaf half 6?

Ja dat klopt. Dat blijft je hier houden natuurlijk.

Maar je hebt wel iets langer daglicht. Want anders is het rond de kerst al om half 5 donker.

En het gaat ook om de periode voor en na kerst.

Als de klok weer terug naar wintertijd gaat kan ik vaak ineens niet meer het bos in met mijn paard(door de weeks na werktijd) Zou het dan nog zomertijd zijn zou ik dat nog een paar weken wel kunnen.

En ik zou dan ook in februari/maart dat al weer kunnen doen.
Nu moet ik echt wachten totdat het eind maart is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:44

Dat gezondheidsargument lijkt me echt onzin. Dan zouden mensen die standaard een uurtje eerder/later opstaan dan anderen ook automatisch gezonder/minder gezond zijn. Het gezondst lijkt me gewoon het ritme dat het best bij je dag aansluit.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:35

Eens hoor Sheran. Bovendien kijken we steeds naar extreme hier. Hartje winter en zomer is maar 1 a 1,5 maand. Wat werkt de rest van het jaar het beste voor mensen

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:38

NatasjavE schreef:
karuna schreef:
Hoe zou zomertijd in de winter honderden uren extra zon opleveren?

Omdat je dan niet ligt te slapen terwijl de zon al schijnt.

Als de zon om 4 uur al op is dan liggen de meeste nog te slapen.

Er komen uiteraard niet echt meer daglicht uren bij.

Wat Natasja zegt inderdaad, de gemiddelde persoon maakt meer gebruik van de uren zonlicht na kantooruren dan die vroeg in de ochtend. Het levert dus niet letterlijk meer uren zonlicht op, maar voor de gemiddelde persoon wel meer uren dat diegene gebruik maakt van het zonlicht.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:02

NatasjavE schreef:
karuna schreef:

Ja dat klopt. Dat blijft je hier houden natuurlijk.

Maar je hebt wel iets langer daglicht. Want anders is het rond de kerst al om half 5 donker.

En het gaat ook om de periode voor en na kerst.

Als de klok weer terug naar wintertijd gaat kan ik vaak ineens niet meer het bos in met mijn paard(door de weeks na werktijd) Zou het dan nog zomertijd zijn zou ik dat nog een paar weken wel kunnen.

En ik zou dan ook in februari/maart dat al weer kunnen doen.
Nu moet ik echt wachten totdat het eind maart is.

Dit dus ook voor mij. De periode rond kerst maakt mij weinig uit of het nou zomer of wintertijd is. Dan is het toch wel te vroeg donker. Maar de uren aan het begin en einde van de periode maken voor mij wel degelijk verschil.

De periode dat het om half 10 pas licht is, gaat echt om misschien een maandje ofzo denk.

De zomertijd periode verlengen naar 9 maanden en 3 mnd wintertijd vind ik ook nog steeds een idee :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:21

Van 3 december tot en met 9 januari is het minder dan 8 uur per de zon op. Onze kortste lichtdag is maar 7:40. Dan moeten de meeste mensen het toch al hebben van de schemering.